Dakota Skrevet 30. mars 2012 #1 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Vi har en stor hage. Vi har gjort masse og forenklet så mye vi kan, men det er en stor ting som mangler, og det er interesse... Jeg syns det er kjedelig og blir fort lei. Jeg prøver hvert år å opparbeide litt entusiasme. Jeg kjøper hageblader, hagebøker og sjekker ut nettsider/blogger/hageforum. Jeg besøker hagesentre for å hente litt inspirasjon. Jeg klarer å bli bittelitt inspirert, men så varer det i kanskje.. to uker.. I år har jeg lånt en bok "latmannshager" men jeg skuler bort på den og orker ikke åpne den.. Motivasjonen har gjemt seg under senga - med en pute over hodet... "Planen" for i år er å spa opp hele det ene blomsterbedet (som ble overgrodd i fjor fordi jeg ikke orket luke.. ) barklegge hele, og plante noen få vintergrønne busker. Så hele tiden prøver jeg å gjøre det enkelt for meg selv. Ha noen få sommerblomster, men minimalt. Det jeg egentlig lurer på er, - er det håp for meg? Finnes det andre der ute som har klart å opparbeide seg en hageinteresse etter å ha vært uinteressert først? Jeg vil så gjerne like det!! Men jeg får det ikke til... Må jeg bare innse at det ikke er noe for meg og asfaltere hele tomta (...) eller er det håp for meg? Kan jeg ikke bare la være å gjøre noe? Nei, for da blir det helt oergrodd og enda styggere, og det blir jeg bare lei meg av. Jeg liker jo å ha det pent ute... Egen gartner hadde vært noe, men det blir nok altfor dyrt.. Hagesukk fra absolutt-ikke-grønne-fingre Endret 30. mars 2012 av Dakota Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #2 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg elsker egentlig flotte hager, og har veldig gjerne lyst å ha en selv. Men jeg gidder sjeldent å gjøre den helt store innsatsen, og dermed blir hagen deretter. Jeg tar en runde på våren, og en på høsten. Syns barkbed høres veldig lurt ut, jeg. Så kan man eventuelt ha store potter med blomstrende blomster fremme. Å bytte innhold i sånne tar jo ofte bare noen minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 30. mars 2012 #3 Del Skrevet 30. mars 2012 Hvordan man opparbeider hageinteresse hvis du ikke liker det, vet jeg ikke hvordan du skal få til Men, det burde da være mulig å få til en nesten vedlikeholdsfri hage uten å asfaltere alt? Hva med å legge fine skiferheller på flere steder, kanskje med litt små veier/ stier i mellom i grus, og satse på å plante busker og trær som krever minimalt med stell, men likevel gir litt tilbake? Rhododendroen finnes jo i mange slags varianter, og du kan jo få flotte hager nesten bare med det, masse andre surjordsplanter som kan kombineres med det. Litt forskjellige busker og trær er jo alltid flott, og trenger lite stell. Syriner, noen frukttrær kanskje? Og i stedet for å plante sommerblomster hvert år kan du jo satse på trofaste stauder som kommer igjen hvert år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 30. mars 2012 #4 Del Skrevet 30. mars 2012 Det er håp Jeg har gått fra totalt uinteressert til litt interessert i løpet av noen år. Jeg tror kunsten er å ikke gape over for mange prosjekter på en gang, pluss å gjøre ting så lettstelt som mulig. Jeg er ikke blant de som går og småprater med rosene mine, for å si det mildt. Når du barklegger det bedet du snakker om: legg duk under barken. Da sparer du deg for luking av ugress. Si også fra på hagesenteret/gartneriet at du ønsker noe som ikke må trimmes, beskjæres og klippes hvert år, men som vokser pent og rolig, passer til lysforholdene der det skal stå osv. Jeg er ikke så flink med sommerblomster, og synes det er kjedelig med ting som bare settes i jorda for en enkelt sommer, men har noen få likevel. Jeg har konsentrert meg om et staudebed, der jeg kjøper noen (2-3) nye stauder hvert år. Noen dør og andre overlever Det er blitt et mangeårsprosjekt, men er faktisk koselig også! Istedenfor mye sommerblomster har jeg plantet noen krydderurter i et bed hvert år, og synes det er koselig å hente mat fra egen hage. Gressløk er "evigvarende", og ellers setter jeg gjerne ned potter av basilikum og timian. Kjøkkenhage er jeg på ingen måte klar for ennå! Heller ikke bærbusker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 30. mars 2012 #5 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg fikk min første hage for 4 år siden, og skjønte ikke no' .... Ikke hadde jeg greie på blomster og sånt - og ikke var interessen der. Det er 2 store bed i hagen, og der har jeg nå i 4 år sådd en masse frø jeg ikke helt vet hva er. Noe kjøpt. Noe har jeg fått i gave. Resultatet er imidlertid veldig bra; det er et vell av diverse små og store blomster der i masse flotte farger (men ikke spør meg hva de heter...). Og de skifter på å blomstre, fra tidlig vår til langt utpå høsten. Har til og med fått en masse ros for blomsterbedene mine! Det eneste jeg gjør, er å renske opp for dødt løv og sånt om våren. Og noen ganger fjerne døde/avblomstrede. Så går resten av seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 30. mars 2012 #6 Del Skrevet 30. mars 2012 legger fra meg noen lenker og håper du blir inspirert. http://www.hagegal.info/ http://www.hageselskapet.no/ http://www.bogront.no/ http://www.hageland.no/ Jeg er SÅÅÅ sjalu på de som har hage ... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakota Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 30. mars 2012 Takk for mange fine innspill!! Godt å høre det er noen som klarer seg med en runde på høsten og en runde på våren... Jeg får mote meg opp til en runde på våren, så får vi se. blir ingen sommerblomster i år, annet enn i noen krukker på verandaen. Resten får bli storemengder bark - og duk! - og grønne planter.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elibo Skrevet 30. mars 2012 #8 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Vi har en stor hage. Vi har gjort masse og forenklet så mye vi kan, men det er en stor ting som mangler, og det er interesse... Jeg syns det er kjedelig og blir fort lei. Jeg prøver hvert år å opparbeide litt entusiasme. Jeg kjøper hageblader, hagebøker og sjekker ut nettsider/blogger/hageforum. Jeg besøker hagesentre for å hente litt inspirasjon. Jeg klarer å bli bittelitt inspirert, men så varer det i kanskje.. to uker.. I år har jeg lånt en bok "latmannshager" men jeg skuler bort på den og orker ikke åpne den.. Motivasjonen har gjemt seg under senga - med en pute over hodet... "Planen" for i år er å spa opp hele det ene blomsterbedet (som ble overgrodd i fjor fordi jeg ikke orket luke.. ) barklegge hele, og plante noen få vintergrønne busker. Så hele tiden prøver jeg å gjøre det enkelt for meg selv. Ha noen få sommerblomster, men minimalt. Det jeg egentlig lurer på er, - er det håp for meg? Finnes det andre der ute som har klart å opparbeide seg en hageinteresse etter å ha vært uinteressert først? Jeg vil så gjerne like det!! Men jeg får det ikke til... Må jeg bare innse at det ikke er noe for meg og asfaltere hele tomta (...) eller er det håp for meg? Kan jeg ikke bare la være å gjøre noe? Nei, for da blir det helt oergrodd og enda styggere, og det blir jeg bare lei meg av. Jeg liker jo å ha det pent ute... Egen gartner hadde vært noe, men det blir nok altfor dyrt.. Hagesukk fra absolutt-ikke-grønne-fingre Da er vi to! Vi har stor hage og jeg liker ikke hagearbeid. Vi har for det meste gress og jeg nøler ikke med å betale min sønn for å klippe den en gang i uken. Hver mai/ juni putter jeg ferdigkjøpte blomster oppi store kasser og potter som står ved inngangspartiet. Og der står de til høsten tar knekken på dem:-) Endret 30. mars 2012 av Elibo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakota Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 30. mars 2012 Godt å høre vi er flere!! Kanskje jeg skal legge den ut på finn.no - gratis mot henting?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elibo Skrevet 3. april 2012 #10 Del Skrevet 3. april 2012 Godt å høre vi er flere!! Kanskje jeg skal legge den ut på finn.no - gratis mot henting?? Hehe ja! God ide' . Jeg kan koke kaffe til de som henter;-) men forutsetningen må være at siden de får hagen ,så må de erstatte den med asfalt , brostein el liknende! Genialt:-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #11 Del Skrevet 4. april 2012 Hvis du liker å ha det pent ute må du ikke finne på å fylle blomsterbedet med bark. Da må du i så fall plante så tett at barken ikke synes. Masse bark med noen få vintergrønne planter er ikke pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå