Gå til innhold

Gjest i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i et bryllup til sommeren, til noen jeg ikke kjenner så godt. Derimot er det til en kamerat av sambo. Grunnen til at jeg ikke kjenner han så godt er for vi bor på forskjellig kanter av landet. Bryllups middagen skal være på Ekeberg restauranten i Oslo. Noen som har vært der før?

Jeg er usikker på hva slags kjole jeg skal ha på meg. Jeg har vært i to bryllup før, et hvor jeg bare nærmest hadde en "hverdags kjole" og et hvor jeg hadde en veldig fin og dyr kjole. Dette bryllupet gjør meg usikker på hva slags kjole jeg skal ha, siden jeg ikke kjenner de som skal ha det og ikke vet hva slags stil de skal ha. Siden det er på en restaurant som ser flott ut, må jeg hvertfall ha en kjole som er fin, men jeg vil heller ikke være for pyntet. Dette er vanskelig! Hvis jeg tenker på farger på kjolen da, hva slags farger er ikke lov? og hva med lengden på kjolen? og utringning?

Alle tips mottas med takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I invitasjonen står det ofte noe om antrekk.

Hvitt er helt uaktuelt. Enkelte mener man ikke skal bruke svart og rødt, men er mange som ikke bryr seg om det. Be samboeren din spørre kompisen om rødt og svart er :nei:

Skrevet

I invitasjonen står det ofte noe om antrekk.

Hvitt er helt uaktuelt. Enkelte mener man ikke skal bruke svart og rødt, men er mange som ikke bryr seg om det. Be samboeren din spørre kompisen om rødt og svart er :nei:

Ja, det står smoking/dress. Hva vil det si da?

Gjest Tigress
Skrevet

Smoking/dress tyder kort kjole, ein stad mellom ein draktkjole og ein cocktailkjole. Sidan dei har skråstrek til dress er det nok ikkje meininga med lang kjole.

Ikkje djup utringing (best å berre halde seg nøytral når du ikkje kjenner folk), ikkje raudt, svart eller kvitt og om du er i tvil så vel ein kjole som ikkje er kortare enn til kneet.

Skrevet (endret)

Smoking/dress tyder kort kjole, ein stad mellom ein draktkjole og ein cocktailkjole. Sidan dei har skråstrek til dress er det nok ikkje meininga med lang kjole.

Ikkje djup utringing (best å berre halde seg nøytral når du ikkje kjenner folk), ikkje raudt, svart eller kvitt og om du er i tvil så vel ein kjole som ikkje er kortare enn til kneet.

Dette stemmer ikke, man kan fint ha lang kjole!

"Kirkereglene" er at en ikke skal ha bare knær eller skuldre i kirken, men det er ikke så veldig mange som følger dette lenger i dag.

Men en generell regel er at har du kort kjole skal den ikke vere for utringet, og har du utringet kjole skal den ikke vere for kort ;)

Og så skal en såklart aldri overskinne bruden! Så er det et enkelt bryllup skal man jo ikke komme antrukket i gallakjole :nei: (Derav kleskoder ;) )

Endret av Cherrytomat
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke, man kan fint ha lang kjole ;)

"Kirkereglene" er at en ikke skal ha bare knær eller skuldre i kirken, men det er ikke så veldig mange som følger dette lenger i dag ;)

Men en generell regel er at har du kort kjole skal den ikke vere for utringer, og har du utringet kjole skal den ikke vere for kort ;)

Og så skal en såklart aldri overskinne bruden! Så er det et enkelt bryllup skal man ikke komme antrukket i gallakjole ;) (Derav kleskoder ;) )

Har du rusk i øyet?

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Har du rusk i øyet?

:skratte:

Forøvrig, klart ein kan ha lang kjole, men dei har nok tenkt at det i alle fall held med kort kjole. I henhold til skikkogbruk.no så er det standard med kort selskapskjole til både smoking og dress. Det er blitt vanlegare å bruke lang kjole til smoking (truleg inspirert av amerikanarane som brukar gallakjole til smoking), men sidan dei her har skrive dress også, så er det nok tenkt cocktailkjole. Vel og merke dersom brudeparet forholder seg til kva som er vanleg skikk og bruk. Ein cocktailkjole som stoppar på kneet, utan særleg utringing, i ein nøytral farge vil vere veldig trygt når du er uviss, då blir du ikkje overpynta (som lang kjole kan bli, avhengig av kjolen så klart) eller underpynta. Hald deg unna svart, kvitt og raudt som sagt, og dekk til skuldrene dine i kyrkja.

Endret av Tigress
Skrevet

Har du rusk i øyet?

Hehe, så at det ble teit men hadde en liten utålmodig frøken her så tok meg ikke tid til å fikse opp :fnise:

Tigress: Jeg har stygge knær så jeg går alltid i fotsid kjole. Der er ingen regel om at man aldri kan ha det.

Men jeg tilpasser kjolen etter antrekkskoden :) Er det er stort overdådig bryllup har jeg f.eks shiny kjole i tykkere stoff, mens til et lite uhøytidlig bryllup har jeg kanskje en sommerkjole i bomull :jepp:

Gjest Tigress
Skrevet

Hehe, så at det ble teit men hadde en liten utålmodig frøken her så tok meg ikke tid til å fikse opp :fnise:

Tigress: Jeg har stygge knær så jeg går alltid i fotsid kjole. Der er ingen regel om at man aldri kan ha det.

Men jeg tilpasser kjolen etter antrekkskoden :) Er det er stort overdådig bryllup har jeg f.eks shiny kjole i tykkere stoff, mens til et lite uhøytidlig bryllup har jeg kanskje en sommerkjole i bomull :jepp:

Nei, man kan alltid gå i det, men det er berre eit "krav" til kjole og kvitt. Eg prøver å hjelpe TS med generelle reglar her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...