AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Hei! Vurderer en uke i Barcelona til sommeren, lurer på om det er noen som har vært der og vil dele sine erfaringer? Hva var bra, hva var mindre bra? Menneskene? maten? shopping? Andre ting?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Barcelona er en fantastisk by,om du skal dra dit må du være forberedt på at spanjoler prater veldig dårlig engelsk i store deler av spania,spesielt i storbyene som feks barcelona,madrid og valencia. Er ikke slik i turiststedene da. Mye fantastisk mat,hyggelige mennesker,og mye fint å se.
OhSerendipity Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har reist mye rundt i Spania siden jeg snakker språket, så jeg har vært ganske mange ganger i Barcelona. For å være helt ærlig, må jeg si at det er den byen som har skuffet meg mest av alle kjente storbyer jeg har vært i (unntatt Athen). Gatene er trange og fulle av søppel, det lukter vondt i byen og mange av menneskene er såpass vant til turister at de ikke er like imøtekommende og hyggelige som jeg har opplevd at de er mange andre steder i Spania. Det kan hende at jeg bare har vært uheldig med erfaringene mine, for Barcelona er jo veldig mange sin yndlingsby og jeg har aldri møtt noen som har vært enige med meg Men jeg bare synes at Spania har så mange andre byer som har alt Barcelona har, men som jeg har likt bedre. For eksempel Sevilla. Det er en utrolig undervurdert by i mine øyne. Menneskene og maten er fantastisk, utestedene er kjempekule (når man først finner dem), og de har så og si de samme klesbutikkene som de har i Barcelona. Pluss at det er mye tryggere og hyggeligere der om natten. Jeg har aldri opplevd noe ekkelt eller ubehagelig i Sevilla, og så og si aldri møtt en uhøflig person der heller. DET er utrolig. Men Barcelona er fint altså, det bare var ikke helt som jeg hadde tenkt meg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har reist mye rundt i Spania siden jeg snakker språket, så jeg har vært ganske mange ganger i Barcelona. For å være helt ærlig, må jeg si at det er den byen som har skuffet meg mest av alle kjente storbyer jeg har vært i (unntatt Athen). Gatene er trange og fulle av søppel, det lukter vondt i byen og mange av menneskene er såpass vant til turister at de ikke er like imøtekommende og hyggelige som jeg har opplevd at de er mange andre steder i Spania. Det kan hende at jeg bare har vært uheldig med erfaringene mine, for Barcelona er jo veldig mange sin yndlingsby og jeg har aldri møtt noen som har vært enige med meg Men jeg bare synes at Spania har så mange andre byer som har alt Barcelona har, men som jeg har likt bedre. For eksempel Sevilla. Det er en utrolig undervurdert by i mine øyne. Menneskene og maten er fantastisk, utestedene er kjempekule (når man først finner dem), og de har så og si de samme klesbutikkene som de har i Barcelona. Pluss at det er mye tryggere og hyggeligere der om natten. Jeg har aldri opplevd noe ekkelt eller ubehagelig i Sevilla, og så og si aldri møtt en uhøflig person der heller. DET er utrolig. Men Barcelona er fint altså, det bare var ikke helt som jeg hadde tenkt meg. Takk for utfyllende svar Har du opplevd noe ubehagelig i Barcelona om kvelden /natten?
marsy Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 jeg kjenner til flere som har blitt utsatt for lommetyver i Barcelona. Til og med folk som har sittet med veska i fanget.... jeg har vært der et par ganger, og ble skuffet første gang, andre gang var inntrykket bedre. Jeg synes det er stooor forskjell mellom de ulike bydelene. Gotic, Born og Barceloneta er de hyggeligste + stranden. Park Guell og Sagrada Familia er jo også "must".
Gjest padawan Skrevet 2. april 2012 #6 Skrevet 2. april 2012 Jeg har veldig gode erfaringer derfra. Som vanlig lønner det seg med "common sence". les mer om hva du bær gjøre på reisesiden min.
Mynona Skrevet 2. april 2012 #7 Skrevet 2. april 2012 Jeg har vært der på langhelg, og skulle ønske vi hadde en uke. Likte meg kjempegodt. Så ikke noe til søppel i gatene som en nevnte. Maten er helt fantastisk Kan tenke meg det er veldig varmt der på sommern da, så vet ikke om det kanskje kan være ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 Jeg er en Barcelona elsker, og skal dit snart igjen. Kan ikke si jeg har hatt problemer med hverken språk, lommetyver eller noe av det andre negative noen andre her nevner. Jeg har bare blitt lommebok-loppet ei gang, og det var i Oslo Jeg har vært der i august og september før, og august er ikke noe jeg kan anbefale temperaturmessig. Vi hadde det fortsatt veldig gøy, men bare i sakte tempo og med ekstremt mye vann. Om man liker varme går det bra. Jeg ville nok sett de vanlige tingene første gangen - type kirker(også santa maria del mar), utsikten fra nasjonalmuseet, parc guell, generelt Gaudis ting&tang. Casa Mila(spesielt taket) og casa battlo er vel verdt et besøk. For meg er Picassomuseet og MACBA(samtidsmuseet) et must. Styr unna Las Ramblas først som sist, bortsett fra det mat-markedet - og hold deg i sidegatene. Shopping kan du gjøre langs Portal del Angel og nedover(sidegate til ramblas). Men det er en avslappet storby, og ikke veldig stiv stemning - så om man ikke liker det er det helt klart feil plass å være. Det er plassen du drar om du vil ha det mer avslappet enn Paris/Roma etc.
sjøge Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 (endret) De snakker ikke spansk i Barcelona.... Det er dyrt å spise/leve, kommer mye an på hva du verdsetter på en ferie, men om det er maten, så bør du ha lommepenger til den. Severdighetene er grei nok, jeg er mer av typen som oppsøket shoppingsentre framfor fargerike parker og kirker. Til tross for det har jeg sett alt som er å se, og det mest begivenhetsrike var en fotballkamp på camp nou, og jeg HATER fotball. Men, å sitte midt i den enorme folkemengden gir deg hjertebank! Shoppingen er guddommelig, alt finnes, men om det er noe spesielt du vil ha kan det være lurt å skrive ned adressene før du reiser, det finnes en outletbutikk nede ved stranden som er veldig bra. Rimelige alternativer med bra kvalitet er Zara, Bershka osv, de ligger overalt. Nattelivet fikk jeg veldig lite med meg av, vi ba hotellet om den "beste nattklubben i byen" og ble sendt i taxi til noe som het OMMM, det minnet om gamle roxy på Karl Johan, eller Exodus i Bergen, altså en halvtom 18årsklubb. Endret 8. april 2012 av sjøge
lillemeg90 Skrevet 13. april 2012 #10 Skrevet 13. april 2012 Barcelona i mitt hjerte! Dette er favoritt storbyen min, mye fordi den har både strandliv, shopping, kultur og severdigheter. Det er god mat, koselige smågater, og shoppingmuligheter. Både i de store merkebutikkene og disse små søte i de kronglete gatene. Man kan trekke seg tilbake i parkene i høyden eller ta en dagstur til byer utenfor Barcelona. Eneste dårlige erfaringen fin fra Barcelona var at vi kom inn i en bakgate når det var mørkt. følte oss ikke særlig trygge.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2012 #11 Skrevet 13. april 2012 De snakker ikke spansk i Barcelona.... Neivel, hva snakker de da? Det snakkes riktignok en type spansk (katalansk) vi nordmenn kanskje ikke ser på som 'vanlig spansk' (kastiljansk), men det er fortsatt spansk..
Gjest padawan Skrevet 13. april 2012 #12 Skrevet 13. april 2012 Både spansk og katalansk snakkes i Barcelona. Det er BS å si de ikke snakker spansk i det hele tatt der.
Mynona Skrevet 13. april 2012 #13 Skrevet 13. april 2012 De snakker ikke spansk i Barcelona.... Det var vel egentlig ingen som påstod at de snakket spansk i Barcelona heller?
Gjest Gorgonzola Skrevet 21. april 2012 #14 Skrevet 21. april 2012 Har vært i Barcelona fire ganger. En fantastisk by dersom du elsker arkitektur, mat, shopping og kombinasjonen by- og strandliv. Menneskene? Tja, i en av kontinentets mest turistifiserte byer er det greit å ikke ha forventninger til at man knytter livslange vennskapsbånd med "local lads", jeg opplever Barcelona som Oslo på det området, men så er ikke det grunnen til å reise dit heller. Jeg vet om flere andre spanske byer som er vel så interessante men det var ikke tema her. God tur og kos deg/dere.
Bernardette Skrevet 21. april 2012 #15 Skrevet 21. april 2012 De snakker ikke spansk i Barcelona.... "Spansk" per definisjon, er det som på "spansk" heter castellano. I Barcelona kan alle castellano, men de snakker også noe som heter for catalán. Det er som å sammenligne østlandsk med tromsødialekt. De kvier seg dog mer for å snakke castellano, og som spanjol selv er min erfaring at jeg får mye bedre service ved å henvende meg til dem på engelsk, som "norsk turist" enn å snakke til dem på castellano/spansk. Dette har med politikk å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå