Gå til innhold

Er dress for mindre kjekke menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg kan være enig i at dress kan være veldig stilig, og at alle menn ser bedre ut i dress. MEN hvis jeg ser en mann i dress, som ikke er i bryllup/begravelse/på jobb, så synes jeg automatisk at han prøver for hardt.

Dress på byen skriker: jeg er egentlig ikke så fornøyd med utseendet mitt, og prøver å vise meg frem for damene i dress, for det er så safe. Kanskje de t.o.m tror jeg er rik også!

Og ikke bare dress, men en litt mer casual penskjorte/blazer + penbukse og pensko har samme effekten på meg. Men det virker som om, menn som selv mener at de er velkledde, anbefaler denne stilen, i allefall på nettet. Og jenter ser ut til å like classy-kontor-kjekkas-stilen.

Personlig, synes jeg at den konservative stilen er litt douchy. I tillegg gir jeg faen i dyre klokker & belter, og merkeklær. Og ser helst at menn ikke prøver å se rike ut. Alle de jeg synes er kjekke, har på seg slitte jeans med bra passform, en kul, litt røffere skjorte/genser(t-skjorte, og enten litt røffe boots, skinnsandaler om sommeren, eller rett og slett bare converse el.l. Og rufsete hår, helst halvlangt, + tredagersskjegg. Mmmmmaaaancandyyyy

Er det jeg som er sær, eller er det flere som er enige? Eller er de fleste KG-ere bare mer konservative enn meg?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er sær. Jeg føler meg vel i dress, og går som oftest i det, eller en pen jakke, skjorte og bukser med press. Jeg har aldrig tenkt over om det får meg til å fremstå som noen streber, men synes det er en anstendig og grei måde å kle seg på. Jeg har ingen sans for å gå med arbeids- eller sportsklær i det offentlige rom. Men så er jeg da også en konservativ tulling.

Er pene kjoler for mindre pene damer?

• Liker 12
Skrevet

nei, pene kjoler er ikke for mindre pene damer. Og fine klær er ikke for mindre kjekke menn. Men hvor ofte ser du kvinner gå i ballkjole på byen?

• Liker 1
Skrevet

En dress er i mine øyne et hverdagsplagg.

Hvis du vil gjøre en relevant sammenligning med ballkjoler, må du heller beskrive menn i smoking, morning coat eller livkjole. Som forøvrig også er plagg jeg trives i, men sjelden anvender udenfor anledninger eller logemøder.

Det er vel mye mere oppfjasing blandt jenter på byen, rent generelt?

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke på det som uheldig i det heletatt, menn som kler seg i skjorter, blazere og hverdagsdresser er pent syns jeg.

Så lenge mannen eier stilen, bryr jeg meg egentlig ikke om hvordan han kler seg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke på det som uheldig i det heletatt, menn som kler seg i skjorter, blazere og hverdagsdresser er pent syns jeg.

Så lenge mannen eier stilen, bryr jeg meg egentlig ikke om hvordan han kler seg.

det er nettopp dette jeg snakker om: folk som ikke bryr seg om hvordan de kler seg, går ikke i fisefine merkelklær med matchende belte og sko....

Skrevet

Jeg skal give deg rett på ett punkt, Ramona.

Det findes en del menn som helt tydelig bruker dyre dresser på byen for å oppnå noe. Det er helt tydelig at disse vil signalisere "jeg har på meg en Armani-dress, så da må du tro at jeg er rik, og blive med hjem og ligge med meg," Men dette gjelder ikke generelt menn i dress. Det er gandske tydelig hvem som er disse streberne, og det hele er veldig påtatt, siden de tror at plagget skal endre personlighed og adferd. Det gjelder akkurat det samme i forhold til uektefølte gentlemansfakter. Det er som oftest veldig tydelig når det er påklistret, og ikke en naturlig del av vedkommendes væremåde.

Ellers synes jeg problemstillingen din er lidt underlig. Men jeg tror jeg skjønner hva du mener, selv om jeg følte meg lidt støtt første gangen jeg leste det, eftersom det er min hverdagslige stil du beskriver.

Jeg tror ikke du vil diskutere plagget i sin almindelighed - men de som tror at de kan krybe ind i et plagg de ikke er komfortable i, fordi de tror damer vil like det. Og den problemstillingen er vel like relevant for en del jenter man påtreffer i byen om natten?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med Giacomo. Etter jeg bodde i England ble jeg vant til at menn hadde dress både støtt og stadig. Når sant skal sies så savner jeg menn i dress her hjemme, for altfor få bruker det og mann i skikkelig dress er pent.

Og Ramona; det handler vel om hva man føler seg vel i. Jeg handler sjelden billige sko, fordi av erfaring så foretrekker jeg visse typer og de er alltid dyrere enn type DinSko o.l. Det har ingenting med fisefinhet å gjøre, men hva jeg liker. Jeg syns det er litt sært å tenke at mindre attraktive mennesker prøver for hardt. Vi blir stadig påprakket at vi må heve oss selv, men så er det plutselig ikke lov, for da prøver vi for hardt?

Er det rart at folk gir opp, sier nå jeg.

• Liker 2
Skrevet

Ja, Giacomo! du skjønner hva jeg mener. Takk ;)

det kan virke som om jeg generaliserer her, men dt var ikke meningen. Jeg kunne sikkert ha hooket opp med en fyr i dress, dersom personligheten hadde vært p plass, men jeg foretrekker en litt løsere og mer bohemsk stil.

Poenget mitt var uansett, at jeg synes det ofte ser veldig påtatt ut med "sossete" klær, noen ganger bare kjedelig. Og ja, det er mange jenter som prøver for hardt også, spesielt de oransje med bleket gult hår, med korte trange kjoler og altfor høye hæler. Eller overdrevet hipsterstil. Men personlig, liker jeg børsmeglerstilen, minst av alle.

Silfen, du misforstår. Jeg mener ikke å rakke ned på mindre attraktive mennesker, men de som prøver hardt å se bra ut. Det signaliserer at de selv ikke er så fornøyde med seg selv. (eks. glamourmodell-jenter, gutter i hvit dress m/rosa skjorte, sleik etc).

Greit at jenter har flere valg motemessig, enn gutter, men gutter tror liksom at de enten må kle seg som uteliggere eller børsmeglere. Det finnes en mellomting.

Skrevet

Du liker altså ikke mennesker som "forsøker å se bra ut" fordi du har en annen stil enn de som du mener forsøker å se bra ut. Du liker bohemstilen, som faktisk kan være veldig, veldig dyr. Jeg har sett flagreplagg til mange tusen kroner, hvordan skiller dette seg fra en dress til mange tusen kroner?

Du mener ikke å rakke ned på stygge mennesker, men like fullt nevner du uattraktive menn i overskriften. Hvorfor i det hele tatt nevne menn som ikke er pene, om du ikke rakker ned på de?

• Liker 2
Skrevet

Silfen, jeg tror bare det er snakk om at problemstillingen blev formulert lidt uheldig.

Det handler vel strengt tatt om å bære sine plagg med naturlighed og verdighed. Det er lide som er charmerende ved at man tydelig udstråler at man forsøker å fremstå som noe andet end det man er. Problemet med de mennene Ramona beskriver, er at de tror noe så overfladisk som en dress, skal forvandle personligheden deres til noe mere attraktivt, og de udstråler tydelig at de egentlig ikke er komfortable i den klesstilen. Det kan også jeg, som en naturlig dresskledt idiot, reagere på. Når vi har fått avklart at dette ikke handler om menn i dress på generell basis, er jeg igrunden helt enig med Ramona - men tilføyer for egen regning at jeg synes menn burde være tilvendt å gå i dress, slik at man ikke feilaktig tror at dette er noe som automatisk gjør dem til hyggelige, charmerende sexbomber med ubegrendset "rett" til å invadere godtroende piker i nattens mulm og mørke.

Jeg husker fra mine yngre år, at jeg oppdaget noe interessant i udlandet, da jeg observerte ekstremt vakre kvinner som kledde seg supersexy, og helt tydelig var stolte av det. Her hjemme var det i den tiden ofte slik at jentene kledde seg veldig sexy, men udstrålte en uudtalt genanse, og virket som om de var lidt flaue over å kle seg slik. Det er heldigvis blitt bedre - men er absoludt den samme problemstillingen.

Man må rett og slett være seg selv, og udstråle trygghed i de klær man velger å bære. Ellers fremstår man som uærlig og ucharmerende.

• Liker 4
Skrevet

Men det gjelder jo alt og alle i all slags klær. Selv ser jeg ut som et nek i kjole og det er så ytterst sjeldent jeg ifører meg et slikt plagg og når jeg gjør det er jeg særs utilpass. Men det har da ingenting med plaggets pris å gjøre, ei heller hvordan jeg ser ut. Så ja, muligens bare en ekstremt dårlig formulering. Men; for meg er det rart at mennesker velger å kle seg i noe de føler seg ræva i, når de er på sjekkeren. Det er jo veldig motstridende. Men det er jo godt mulig at det skjer, jeg befinner meg sjeldent i de sfærer.

Skrevet

Har du noen kommentar til dette, Pene sko?

:-)

Kjør debatt..!

Skrevet

Silfen, overskriften var litt tabloid ogå, da :gjeiper:

Jeg snakker ikke om faktisk pris, men oppfatningen av at klærne er dyre. Man kan finne børsmeglerklær på H&M, og boho-klær til 3000. Pris har faktisk ingenting å si for hvilken stil man har. Jeg bruker sjelden mer enn 200kr på et plagg, og mener selv at jeg kler meg fint. Mulig andre synes jeg kler meg som en dass, men det er en annen sak. :fnise:

Poenget er hva man utsråler vs. hva man ønsker å signalisere med klærne sine.

Skrevet

Har vel gått vel langt jeg da. Har ikke hatt dress på mange år. Nå heller ingen skjorte eller slips.

Skrevet

Silfen, overskriften var litt tabloid ogå, da :gjeiper:

Jeg snakker ikke om faktisk pris, men oppfatningen av at klærne er dyre. Man kan finne børsmeglerklær på H&M, og boho-klær til 3000. Pris har faktisk ingenting å si for hvilken stil man har. Jeg bruker sjelden mer enn 200kr på et plagg, og mener selv at jeg kler meg fint. Mulig andre synes jeg kler meg som en dass, men det er en annen sak. :fnise:

Poenget er hva man utsråler vs. hva man ønsker å signalisere med klærne sine.

Jeg tror helt ærlig at poenget her er hva DU syns om andre. Når menn går i dress utenom jobb/begravelse, så prøver de for hardt, skrev du. Ene og alene fordi du liker en mer shabby stil. Jeg har stiler jeg ikke liker jeg også, som sossegutt og metal. Men jeg har da absolutt ingen formening om menneskene som har den stilen, for jeg regner med at det er like mange ulike mennesker der som alle andre steder.

Jeg var ganske gjennomsnittlig i klesveien helt til jeg flyttet til London. Der borte var det mye mer lov til å gå som man ville uten at folk reagerte på det. Hadde litt ulike stiler da jeg bodde der, for jeg prøvde meg frem med ditt og datt. Her hjemme er det mer "kjøp det som passer og som ser noenlunde greit ut". Poenget er at det nødvendigvis ikke er slik at folk i det hele tatt prøver å signalisere noe, men at du tolker det slik fordi du ikke liker klærne de går i. Lett å henge seg opp i det negative, vet du.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Så lenge glufsa begynner å renne hos flere enkle kvinner når de ser en mann som ser ut som penger så har dere dere selv å takke for at menn faktisk går slik.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Hmm, eg har heilt ulikt syn enn TS. Alle menn ser betre ut i dress, og dei som kjenner seg ukomfortable i dress bør jo gå enda meir i dress slik at dei venjer seg til det.

Skrevet

Herregud. Så lenge glufsa begynner å renne hos flere enkle kvinner når de ser en mann som ser ut som penger så har dere dere selv å takke for at menn faktisk går slik.

Glufsa? Hehe! Trivelig kallenavn...

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Jeg liker menn i dress eller andre klær av god kvalitet. Trenger ikke å være noen sammenheng mellom klesstil og inntekt, men jeg liker menn som tar vare på utseendet sitt og pynter seg for meg. Jeg pynter meg jo for de også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...