Gå til innhold

Mine småsøsken og min alkoholiserte mor...

~Frk Amalie~

Anbefalte innlegg

Å herregud, nå har jeg nerver av en annen verden her... Sitter og skal til å ringe barnevernet!! Har ligget våken og grått i natt, dette er så grusomt å gjøre mot min egen mor :(

Samtidig vet jeg at jeg gjør det rette! Barna er viktigst, det er jo ingen tvil om det.

Måtte bare tømme meg littegrann....nå tar jeg opp telefonen og ringer :o

Gir rapport til dere hjelpsomme sjeler etterpå.

:klem: til dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:trøste: Du er en varmhjertet person som bryr deg selv om det koster deg noe. I min bok er du dagens helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg tenker på deg og jeg tror du gjør det rette, hun klarer ikke å gi disse barna den omsorgen de trenger. Lykke lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, nå har jeg nerver av en annen verden her... Sitter og skal til å ringe barnevernet!! Har ligget våken og grått i natt, dette er så grusomt å gjøre mot min egen mor :(

Samtidig vet jeg at jeg gjør det rette! Barna er viktigst, det er jo ingen tvil om det.

Kjempe modig gjort!!! All ære til deg!!! Håper moren din skjønner alvoret hun også når barnevernet blir koblet inn. Kanskje de også har tilltak som kan hjelpe moren din? Jeg har ikke noen kjennskap til hvordan barnevernet jobber, men jeg ville nå tro at de hadde interessen av å hjelpe moren din på rett vei også slik at hun kan ta seg av barna selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør det rette. Dine søsken er ivertfall heldig som har en slik flott storesøster. Uansett hva som skjer. Din mor vil ivertfall få en vekker, da er det opp til henne hva hun vil satse på flaska eller barna.

Ingen barn burde vokse opp under slike forhold, jeg snakker av erfaring.

Flott gjort Frk. Amalie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for støtte og oppmuntring alle sammen! Det betyr så mye :)

Og her kommer rapporten jeg lovte...

Jeg droppa forelesninga i dag; hadde nok hatt tankene et annet sted uansett. Så snakket jeg med mormor. Hun er også helt fortvilet, og vi ble enige om at jeg skulle ringe siden det er meg søstra mi har betrodd seg til. Mamma har en person fra psykisk helsevern som kommer til henne en gang i uka. Mormor sa at jeg burde ringe henne først og fremst, da hun allerede skulle på sitt ukentlige besøk i dag.

Men før jeg ringte henne snakket jeg med lillesøstra mi. Barna var hjemme fra skolen i dag fordi mamma hadde hatt fest hele natta.... Mamma satt og drakk kl 11 i formiddag!! Dette ga meg faktisk mot til å ringe fordi jeg ble så sint.

Dama jeg fikk snakke med var veldig imøtekommende, og jeg forklarte ting som de er, uten å utelate noe. Hun skulle rapportere det til barnevernet, men anonymt. Det eneste mamma kan få vite er at det er noen i "nærmeste familie" som har levert bekymringsmelding som hun kalte det.

Det føltes utrolig lumpent å gjøre dette mot min mor, men jeg har god samvittighet likevel. Tenk hvis jeg ikke hadde gjort noe, da ville jeg jo vært medskyldig!!

Huff... Nå er det bare å vente og se... Lurer på nårtid de vil gjøre noe, hva de vil gjøre med barna, og hvor mamma blir sendt... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står respekt av det du har gjort i dag Frk. Amalie! Skjønner godt at det føles som om du dolker moren din i ryggen, men kanskje det er det som skal til for at hun også skal komme på rett kjøl.

Bravo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Du har vært kjempeflink!

Når barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding har de ei uke på å gjennomgå meldingen, og beslutte om de skal starte en undersøkelsessak. Det kommer de helt sikkert til å gjøre om de har fått skissert opp denne saken. Da tar de kontakt med foreldrene til barna, de som har foreldreansvaret, og presenterer meldingens innhold, og forklarer at de er nødt til å undersøke omsorgssituasjonen til barna. Da skal omsorgssituasjonen kartlegges ut fra et helhetsperspektiv - alle relevante momenter skal undersøkes. Det skal legges vekt på å gjøre dette i samarbeid med hjemmet. Andre instanser som sitter med kunnskap om barna og hjemmet kan bes om å gi informasjon til barneverntjenesten. Det er en frist på 3 måneder for å gjennomføre undersøkelsen.

Et utdrag av lov om barneverntjenester. (Fins på lovdata)

§ 4-3. Rett og plikt for barneverntjenesten til å foreta undersøkelser.

Dersom det er rimelig grunn til å anta at det foreligger forhold som kan gi grunnlag for tiltak etter dette kapitlet, skal barneverntjenesten snarest undersøke forholdet, jf. frister inntatt i § 6-9.

Undersøkelsen skal gjennomføres slik at den minst mulig skader noen som den berører, og den skal ikke gjøres mer omfattende enn formålet tilsier. Det skal legges vekt på å hindre at kunnskap om undersøkelsen blir spredt unødig.

Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at en undersøkelse som nevnt i første ledd blir gjennomført ved besøk i hjemmet.

Barneverntjenesten, og sakkyndige som den har engasjert, kan kreve å få samtale med barnet i enerom. Hvis det foreligger mistanke om at barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, jf. § 4-12 første ledd bokstav c, kan barneverntjenesten gi pålegg om at barnet skal bringes til sykehus eller til annet sted for undersøkelse.

§ 4-4. Hjelpetiltak for barn og barnefamilier.

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, eller ved avlastningstiltak i hjemmet. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til stede.

Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, mødrehjem eller institusjon. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4-12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.

Håper at søsknene dine kan få hjelp, og at mor får hjelp slik at hun kan ivareta barna på en bedre måte. Det er masse som barneverntjenesten kan gjøre for å hjelpe, og det er det som alltid er hovedmålet. At omsorgssituasjonen skal bedres for barna, slik at de ikke lider overlast. Å flytte dem ut av hjemmet er siste utvei, og da skal det prøves hjelpetiltak først, eller disse vurderes som ikke et alternativ.

NÅ har ikke du ansvaret lengre, med det er blitt rette instans sitt! Du har vært kjempeflink, for det er ikke lett å gjøre det du har gjort. :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetøft av deg! Flink er du. Du er ikke lumpen mot moren din, men omsorgsfull overfor søsknene dine - og lengre frem i tid, også moren din. Kanskje dette blir pushet hun trenger.

Lykke lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det føltes utrolig lumpent å gjøre dette mot min mor, men jeg har god samvittighet likevel. Tenk hvis jeg ikke hadde gjort noe, da ville jeg jo vært medskyldig!!

Huff... Nå er det bare å vente og se... Lurer på nårtid de vil gjøre noe, hva de vil gjøre med barna, og hvor mamma blir sendt... :(

Du hadde nok vært medhjelper, dvs at du hadde lagt forholdene til rette for at moren din fortsatte å drikke og søskene dine ble vanskjøtta. Du skal ikke føle deg medskyldig, egentlig er det helt horribelt at du har fått dette ansvaret, da du selv er et voksent barn.

Jeg hadde også en storesøster som passet på meg, og jeg er utrolig takknemlig for det idag. Min eldre bror klarte ikke å hjelpe han hadde nok med seg selv. ikke noe galt idet heller, vi er alle skapt forskjellig.

Håper moren din er klar for å ta imot hjelp, slik at hun en gang i fremtiden kan leve sammen med dere som en normal familie.

Du har vært utrolig tøff ~Frk Amalie~, pass på deg selv også nåda opp i alt dette.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har tatt et skritt i riktig retning i dag. Dårlig samvittighet skal du ha. Tror du skal være lettet overfor dine småsøsken.

Det jeg undrer meg over er at hun har hatt besøk av psykisk helsevern hver uke og så har de ikke oppdaget noe.

Du klarer ikke skjule dårlig helse, en kropp som viser fyllekulene, hjemmets tilstand +at det er barn i huset. Det er da proffe folk som har den jobben.

Tror du skal ringe tilbake etter noen dager å spørre hva som skjer.

Bare slik at det ikke blir liggende nederst i bunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Så fint at du gjorde det,du har hjulpet mange liv nå.

Hva skulle vel de har gjort uten deg? Godt ment altså.

:D :D :D :D :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ny her inne !

Tenk hvor heldige dine søsken er som har en storesøster som bryr seg så mye . Jeg tar av hatten for deg og det du nå har klart å gjøre .

Husk alltid at du har ikke gjort noe MOT din mor ,men gjort noe FOR dine søsken .

Kjempebra gjort av deg Frk Amalie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du har tatt et skritt i riktig retning i dag. Dårlig samvittighet skal du ha. Tror du skal være lettet overfor dine småsøsken.

Det jeg undrer meg over er at hun har hatt besøk av psykisk helsevern hver uke og så har de ikke oppdaget noe.

Du klarer ikke skjule dårlig helse, en kropp som viser fyllekulene, hjemmets tilstand +at det er barn i huset. Det er da proffe folk som har den jobben.

Tror du skal ringe tilbake etter noen dager å spørre hva som skjer.

Bare slik at det ikke blir liggende nederst i bunken.

Sorry, det skal stå: dårlig samvittighet skal du ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...