Gjest Inamalin09 Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Hei, jeg håper noen her inne kan hjelpe meg og samboeren. Vi vil så gjerne ha barn, men vi er så usikre rundt dette med økonomien. Jeg veit ikke egentlig om dette er riktig forum å plassere denne tråden i, men jeg prøver og hvis det er feil så for noen si ifra og hjelpe meg å flytte den Det vi lurer på er hva vi har rett på i forhold til støtte fra lånekassen, nav etc.. Jeg er fulltidsstudent, med deltidsjobb ved siden av. Mens han er på omskolering fra nav. Hvordan påvirker dette hva vi kan få av støtte? Jeg har leita rundt på nettet, på nav sine sider og på lånekassen sine sider. Men de er jo så uoversiktlige at jeg blir helt smårar i huet av å leite. Er det noen sjeler her inne som kanskje kan hjelpe oss? Peke ut noen sider vi kan lese, eller rett og slett skrive svart på hvitt hva vi kan forvente dersom vi velger å bli gravide nå? Vi kan selvfølgelig vente til vi er ferdig utdannet, men vi har egentlig ikke lyst til det. Begge er veldig ivrige etter å sette igang med prøvingen På forhånd tusen takk! Mvh to usikre sjeler.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Sakset fra NAV: "Hvem kan få foreldrepenger? Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet arbeidsavklaringspenger (AAP)" Jeg regner med at smboer er på AAP, siden du skriver omskolering. Om du har rett, avhenger av om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødselen, OG om du har mer enn halve grunnbeløpet i årslønn. Altså halvparten av 79216,-. Tjener du lite, kan det hende engangsstønad lønner seg. Fra lånekassen vil du kunne få støtte i form av at ett års støtte gis som stipend. men da må du fylle disse vilkårene: "Alle vilkårene under må være oppfylt for at du skal få foreldrestipend: Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene. Du må bo sammen med barnet. Tar ektefellen eller samboeren din ut fulle foreldrepenger fra Nav får du ikke noe foreldrestipend, tar han/hun ut 50 – 99 prosent foreldrepenger får du halvt foreldrestipend, og tar han/hun ut under 50 prosent foreldrepenger får du fullt foreldrestipend." Så dette blir i såfall et regnestykke dere må finne ut av. Ring gjerne lanekassen og snakk med de, og ring gjerne NAV på 55 55 33 33, velg tastevalg for foreldrepenger og snakk med en veileder der.
Gjest Inamalin09 Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Tusen takk for veldig oppklarende svar Vi skal ringe litt rundt, men vi har bestemt oss for å prøve. Og blir skjer det, så skjer det! Spennende, spennende ^^
Bernardette Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Det er igrunn fantastisk at dere planlegger at staten skal betale fordi dere ikke ønsker å vente til dere kan finansiere deres egen familie. 5
Gjest Inamalin09 Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Bernadette: Tusen takk for et veldig konstruktivt svar. Disse tjenestene er opprettet for at man som nye foreldre skal kunne gi barnet best mulig oppvekstsvilkår, er det da galt av oss å ta i bruk disse tjenestene? Det er ingen som har sagt at vi ikke kunne finanisert vårt valg hvis ikke vi hadde hatt mulighet til å få hjelp fra nav og lånekassen. Det er bare snakk om å gjøre det man kan for at barnet skal ha det best mulig. Men, tusen takk for ditt innspill. Godt vi har forskjellige meninger 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Disse tjenestene er opprettet for at man som nye foreldre skal kunne gi barnet best mulig oppvekstsvilkår, er det da galt av oss å ta i bruk disse tjenestene? Det er ingen som har sagt at vi ikke kunne finanisert vårt valg hvis ikke vi hadde hatt mulighet til å få hjelp fra nav og lånekassen. Det er bare snakk om å gjøre det man kan for at barnet skal ha det best mulig. Nettopp derfor venter man med å få barn til man kan finansiere det selv. Hadde alle brukt disse tjenestene hadde ingen tjent penger til å finansiere snylterne... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå