Gå til innhold

Kan jeg farge lin?

Malou

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en beige løper i lin som jeg gjerne, hvis mulig, kunne tenke meg å farge i en mørkere beige eller brun nyanse. Er det noen som har erfaring med farging av lin? Først og fremst, kan man farge lin selv med f.eks Dylon farge for maskin? Lin står nemlig ikke nevnt bak på pakka, men det er jo et naturstoff ikke kunstig som polyester etc...

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lin kan fint farges men vil du ha en beigeaktig nyanse anbefaler jeg at du dynker gardinene i mørk te, det gir dem en fantastisk vakker beige nyanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det kan farges! :D Det var jeg nesten sikker på selv også, men det var godt å få det bekreftet.

Når det gjelder å dynke stoffet i te så høres det jo ganske spennende ut, men spørsmålet er om jeg kanskje aller helst vil ha det enda mørkere. Men det er jo kanskje værdt et forsøk da, så kan jeg jo alltids farge det etterpå hvis jeg ikke blir fornøyd. Men hvis jeg dynker de i te så holder vel dette kun til neste vask? Eller setter det seg i stoffet på en eller annen måte? Det er en løper til spisebordet og selv om jeg antagelig kommer til å fjerne den når bordet brukes, så er det et must at den kan vaskes.

Jeg har forøvrig vegger, gardiner og seter på spisebordstoler i nesten samme farge som løperen nå. Dette er jeg kjempefornøyd med, men nå vil jeg gjerne farge løper og putetrekk til noen sofaputer i en mørkere kanskje brun nyanse for å få litt mer kontrast. For mye beige blir fort kjedelig det også.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Får man en te-flekk på noe så er det jo nesten UMULIG å få bort om man ikke skyller med en gang, så om du bruker te for å farge den, så går det nok ikke bort i neste vask akkurat... Men mulig det blekes over tid, om du vasker den ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett så rett Fredagsbarn...

Men jeg vurderer fortsatt å farge, for å få et permanent resultat, selv om ikke løperen kommer til å bli vasket ofte heller.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

lin går kjempefint å farge! Det eneste problemet er at det ofte blir sydd med polyestertråd og den tar IKKE farge........ Vet ikke om te farger polyester, men tror ikke den gjør det.

Lykke til med fargingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk tenkt på det med polyestertråden Onyx (skrekkelig irriterende), men takk for tipset allikevel. Hvis jeg ender opp med å farge duken i en mørkere beige nyanse/brun og tråden ikke tar farge og fortsatt er beige, kan jeg jo alltids skifte ut tråden hvis det ikke blir pent.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...