Kindlooks Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Tåler ikke egg og jeg elsker parmesan ost, fant ut at det var egg i den jeg har pleid å kjøpe. Er det egg i alle slagene? Elsker å ha osten på taco. Forslag til noen annen ost uten egg som passer til taco?
Dolce Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Tåler ikke egg og jeg elsker parmesan ost, fant ut at det var egg i den jeg har pleid å kjøpe. Er det egg i alle slagene? Elsker å ha osten på taco. Forslag til noen annen ost uten egg som passer til taco? Egg i parmesan? Det må da være en merkelig ost du har kjøpt? Parmesan inneholder ikke egg. 1
Dolce Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Tror forresten at "parmesan" er beskyttet nå, slik at det ikke er lov å kalle hva som helst for "parmesan". Ekte "parmesan" heter Parmigiano Reggiano. Men i Norge ser jeg at noen også selger Grana Padano som "parmesan" (og det er altså ikke lov lenger). Men uansett; ingen andre enn disse to kalles vel parmesan? Og ingen inneholder egg.
Thought-Fox Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Egg i parmesan? Det må da være en merkelig ost du har kjøpt? Parmesan inneholder ikke egg. Ikke egg, men E 1105 Lysozym, som er et enzym som fremstilles av egg. http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27998 Endret 29. mars 2012 av Era_Vulgaris
Dolce Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Ikke egg, men E 1105 Lysozym, som er et enzym som fremstilles av egg. http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27998 Det er da ikke E 1105 i parmesan? Se mitt tidligere svar på hva som er "parmesan". Ingen E'er der.
venus_ Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Er du sikker på at det faktisk er parmesan du har kjøpt? Hvilket merke var det?
Dolce Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Er du sikker på at det faktisk er parmesan du har kjøpt? Hvilket merke var det? Hvis det er egg eller E-stoffer i osten er det definitivt ikke parmesan. 100% sikker. 2
Kindlooks Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2012 Vet ikke om det er ekte eller ei jeg har pleid å kjøpe. Smaker vartfall godt! Det sto noe om at det var fra eggehvite. Titta på flere i butikken og fant ikke en uten :/ Vet dere hvor det selges uten og en som er ekte?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Det finnes ikke egg i ekte parmesan. Gå til en butikk som har ostedisk og husk at du skal ha PARMEGIANO REGGIANO og ikke noe annet. Det er masse fake parmesan på markedet og uvitende nordmann lar seg lure. 2
Dolce Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Vet ikke om det er ekte eller ei jeg har pleid å kjøpe. Smaker vartfall godt! Det sto noe om at det var fra eggehvite. Titta på flere i butikken og fant ikke en uten :/ Vet dere hvor det selges uten og en som er ekte? Hva heter disse ostene du har titta på i butikken? Og som inneholder egg? Navn? Merke? Ekte parmesan (og/eller Grana Padano) finnes vel i de aller fleste supermarkeder? Endret 30. mars 2012 av Dolce
Kindlooks Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2012 Fant 2 stk på Rema 1000 som inneholdt egg vartfall, så da trudde jeg automatisk at den jeg har pleid å kjøpe inneholder egg. Men fant ut at den ikke gjør det, er en sånn liten gul reven pakke som de selger på coop :D
VissVass Skrevet 31. mars 2012 #12 Skrevet 31. mars 2012 Kjøp den varianten som er i fast form, enten osteformet eller i stick som du må rive selv. De er det ikke egg i. 2
Dolce Skrevet 31. mars 2012 #13 Skrevet 31. mars 2012 Kjøp den varianten som er i fast form, enten osteformet eller i stick som du må rive selv. De er det ikke egg i. Det er ikke egg i ferdigrevet "ekte" parmesan heller.... se mine svar lenge oppe i tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå