AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Er det noen her som skal gifte seg eller har giftet seg med noen fra et annet land? Jeg lurer nemlig på hvordan dere bestemte hvilket land dere skulle gifte dere i. Jeg skriver anonymt for å ikke bli gjenkjent men min kjæreste er fra Latin-Amerika. Jeg er fra Norge. Det er jo ofte tradisjon å ha bryllupet der bruden er fra, men Norge er jo veldig dyrt og jeg blir litt begeistret av å tenke på at vi kan ha et mye større bryllup i et annet land. Men da blir det jo min familie og mine venner som må reise veldig langt. Samtidig er jo nordmenn ganske reiseglade og hvis man sier fra i god tid er det sikkert en del som vil ta det som en ferie... Vanskelig dette her!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Hvor skal dere bo? Om dere skal bo i Norge, bør dere gifte dere i hans hjemland. Tenker i alle fall jeg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Det er et veldig godt poeng men vi skal bo i et tredje land!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Hvordan er økonomien til familiene deres? Det er jo også noe å tenke på hvem som har råd til å reise hvor
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Nok et godt poeng! Hans familie har nok best økonomi, men min kan også helt fint ta turen. På vennefronten har kanskje mine et fortrinn, vi tjener jo godt i Norge og folk er glade i å reise. Og hans venner vil nok synes at Norge er veldig dyrt - flybilletten er jo en ting, men hotell osv. er veldig dyrt her i forhold til hans hjemland. (Hihi, blir fort litt stormannsgal og tenker på at vi kan ha et kjempekalas der borte...)
lilleGrethe Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 Vi har flere land involvert, og har følgende erfaringer: Vi møttes i England, og har flere venner derfra. Han er fra Nederland, men har også slekt i Serbia. Vi hadde bryllupet i Norge, og inviterte venner og familie fra Norge, Nederland og England, i tillegg til noen fra andre Europeiske land. Familien i Serbia har hverken spesielt god råd eller språkkunnskaper, så i samarbeid med dem ble det bestemt at ingen av dem dro til selve bryllupet. Istedet dro vi til Serbia året etter bryllupet, og hadde en stor fest der for familie og bekjente av familien der. Dette gjorde at mange flere kunne delta, siden det var over 80 personer der. Det var en del av de Engelske vennene som syntes det ble for dyrt å dra til Norge, mens familie og venner i Nederland tok det som en ferie, og hadde noen dager i Oslo. Noen venner ble innkvartert hos familie eller venner, men flere valgte også å bo på hotell. Dersom dere skal ha bryllupet i Norge, bør dere absolutt tenke på mulighet for gratis losji. Uansett hvor dere skal gifte dere: invitér tidlig (5-6mnd før), slik at folk kan planlegge og spare til en ferie. Dere bør også sjekke det legale - blir et bryllup i Sør-Amerika automatisk godkjent i Norge (og motsatt)? Finnes det evt sjømannskirke der dere kan vies etter norsk lov? Dessuten, hva gjør dere med språk? Vi hadde tolker til talene på festen, men hadde vielsen stort sett på engelsk, men med program på norsk, nederlandsk og engelsk, siden ikke alle kunne engelsk. Dessuten sa alle Fader Vår på sitt eget språk, det synes jeg er fint og personlig, selv om ikke alle språk går "i takt" med hverandre (nederlandsk er lengre enn norsk og engelsk!). 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Det er et veldig godt poeng men vi skal bo i et tredje land! Hva med å gifte dere i et fjerde land?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Dersom dere skal ha bryllupet i Norge, bør dere absolutt tenke på mulighet for gratis losji. Uansett hvor dere skal gifte dere: invitér tidlig (5-6mnd før), slik at folk kan planlegge og spare til en ferie. Dere bør også sjekke det legale - blir et bryllup i Sør-Amerika automatisk godkjent i Norge (og motsatt)? Finnes det evt sjømannskirke der dere kan vies etter norsk lov? Dessuten, hva gjør dere med språk? Vi hadde tolker til talene på festen, men hadde vielsen stort sett på engelsk, men med program på norsk, nederlandsk og engelsk, siden ikke alle kunne engelsk. Dessuten sa alle Fader Vår på sitt eget språk, det synes jeg er fint og personlig, selv om ikke alle språk går "i takt" med hverandre (nederlandsk er lengre enn norsk og engelsk!). LilleGrethe, tusen takk for utfyllende svar! Setter stor pris på det og det virker som dere fikk det til å fungere kjempebra. Det med å invitere tidlig er jo veldig viktig. Det legale bekymrer meg ikke, vi har sjekket det og det er ikke noe problem å få det godkjent. (Vil ikke gifte meg i kirke, ellers hadde Sjomannskirken i Brasil sikkert kunne gått fint.) Veldig interessant å se hvordan dere gjorde det med språk, har jo sett den varianten dere har brukt, med vielsen på stort sett ett språk, men program på alle språk så alle kan se hva som skjer. Det vanskeligste blir kanskje å inkludere de litt eldre som kanskje ikke kan så mye engelsk... Takk igjen!! 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 Hva med å gifte dere i et fjerde land? Vi er fra to forskjellige land og bor i et tredje og giftet oss i et fjerde land som begge familiene har feriert i. Det fungerte greit det, men det ble altså fem språk å forholde seg til (de fire landene + engelsk). Det er mange som snakker om hvem som har råd til å dra hvor. Nordmenn generelt har mye bedre råd enn selv "rike" folk i andre land, så jeg tror dere fort ville gått på en smell om dere hadde holdt det i Norge. Nordmenn er vant til høye priser hjemme, mens for de fleste andre kan det bli en ubehagelig overraskelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 Vi er fra to forskjellige land og bor i et tredje og giftet oss i et fjerde land som begge familiene har feriert i. Det fungerte greit det, men det ble altså fem språk å forholde seg til (de fire landene + engelsk). Det er mange som snakker om hvem som har råd til å dra hvor. Nordmenn generelt har mye bedre råd enn selv "rike" folk i andre land, så jeg tror dere fort ville gått på en smell om dere hadde holdt det i Norge. Nordmenn er vant til høye priser hjemme, mens for de fleste andre kan det bli en ubehagelig overraskelse. Ja, har tenkt på å gifte oss i et tredje land (Italia), men har slått det litt fra oss. For da må jo absolutt alle reise, og ingen har familien sin til å hjelpe med planleggingen, men det gikk kanskje bra for dere? Enig med det med kostnadsnivået!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #11 Skrevet 1. april 2012 Ja, har tenkt på å gifte oss i et tredje land (Italia), men har slått det litt fra oss. For da må jo absolutt alle reise, og ingen har familien sin til å hjelpe med planleggingen, men det gikk kanskje bra for dere? Enig med det med kostnadsnivået! Det kommer jo helt an på hva som skal planlegges og hvor mange som skal delta. Selve vielsen foregikk der vi bor med kun to arbeidskolleger som "forlovere". På feiringen i utlandet var det ca 30 stk. Det var veldig avslappet stemning så de fleste traff hverandre ad hoc på en cafe før middagen. Vi måtte faktisk kun bestille bord på restauranten for selve middagen, pluss at vi organiserte båttur og piknik dagen derpå (spurte en restauranteier som var kompis med en som hadde båt). Alt i alt ikke så fryktelig mye styr. I invitasjonen opplyste vi om hvordan man kunne komme seg til landsbyen fra nærmeste flyplass, pluss at vi ga en del linker til hoteller og pensjonater i selve landsbyen. Folk ordnet seg selv som de ville.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #12 Skrevet 2. april 2012 Vi kommer nok til å ha ganske mange gjester (ca. 80) så da trenger vi jo litt mer planlegging. Spesielt siden det er så langt, samme hvor det blir, at jeg synes vi må planlegge noen aktiviteter osv. Og da er det jo greit at hvertfall en av familiene er lokale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå