Gå til innhold

Om å sette og nå dine mål

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Nå trenger jeg å få ut litt av det jeg går og tenker på om dagene.

La meg si det sånn: Det handler om drømmer, mål og visjoner. Jeg griper stadig meg selv i å tenke: "Hva har jeg gjort i dag for å komme nærmere målene mine?" Svaret er som regel lite eller ingenting. Jeg unner da meg selv glede og et godt liv, så hvorfor får jeg ikke r### i gir?

Er det flere som har det sånn?

Tidligere hadde jeg ikke noen spesifikke mål for livet mitt, og merket da at dagene gikk mye tregere og tyngre.

En stille kveld fikk jeg nok. Jeg fant frem et ullpledd jeg tullet rundt meg, et blankt ark og en penn, og så satte jeg meg til i sofaen for å skrive alt jeg har oppnådd så langt i livet. Det er ganske mye til å være bare 18 år gammel! Stolt av det icon_biggrin.gif

Så begynte jeg å skrive ned alle ting jeg vil ha gjort før jeg dør, alt jeg vil være, ha, ha opplevd, og alle dem jeg vil ha i livet mitt. Det var jammen en stor forskjell fra virkeligheten!

Her er noen av målene:

1. Bli mor innen 4 år er gått

2. Bli en veldig god skribent (frilans)

3. Få utgitt en bokserie før jeg er 45 (kiosklitteratur, jeg elsker sånne bøker)

4. Å bo sammen med kjæresten min resten av livet

+ mange flere (av mer privat karakter)

Saken er den at for to måneder siden begynte jeg å jobbe for å nå disse målene. Og livet er så mye bedre nå! Ingenting tas for gitt lenger, jeg tar vare på det jeg vil ha og kasserer det jeg vil ha bort (bl.a et par ekstra kilo), og jeg er målbevisst. Det er en helt ny opplevelse for meg, å konkurrere med meg selv. Har nemlig aldri hatt særlig sterkt konkurranseinstinkt!

Så! Hva med DEG? Utfordring incoming!! Hva gjør du hver dag for å nå målene dine? HAR du mål i det hele tatt?? Spesifiser dem for deg selv.

Og husk...... Selv en reise på 1000 mil begynner med ètt skritt!!!!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Så flott at du ser at du virkelig vil noe!!

Det å strekke seg etter sine drømmer kan være inspirerende.

Mange av mine mål er for lengst nådd. Noen med glede, andre med en viss følelse av tomhet. Andre også med en følelse av tretthet og noen med en følelse av metthet.

Hvorfor følelsene har blitt så variable etter som målene er nådd, har nok blant annet noe å gjøre med hva slags pris man må betale for å nå sine mål.

Når målene endelig er nådd, har jeg kanskje funnet ut at iveren etter et spesifikt mål kanskje egentlig ikke var motivert ut i fra mine innerste ønsker. Kanskje var det motivert ut i fra noe jeg ville bevise, eller målene var styrt av noe annet utenforliggende.

For mitt vedkommende har jeg nok blir mer og mer bevisst på min higen etter å nå ett eller annet mål. Nå har jeg et brukbart og avslappet forhold til å være målstyrt.

Mine nåværende mål er søken etter å bli et komplett menneske som virkelig klarer å kjenne at jeg LEVER. Jeg har blitt bevisst mitt indre liv og har som mål og gi det masse plass.

Bare sånn kan jeg oppnå et samspill med meg selv og omgivelsene. Bort med streben etter alt jeg skal bevise. Inn med andre verdier. Inn med den gode nærheten til menneskene jeg bryr med om og den gode følelsen av å være både i kroppslig og mentalt godt hold.

Det lyder så enkelt kanskje, men det er mitt livs kamp. Jeg vil bli gammel og dø med en visshet om at jeg har brukt energien min på å leke, le og leve, ispedd en porsjon modent alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil leve og dø i visshet om at jeg gjorde så godt jeg kunne. Jeg vil være et godt menneske, som gjør det jeg kan for andre mennesker. Jeg vil gjøre det jeg kan for at verden skal bli et bedre sted.

Jeg vil leve et godt liv. Jeg vil trives med meg selv og de som lever rundt meg.

Noe annet jeg virkelig vil, er å lære. Jeg vil lese masse, jeg vil lære om mennesker som lever og som har levd før meg. Jeg vil lære om hvordan verden henger sammen, hvorfor så mye har gått så fryktelig galt.

Jeg tror alle har et felles mål; å leve et liv de kan være stolte av. Jeg tror alle drømmer om å gjøre sitt, å sette spor etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hver dag jeg sitter på lesesalen er et skritt på veien for meg. Det er sant som du sier, så snart du har formulert målene for deg selv blir det mye enklere å jobbe for å nå de. Jeg er stor tilhenger av å ha klare, konkrete mål. Det er målene og drømmene mine som klarer å dra meg opp av senga om morgenen.

Og du - lykke til med skrivingen. Det er bare å sette i gang!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...