Gå til innhold

Inntenk på 600.000, men hva med skatt, mndslønn osv

Gjest Honey81

Anbefalte innlegg

Gjest Honey81

Hei,

Jeg skal snart begynne i ny jobb og ønsker i den forbindelsen å se hva jeg må ha i lønn for å klare meg økonomisk.

Jeg gjerne ha hjelp til å sette opp regnestykke for hva jeg må betale i skatt, hva jeg får i feriepenger og i mndslønn hvis jeg tjener 600.000 kr.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

600 000 med 35% skatt = 444 444 / 12 = netto utbetalt mnd lønn kr 37 037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

600 000 med 35% skatt = 444 444 / 12 = netto utbetalt mnd lønn kr 37 037

Det ser helt feil ut, trur skatteraten er for lav.

Jeg tjener 660 000 i året, utbetalt har jeg kr 33 200 i måneden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekkes ikke skatt i juni og bare halv skatt i desember, så det må deles på 10,5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Jeg skal snart begynne i ny jobb og ønsker i den forbindelsen å se hva jeg må ha i lønn for å klare meg økonomisk.

Jeg gjerne ha hjelp til å sette opp regnestykke for hva jeg må betale i skatt, hva jeg får i feriepenger og i mndslønn hvis jeg tjener 600.000 kr.

Takk på forhånd!

Brutto mnd: 50 000

Feriepenger: roughly 65 000

Netto mnd: regn ut på skattetaten - det avhenger av gjeld osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekkes ikke skatt i juni og bare halv skatt i desember, så det må deles på 10,5 måneder.

Siden når trakk de ikke skatt i juni?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først må du dele årslønnen på 600.000 med 12 for å få månedslønnen, som da er 50.000.

Deretter kan du grovt regne med 36% skatt av de første 471.200 kronene i inntekt, og så 45% for de resterende 128.800 kronene. Toppskatt på 9% altså.

Alt avhengig av fradrag så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball!

Nok et eksempel på at her svares det mye rart.

At det går an.....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tjente vel 600 000 i fjor, og hadde i snitt utbetalt 33.000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honey81

Først må du dele årslønnen på 600.000 med 12 for å få månedslønnen, som da er 50.000.

Deretter kan du grovt regne med 36% skatt av de første 471.200 kronene i inntekt, og så 45% for de resterende 128.800 kronene. Toppskatt på 9% altså.

Alt avhengig av fradrag så klart.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball!

Nok et eksempel på at her svares det mye rart.

At det går an.....

Det er da vel ikke tullball. Feriepenger (som blir utbetalt i juni for de fleste) blir utbetalt uten skattetrekk. Desemberlønn blir utbetalt med halve skattetrekk. Det betyr at hele årets skattetrekk fordeles på de resterende 10,5 måneder. Du betaler ikke mindre skatt totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk å spare feriepengene du får utbetalt når du slutter i gamle jobb. Du får ikke betalt ferie i ny jobb. Dvs ; i år får du ikke betalt ferie i ny jobb. Neste år får du delvis, men ikke full opptjening. Og hvis du tjente opp feriepenger i fjor så plikter du å ta ut ferie i år selv om du begynner i ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei,

Takk på forhånd!

Som du ser av de sprikende svarene, dette er helt umulig å regne ut uten å vite hva du har av gjeld, formue osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men husk å spare feriepengene du får utbetalt når du slutter i gamle jobb. Du får ikke betalt ferie i ny jobb. Dvs ; i år får du ikke betalt ferie i ny jobb. Neste år får du delvis, men ikke full opptjening. Og hvis du tjente opp feriepenger i fjor så plikter du å ta ut ferie i år selv om du begynner i ny jobb.

De kan kreve at man tar ut ferie, men ikke alle praktiserer det. Jeg slapp å ta ut ferie i min nye jobb, og fikk lønn for alle måneder + feriepengene fra tidligere arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honey81

Som du ser av de sprikende svarene, dette er helt umulig å regne ut uten å vite hva du har av gjeld, formue osv.

Jeg har bare ca 110.000 i studiegjeld og ingen formue :-)

Endret av Honey81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er da vel ikke tullball. Feriepenger (som blir utbetalt i juni for de fleste) blir utbetalt uten skattetrekk. Desemberlønn blir utbetalt med halve skattetrekk. Det betyr at hele årets skattetrekk fordeles på de resterende 10,5 måneder. Du betaler ikke mindre skatt totalt.

Det er ingen lov som sier at feriepenger skal utbetales i juni. Mange arbeidsgivere trekker deg for ferien i juni og utbetaler da feriepenger isteden, for så å ikke trekke deg i lønn når du faktisk tar ferie.

I gamle dager (og fortsatt hos endel arbeidsgivere) var det slik at du får lønn når du jobber, og trekk i lønn når du ikke jobber. Feriepenger får du i forbindelse med ferie.

De to tilfellene er likeverdige når det kommer til hvor mye penger du som arbeidstaker får.

Men at feriepenger er skattefrie, har ingenting med at det ikke trekkes skatt i juni, der er du langt på viddene. Hvis du får utbetalt lønn i juni, skattes denne på vanlig måte. Hvis du får utbetalt feriepenger istedenfor lønn i juni, trekkes naturlig nok ikke skatt siden feriepenger er skattefrie.

I desember er det derimot halv skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lov som sier at feriepenger skal utbetales i juni. Mange arbeidsgivere trekker deg for ferien i juni og utbetaler da feriepenger isteden, for så å ikke trekke deg i lønn når du faktisk tar ferie.

I gamle dager (og fortsatt hos endel arbeidsgivere) var det slik at du får lønn når du jobber, og trekk i lønn når du ikke jobber. Feriepenger får du i forbindelse med ferie.

De to tilfellene er likeverdige når det kommer til hvor mye penger du som arbeidstaker får.

Men at feriepenger er skattefrie, har ingenting med at det ikke trekkes skatt i juni, der er du langt på viddene. Hvis du får utbetalt lønn i juni, skattes denne på vanlig måte. Hvis du får utbetalt feriepenger istedenfor lønn i juni, trekkes naturlig nok ikke skatt siden feriepenger er skattefrie.

I desember er det derimot halv skatt.

For n`te gang.

Feriepenger er IKKE skattefrie.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For n`te gang.

Feriepenger er IKKE skattefrie.

De inngår som en del av inntektsgrunnlaget, men det trekkes ikke skatt av dem ved utbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De inngår som en del av inntektsgrunnlaget, men det trekkes ikke skatt av dem ved utbetaling.

Hold styr på betegnelsene. Feriepengene er trekkfrie, ikke skattefrie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...