AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hei. Har nå vore prøvere over et år. Har i dag fått beskjed fra fastlegen om at vi må mest sannsynlig ha prøverør for å bli gravid. Har blitt henvist til gynekolog, får nok time om noen uker. Har mange spørsmål om dette. - Etter at vi har vore hos gynekolog, hvor lang tid tar det da før vi kommer igang med behandlingen? - Hvilke medisiner må jeg gå på, hva gjør de, og hvor lenge går man på disse? - Når egg skal hentes ut, er det på en satt dato? Er det når jeg er ferdig på medisinene? Håper på litt svar. Lettere frustrert her jeg sitter. Lurer på om ikke begynne behandlinger.
Athene Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Dette er kortversjonen, les litt rundt på hjemmesidene til ulike klinikker og sykehus, så får du en mer utfyllende oversikt. Det tar fort ca ett år fra første henvisning til første forsøk i det offentlige, i det private kan du komme til mye fortere. Kostnaden er 15 000 i medisiner + 1500 pr innsetting + en del reisekostnader og fri fra jobb. Medisinering varierer. De fleste settes i dag på kortregime, der de begynner å sette sprøyter på andre blødningsdag, frem til syklusdag 10-14. Sprøytene setter du selv i magen hver morgen, jeg hadde kun moderate bivirkninger av disse. Da eggene er modne hentes disse ut, du blir da innlagt som dagspasient, og får smertestillende (morfinpreparat) men er våken under inngrepet. To dager senere settes ett befruktet egg inn. Du begynner samtidig med uttak med progesteronstøtte, dette settes vaginalt i geleform hver morgen. Alternativt settes man på langregime, da går man på nesespray i 2-3 uker før sprøytestart, sprayen gir en god del bivirkninger. I det hele tatt er det psykiske presset med forsøk mye større enn det fysiske, medisineringen gir ikke så mange bivirkninger med mindre man blir overstimulert. For meg har det også vært en belastning at jeg ikke får jogge eller trene hard styrke under medisinering og to uker etterpå, men har nå oppdaget at spinning og elipsemaskin er greit, så siste forsøk fikk jeg ut en del energi på den måten.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Takk for svar. Noen som veit ventetida i Bergen på KK nå for tiden? Er det 1 år? Lurer på privat istedenfor.
Athene Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Takk for svar. Noen som veit ventetida i Bergen på KK nå for tiden? Er det 1 år? Lurer på privat istedenfor. Jeg er dårlig kjent med klinikkene på vestlandet, så kjenner lite til KK. Men har lest en del om Hausken. De er veldig flinke, dersom jeg hadde gått videre privat i Norge hadde jeg vurdert disse. Prisene på Hausken, om jeg husker riktig, er ca 25 000 pr forsøk, i tillegg kommer medisiner på 10 - 15 000 pr forsøk. Fordelen er at man kommer mye raskere til, og får mer tid til å prate og til enkeltmennesket oppe i hele prosessen.
Gjest Pippi1979 Skrevet 30. mars 2012 #5 Skrevet 30. mars 2012 Det er svært ulike ventetider, og de fleste trenger ikke vente ett helt år. Jeg ble henvst for 1,5 uke siden, og i går kom innkallelsen til Porsgrunn. Der har de nå ca 2mnd ventetid:) lykke til!!
litleMeg Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 (endret) Feil Endret 1. april 2012 av litleMeg
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Har tenkt litt på å heller ta det på en privatklinikk. Koster en del, men tror det er verdt det. Da er det nesten ikke ventetid.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 Har tenkt litt på å heller ta det på en privatklinikk. Koster en del, men tror det er verdt det. Da er det nesten ikke ventetid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå