AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #1 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg skal lage focaccia i morgen, en løs og klissete gjærdeig. Problemet er at jeg må på jobb og ikke rekker å lage den med hevetid og alt innen jeg får besøk. Er dette en deig som kan stå over natten? Hvordan oppbevarer jeg den isåfall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 30. mars 2012 #2 Del Skrevet 30. mars 2012 Ikke noe problem: http://trinesmatblogg.no/2011/06/21/eltefri-foccacia/ Bakebolle med lokk eller plastfolie over burde holde helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #3 Del Skrevet 30. mars 2012 Takk! Men hun hadde ekstremt lite gjær i? I oppskriften min går det 50g gjær. Er redd deigen mangedobles hvis den står i 20 timer:/ Deigen blir altså ikke ødelagt av å stå i romtemp. et døgn? Er som du ser ikke noe bakemester, og vanligvis følger jeg bakeoppskrifter slavisk for å ikke gjøre noe feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 30. mars 2012 #4 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Hvis den skal stå så lenge så MÅ du kutte ned på gjæren. En kvart til en halv teskje er mer enn nok for en deig som skal stå i romtemperatur over natta. Du kan bruke vanlig mengde gjær og la den stå i kjøleskapet i 20 timer, men jeg synes resultatet med eltefri metode blir svært mye bedre. Endret 30. mars 2012 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 30. mars 2012 #5 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) feil Endret 30. mars 2012 av MissCoverdale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #6 Del Skrevet 30. mars 2012 Huff, nå føler jeg meg helt blåst. Oppskriften er 12 dl hvetemel 50g gjær 2ts salt ca. 4dl vann 2-3ss olivenolje Skal jeg halvere gjærmengden da? Eller må jeg kutte enda mer? Dette skal være en langpanne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #7 Del Skrevet 30. mars 2012 Kan du ikke bare bruke oppskriften i innlegget ZZyzx linket til i stedet da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #8 Del Skrevet 30. mars 2012 Selvfølgelig kan jeg det:) Syns bare den så så liten og "flat" ut. Oppskriften jeg bruker gir den beste focacciaen jeg noen gang har smakt selv(liker den høy og luftig), derfor jeg har så lyst å bruke den hvis det er mulig;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 30. mars 2012 #9 Del Skrevet 30. mars 2012 Selvfølgelig kan jeg det:) Syns bare den så så liten og "flat" ut. Oppskriften jeg bruker gir den beste focacciaen jeg noen gang har smakt selv(liker den høy og luftig), derfor jeg har så lyst å bruke den hvis det er mulig;) Den oppskriften din er for tørr til å stå i romtemperatur med lite gjær, så da bruker du vanlig mengde gjær og setter den i kjøleskapet for kaldheving istedenfor. Hvis du skal la den stå i romtemperatur så bruker du den jeg linka til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøydukkeAnna Skrevet 30. mars 2012 #10 Del Skrevet 30. mars 2012 Kaldhev den i kjøleskap over natten. La væsken være kald, sett deigen i det du skal steke den i, og inn i ovnen i morgen. Dette har jeg gjort fleeeere ganger, og gjorde det med foccacia for ikke så lenge siden. Bare la den stå på benken en stund før du putter den i ovnen (så deigen blir romtemperert, ellers blir den ikke like bra.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #11 Del Skrevet 30. mars 2012 Tusen takk! Da blir det kjøleskapet over natten:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøydukkeAnna Skrevet 30. mars 2012 #12 Del Skrevet 30. mars 2012 Salt og urter eller annet du skal ha på toppen tar du selvfølgelig ikke på før du steker den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #13 Del Skrevet 30. mars 2012 Salt og urter eller annet du skal ha på toppen tar du selvfølgelig ikke på før du steker den Å nei! Jeg tok det på nå. Neida, jeg er egentlig flink å lage mat. Er bare gjærbakst som er langt utenfor komfortsonen min. Syns dere panna cotta er en fin dessert etter tapas? Tenker å lage den med matyoghurt og lite fløte for at den skal bli lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swipper Skrevet 30. mars 2012 #14 Del Skrevet 30. mars 2012 Naaam! Nå vet jeg hva jeg skal bake i ettermiddag :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Swipper Skrevet 30. mars 2012 #15 Del Skrevet 30. mars 2012 Salt og urter eller annet du skal ha på toppen tar du selvfølgelig ikke på før du steker den Jeg har alltid tatt på dette før deigen går inn i ovnen. Fester seg bra sammen med egget som pensles over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøydukkeAnna Skrevet 30. mars 2012 #16 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg har alltid tatt på dette før deigen går inn i ovnen. Fester seg bra sammen med egget som pensles over. Det jeg mente, kom nok litt dårlig frem. Mente bare at det ikke skal på i kveld før deigen settes inn i kjøleskap. Til TS: Dekk deigen med plastfolie i kjøleskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 31. mars 2012 #17 Del Skrevet 31. mars 2012 Den oppskriften din er for tørr til å stå i romtemperatur med lite gjær, så da bruker du vanlig mengde gjær og setter den i kjøleskapet for kaldheving istedenfor. Hvis du skal la den stå i romtemperatur så bruker du den jeg linka til. Er helt enig med deg angående gjærmengde, men jeg skjønte ikke helt hva væskemengde og gjæringstemperatur har med hverandre å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #18 Del Skrevet 31. mars 2012 Er helt enig med deg angående gjærmengde, men jeg skjønte ikke helt hva væskemengde og gjæringstemperatur har med hverandre å gjøre? Det dreier seg om Jim Laheys prinsipper for knafri deig - økt væskemengde må til for å gjøre glutenmolekylende lange, slik eltingen ellers står for når man lager deigen i kjøkkenmaskin. Dersom man lager knafri deig med for lite væske vil den ikke heve skikkelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå