Gå til innhold

Kan noen forklare dette for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå en lang periode hatt en stabil vekt på rundt 57 kg (165 cm)

Jeg har spist sunt i hverdagene og kost med ekstra i helgen.

Ikke trent noe særlig, hatt en periode med virusinfeksjoner og diverse så har ikke gjort noen særlig innsats på treningsfronten.

Men nå... Kan begynne med å nevne at jeg spiser EKSAKT på samme måte som før, altså ikke noe mer/mindre.

Begynte med raske gåturer på mellom 30-45 min ca 4 ganger hver uke.

Økte etterhvert på med jogging innimellom der, slik at jeg gikk/jogget ca 5 ganger hver uke og på ca 30-45 min pr gang. Skal si at jeg går mer enn jeg jogger foreløpig da jeg har litt vondt i knærne nå i starten. Kan også nevne at ca 50% av turen er i bratte oppover/nedoverbakker.

MEN, nå i dag var vekten på 59(!!!) kg. Har ikke veid så mye siden jeg var gravid i 4 mnd!!

Den har sakte men sikkert økt fra 57 til 59 på 2 mnd, og er redd for hvor dette ender.

Hvorfor skal jeg gidde å bevege meg mer når vekten øker?

Og jeg spiser helt seriøst IKKE mer, dette er jeg svært nøye på.

Forklar for meg kloke mennesker!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskelmassen din øker.

Skrevet

Hvis du ikke har trent så mye før dette og siden du er veldig slank, så har du vel bare fått større muskelmasse. Muskler veier som kjent mer enn fett. Så selv om du veier litt mer, kan det hende du ser bedre ut og er mer trent.

AnonymBruker
Skrevet

Bare skjønner ikke at gåturer gir deg så mye mer muskler akkurat?? Men kanskje. Bare blir så utrolig umotivert når bekten ØKER. Har INGEN planer om vekttap altså, bare for å få det ut av verden. Men vil ikke veie mer (ja, tenker mye på vekt) Vil bare trene litt fordi det får meg til å føle meg bedre. Men med en gang vekten øker føler jeg at jeg må kutte på maten, og da kommer jeg til å være sinna og slapp hele dagen. Føler jeg spiser lite nok på hverdagene.

Har ikke trent veldig mye siden jeg fikk barnet mitt for snart 2 år siden. Jogget 3-4 ganger pr uke 6 mnd før oktober da jeg ble mye syk. Da lå vekten rundt 58. Også gikk den ned til 57 da jeg ikke trente/gikk noenting en periode.

Kan nevne at jeg trente mye et år for 3 år siden, og veide da rundt 60 tror jeg. (dumme meg måler alt med vekten, føler jeg blir større fordi vekten øker. Klarer ikke helt legge fra meg den tankegangen)

TS

Skrevet

Hvis du rent faktisk ikke har spist mer, har du heller ikke lagt på deg. Ikke fett og ikke muskelmasse heller. Det er bare vannvekt. Kroppen vil gjerne holde på mer vann når den blir mer aktiv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da lå vekten rundt 58. Også gikk den ned til 57 da jeg ikke trente/gikk noenting en periode.

Det er ikke vanlig å ha så stabil vekt at man kan sammenligne en kilo fra eller til på den måten der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at man går opp to kg i muskler bare av å gå noen turer. Det er nok vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle du være annerledes enn de fleste nordmenn? Jo eldre man blir, jo lettere legger man på seg. Dette er fordi nordmenn flest spiser feil og blir mer og mer insulinresistente. Grunnen til at man blir insulinresistent er fordi nordmenn spiser for mye karbohydrater og for mye kunstig fett og for lite naturlig fett. Kutt ut korn og øk inntaket av grønnsaker som vokser over jorda. Og fokusér på å få i deg protein fra animalske kilder (kjøtt og egg) og naturlig fett (mettet fett er også sunt). Kunstig fett som margarin og varmpressede oljer bør man holde til et minimum.

Men når det er sagt: 2 kg opp er ikke så forferdelig mye. Det skjer stadig vekk at jeg går opp mer enn det fra én dag til neste. Det er mange ting som kan få kroppen til å holde på mer vann enn den trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...