Knøtteliten Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Må først få presisere at jeg er en katte-elsker og er veldig tolmodig når det gjelder katta vår og skjønner at man nødvendigvis må tåle litt "pøbelstreker" fra pus. Men nå kjenner jeg at det begynner å bli slitsomt å ha en så ulydig katt, om man kan kalle det det.. Foruten å ha klora sunn begge sofaene, spisestolene, 2 sett med gardiner, nesten ødelagt en bunad, kloret opp en hel haug med klær og laget kloremerker på alle dørene i huset, og ødelagt en vegg med tapet - kloret han altså opp den fine lekematta som baby fikk av sin bestemor her om dagen. Totalt ødelagt....den varte bare en dag. Og da kjenner jeg at nok begynner å bli nok. Har prøvd å understreke positiv atferd siden han var liten, men ikke noe sikkert jeg gjør det rett.. Gir godbit og kos de gangene han f.eks kvesser klørne på murpipa (noe jeg har vært vitne til ca 5 ganger på 3 år.....er helst sofa, gardiner, spisestoler, malte dører eller klesplag som henger som blir kvesse-offer). Ikke bryr han seg nevneverdig om han blir "tatt" heller. Aldri pleid å ta han i nakkeskinnet, men fikk tips om å etterligne kattemamma'n når kattungene er ulydige: hun gir dem et rapp over snuten med poten. Så har tatt en finger eller to og dunket/klappet lett en gang over snuten/panna. Funker dårlig.. enten begynner han å leke, ellers så bryr han seg ikke. Så har vi prøvd sprutflaske med vann. Han liker det ikke, så han løper unna bare vi tar etter flaska. Men er tilbake på den ulovelige plassen og klorer rett etterpå. Virker ikke som han bryr seg. Eller så er det at han ikke kobler at det er ulovlig. Han er veldig klok, åpner skuffer og skap for å hente seg ting han har lyst på (henter seg q-tips i skuffa på badet for å leke med og graver i toalettmappa mi til han finner hårstrikk som han elsker), åpner dørene selv osv.. Så det virker ikke som det står på det å skjønne hvordan ting fungerer. Men virker som han er stokk dum når det gjelder å ta til seg "tilsnakk". Har selvfølgelig prøvd med forskjellige klore-tre, og til og med smurt de inn med slik cat-nip eller hva det heter, men han går glatt forbi og klorer på alt annet som frister. Han liker cat-nip lukten og snuser/slikker, men bryr seg ikke om å klore der fordi. Det eneste som til en viss liten grad har funket er å strø ut appelsinskall. Det stopper han ikke, men han er ikke så glad i den sterke lukten, så holder seg mer unna enn han til vanlig hadde gjort. Men så er det ikke så fint at huset ser ut som en svinesti med appelsinskall liggende å slenge heller da.... Blir lei av det også. Hva gjør man med en sånn umuligkråke da?? Noen katte-eksperter der ute? Kan jeg gjøre noe annet enn det jeg allerede har gjort?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Da jeg var liten og katten jeg hadde begynte å klore på noe, så sneik jeg meg inn på han og skremte han, det funket ganske greit
Gjest Blubberella Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Ok, var litt snar i vendinga når jeg svarte. Ser jo nå at du har prøvd diverse kloredingser til katta med catnipspray på uten hell... Men har du prøvd å løfte pusen bort hver gang den klorer på feil plass, og bære den bort til egnet klorested? Her kan du gjerne leke kattemor og vise pusen hvordan det skal gjøres, krafse litt med neglene på stedet og snakke med oppmuntrende stemme. Muligens er han ikke vant med faste kloresteder der han kommer fra, og da kan det være litt verre å lære ham nye kunster. Men ikke gi opp, vær konsekvent og fjern han hver gang han klorer på feil plass og vis ham hvor du vil han skal klore. Endret 30. mars 2012 av Ylvina
Knøtteliten Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. mars 2012 Høres ut som en svært vanlig ungkatt. Ja det er meget mulig.. Men jeg har aldri vært borti et så ekstremt tilfelle selv :gjeiper: Vanlig eller ikke, det er like fullt frustrerende når alt blir ødelagt. Skulle gjerne visst hvordan man begrenser han. Skjønner han må klore og kvesse, det er jo et naturlig behov de har, men hadde han bare lært seg til at det er én plass han har lov til å klore....
Knøtteliten Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2012 Ok, var litt snar i vendinga når jeg svarte. Ser jo nå at du har prøvd diverse kloredingser til katta med catnipspray på uten hell... Men har du prøvd å løfte pusen bort hver gang den klorer på feil plass, og bære den bort til egnet klorested? Her kan du gjerne leke kattemor og vise pusen hvordan det skal gjøres, krafse litt med neglene på stedet og snakke med oppmuntrende stemme. Muligens er han ikke vant med faste kloresteder der han kommer fra, og da kan det være litt verre å lære ham nye kunster. Men ikke gi opp, vær konsekvent og fjern han hver gang han klorer på feil plass og vis ham hvor du vil han skal klore. Jeg har løftet han vekk utallige ganger. Da han hadde klore-redskaper bar jeg han dit bort og hjalp han (klorte selv og tok potene hans og dro over der, så han liksom skulle skjønne at det var OK her), men nei.. tror han hadde klorebrett/stolpe i ett år, men da han enda ikke hadde brydd seg om det, fjernet vi det bare. Han er virkelig sin egen herre denne puselusken vår. Sjarmerende på mange vis men, akk, så slitsomt på andre områder........
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 det er den sjansen man tar når man skaffer dyr, noen vil få dyr som ødelegger møbler (og dette gjør de selvsagt ikke med vilje), og derfor kan man ende opp med et stygt hjem når man får slike dyr. Det vet man ikke, men det er sånn det er - man vil aldri vite nøyaktig hvordan et dyr vil være.
Capricorn Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har hatt to katter som er som natt og dag. De har fått samme oppvekst og oppdragelse, men den ene var en engel og den andre heller motsatt av en engel...... Jeg tror personligheten er som oss mennesker. Noen er snille og andre er heller litt vanskelige å takle. Det tok tre-fire år før rampen sluttet så rasere huset. Den andre ødela aldri noe som helst. Rampen har fremdeles tendenser. Det verste er at han ser på meg mens han gjør det og springer som en tulling når jeg reiser meg. Ganske irriterende ja Selv om vi har kjøpt klorestativer i alle mulige fasonger og har de på steder han liker å klore så tar han like greit veggen ved siden av også. Han bare MÅ tror jeg. Nå ser det ut som han er roligere og kanskje vi kan bytte tapeten snart
Knøtteliten Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. mars 2012 det er den sjansen man tar når man skaffer dyr, noen vil få dyr som ødelegger møbler (og dette gjør de selvsagt ikke med vilje), og derfor kan man ende opp med et stygt hjem når man får slike dyr. Det vet man ikke, men det er sånn det er - man vil aldri vite nøyaktig hvordan et dyr vil være. Selvfølgelig Det var vi klar over før katten kom i hus. Og jeg nevnte vel også innledningsvis at jeg var inneforstått med dette. Hensikten min var nettopp å få folk til å skjønne at jeg ikke er en av disse ugjennomtenkte katteeierne som skaffer seg katt og bare syter om alt etterpå fordi de ikke visste hva det innebar og ha en katt - slik at dette slapp å utvikle seg til en tråd om hvorvidt jeg skjønner/godtar hva det innebærer å ha skaffet seg katt (siden ting ofte har en tendens til å bli off topic her på KG..) Vårt lille sjarmtroll viste seg da å være en av disse som ødelegger til gangs, og nå var spørsmålet mitt hva man evt kan gjøre for å begrense dette. For selv om jeg vet at "sånt kan skje", behøver man vel ikke bare sitte å se på at katta ødelegger alt og godta det 2
Knøtteliten Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har hatt to katter som er som natt og dag. De har fått samme oppvekst og oppdragelse, men den ene var en engel og den andre heller motsatt av en engel...... Jeg tror personligheten er som oss mennesker. Noen er snille og andre er heller litt vanskelige å takle. Det tok tre-fire år før rampen sluttet så rasere huset. Den andre ødela aldri noe som helst. Rampen har fremdeles tendenser. Det verste er at han ser på meg mens han gjør det og springer som en tulling når jeg reiser meg. Ganske irriterende ja Selv om vi har kjøpt klorestativer i alle mulige fasonger og har de på steder han liker å klore så tar han like greit veggen ved siden av også. Han bare MÅ tror jeg. Nå ser det ut som han er roligere og kanskje vi kan bytte tapeten snart Han her er vel ganske lik din ramp da høres det ut som
MalloryK Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 Er dette en innekatt? Det finnes slike "løsnegler" man kan ta utenpå klørene slik at de ikke kan klore, men jeg vet ikke om det er anbefalt. Men du kan jo sjekke de ut
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Er dette en innekatt? Det finnes slike "løsnegler" man kan ta utenpå klørene slik at de ikke kan klore, men jeg vet ikke om det er anbefalt. Men du kan jo sjekke de ut Det er ikk bra, plager katten.
CathFoto Skrevet 30. mars 2012 #13 Skrevet 30. mars 2012 Jeg har tre katter, og to av de har klort masse der de har sluppet til. Bl.a. 6 av 8 spisestuestoler, men de rørte ikke skinnsofaen. Nå har vi en sofa hvor rygg og ender er i skinn, men med stoffseter og puter. Det vi gjorde for å unngå kloring da vi fikk den nye sofaen var å la en av spisestuestolene stå i stuen, og legge pledd og saueskinn på de to sofaendene som er ubeskyttet, det gjør at de mest attraktive delene av sofaen utilgjengelige og da går de heller på den ene spisestuestolene som de fremdeles oppfatter som forbudt. De bruker i tillegg klorestativer og klatrestativer, men når de får skikkelige bajasanfall og raser gjennom leiligheten så er det stolen det går utover. Ellers har jeg hørt at dobbeltsidig teip, aluminiumsfolie eller plastfolie der de klorer kan være en god idé.
bobbi Skrevet 30. mars 2012 #14 Skrevet 30. mars 2012 Har du prøvd å løfte han til klorestativet, Holde labbene hans opp mot stativet og gjøre klorebevgelser? Jeg gjorde dette med en av mine katter, hver eneste gang jeg så han klorte på noe, litt slitsomt men absolutt verdt det når han selv gikk til klorestativet på eget initiativ
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #15 Skrevet 30. mars 2012 Det enkle er ofte det beste... : Det eneste som har fått min katt fra å klore er aluminiumsfolie. Katten hater det! Jeg har hengt det opp på dører og møbler. Katten sluttet øyeblikkelig å nærme seg. Den hater lyden av blafrende folie og det er visst nok ikke unormalt for katter.
Nio Skrevet 30. mars 2012 #16 Skrevet 30. mars 2012 Om han er innekatt kan dere vell bare klippe klørne? :gjeiper:
Gjest Blubberella Skrevet 30. mars 2012 #17 Skrevet 30. mars 2012 Dobbeltsidig tape er også en slager. Katter hater å føle klistrete ting under potene.
Gjest Tirkes Skrevet 30. mars 2012 #18 Skrevet 30. mars 2012 Det enkle er ofte det beste... : Det eneste som har fått min katt fra å klore er aluminiumsfolie. Katten hater det! Jeg har hengt det opp på dører og møbler. Katten sluttet øyeblikkelig å nærme seg. Den hater lyden av blafrende folie og det er visst nok ikke unormalt for katter. Åh gud.... Jeg har egentlig ikke noe kjemperåd. Annet enn ett som reddet kontinentalsenga vår. Pepper. Pepper synes ikke på mørke sengen /sengetøyet. Gned godt malt pepper inn på hjørnene, for katten som var rampen snuser veldig og har snuten mellom potene når han intenst forsøker å rive senga sønder og sammen. Det hjalp faktisk! 3
Gjest Lille-pus Skrevet 30. mars 2012 #19 Skrevet 30. mars 2012 Du har prøvd med flere klore-/klatrestativ i huset samtidig ? En katt vil gjerne ha flere alternative markeringssteder Man må ofte gjerne flytte stativene rundt inntil minst ett av dem havner på det som for katten er 'riktig sted' (som da vil være en ganske senral posisjon i huset). Ellers er det veldig riktig som det er sagt; noen katter har en mer egenrådig og utfordrende natur enn andre. Det høres ut som det er en av disse som har funnet hus hos dere. Om det er en ute-/inne-/ute katt så burde mesteparten av overskuddsenergien bli tatt ut ute på morgen-/kveldstid.
Knøtteliten Skrevet 31. mars 2012 Forfatter #20 Skrevet 31. mars 2012 Er dette en innekatt? Det finnes slike "løsnegler" man kan ta utenpå klørene slik at de ikke kan klore, men jeg vet ikke om det er anbefalt. Men du kan jo sjekke de ut Han er mye inne, men det er fordi han ønsker det selv. Han går ut når han ønsker det og er somregel ute en tur hver dag. Slike løsnegler kommer nok ikke på klørne til vår pus nei.. Synes ikke noe om det. Mener det plager den stakkars katten, det er jo ikke naturlig for de. Men takk for velmenende tips Jeg har tre katter, og to av de har klort masse der de har sluppet til. Bl.a. 6 av 8 spisestuestoler, men de rørte ikke skinnsofaen. Nå har vi en sofa hvor rygg og ender er i skinn, men med stoffseter og puter. Det vi gjorde for å unngå kloring da vi fikk den nye sofaen var å la en av spisestuestolene stå i stuen, og legge pledd og saueskinn på de to sofaendene som er ubeskyttet, det gjør at de mest attraktive delene av sofaen utilgjengelige og da går de heller på den ene spisestuestolene som de fremdeles oppfatter som forbudt. De bruker i tillegg klorestativer og klatrestativer, men når de får skikkelige bajasanfall og raser gjennom leiligheten så er det stolen det går utover. Ellers har jeg hørt at dobbeltsidig teip, aluminiumsfolie eller plastfolie der de klorer kan være en god idé. Har drevet litt med pledd over der han klorer på sofaen vi også ja. Men da klorer han bare ved sidenav :gjeiper: Vi har skinnsofaer da, så vanskelig å få dekket til hele det fristende området.. Har du prøvd å løfte han til klorestativet, Holde labbene hans opp mot stativet og gjøre klorebevgelser? Jeg gjorde dette med en av mine katter, hver eneste gang jeg så han klorte på noe, litt slitsomt men absolutt verdt det når han selv gikk til klorestativet på eget initiativ Det er prøvd men har ikke funket her i gården.. Mulig jeg må bare fortsette, i håp om at han bruker det en vakker dag. Det enkle er ofte det beste... : Det eneste som har fått min katt fra å klore er aluminiumsfolie. Katten hater det! Jeg har hengt det opp på dører og møbler. Katten sluttet øyeblikkelig å nærme seg. Den hater lyden av blafrende folie og det er visst nok ikke unormalt for katter. La ut en del aluminiumsfolie da han i forbindelse med flytting begynte å tisse over hele huset. Han brydde seg ikke om folien... Det som hjalp den gang var eddik og appelsinskall. Men han sluttet heldigvis med det Om han er innekatt kan dere vell bare klippe klørne? :gjeiper: Han er mye inne. Så mulig vi kunne gjort det.. Men er ikke dette med kvessing "innebygd" i katten da tro? Tviler på at han slutter så lett.... Dobbeltsidig tape er også en slager. Katter hater å føle klistrete ting under potene. Det er uprøvd. Kanskje jeg må kjøpe inn en rull med tape Åh gud.... Jeg har egentlig ikke noe kjemperåd. Annet enn ett som reddet kontinentalsenga vår. Pepper. Pepper synes ikke på mørke sengen /sengetøyet. Gned godt malt pepper inn på hjørnene, for katten som var rampen snuser veldig og har snuten mellom potene når han intenst forsøker å rive senga sønder og sammen. Det hjalp faktisk! :skratte: Jeg har til gode å prøve slike mengder med aluminiumsfolie, men kanskje det er det som skal til Pepper er uprøvd, men vet ikke hvor lurt det er med en liten baby i hus... Sniffer og slikker i seg det meste etterhvert han vil jeg tro! Du har prøvd med flere klore-/klatrestativ i huset samtidig ? En katt vil gjerne ha flere alternative markeringssteder Man må ofte gjerne flytte stativene rundt inntil minst ett av dem havner på det som for katten er 'riktig sted' (som da vil være en ganske senral posisjon i huset). Ellers er det veldig riktig som det er sagt; noen katter har en mer egenrådig og utfordrende natur enn andre. Det høres ut som det er en av disse som har funnet hus hos dere. Om det er en ute-/inne-/ute katt så burde mesteparten av overskuddsenergien bli tatt ut ute på morgen-/kveldstid. Har ikke prøvd å sette de så mange forskjellige plasser nei.. Kanskje jeg får prøve det! Tenkte egentlig at det var materialet som ikke var bra nok her.. Sånn tau som er tvinnet. Finnes det noe annet av klorestativ egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå