AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Skrevet 30. mars 2012 Kan det være noen stoffer i vin som ikke er gunstig bortsett fra alkohol? Er det greit å helle nedpå en alk.fri vinflaske på fest? Kommer til å si at det var alk.fritt senere..vil ikke at noen skal tro at jeg drikker når jeg er gravid heller.
Marikke Skrevet 31. mars 2012 #4 Skrevet 31. mars 2012 Det kan være opptil 1 % alkohol i "alkoholfri" vin.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #5 Skrevet 31. mars 2012 Det kan være opptil 1 % alkohol i "alkoholfri" vin. Nei, det er inntil 0,7%, det finnes også i enkelte typer brød yoghurt, for eksempel, og er helt ufarlig. Drikk alkoholfri vin med god samvittighet! 3
Marikke Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 Her er en sak om alkoholfritt øl. Jeg antar bare at de samme reglene gjelder for vin, men det er mulig jeg tar feil. At det kan finnes alkohol i brød betyr ikke at det er trygt å drikke alkoholholdige drikker med tilsvarende alkoholinnhold.
SmallTalk Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Her er en sak om alkoholfritt øl. Jeg antar bare at de samme reglene gjelder for vin, men det er mulig jeg tar feil. At det kan finnes alkohol i brød betyr ikke at det er trygt å drikke alkoholholdige drikker med tilsvarende alkoholinnhold. CLuet er at man ikke kan kalle en drikk for alkoholholdig når alkoholinnholdet i flasken er 0,7%. Dersom dette er skadelig, så kan man som gravid heller ikke spise nystekt brød eller youghurt, og det er det ikke noen advarsler mot. Forøvrig så ser jeg ikke helt hvorfor du prøver å skape hysteri rundt noe som ifølge Matportalen.no er helt trygt for gravide å drikke. 4
Harlekin Skrevet 31. mars 2012 #8 Skrevet 31. mars 2012 Her er en sak om alkoholfritt øl. Jeg antar bare at de samme reglene gjelder for vin, men det er mulig jeg tar feil. At det kan finnes alkohol i brød betyr ikke at det er trygt å drikke alkoholholdige drikker med tilsvarende alkoholinnhold. Hvorfor ikke? Er det andre skadelige stoffer i vin, mener du? TS: jeg tror det går helt fint, men for min del hadde jeg absolutt valgt en alkoholfri cider i stedet (f.eks. Himmelstund), fordi de alkoholfrie vinene jeg har smakt har ikke vært gode. Men kanskje det finnes likevel? 1
Marikke Skrevet 31. mars 2012 #9 Skrevet 31. mars 2012 CLuet er at man ikke kan kalle en drikk for alkoholholdig når alkoholinnholdet i flasken er 0,7%. Dersom dette er skadelig, så kan man som gravid heller ikke spise nystekt brød eller youghurt, og det er det ikke noen advarsler mot. Forøvrig så ser jeg ikke helt hvorfor du prøver å skape hysteri rundt noe som ifølge Matportalen.no er helt trygt for gravide å drikke. Jeg prøver ikke å skape hysteri, men opplyse om fakta, så får folk selv avgjøre hva de vil gjøre. 1
Marikke Skrevet 31. mars 2012 #10 Skrevet 31. mars 2012 Hvorfor ikke? Er det andre skadelige stoffer i vin, mener du? Nei, men det finnes ingen forskning som sier hvor grensen går for hvor mye/lite alkohol i løpet av svangerskapet som kan være skadelig for fosteret.
SmallTalk Skrevet 31. mars 2012 #11 Skrevet 31. mars 2012 Nei, men det finnes ingen forskning som sier hvor grensen går for hvor mye/lite alkohol i løpet av svangerskapet som kan være skadelig for fosteret. Når Helsedirektoratet (som står bak Matportalen.no) sier at det er greit å drikke alkoholfri øl (og dermed også slkoholfri vin, ettersom kravet for at noe skal kunne kalles "alkoholfritt" er at det inneholder mindre enn 0,7% alkohol), så må man faktisk kunne stole på det. Da synes jeg ikke det er riktig av det å begynne å betvile dette og å begynne å bekymre folk. Det er sånn som fører til hysteri. 26
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 Nei, men det finnes ingen forskning som sier hvor grensen går for hvor mye/lite alkohol i løpet av svangerskapet som kan være skadelig for fosteret. Men yoghurt, kefir og brød regnes ikke som skadelig, og inneholder samme mengde alkohol. Spiser du ingen av delene når du er gravid, da? 2
juliane Skrevet 1. april 2012 #15 Skrevet 1. april 2012 Jeg er en sånn som tar en titt på andres vinflasker på fest, så jeg hadde nok skjønt at du var gravid. Hadde selvfølgelig ikke kommentert det, men alle er jo ikke like fintfølende. 1
Gjest Sobril Skrevet 1. april 2012 #16 Skrevet 1. april 2012 (endret) Men yoghurt, kefir og brød regnes ikke som skadelig, og inneholder samme mengde alkohol. Spiser du ingen av delene når du er gravid, da? Ja, å tyne det ned til dette blir også en smule hysterisk for min del. Da kan man like gjerne slutte og puste inn lufta vi omgir oss med. Følger man mattilsynets anbefalinger burde man være rimelig safe. For øvrig... Hvis jeg skulle skjule graviditeten min for noen ville jeg helt over den alkoholfrie vinen i en vinflaske som sa promille. Endret 1. april 2012 av Sobril
Sol79 Skrevet 1. april 2012 #17 Skrevet 1. april 2012 Jeg er en sånn som tar en titt på andres vinflasker på fest, så jeg hadde nok skjønt at du var gravid. Hadde selvfølgelig ikke kommentert det, men alle er jo ikke like fintfølende. nettopp derfor det er lurt å slå vinen over i en annen flaske. 1
juliane Skrevet 1. april 2012 #18 Skrevet 1. april 2012 nettopp derfor det er lurt å slå vinen over i en annen flaske. Og bare håpe ingen spør om å få smake!
Marikke Skrevet 1. april 2012 #19 Skrevet 1. april 2012 Når Helsedirektoratet (som står bak Matportalen.no) sier at det er greit å drikke alkoholfri øl (og dermed også slkoholfri vin, ettersom kravet for at noe skal kunne kalles "alkoholfritt" er at det inneholder mindre enn 0,7% alkohol), så må man faktisk kunne stole på det. Da synes jeg ikke det er riktig av det å begynne å betvile dette og å begynne å bekymre folk. Det er sånn som fører til hysteri. Men yoghurt, kefir og brød regnes ikke som skadelig, og inneholder samme mengde alkohol. Spiser du ingen av delene når du er gravid, da? Hvis dere ser på den første posten min, var den eneste intensjonen min å få med i debatten om alkoholfri vin at det faktisk finnes bittelitt alkohol i den. Bare for å ha fakta på bordet. That's it. Jeg følger selv rådene til matportalen, og ja, jeg har også drukket alkoholfritt i svangerskapet, og prøver ikke å oppvigle til hysteri på noen måte. Merkelig hvor provosert noen kan bli over at jeg tør å si at det finnes alkohol i alkoholfri vin (At jeg synes argumentet om yoghurt og brød er ulogisk og rett og slett blir for dumt, er en annen sak som vi kan ta i en annen tråd.)
Harlekin Skrevet 1. april 2012 #20 Skrevet 1. april 2012 Hvis dere ser på den første posten min, var den eneste intensjonen min å få med i debatten om alkoholfri vin at det faktisk finnes bittelitt alkohol i den. Bare for å ha fakta på bordet. That's it. Jeg følger selv rådene til matportalen, og ja, jeg har også drukket alkoholfritt i svangerskapet, og prøver ikke å oppvigle til hysteri på noen måte. Merkelig hvor provosert noen kan bli over at jeg tør å si at det finnes alkohol i alkoholfri vin (At jeg synes argumentet om yoghurt og brød er ulogisk og rett og slett blir for dumt, er en annen sak som vi kan ta i en annen tråd.) Hvorfor synes du det argumentet er ulogisk? Jeg er klar over at det er en gjenganger i debatter som denne, men det er i høyeste grad sant og relevant. Jeg er ikke provosert over at du sier at det finnes litt alkohol i alkoholfri vin, det er jo sant det også. Jeg synes bare det er like viktig at det blir opplyst om at samme mengde alkohol finnes i helt vanlige matvarer, og at det regnes som ufarlig ifølge myndighetene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå