Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så mange spørsmål som det er om NAV her inne burde det vel nesten vært et eget underforum kun for spørsmål om NAV. Jaja, her er ihvetfall et til.

Min venninne som har fibromyalgi har fått vaskehjelp som kommer to ganger i uken og vasker hele huset, klær samt lager middag. Betalt av NAV. Det er det jeg ikke helt forstår. Hva har NAV med det å gjøre?

Og hvorfor får venninnen min det, når min tante som er kreftsyk og konstant sengeliggende ikke får hjelp?

Jeg skjønner jo at det praktiseres forskjellig fra sted til sted, men når det er så store forskjeller synes jeg det er litt vanskelig å svelge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mange spørsmål som det er om NAV her inne burde det vel nesten vært et eget underforum kun for spørsmål om NAV. Jaja, her er ihvetfall et til.

Min venninne som har fibromyalgi har fått vaskehjelp som kommer to ganger i uken og vasker hele huset, klær samt lager middag. Betalt av NAV. Det er det jeg ikke helt forstår. Hva har NAV med det å gjøre?

Og hvorfor får venninnen min det, når min tante som er kreftsyk og konstant sengeliggende ikke får hjelp?

Jeg skjønner jo at det praktiseres forskjellig fra sted til sted, men når det er så store forskjeller synes jeg det er litt vanskelig å svelge...

Jeg vil tro venninnen din får vaskehjelp hjemme fordi NAV følger reglene sine?

Venninnen din har ingen skyld i at tanten din ikke får en sånn type hjelp, det må du huske på!

Istedenfor å spørre hvorfor venninnen din får hjelp og ikke tanten din, får du heller spørre tanten din eller NAV.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Noen er flinkere til å stå på krava enn andre. Hun har vel ikke vaskehjelp, men hjemmehjelp kanskje? Som jobber for kommunen?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun har nok søkt kommunen om hjemmehjelp. Som hun betaler ganske så saftig egenandel (i forhold til inntekt) på.

Skal tanten din få noe liknende, så må hun søke kommunen om dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det kan vere at din vennine har fått tildelt noen timer hjemmehjelp (kommunal hjemmehjelp), egenandel der er etter inntekt og har hun veldig lav inntekt så kan hun ha fått sosialhjelp til å dekke den egenandelen, noe de kan gjøre om det gjør et menneske mer selvhjulpen og behov for medisner reduseres viss de medisinene har store plagsomme bivirkninger og det gjør at det personen ikke blir isolert

og har din tante søkt om hjemmehjelp/sykepleie

en ting er å se forskjellene en annen å vite hva som ligger bak, kanskje er din venninne dårligere enn hun uttrykker for omverden (hvem orker vel å høre på "sykdomsprat" og negativitet hele tiden, og hvorfor vere negativ når enn kan fylle på med gode samtaler og gode minner som gir god energi)

Skrevet

Har tanten din ringt kommunen og hørt hvilke muligheter hun evt har for hjemmehjelp/vaskehjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Ja,jøss. Du får også en til å vaske bilen,fylle bensin for deg. Hver torsdag,så kommer det en bil og kjører til polet...om du skulle trenge noe der.

Frisøren kommer på mandager.

Onsdager kommer hun som fikser neglene.

Gir opp...navhistorier blir bare verre og verre. Sett deg inn i systemet før du skriver vrøvl på kg

• Liker 1
Skrevet

FM er en ganske grusom sykdom for mange og det å vaske hjemme kan være en hard kamp som mange bare må gi opp. Snakker av erfaring her.

At tanten din som er kreftsyk ikke har hjemmehjelp har sikkert med at hun kanskje ikke har søkt om det, eller kanskje har familie som kan stille opp.

Moren til exen min fikk heller ikke hjemmehjelp fra hun fikk kreft og til hun døde...rett og slett fordi hun hadde en mann og en sønn som bodde hjemme og hadde derfor hjelp nok.

• Liker 3
Gjest annemor30
Skrevet

HELE huset er kanskje å ta i? Er vel som flere sier: hjemmehjelp.. og det er da kanskje 1 time annen hver uke;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at alle ungdommene som 'naver' burde bli tvunget til å vaske hjemme hos disse trengende hver uke. Er man under 30, fullstendig fysisk frisk, lite arbeidserfaring og går på NAV synes jeg man skulle ha pliktarbeid med husvask hos syke mennesker.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes at alle ungdommene som 'naver' burde bli tvunget til å vaske hjemme hos disse trengende hver uke. Er man under 30, fullstendig fysisk frisk, lite arbeidserfaring og går på NAV synes jeg man skulle ha pliktarbeid med husvask hos syke mennesker.

Bra jeg er 30, da! :gjeiper:

Skrevet

Dette kalles vel husmorvikar (om ikke jeg tar feil) og er fra NAV og ikke kommunal hjemmehjelp.

Kjenner bare vagt til noen som har hatt det og har derfor ikke kjennskap til lover og regler rundt dette.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kalles vel husmorvikar (om ikke jeg tar feil) og er fra NAV og ikke kommunal hjemmehjelp.

Kjenner bare vagt til noen som har hatt det og har derfor ikke kjennskap til lover og regler rundt dette.

Husmorvikar eksisterer ikke lenger.

Det ble avviklet på begynnelsen av 70-tallet.

Hvis noen sier de har dette betaler de enten svart, eller leier fra et privat firma.

http://snl.no/husmorvikar

NAV sender ikke ut noen hjem til deg, det er det hver enkelt kommune som gjør. Tilbudet kan variere fordi landets kommuner har sine egne budsjetter.

Å be unge vaske hjemme hos eldre for å skaffe seg relevant arbeidserfaring blir nok sabotert av regjeringen som vil alle nordmenn skal kvalifiseres til universitetsstudier. Nå må man omtrent ha fagbrev for å få lov å vaske. Iallefall hvis man skal vaske hjemme hos eldre.

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Hei!

Kronisk syke/langvarig syke mennesker kan få vedtak om hjelp til husvask eller butikkinnkjøp.

Å sammenligne sykdommer for å måle goder man har krav på er bare tullball.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis noen sier de har dette betaler de enten svart, eller leier fra et privat firma.

Det er ikke helt riktig, vi hadde husmorvikar på midten av 80-tallet etter at moren min hadde hatt en operasjon.

Jeg fant en artikkel fra 2009, der står det at husmorvikaren ble av skaffet for 15 år siden.

http://www.noblad.no/nyheter/tror-pa-frivillighet-1.5129424

Endret av Helen
Skrevet

2 ganger i uken høres mye ut. Ingen eldre her i kommunen får det engang. De fleste har 1-1,5 timer i uka eller hver 14 dag.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke helt. Jeg hadde husmorvikar i 1990. Ordningen forsvant dessverre like etterpå i min kommune.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem i kommunen skal man ta kontakt med for å søke om dette? Jeg har ME og bor alene. Er det behovsprøvd eller betaler man enegenandel?

AnonymBruker
Skrevet

Hvem i kommunen skal man ta kontakt med for å søke om dette? Jeg har ME og bor alene. Er det behovsprøvd eller betaler man enegenandel?

Hjemmehjelp er behovsprøvd og du betaler en egenandel etter inntekt. Sjekk ut din kommune sin hjemmeside eller ta en telefon til de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...