AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Jeg har vært på Facebook siden 2007, og de første par årene elsket jeg det, syntes det var en helt genial måte å holde kontakten med folk jeg ikke ser så ofte, samt at det gjorde det enklere å ta kontakt med noen man var interessert i og slikt. Men nå hater jeg Facebook mer og mer. Synes rett og slett det har blitt forferdelig skummelt. Det virker som mer og mer skal deles, Spotifylister og sted man befinner seg på og whatnot. Jeg blir helt nervøs av det. Synes også det har blitt for komplisert og uoversiktlig, timeline er jo helt forferdelig - både pga uoversiktlighet og fordi det er kjempelett å grave seg tilbake i tid og lese gamle wallposts og statuser og gud vet hva. I tillegg føler jeg Facebook har gjort slik at folk ikke lenger tenker over dette med å legge ut bilder uten objektets samtykke. Bekjente legger ut bilder av meg stadig vekk, senest i går bladde jeg igjennom en bekjents album og fikk øye på et bilde av meg hvor jeg er fullstendig uvitende om kameraets tilstedeværelse. Jeg er litt småbrisen på bildet (tatt i et utdrikningslag..), og sitter fremoverbøyd i en stilling som gjør at man ser skikkelig dyp puppekløft, ser ut som jeg har muggene på utstilling. Og denne bekjente som har albumet på profilen sin er også venner med min nye sjef.... Mange ganger har jeg kjent trangen til å slette meg fra Facebook, men jeg føler at det ikke går. Jeg føler meg rett og slett fanget. Det er så mye sosialt som foregår der, for eksempel bruker studiestedet mitt Facebook til å annonsere alle events og debatter og slikt som jeg vil få med meg. Ofte foregår festinvitasjoner og slikt på Facebook også, og flere organisasjoner og grupper jeg er medlem i bruker Facebook som infosted. Dessuten føler jeg at så lenge jeg faktisk er på Facebook har jeg en viss kontroll over hvilke bilder som ligger ute av meg, om jeg sletter meg har jeg ingen oversikt lenger... Og så har man hele aspektet med at alle andre er så opptatt av Facebook at man gjør seg til en slags outsider om man ikke er med. Folk spør ikke nødvendigvis etter telefonnummer lenger, de legger deg til på Facebook.. Flere som begynner å føle seg som slaver av Facebook, uten muligheter til å komme seg ut?? 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Man velger selv hva man deler. Ingen tvinger deg til å være på Facebook, så det finnes ingen slaver. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Synes Facebook er kjempebra, det gjør det så mye enklere enn før å holde kontakt med folk. Ja, noen er idioter og legger ut ting de ikke burde. Noen er uansvarlige. Men det er ikke Facebook som er problemet, det er enkelte av brukerne. Facebook har gjort verden til et bedre sted.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes Timeline er oversiktlig. Selv sletter jeg det meste, ser ikke poenget med at alt skal være tilgjengelig for alle. Du kan kontrollere hvem som kan skrive på wallen din, tagge deg i bilder osv. Skjønner ikke hva folk syter over.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes Timeline er oversiktlig. Selv sletter jeg det meste, ser ikke poenget med at alt skal være tilgjengelig for alle. Du kan kontrollere hvem som kan skrive på wallen din, tagge deg i bilder osv. Skjønner ikke hva folk syter over. Men bildet er jo der enten det er tagget eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Man velger selv hva man deler. Ingen tvinger deg til å være på Facebook, så det finnes ingen slaver. Men det jeg sier er jo at det ikke er alt man velger å dele selv. Folk har vent seg til å legge ut bilder av alle de var på fest med eller på ferie med eller hva det skulle være, uten å spørre om samtykke. Det har blitt så vanlig at mange ikke tenker over at det ikke er riktig. "Slaver av facebook" var selvfølgelig satt på spissen. Det jeg vil frem til er at det er så mye som avtales og annonseres og diskuteres på Facebook nå om dagen (vi lever virkelig i et Facebooksamfunn..) at man risikerer å føle at man går glipp av mye om man sletter seg. Har sett flere eksempler på at folk har glemt å invitere ikke-Facebook'ere til bursdager og sammenkomster for eksempel. De som inviterer lager "events" på Facebook i stedet for å sende ut tekstmeldinger eller ringe.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Føler noe av det samme som deg. Synes også folk er blitt ekstreme ang deling av personlig info og bilder av gud og enhvermann. -Hater- at folk bare legger ut bilder av meg uten å spørre, for de blir jo dødsfornærmet om jeg ber de fjerne de. Forstår ikke dette behovet for å dele alt hele tiden, at alle du kjenner og har på vennelisten din til en hver tid skal vite hvor du er, hva du spiser og hvem du er med. Og ikke minst om du har hodepine i dag. Kan nesten ikke gjøre noe med venner uten at det blir annonsert på facebook av noen. Holder på å bli sprø og en anelse paranoid av hele greia. Men kan ikke slette meg heller pga diverse ting slik som du også nevner. 1
Gjest enirac Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Nope, slettet facebook-kontoen min for ein mnd siden Litt deilig, men savner det litt siden eg brukte den for å holde kontakt med familie eg sjeldent ser og ei venninne/bekjent som sitter mye innendørs grunnet sykdom. No har eg kun ein profil som er for meg og min forlovede, til bruk for å selge ting i "Finn - *bynavn*"-gruppen. Ingen venner, ingen kan legge oss til som venn heller. Ang. bilder; du vil ALDRI ha full oversikt. Folk du ikkje er venn med kan lett ha tatt bilde av deg på ein fest f.eks og lagt det ut, eller lagt ut bilde andre steder på nettet. Du veit aldri.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Du får be vedkommende slette bildet. Det har jeg gjort ved flere anledninger
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Føler noe av det samme som deg. Synes også folk er blitt ekstreme ang deling av personlig info og bilder av gud og enhvermann. -Hater- at folk bare legger ut bilder av meg uten å spørre, for de blir jo dødsfornærmet om jeg ber de fjerne de. Forstår ikke dette behovet for å dele alt hele tiden, at alle du kjenner og har på vennelisten din til en hver tid skal vite hvor du er, hva du spiser og hvem du er med. Og ikke minst om du har hodepine i dag. Kan nesten ikke gjøre noe med venner uten at det blir annonsert på facebook av noen. Holder på å bli sprø og en anelse paranoid av hele greia. Men kan ikke slette meg heller pga diverse ting slik som du også nevner. Nettopp!! Selv om ikke JEG annonserer hvor jeg er og hva jeg gjør, gjør gjerne en bekjent det, type "er på vei til London for helgen med *random navn*, *random navn* og *mitt navn*!" Jeg bor alene, og er ikke interessert i at alle på denne personens venneliste (som gjerne er på godt over 1000 stk) skal vite at leiligheten min står tom i helgen! Bare et eksempel.... Har skjedd SÅ mange ganger, har sagt ifra til flere, men de tenker liksom ikke over det!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Man velger selv hva man deler. Ingen tvinger deg til å være på Facebook, så det finnes ingen slaver. Og ingen tvinger deg til å ha på deg slike klær at alt syns.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Du får be vedkommende slette bildet. Det har jeg gjort ved flere anledninger Joda, men ofte er det ganske tilfeldig om man oppdager bildet overhodet dersom man ikke har blitt tagget i det! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Og ingen tvinger deg til å ha på deg slike klær at alt syns. TS her. Herregud. Jeg hadde ikke på meg klær der alt syns, toppen var ganske løs, og vi lekte en selskapslek på gulvet som innebar noen stillinger hvor ting ble mye mer synlig enn det ellers ville ha vært. Uansett må man da få lov til å ha få seg det man vil på en privat fest uten at det betyr at man fortjener å havne i et Facebook-album? Jeg visste jo ikke om jeg ble tatt bilder av, og det er faktisk ikke lov å legge de ut uten samtykke! Har vel gått litt langt om vi skal slutte å gjøre det vi pleier å gjøre på fritiden og på fester av frykt for Facebook!! 2
Gjest padawan Skrevet 2. april 2012 #15 Skrevet 2. april 2012 av mange av de samme grunnene som TS nevner i førsteposten deaktiverte jeg profilen min på FB på lørdag.
Gjest Jim Jones Skrevet 2. april 2012 #16 Skrevet 2. april 2012 Flere som begynner å føle seg som slaver av Facebook, uten muligheter til å komme seg ut?? Nei, jeg leste og forstod brukerbetingelsene. Så jeg meldte meg aldri inn. 1
Heart Skrevet 2. april 2012 #17 Skrevet 2. april 2012 Nei, jeg leste og forstod brukerbetingelsene. Så jeg meldte meg aldri inn. Samme her. I ettertid har dette vist seg å være til ulempe for meg eksakt 0 ganger. Jeg kan trygt anbefale en Facebook-løs tilværelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå