Gå til innhold

Pus vil IKKE ligge på plassen sin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusefrøkna her i huset har ingen fast liggeplass, det har vi gitt opp for lenge siden. Hun velger seg et nytt sted med noen måneders mellomrom, og vi flytter teppet hennes etter henne. Men de siste ukene nekter hun plent å ligge på teppet sitt. Vi har flyttet det etter henne, men hun legger seg konsekvent et annet sted, det kan til og med være rett utenfor. Har prøvd å vaske teppet og å bytte det ut uten at det hjalp. Er så lei kattehår overalt! Noen som har noen forslag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha katt om du forventer at hun skal være lydig? :fnise:

Neida, mener ikke det - men tror ikke det er noe du kan gjøre. Katter liker ofte å holde utkikk i høyden så kanskje du kan kjøpe et slike klatre/klorestativ med utkikkspost på toppen?

• Liker 2
Skrevet

Forklaringen er ganske enkelt - du eier en katt (eller er eid av en katt, alt etter hvordan man ser det.)

Katter pønsker ut sine egne regler og preferanser, med det formål å forvirre/irritere eieren mest mulig.

Katter sover der de vil sove. Jeg har hatt katter som kun vil sove på ull, som klager til de slipper inn på badet slik at de kan ligge på varmekablene, som nekter å sove på mørkt underlag (kun hvite tepper til pus), og som kun vil sove på mine brukte klesplagg. Jeg har gitt opp å forsøke å få dem til å sove på gitte steder eller underlag for lenge siden.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

det er en katt så da kommer den ikke til å legge seg på plass som en hund.

men mange som jeg vet har laget katte "reir" i høyden å kattene har kost seg veldig med dette.

min katt drikker kun vann fra glass som må stå på et bord eller rett fra vaske på badet.

ligger alltid på armlene på sofaen (sånn helt flatt med alle beina utenfor kanten)

katter er rare;p vil du ikke ha hår over alt,kansje neste gang satse på en hårløs?:)

Skrevet (endret)

feil post :P

Endret av von
Gjest Applecore
Skrevet

Katten min har bestemt at hun helst vil sove i skrivebordsstolen min, på tross av at jeg som regel sitter i den når jeg er på pc'en.

Noen ganger sirkler hun foran pc-skjermen og mjauer sint til meg fordi jeg sitter i "hennes" stol. :forvirret::fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte min katt til å ligge på et bestemt sted ved å legge godbiter der og ved at jeg kose ekstra med han, samt ga han godbiter mens han satt der,dette førte til at han syntes det var et fint sted og begynte å legge seg til å sove der.

Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Jeg ville kjøpt cat-nip spray, og sprayet på teppet. :)

Pus her i huset blir i hvertfall nermest dopa av det, og han har bare lyst til å kose der jeg sprayer :ler:

Red; leif

Endret av Bobler
Skrevet

Jeg prøver jo ikke å få henne til å ligge på en bestemt plass, men oppå teppet, det flytter jeg jo rundt etter hvor hun velger å ligge. Det har jo funket fint før, og hun gjør det når vi er der, men med en gang vi er ute av rommet finner hun seg et annet sted å ligge. Hmm, kanskje jeg skal prøve catnip ja, takk for tipset :)

Hun er umulig å "trene" ja, det er jeg fullt klar over ;) Hun får ikke være i 2. etasje f.eks (er kun soverom der), men med en gang vi åpner døra til gangen kan du banne på at hun piler opp der for så å komme ned igjen like kjapt når jeg kommer opp for å finne henne (er tydelig hun vet at hun ikke har lov) :fnise:

Skrevet

Hun er umulig å "trene" ja, det er jeg fullt klar over ;) Hun får ikke være i 2. etasje f.eks (er kun soverom der), men med en gang vi åpner døra til gangen kan du banne på at hun piler opp der for så å komme ned igjen like kjapt når jeg kommer opp for å finne henne (er tydelig hun vet at hun ikke har lov) :fnise:

Høres kjent ut... Mine får ikke lov å gå på kjøkkenbenken. Jeg har aldri sett dem der. Men det er ikke skjeldent jeg hører et "dump" fra kjøkkengulvet i det jeg kommer hjem :gjeiper:

Skrevet

Katter er sære.. og de endrer mening om hva de syns er bra eller dårlig som det passer dem.

Min katt sov lenge i senga mi, til han bestemte seg at buret hans var diggere. Nå nekter han å hoppe inn i det. Så sov han lenge i hengekøya på klatrestativet. Nå er han aldri der. Nå sover han for det meste på et ullteppe på gulvet. Spesielt godt syns han det er å sove PÅ gardinene (de henger akkurat sånn at de er nær gulvet)...

Har du prøvd med et annet teppe? :)

• Liker 1
Skrevet

Katter er sære.. og de endrer mening om hva de syns er bra eller dårlig som det passer dem.

Min katt sov lenge i senga mi, til han bestemte seg at buret hans var diggere. Nå nekter han å hoppe inn i det. Så sov han lenge i hengekøya på klatrestativet. Nå er han aldri der. Nå sover han for det meste på et ullteppe på gulvet. Spesielt godt syns han det er å sove PÅ gardinene (de henger akkurat sånn at de er nær gulvet)...

Har du prøvd med et annet teppe? :)

Det er en god idé synes jeg. :Nikke:

Katter er nysgjerrige av natur og vil stadig prøve noe nytt. På samme måte som liggeplassene endrer seg, vil også foretrukket underlag skifte.

Kommer det noe nytt i huset må det gjerne prøveligges, selv om det ikke alltid er helt lovlig. Et nytt pledd, ei ny pute, nye klær må testes. Ja til og med tomme pappesker og kasser må undersøkes.

Skrevet

Hun må jo få lov til å regulere temperaturen, og ofte blir det for varmt å ligge på et teppe. Katten min elsker tepper, men bare en liten stund til det blir for varmt.

• Liker 1
Skrevet

Om hun piler opp fordi hun ikke får lov å være der så gjør hun tydeligvis det mtosatte av det du vil. Kjøp et nytt teppe. Ha det gøy med det, men la ikke katten komme til. Legg det på egnet sted og gjør det klart for katten at der vil du ikke ha den, problem løst.

(Helt ærlig aner jeg ikke. Foretrekker hunder av en grunn.)

AnonymBruker
Skrevet

katter er egoistike møkka dyr, du kan ikke fortelle en katt noen ting som helst, og den krever hva den vil når den vil.

løsning: skyt dyret.

Skrevet

Hun må jo få lov til å regulere temperaturen, og ofte blir det for varmt å ligge på et teppe. Katten min elsker tepper, men bare en liten stund til det blir for varmt.

Du har et godt poeng her. Kanskje katten også har endret vaner fordi det har blitt vår?

Min katt bytter i alle fall på plasser etter årstider og temperatur.

Skrevet

Kattegutten her ligger seg til hvor han vil, og helst der jeg skal sitte.

Men for å få ham litt "på avstand" når det trengs, gjør jeg følgende: Jeg bruker fast innetøy som jeg skifter til så snart jeg kommer hjem. Om vinteren er det bla. fleecejakke, på vår og sommer er det store gamle herreskjorter. Og pus elsker å ligge på plagg som lukter "mamma". Så jeg flekker av meg skjorta/jakka, og legger den i lenestolen. I løpet av 0,001 sekunder er pus der, og koser seg. Og sovner.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Katter bytter sove-og hvileplasser når det stedet de har sovet-/ligget på en periode begynner å bli "det normale" for akkurat den katten.

Jeg msitenker at dette har noe å gjøre med at det aktuelle stedet da både lukter kraftig av katt (for andre og større rovdyr), og katten da bytter sovested for ikke å bli et lett bytte for større rovdyr.

Det kan være en ide å kjøpe et nytt, billig fleecepledd og ta en ny vask + lufting av det nåværende teppet i minst noen uker.

Da vil lukten av varm, fersk 'kattebiff' ha blitt svært dempet, og teppet kan på nytt tas i bruk :)

Skrevet

Takk for tips dere, men jeg har som sagt prøvd å bytte ut teppet uten suksess. Hun ligger mer enn gjerne på teppet jeg pleier å ha på meg om kvelden da, så det kan jo hende hun savner matmor når jeg ikke er der? Hun er en skikkelig mammadalt til vanlig. Nå har hun faktisk to tepper: et oppå sofaryggen og et i andre enden av sofaen, allikevel lå hun på teppet mitt da jeg kom hjem :fnise:

Skrevet

Katta vår vil kun ligge på ull, aller helst fra RørosTweed. Det gjør det veldig enkelt, legg Rørospleddet hvor man vil at katta skal ligge!

Nå har hun fått sitteunderlag her og der, så har hun flere steder å ligge.

Katter er herlige! :catmilk:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...