AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hvorfor heter det at husbanken gir lån til vanskeligstilte? Jeg mener du er da ikke vanskeligstilt om du klarer å betale boutgifter som er like høye som uføretrygda mi? Når de skal se om du er kvalifisert til lån derfra, så ser de om du har råd til et lån med en rente på 6,25 % samtidig som det ikke er fradragsfrie år. Renta ligger jo på 2-3 %. Dvs at skal en låne 1 690 000 må en kunne betale nesten 14 000 i totale boutgifter for å få lån. Viss en klarer det er en ikke vanskeligstilt. Hvorfor er det slik? Kunne de ikke lagt til grunn en lavere rente? Blir så provosert. Jeg vil også kjøpe meg leilighet, men på grunn av det teite systemet kan jeg ikke fordi jeg har vært uheldig.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Hvorfor heter det at husbanken gir lån til vanskeligstilte? Jeg mener du er da ikke vanskeligstilt om du klarer å betale boutgifter som er like høye som uføretrygda mi? Når de skal se om du er kvalifisert til lån derfra, så ser de om du har råd til et lån med en rente på 6,25 % samtidig som det ikke er fradragsfrie år. Renta ligger jo på 2-3 %. Dvs at skal en låne 1 690 000 må en kunne betale nesten 14 000 i totale boutgifter for å få lån. Viss en klarer det er en ikke vanskeligstilt. Hvorfor er det slik? Kunne de ikke lagt til grunn en lavere rente? Blir så provosert. Jeg vil også kjøpe meg leilighet, men på grunn av det teite systemet kan jeg ikke fordi jeg har vært uheldig. Lavere rente? Hvor lav skal den være? Husk at det koster husbanken å låne penger og da. Kjenner da folk som har lånt den summen du snakker om. Lån på 30 år,så får de bostøtte. De har mere igjen pr.mnd enn å leie privat eller kommunal bolig.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Mente ikke at en skulle få lavere rente enn 2-3, men at den renta de bruker for å se om en har råd til lån burde vært lavere.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Synes det er riktig at de sjekker om du klarer en boliglånsrente på 6,25%. Renta er unormal lav nå. Jeg er mer vant til rente rundt 7-8% og har faktisk opplevd å høyere enn 10 også. 1
talin Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Mente ikke at en skulle få lavere rente enn 2-3, men at den renta de bruker for å se om en har råd til lån burde vært lavere. Hvorfor? En rente på tre prosentpoeng er ikke normalt. Så at banken tar høyde for seks prosent poeng ser jeg bare som fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #6 Skrevet 31. mars 2012 Det er ingen menneskerett å eie egen bolig (eller bo i store byer). Har man ikke råd å betale tilbake boliglån, bør man ikke få boliglån i det hele tatt. For det er akkurat de som er på kanten og ikke tåler renteøkning (nå er det latterlig lave renter), som mister boligene sine når renten går tilbake til vanlige nivåer. Hva skal de gjøre da? Leie. Eller be staten om hjelp en gang til. Da er det bedre å ikke gå i fella i det hele tatt. Selvfølgelig kan man regne med at kanskje en dag får man noe i arv som kan gjøre det mulig å få eget sted å bo, men det er urimelig å kreve at alle som vil, skal få egen bolig med hjelp fra staten. Jeg har også levd i mange år uten egen bolig selv om jeg har hatt lyst å kjøpe noe jeg kan kalle min. Men jeg hadde ikke råd og jeg visste det. Da jeg fikk råd til egen bolig, var det bare å sjekke med banken og alt var på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #7 Skrevet 31. mars 2012 Hvorfor heter det at husbanken gir lån til vanskeligstilte? Jeg mener du er da ikke vanskeligstilt om du klarer å betale boutgifter som er like høye som uføretrygda mi? Når de skal se om du er kvalifisert til lån derfra, så ser de om du har råd til et lån med en rente på 6,25 % samtidig som det ikke er fradragsfrie år. Renta ligger jo på 2-3 %. Dvs at skal en låne 1 690 000 må en kunne betale nesten 14 000 i totale boutgifter for å få lån. Viss en klarer det er en ikke vanskeligstilt. Hvorfor er det slik? Kunne de ikke lagt til grunn en lavere rente? Blir så provosert. Jeg vil også kjøpe meg leilighet, men på grunn av det teite systemet kan jeg ikke fordi jeg har vært uheldig. Som de andre sier, 6,25% i rente er ganske normalt. Se på historiske boligrenter, så vil du se det. Rentenivået nå er unormalt lavt, så om man skulle gi lån til alle som kan betjene 2-3% og ikke mer skyter man seg selv i foten, fordi de menneskene vil måtte selge boligen de har kjøpt og være like langt (sannsynligvis kortere) enn de var før når renten går opp. Å gjøre som du skisserer vil bety å gi lån til mange mennesker som bare kan betjene det i unntakssituasjoner (veldig lav rente, eller bruke avdragsfrihet). Jeg skjønner godt at du har lyst til å kjøpe leilighet, men det er ikke systemet som er teit her. Du har rett og slett ikke råd til å kjøpe noe om du ikke kan betale ned lånet ditt når renten blir på normalnivå igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå