AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Jeg føler meg helt blank når det gjelder norsk muntlig. Vet ikke hvor jeg skal finne informasjon, eller hvor jeg skal begynne. Jeg har alle de 3 bøkene Grip Teksten 1, 2 og 3. Det er de 3 bøkene som skal dekke de 3 årene på norsk på vgs - studiespesialiserende. Men jeg har også hørt noe om særemne eller fordypningsemne? Hva er det? Føler meg helt blank på dette, og jeg leser på egenhånd, så har ingen å spørre... Egentlig trenger jeg all info og gode råd jeg kan få!
Dolly-Duck Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Du må lese de tre bøkene da, ivertfall mesteparten av dem. Har du ikke hatt særemne? for om du ikke har hatt det så er ikke det noe å bekymre seg over nå tror eg:)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Du må lese de tre bøkene da, ivertfall mesteparten av dem. Har du ikke hatt særemne? for om du ikke har hatt det så er ikke det noe å bekymre seg over nå tror eg:) Jeg tar forresten fag etter 23/5-regelen, om det har noe å si. Men må jeg ikke ha særemne, da?
Dolly-Duck Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Særemne er noe man bruker mye tid på (tror det er tredje året) på vidergående. Det er en fordypningoppgave der en selv velger tema. På muntlig eksamen kan man godt bli spurt om noe innenfor der område enn hadde om på særemne, men når du ikke har hatt det så ville jeg fokusert på bøkene ja:)
Jasmin. Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Norsk muntlig som privatist er ikke skummelt! Særemnet er viktig her, noe sensur spør om helt til slutt. Leser du hjemme ? det må jo være vanskelig, jeg tok det opp som privatist, men gikk på Sonans.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Jeg har tatt det som privatist. Min eksamen var tredelt, en del der jeg fikk et tema i boken, en del der jeg skulle snakke om en bok jeg hadde på pensumlista mi (du må skrive pensumliste som inneholder alle kravene til bøker man må lese på VG3), og siste del var særemnet mitt. Viktig å lese alle tingene du har på pensumlista, eller i alle fall veldig godt hva det handler om. Det er stor sjanse for at du får en av de verkene som grunnlag for en del av eksamenen din.
Gjest Survival Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 På grunn av den nye privatistordningen som jeg formoder også gjelder for muntlig eksamen i norsk, er det jo ikke like enkelt å bare møte opp på eksamen og få en brukbar karakter på grunn av at man har forberedt en kjent del. Nå må du faktisk kunne pensum, kompetansemålene og være ordentlig godt forberedt. Jeg ville rett og slett funnet frem kompetansemålene og startet der. Funnet ut hvor god oversikt jeg har over stoffet ut fra kravene i kompetansemålene. Har du jobbet jevnt og trutt fram til nå, bør det ikke være et problem.
Porcelain Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Kompetansemål: - sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program - begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene - bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider - gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne Plukket de som er relevante. Skal være med og vurdere skjønnlitterært program noen uker etter påske, kan forsøke å gi deg mer info da dersom du fortsatt lurer på noe
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Tusen takk for alle svar! Ble helt dårlig, jeg! Hvordan skal jeg klare dette da jeg har eksamen 12.mai? Altså, jeg må igjennom de tre grip teksten bøkene, og jeg må forberede et særemne, og jeg må lese en bok fra pensum? Tror dere at jeg kan bruke karakteren jeg har fra før? Har 4, men det er fra reform 94..
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Lurte på om jeg kunne konvertere norsk-karkateren min fra R94 til KL? TS
Porcelain Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Jeg tror (dette er noe jeg har hørt, orker ikke finne kilder nå, men det finnes sikkert info et sted på udir.no ) at i fjor eller forfjor var siste året man kunne konvertere R94 til K06. Du må jobbe beinhardt fram til 12 mai. Husk at dette er et fag som har totalt 14 timer i uka, dvs at å bruke 14 (45min) timer i uka på faget bør være minimum. I tillegg til litterært fordypningsemne og pensumbøkene må du også lese litteratur fra de ulike periodene. I min VG2 klasse har vi lest Soga om Gisle Sursson (Soga om Gunnlaug Ormtunge er litt kortere og lettere, anbefaler den) og Synnøve Solbakken.
MelleMelle Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 (endret) Hvis du har nok timer fra R94 og eksamen så kan du bruke den karakteren, bare si ifra i god tid til din gamle vidregående skolen, så endrer de vitnemålet for deg Det er ikke leseliste/pensumliste som skal leveres i Oslo, du velger selv hvilke tekster du vil trekke inn. Les de lærebøkene du har, gjør notater som virker relevante i forhold kompetansemålene(som du finner på utdanningsdirektoratet sine hjemmesider). Når det gjelder særemne så er det greit å lage ett ut i fra bøker du liker/har lest tidligere, finn en problemstilling(masse tips hvis du googler litt) og pugg det, de pleier å legge mest vekt på hvordan du har løst problemstillingen ikke handlingsreferater fra bøkene. Dette går kjempefint! Hvis du har grei oversikt så rekker du mye på den halvtimen du har forberedelsestid også Endret 30. april 2012 av MelleMelle
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Hvis du har nok timer fra R94 og eksamen så kan du bruke den karakteren, bare si ifra i god tid til din gamle vidregående skolen, så endrer de vitnemålet for deg Det er ikke leseliste/pensumliste som skal leveres i Oslo, du velger selv hvilke tekster du vil trekke inn. Les de lærebøkene du har, gjør notater som virker relevante i forhold kompetansemålene(som du finner på utdanningsdirektoratet sine hjemmesider). Når det gjelder særemne så er det greit å lage ett ut i fra bøker du liker/har lest tidligere, finn en problemstilling(masse tips hvis du googler litt) og pugg det, de pleier å legge mest vekt på hvordan du har løst problemstillingen ikke handlingsreferater fra bøkene. Dette går kjempefint! Hvis du har grei oversikt så rekker du mye på den halvtimen du har forberedelsestid også Tusen takk for svar! Har du vært oppe i dette tidligere? Jeg sliter veldig med særemne, fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal gå frem ... hvordan jeg skal legge det frem, hvilken problemstilling jeg skal ha ... jeg er helt hjernedød på dette. Har hatt en del andre eksamener og lese til også, så jeg har ikke fått tid til å se så mye på dette med særemne--- Trenger å bli matet med teskje Jeg skal ha eksamen i Oslo, om det har noe å si..
cornflake_girl Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 (endret) Lurte på om jeg kunne konvertere norsk-karkateren min fra R94 til KL? TS Ja, det kan du! Tusen takk for svar! Har du vært oppe i dette tidligere? Jeg sliter veldig med særemne, fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal gå frem ... hvordan jeg skal legge det frem, hvilken problemstilling jeg skal ha ... jeg er helt hjernedød på dette. Har hatt en del andre eksamener og lese til også, så jeg har ikke fått tid til å se så mye på dette med særemne--- Trenger å bli matet med teskje Jeg skal ha eksamen i Oslo, om det har noe å si.. Noen eksempler på særemner: 1 - Problemstilling: en sammenligning mellom standard østnorsk og altadialekten, hvorfor er det så mange likheter, hva er likt/ulikt? (de er ganske like, noe som er gøy ettersom Alta og f.eks. Oslo er så langt fra hverandre! Dra gjerne inn litt norgeshistorie (demografi) og språkhistorie og, så blir det gull!) 2 - Problemstilling: Antihelter i litteraturen, hvilken rolle har de? En sammenligning av (f.eks.) Doppler, Harrly Hole og Lussi. (les f.eks. "Doppler" av Erlend Loe, "snømannen" av Jo Nesbø og "Snill" (barnebok) av Gro Dahle. Alle disse er VELDIG lettleste og gode bøker, men veldig forskjellige i formen, og det å sammenligne de tror jeg kan være en morsom oppgave (samt falle i god jord hos sensor ) 3 - Problemstilling: Tarjei Vesaas' forfatterskap; typiske kjennetegn (velg tre bøker og sammenlign) osv osv osv Viktigste er å finne en god (og gjerne litt orginal) problemstilling og svare på denne, og KUN denne. Om du f.eks. tar det det jeg har listet opp som nr. 2 her skal du IKKE gjenfortelle handlingen i bøkene. Du forteller meget kort (et par setninger) hva som er motivet i hver bok, så går du rett på å svare på problemstillingen. Lykke, lykke til! Det går fint! Endret 30. april 2012 av cornflake_girl
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Ja, det kan du! Noen eksempler på særemner: 1 - Problemstilling: en sammenligning mellom standard østnorsk og altadialekten, hvorfor er det så mange likheter, hva er likt/ulikt? (de er ganske like, noe som er gøy ettersom Alta og f.eks. Oslo er så langt fra hverandre! Dra gjerne inn litt norgeshistorie (demografi) og språkhistorie og, så blir det gull!) 2 - Problemstilling: Antihelter i litteraturen, hvilken rolle har de? En sammenligning av (f.eks.) Doppler, Harrly Hole og Lussi. (les f.eks. "Doppler" av Erlend Loe, "snømannen" av Jo Nesbø og "Snill" (barnebok) av Gro Dahle. Alle disse er VELDIG lettleste og gode bøker, men veldig forskjellige i formen, og det å sammenligne de tror jeg kan være en morsom oppgave (samt falle i god jord hos sensor ) 3 - Problemstilling: Tarjei Vesaas' forfatterskap; typiske kjennetegn (velg tre bøker og sammenlign) osv osv osv Viktigste er å finne en god (og gjerne litt orginal) problemstilling og svare på denne, og KUN denne. Om du f.eks. tar det det jeg har listet opp som nr. 2 her skal du IKKE gjenfortelle handlingen i bøkene. Du forteller meget kort (et par setninger) hva som er motivet i hver bok, så går du rett på å svare på problemstillingen. Lykke, lykke til! Det går fint! Beklager om jeg høres helt dum ut, men jeg sliter med dette like mye som andre sliter med å forstå språk eller matte ... Jeg er flink å skrive, men .... Jeg likte problemstilling 1, for jeg er veldig interessert og kan mye om dialketer og språkhistorie. Hva om jeg vil prate om facebook der jeg fokuserer på skriftspåket? At på facebook skriver folk slik de prater. De som prater bokmål skriver bokmål, oslo og omegn, Bergenesene prater jo dialekt, men skriver bokmål uten hunnkjønnsord. de som prater dialekt skriver dialekt, slik som store deler av norge. Kan jeg bruke dette? Jeg kjenner flere som skriver på dialekt, og selv om mange av de skriver nynorsk, fordi de kommer fra vestlandet der de prater nynorsk, skriver de nynorsk/dialekt. Isteden for å skrive "eg er ikkje heilt sikker på korleis det fungerar", så skriver de "Eg e'kje heilt sikker på kossen det fungerar" Det blir sånn som at jeg prater veldig likt som jeg skriver bokmål, mens andre kan skrive blanding av bokmål og dialekt "åssen" "hvor skarru hen" ... osv osv ... Haha, noen som forstod?
Porcelain Skrevet 1. mai 2012 #16 Skrevet 1. mai 2012 Nynorsk er et skriftspråk, ikke en dialekt. Bruk nemningen "nynorsknært talemål" og "bokmålsnært talemål" f.eks, vis tydelig at du vet at dette er forskjell. Bruk av dialekt i t.d sosiale medier er absolutt aktuelt ja. Kobl det sammen med det står litt om i grip teksten 1 & 2. Tror det skal være et kapittel om dette i grip teksten 1, i grip teksten 2 kan du evt koble det opp mot globalisering og språk og identitet (kapittel 4)
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 Nynorsk er et skriftspråk, ikke en dialekt. Bruk nemningen "nynorsknært talemål" og "bokmålsnært talemål" f.eks, vis tydelig at du vet at dette er forskjell. Bruk av dialekt i t.d sosiale medier er absolutt aktuelt ja. Kobl det sammen med det står litt om i grip teksten 1 & 2. Tror det skal være et kapittel om dette i grip teksten 1, i grip teksten 2 kan du evt koble det opp mot globalisering og språk og identitet (kapittel 4) OT, men skriver du samnorsk?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #18 Skrevet 1. mai 2012 OT, men skriver du samnorsk? hmmm ... mener du samisk?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #19 Skrevet 1. mai 2012 hmmm ... mener du samisk? Nei. Vet du ikke hva samnorsk er (eller skulle vært, det har vel egentlig aldri eksistert), så google det
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #20 Skrevet 1. mai 2012 Nei. Vet du ikke hva samnorsk er (eller skulle vært, det har vel egentlig aldri eksistert), så google det Aha! Dette visst jeg ikke - lærte noe nytt inatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå