Gå til innhold

Til dere som råfòrer

Anbefalte innlegg

Gjest Eline4
Skrevet (endret)

Ja, røkt kjøtt! Jeg har ikke gitt dette til valpen, og tenker igrunn ikke å gi det. Men jeg lurer på hvor farlig dette er, hva som kan skje osv?

Er jo masse tyggesnacks til hund som er røkt(?) eller?

OG, kan dere kanskje liste hva som er skikkelig fyfy å gi? :popcorn:

Blir aldri nok belært om dette, og vil nødig gjøre noe feil, så all info er god info! :jepp:

Endret av Eline4
Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Spørs hva det er. Sommerkoteletter er fy-fy så vidt jeg har forstått det. Nakkekoteletter skal gå bra.

Du bør bli medlem på råforing-gruppa på facebook. Veldig mye kunnskap hos de der! :) (Råfòring av hund/katt heter den)

Skrevet

Jeg styrer unna. Det vanker kanskje et griseøre eller en strupe et par ganger i året, men det er alt.

Årsaken er først og fremst at hunden foretrekker "the real thing" og at jeg har mulighet til å la ham gjøre unna gnagingen utendørs. En annen ting er at hunder helst ikke skal ha røkt mat og disse tingene er heller ikke egentlig røkt men behandlet med kjemikalier. Røkte bein er det stor grunn til å advare mot, for de har en sprø konsistens som gir mulighet for splinter og de smuldrer dessuten til en merkelig masse som kan bli nærmest som sement i tarmen hvis hunden får i seg mye på en gang.

Skrevet

Alle de hundene jeg har hatt har fått avskjær fra slakteren.

Da får de bein og kjøtt og hele pakka.

Så lenge det ikke er behandlet eller krydret så går det helt fint.

Når bein er behandlet (kokt, røkt, stekt osv) så blir beina veldig sprø og kan være farlige når de splintrer seg opp.

Ellers må man være litt forsiktig med skinn, som kalkunskinn f.eks som kan legge seg i tarmene og føre til magedreining.

Løk og sjokolade er selvfølgelig FY-FY

Hvitløk derimot (er ikke det samme som løk, kan ikke fatte hvorfor mange tror det) er bra for hunden i passe mengder. Det forebygger f.eks flått/skaumann om sommeren :)

Skrevet (endret)

Alle de hundene jeg har hatt har fått avskjær fra slakteren.

Da får de bein og kjøtt og hele pakka.

Så lenge det ikke er behandlet eller krydret så går det helt fint.

Når bein er behandlet (kokt, røkt, stekt osv) så blir beina veldig sprø og kan være farlige når de splintrer seg opp.

Ellers må man være litt forsiktig med skinn, som kalkunskinn f.eks som kan legge seg i tarmene og føre til magedreining.

Løk og sjokolade er selvfølgelig FY-FY

Hvitløk derimot (er ikke det samme som løk, kan ikke fatte hvorfor mange tror det) er bra for hunden i passe mengder. Det forebygger f.eks flått/skaumann om sommeren :)

der ville jeg vært forsiktig. Stoffet theosulfat som løk og hvitøk inneholder,kan gi sykdom hos hunder. Viser til en annen post her på KG om samme sak

En rekke veterinærer anbefaler (fortsatt) å gi hunder hvitløk av ovennevnte grunner, men forskere har for lengst påvist en sammenheng mellom autoimmun anemi (en alvorlig sykdom som får immunsystemet til å angripe og ødelegge røde blodceller) hos hunder og inntak av hvitløk (og endel andre kål- og løk-grønnsaker). Tilsvarende kan også gjelde andre dyr. Det er imidlertid fortsatt uklart hva som trigger den negative responsen, som kan ha sammenheng med at immunforsvaret og bakteriefloraen i tarmkanalen alt er i ubalanse når det gis hvitløk. Slik kan trigge uventende kjemiske reaksjoner som kan lede til utløsning av den akutte sykdommen. kilde :wikipedia

http://www.aspca.org/Pet-care/ask-the-expert/ask-the-expert-pet-nutrition/is-garlic-toxic-to-pets.aspx

http://www.earthclinic.com/Pets/garlic_for_dogs.html

Vedrørende røkt mat,noen hunder tåler slikt dårlig. Dessuten kan det inneholde mye salt. Og mye salt sliter på nyrer.

Endret av Kårky
Skrevet (endret)

Dette visste jeg ikke.

Har vært på mange kostrådgiverkurs og andre kurs, rettet mot hunder, og alle har sagt at hvitløk er bra for hunder (dette er veterinærer og andre kyndige mennesker som sier det) og ingen har noensinne nevnt noe negativt om det.

Men klart. Ting blir jo forsket på og nye ting dukker jo alltid opp.

Jeg har alltid gitt alle mine hunder hvitløk jevnlig fra april/mai til ca oktober for å slippe flått fremfor å bruke slike kjemikalier man kan få kjøpt, og alle hundene har vært generelt friske og raske og levd vel over normal levestandard for den gitte rase.

Heldigvis får en vel si da :)

Kål, løk og andre lignende ting har jeg aldri gitt hundene mine da, bortsett fra frosne gulrøtter i valpetiden når de feller tenner.

Endret av Ryvre
Skrevet

Jeg har hørt om flere som har brukt hvitløk i flere år uten problemer.

Så dosering som nevnt,er forskjellig fra hund til hund/rase til rase osv.

Hørt rykter om spesialversjon av hvitløk der theosulfat skulle vært fjernet eller redusert,altså et hvitløkspulver rettet mot hunder. OM dette er sant eller ei,vet jeg ikke da jeg ikke gir bikkja hvitløk.

Jeg bruker edikk 7% (hvit ) og /eller sitronella olje som beskyttelse mot flåtten. Bruker sprayflaske med edikk og sprayer rett før jeg går ut .Sitronella oljen påfører jeg en bomullsdott og gnir inn her og der på bikkja. Det funger også fint mot mygg og tuneflue

Skrevet

Ooh, funker det på oss mennesker også?

Supert tips :jepp:

Jeg vet veteinærene selger slike bokser med hvitløkspulver, men jeg husker ikke hva innholdsfortegnelsen var, men mye mulig de har fjernet det stoffet fra hvitløken der.

Skrevet

Hunden jeg har nå, og som jeg utelukkende gir animalsk føde har jeg aldri sett flått på, så jeg skal se i sommer om det virkelig fungerer så bra som jeg mistenker...

Jeg nekter dessuten å tro at hviløk i de dosene som er oppgitt er farlige. En hund skal spise ganske store mengder rå løk over lang tid, evt. på en gang, før det er farlig og ingen av de hundene jeg har kjent har slukt løk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...