Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tjänare!

Snart er det 15.april, og jeg må søke studievalg til høsten.

Jeg har lurt på om jeg skulle velge Metrolog eller Geolog? Er ikke det sånn ca. det samme? Har prøvd å lese litt på nettet, men lurte på om noen her har peiling?

Ellers tenkte jeg også på astronom, syns det høres veldig spennende ut, men det må du vel være j***a glad i matte og fysikk? :fnise:

Håper noen vet noe om disse yrkene! Takk! :blomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meteorologi er hovedsaklig værvarsling og tolkning av atmosfæren.

Geologi er læren om jordskorpa, bergarter, jordens opprinnelse, utvikling,> hovedsaklig jord. Så noe forskjellige er jo disse to.

Astronomi ja. Fysikk må man ihvertfall være glad i, det er jo en underkategori av faget. Men matematiske beregninger er ikke så sentralt i astrofysikk som klassisk fysikk, noen formler er det jo selvfølgelig, mht avstander og omkretser + lysstyrke etc. Noen småting, men ikke det mest krevende matematisk sett ihvertfall;-)

Geologi har de mest varierte jobbmulighetene ihvertfall! Alt fra olje og vulkaner til bergarter og diamanter.

AnonymBruker
Skrevet

Geologer er det vel mangel på, og man tjener vel bra også?

Jeg liker å studere været, og å se på stjernehimmelen, og å være i naturen. Lytte til hva naturen og været og stjernehimmelen har å si, på en måte. Alt dette kan jo fortelle mye, og man kan forutse ting.

Men samtidig er jeg veldig interessert i kunsthistorie, og å forske på sånne ting som maja-kalenderen som slutter i 2012,

og dette med nostredamus, og å lese koder i bøker, slik som davinci-koden.

Er veldig fascinert av davinci og alt han drev med, og koder og hemmelige beskjeder han la igjen. Kryptering?

AnonymBruker
Skrevet

Tjener som man presterer! Hehe, kommer an på valgt retning da, men oljegeologer har generelt ganske høy lønn.

Natur, vær og stjernehimmel,, da ville jeg gått for meteorologi eller astronomi. Virker ikke som om geointeressene helt er å finne. Hehe.

Kunsthistorie kan du vel ha som hobby? Er ikke det enkleste faget å få jobb og høy lønn i.

Skrevet

Veldig viktig å skille mellom astronomi og astrologi.

Astronomi = vitenskap

Astrologi = tull og tøys

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...