sauen87 Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Kom over denne saken her: http://www.ba.no/nyheter/article5993432.ece Jeg fatter ikke at noen tør å la et barn sitte alene i bilen så lenge! Parkeringsvakten sto der jo i en halvtime, så moren må ha vært borte lenger enn det. Barnet hadde jo også kommet seg ut av setet, og nøkkelen sto i tenningen. Dette kunne fort gått galt, altså... Jeg går aldri lenger bort fra bilen enn at jeg kan se den når barna er i bilen. Hvis barna sover i bilen og jeg skal på butikken, vekker jeg dem og tar dem med inn. Så små barn forstår jo ikke hva som skjer når moren blir vekke i en halvtime (!). Lar du barna sitte i bilen når du er på butikken e.l.?
Mamma1 Skrevet 30. mars 2012 #2 Skrevet 30. mars 2012 Ja, det gjør jeg om jeg bare skal ha en eller to ting og det er gjort på et par minutter. Låser da bilen. Hun er så stor at hun forstår det. (3år) Dette kommer vel også an på hvor man bor. Hadde aldri gjort det i Oslo f.eks.
Fru Filifjonka Skrevet 30. mars 2012 #3 Skrevet 30. mars 2012 Bare når bilen står rett utenfor huset og vi er på vei inn/ut. Men det teller nesten ikke. Ville ikke gått på butikken. Barn i bil er omtrent som gryte på komfyren. 2
Gjest Tekola Skrevet 30. mars 2012 #4 Skrevet 30. mars 2012 Mamma lot oss sitte i bilens mens hun handlet og slikt da vi var små. Enten oppførte vi oss i butikken, ellers måtte vi sitte i bilen. Vi overlevde fint vi. Hun satte opp vinduene litt, tok med seg nøkkelen og låste bilen. Så var hun kanskje borte i et kvarters tid.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Gjorde det når unger var veldig små og jeg bare skulle innom nærbutikken for en liter melk. Hadde aldri forlatt de i bilen i en halvtime eller lenger. Var i en matbutikk hvor en kom løpende inn og spurte om det var noen der som eide en bil hvor det satt to unger inni. Det gjaldt to unger hvor eldste var rundt 7 år. En av de hadde løsnet håndbrekket og bilen hadde trillet bakover, over veien og ned en skråning. Jeg skal si det var en pappa som løp fort. Det gikk helt fint. Bare gråtende barn etter en litt skremmende opplevelse. 1
makkapakka Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 min vil bare sitte i bilen når han er stuptrøtt og ikke orker å følge med de 5 minuttene det tar å gjøre noe, innom butikk etter småting på vei hjem fra jobb/skole. Husket engang jeg var på ferie, og det var kokvarmt ute. Vi hadde badet hele dagen, og jeg skulle bare innom butikken etter is, barnet mitt ville ikke være med, det tok bare 5 minutt det men når jeg kom ut var bilen blitt overopphetet fordi sola sto rett på den og det var vindstille. Fy så ekkelt, ble veldig skremt av hvor kjapt det gikk. Så han får ikke sitte i bilen når det er sånt vær mer.
La Guapa Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 Nei. Etter at et familiemedlem hadde brann i bilen sin (den tok fyr helt plutselig- heldigvis var det voksne i bilen som berget alle ut)fikk jeg bekreftet at jeg tenker rett. Kunne jeg ALDRI gått fra ungene mine hverken i låst- eller ulåst bil. Det er rett og slett ikke en risiko jeg er villig til å ta. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Ikke faen. Jeg vet alt for godt hva som kan skje med en bil, det være seg fra brann til tyveri. Ikke faen om jeg overlater kidsa i en sånn risiko. 2
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Har to barn på tre og seks. Kan la begge sitte i bilen hvis jeg vet jeg blir borte under fem minutter. Skal jeg ha litt mer enn melk og brød må minstemann være med inn, mens eldste kan få velge litt selv, men blir vel aldri noe mer enn 10-12 minutter. Låser aldri døra når jeg går, sånn at de kan komme seg ut og andre inn dersom det skulle skje noe.
TheHairyToothfairy Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 Må bare kommentere denne tanken om "det er bare fem minutter", hørt den ganske ofte med bilbranner her i Bergen også. Eieren forventer selvfølgelig aldri at bilen skal stå i full fyr når man kommer ut etter fem minutter. Dette skjer med nye og gamle biler. Så lenge bilen din har en motor, uansett hva type drivstoff den går på, og et elektrisk system - så er det 2% sjanse for at den kan ta fyr etter bruk. (basert på skandinaviske forsikringsselskapers undersøkelse). En bil er gjerne overtent i løpet av 3 minutter. Gassene fra en brann i bilen kommer umiddelbart inn i kupé, om de ikke dreper/kveler så gir de ganske høy skaderisiko uansett. Biler eksploderer sjeldent slik som i film, men brannen er intens. OG, biler tar fyr helst rett etter parkering eller under bruk. Da hjelper det lite at "jeg bare er borte fem minutter". Som en illustrasjon. En god venn av meg brukte for noen år siden svært mye penger på en flett ny Porsche 911. Han var inne på en kiosk i fem minutter for tyggis og sigaretter. Bilen stod i full flamme da han kom ut, brannen startet beviselig pga kortslutning i sigarett-tenneren hvor det stod en mobillader. Det hjelper ikke hvor ny og dyr bilen er, det skjer fra tid til annen uansett. Neste risiko. Hva om noen bestemmer seg for å ta med seg bilen? Det tar absolutt ikke mer enn et minutt eller to. Eller, hva om vedkommede driter i bilen, men nøyer seg med barnet? 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 Har opplevd å måtte rope opp bilfører/eier i løpet av en 45-minutters fergetur pga unger som var alene i bilen og hylskrek (hadde tydeligvis sovet og plutselig våknet). Det er faktisk flere grunner til at hvis passasjerer skal sitte i bilen under overfarten, så skal sjåføren også være i bilen (det står i rutehefter, på oppslag på kaiene og oppslag om bord i fergene, hvis noen ønsker kilder...).
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Må bare kommentere denne tanken om "det er bare fem minutter", hørt den ganske ofte med bilbranner her i Bergen også. Eieren forventer selvfølgelig aldri at bilen skal stå i full fyr når man kommer ut etter fem minutter. Dette skjer med nye og gamle biler. Så lenge bilen din har en motor, uansett hva type drivstoff den går på, og et elektrisk system - så er det 2% sjanse for at den kan ta fyr etter bruk. (basert på skandinaviske forsikringsselskapers undersøkelse). En bil er gjerne overtent i løpet av 3 minutter. Gassene fra en brann i bilen kommer umiddelbart inn i kupé, om de ikke dreper/kveler så gir de ganske høy skaderisiko uansett. Biler eksploderer sjeldent slik som i film, men brannen er intens. OG, biler tar fyr helst rett etter parkering eller under bruk. Da hjelper det lite at "jeg bare er borte fem minutter". Som en illustrasjon. En god venn av meg brukte for noen år siden svært mye penger på en flett ny Porsche 911. Han var inne på en kiosk i fem minutter for tyggis og sigaretter. Bilen stod i full flamme da han kom ut, brannen startet beviselig pga kortslutning i sigarett-tenneren hvor det stod en mobillader. Det hjelper ikke hvor ny og dyr bilen er, det skjer fra tid til annen uansett. Neste risiko. Hva om noen bestemmer seg for å ta med seg bilen? Det tar absolutt ikke mer enn et minutt eller to. Eller, hva om vedkommede driter i bilen, men nøyer seg med barnet? ok, du tok jo helt av! like greit og ikke ha bil da eller ? 3
TheHairyToothfairy Skrevet 30. mars 2012 #13 Skrevet 30. mars 2012 ok, du tok jo helt av! like greit og ikke ha bil da eller ? Nei, jeg snakker om risiko. Jeg har syv biler. Har hatt 80. Kan dem ut og inn. Dyr og barn i bil, det leker jeg ikke med. Så får du være så spydig og anonym som du gjerne vil. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #14 Skrevet 30. mars 2012 Nei, jeg snakker om risiko. Jeg har syv biler. Har hatt 80. Kan dem ut og inn. Dyr og barn i bil, det leker jeg ikke med. Så får du være så spydig og anonym som du gjerne vil. men vis det er så farlig og så mange risikoer hvordan kan det da være forsvarlig og kjøre bil? :S er ikke spydig syntes bare det hørtes skremmende ut!
Gjest happy_me Skrevet 30. mars 2012 #15 Skrevet 30. mars 2012 Nei, jeg lar ikke ungen sitte alene i bilen. Bare viss jeg skal bære ting ut i bilen før vi drar fra huset. Og det tar 2 sek. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2012 #16 Skrevet 30. mars 2012 Dersom minstemann sover når vi kommer til barnehagen, lar jeg ham sitte mens jeg er inne og henter/leverer. Det samme gjør jeg om jeg skal inn på butikken etter noe småtteri (borte max 7-8 minutter). Jeg bor på et lite sted. 1
Lyra Skrevet 30. mars 2012 #18 Skrevet 30. mars 2012 Nope, hun får ikke sitte alene i bilen. Kun hjemme mens jeg bærer inn/ut av bilen og da står bilen 2 meter fra husveggen. Kommer ikke til å la barna sitte i bilen alene før de er gamle nok til å løpe inn i butikken (eller andre steder) og hente meg om det skulle være noe. 1
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2012 #19 Skrevet 30. mars 2012 Må bare kommentere denne tanken om "det er bare fem minutter", hørt den ganske ofte med bilbranner her i Bergen også. Eieren forventer selvfølgelig aldri at bilen skal stå i full fyr når man kommer ut etter fem minutter. Dette skjer med nye og gamle biler. Så lenge bilen din har en motor, uansett hva type drivstoff den går på, og et elektrisk system - så er det 2% sjanse for at den kan ta fyr etter bruk. (basert på skandinaviske forsikringsselskapers undersøkelse). En bil er gjerne overtent i løpet av 3 minutter. Gassene fra en brann i bilen kommer umiddelbart inn i kupé, om de ikke dreper/kveler så gir de ganske høy skaderisiko uansett. Biler eksploderer sjeldent slik som i film, men brannen er intens. OG, biler tar fyr helst rett etter parkering eller under bruk. Da hjelper det lite at "jeg bare er borte fem minutter". Som en illustrasjon. En god venn av meg brukte for noen år siden svært mye penger på en flett ny Porsche 911. Han var inne på en kiosk i fem minutter for tyggis og sigaretter. Bilen stod i full flamme da han kom ut, brannen startet beviselig pga kortslutning i sigarett-tenneren hvor det stod en mobillader. Det hjelper ikke hvor ny og dyr bilen er, det skjer fra tid til annen uansett. Neste risiko. Hva om noen bestemmer seg for å ta med seg bilen? Det tar absolutt ikke mer enn et minutt eller to. Eller, hva om vedkommede driter i bilen, men nøyer seg med barnet? Jada, det er mye som kan skje her i verden. Ungene kan bli påkjørt eller kidnappet mens de er ute og leker i 5-10 minutter alene, mens jeg er inne og lager middag. De kan falle ned fra lekestativet og brekke bein og armer. Vi skal på hytta i morgen og kan kræsje på veien og dø. Ingen av de tingene jeg nevner er tvingende nødvendig. Må de leke ute alene litt, så jeg får laget mat? Nei, men jeg lar dem gjøre det. Må de holde på i lekestativet isteddet for å bare grave i sandkassa? Nei, men det er bra for motorikken. Må vi kjøre til hytta? Nei, vi kan jo bare bli hjemme. Mange av de tingene vi gjør inneholder en viss risiko, men vi vurderer dem fortløpende ut fra hvor stor vi mener risikoen er. Jeg er ikke bekymret verken over at bilen skal ta fyr hvis jeg lar ungene sitte der alene, eller at noen skal komme og kidnappe dem. Er det dermed sagt at det ikke kommer til å skje? Selvsagt kan det skje, men jeg vurderer risikoen til forsvinnende liten. 11
Gjest Okusan Skrevet 30. mars 2012 #20 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Hvis det dreier seg om 5-10 minutter maks, så ja. Risiki tar man hver eneste dag, særlig når barna er litt større. For min del dreier det seg om å veie sannsynligheten for at noe galt skal skje, opp mot verdien det tilfører. Så når risikoen er lav (på samme måte som når de lærer seg å ta bussen alene hjem i 2.-3. klasse... det kan finnes pedofile på bussen, de kan glemme å gå av, det kan skje en ulykke), og ulempen med å f.eks vekke en sovende og sur treåring er stor, så tar jeg sjansen. Edit: veldig enig med Gjest over meg. Det er forsåvidt akkurat det samme som jeg prøvde å si, bare litt bedre forklart Endret 30. mars 2012 av Okusan 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå