MockingJay Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Det er ikke det at jeg har det så ekstremt rotete jeg da, men det holder liksom aldri Bree Van Dekamp sine standarder.. Noen rutiner dere har, som dere mener må være grunnen til deres plettfrie hjem? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 ex-samboeren min var ekstremt opptatt av at det på alle tidspunkt skulle se helt fantastisk ut,jeg er ikke rote hue men det ble litt mye for meg. noen av tinga er helt greit men her er det værtfall: mens man dusja(hver eneste gang)- vask dusjen samtidig. når man brukte badet på morran og kvelden- vask vasken og området rundt. etter vi har spist - kan ikke slappe av i 5 min etter maten,alt må vaskes og ryddes øyeblikkelig! og støvsuges under bordet. vaske komfyren etter hvert eneste bruk. hver gang man lager mat så vasker man over alt av benker og tar og vasker over gulvet på kjøkken etter jeg hadde lagd mat. hadde itillegg rund vask 1-2 gang i uka.samt rund vask hver gang vi skulle ha helge besøk eller noe. en regel: man legger seg ikke å sove vis det er en skitten kopp i huset. 3
sequin Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Jeg bare legger alt der det skal ligge, også rydder/vasker jeg etter meg med en gang for at ting ikke skal hope seg opp. 3
Gjest Lillekanin Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Jeg trives med å ha det ryddig og reint, og gjør litt hver dag for å vedlikeholde standarden. Mannen liker også å ha det sånn, bare så det er sagt:)For meg er det helt naturlig å ha det "strøkent". Slik vokste jeg opp hos foreldrene mine også. Begge var veldig ryddige av seg. Mannen kommer fra et hjem med MYE rot og møkk. Det syns han var utrivelig, og vil IKKE ha det sånn! Forståelig nok. -Vi har det ikke overmøblert eller for mye unødvendig dill som samler støv -Alt har sine faste plasser -Mye oppbevaringsløsninger hindrer rot og hybelkaniner å forplante seg -Vi rydder opp etter matlaging osv underveis og rett etter vi har spist. Lar en det ligge, blir det gjerne liggendes lenge -Fast vaskedag hver torsdag kveld felles. Går ganske kjapt når en er flink med å ha det ryddig+er to om det og er effektive! -Hver kveld rydder vi opp så en ikke står opp til et rotehøl neste dag. -Begge rydder hvert sitt rot 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 det er lurt å ha sånn alle ting har sin faste plass
Gjest Hannee Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Oi! Det hørtes slitsomt ut. Nei, jeg klarer ikke å ha det strøkent her. Prøver å ha helgevask hver fredag, og prøver å rydde litt innimellom.
Armitage Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Passe på at folk ikke kommer uanmeldt på besøk slik at du opprettholder illusjonen om at hjemmet ditt er plettfritt til enhver tid:P 39
MockingJay Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2012 ex-samboeren min var ekstremt opptatt av at det på alle tidspunkt skulle se helt fantastisk ut,jeg er ikke rote hue men det ble litt mye for meg. noen av tinga er helt greit men her er det værtfall: mens man dusja(hver eneste gang)- vask dusjen samtidig. når man brukte badet på morran og kvelden- vask vasken og området rundt. etter vi har spist - kan ikke slappe av i 5 min etter maten,alt må vaskes og ryddes øyeblikkelig! og støvsuges under bordet. vaske komfyren etter hvert eneste bruk. hver gang man lager mat så vasker man over alt av benker og tar og vasker over gulvet på kjøkken etter jeg hadde lagd mat. hadde itillegg rund vask 1-2 gang i uka.samt rund vask hver gang vi skulle ha helge besøk eller noe. en regel: man legger seg ikke å sove vis det er en skitten kopp i huset. Seriøst ? Gulv vask etter middag ? Og rund vask 2 ganger i uken? Også bodde det bare to personer der? Resten har jeg en viss forståelse for men... 11
Gjest Cessie Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Legger ting på plass når jeg er ferdig med å bruke dem, f.eks. setter bøker i hylla, legger strikketøyet i kurven osv. Rydder av bordet når vi har spist og settter i oppvaskmaskinen/vasker opp med en gang. Tørker av bord og benker. Bretter og legger på plass klær når jeg tar dem fra tørkestativet eller tørketrommelen. Setter varene på plass med en gang jeg kommer hjem fra butikken (ikke bare det som skal i kjøl/frys). Tørker støv en gang i uka, støvsuger to ganger i uka og vasker etter behov (1-2 ganger i uka).
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Oi! Det hørtes slitsomt ut. Nei, jeg klarer ikke å ha det strøkent her. Prøver å ha helgevask hver fredag, og prøver å rydde litt innimellom. Dette er en smakssak, og jeg skal absolutt ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg vil bare tipse om at når jeg begynte med torsdagsvask istedetfor fredagsvask så ble helgen lengre! Kjekt å kunne begynne fredagen og helga med rent hus. Til ts: Jeg tenker at skal det se ut som Bree så må du for det første være fulltidshusmor og for det andre ha en del penger (slik at du har råd til interiødesigner og friske blomster o.l) Men jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg og det vi gjør: Går over vasken på badet minst 1 gang for dagen. Der legger deg seg mye støv. Vi rydder ting på plass når vi har brukt det, og ting har sin faste plass. Smart oppbevaring er alfa omega! Jo mer man kan skjule i skuffer, skap og bokser/kurver med lokk, jo bedre! Vi har støvmopp klar på moppestativet slik at det er lett å gå over gulvet. Moppestativet står enkelt tilgjengelig i et høyskap Vi har sånn "amerikansk" støvsuger som står til lading hele tiden og så er det bare å ta den av ladestasjonen og støvsuge tepper osv. når det er nødvendig. Støvsuger fort stua, kjøkkenet og badet hver dag da. Passer på at alt vi kjøper kan gå i oppvaskmaskinen. Har blitt ekspert i å stable mest mulig i oppvaskmaskinen og få den i gang. Da slipper man at det hoper seg opp med oppvask på kjøkkenet Kanskje ikke så miljøvennlig, men jeg bruker å kjøpe engangstørrmopper som jeg klipper i mindre biter og bruker de til støvtørking. Kjapt og enkelt. Jif Universal er min venn!
Gjest Hannee Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Passe på at folk ikke kommer uanmeldt på besøk slik at du opprettholder illusjonen om at hjemmet ditt er plettfritt til enhver tid:P Ja, jeg prøver å etterleve den der.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Seriøst ? Gulv vask etter middag ? Og rund vask 2 ganger i uken? Også bodde det bare to personer der? Resten har jeg en viss forståelse for men... jeg forstår en del av tinga jeg liker å ha det ryddig.men han var veldig opptatt av dette. jeg kunne godt tenke meg å ta en dusj i ny og ned uten å vaske hele dusjen hver gang..når begge dusja 2 ganger om dagen ble dusjen vaska plettfri 2 ganger om dagen...
Gjest Hannee Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Dette er en smakssak, og jeg skal absolutt ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg vil bare tipse om at når jeg begynte med torsdagsvask istedetfor fredagsvask så ble helgen lengre! Kjekt å kunne begynne fredagen og helga med rent hus. Til ts: Jeg tenker at skal det se ut som Bree så må du for det første være fulltidshusmor og for det andre ha en del penger (slik at du har råd til interiødesigner og friske blomster o.l) Men jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg og det vi gjør: Går over vasken på badet minst 1 gang for dagen. Der legger deg seg mye støv. Vi rydder ting på plass når vi har brukt det, og ting har sin faste plass. Smart oppbevaring er alfa omega! Jo mer man kan skjule i skuffer, skap og bokser/kurver med lokk, jo bedre! Vi har støvmopp klar på moppestativet slik at det er lett å gå over gulvet. Moppestativet står enkelt tilgjengelig i et høyskap Vi har sånn "amerikansk" støvsuger som står til lading hele tiden og så er det bare å ta den av ladestasjonen og støvsuge tepper osv. når det er nødvendig. Støvsuger fort stua, kjøkkenet og badet hver dag da. Passer på at alt vi kjøper kan gå i oppvaskmaskinen. Har blitt ekspert i å stable mest mulig i oppvaskmaskinen og få den i gang. Da slipper man at det hoper seg opp med oppvask på kjøkkenet Kanskje ikke så miljøvennlig, men jeg bruker å kjøpe engangstørrmopper som jeg klipper i mindre biter og bruker de til støvtørking. Kjapt og enkelt. Jif Universal er min venn! Ja, det er jo det. Enig med deg i det. Jeg kunne hatt det mer rent og ryddig her om jeg hadde villet. Før tok jeg helgevask på lørdag, så det å ha den på fredag har allerede forlenget helga mi Men takk for tipset, kanskje det blir brukt en gang i fremtida. Nå skjønner jeg litt mer hvorfor det er vanskelig å holde det strøkent hos meg. Vi leier og det er fullt møblert her, altså vi eier ikke møbler eller noe slikt selv. Og vi kjøper heller ikke møbler. Det er lite her, vi har mange ting, og ikke oppbevaringsplass. Jeg tror jeg får det mye ryddigere når jeg en dag får et eget sted med oppbevaringsplass og så mange fine vaskeprodukter som jeg vil
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 jeg forstår en del av tinga jeg liker å ha det ryddig.men han var veldig opptatt av dette. jeg kunne godt tenke meg å ta en dusj i ny og ned uten å vaske hele dusjen hver gang..når begge dusja 2 ganger om dagen ble dusjen vaska plettfri 2 ganger om dagen... mente selvfølgelig når begge dusjer 1 gang om dagen blir dusjen vaska 2 ganger om dagen:) 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Hender at det ikke er ryddig til en hver tid, feks etter små perioder hvor jeg har veldig lite energi. Ellers så pleier jeg å vaske opp etter jeg har spist, legge ting på plass, vaske benken, fjerne smuler fra benken, vaske ovnen (hvis jeg har sølt selvfølgelig) Do vasker jeg rundt en gang i uka. Er ikke synlig skitten, men gud så mye støv det er som samler seg i mellom dosetet og do-ryggen. Er jo like støvete dagen etter at jeg har vasket. Vasken tar jeg samtidig med do. Tror rett og slett at de som har det ryddig til en hver tid har et bra system som de er flinke til å følge til en hver tid.
Gjest Annaires Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Vi rydder alltid opp etter oss når vi er ferdige med en ting. Enkelt og greit. Endret 29. mars 2012 av Annaires
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #17 Skrevet 29. mars 2012 Vi støvsuger 1 gang i uka, og om det er noe dritt ellers i uka tar vi det selvfølelig der og da. Vi har den regelen at vi skal tømme og sette inn i oppvaskmaskin realitivt fort, og at stekepanner skal vaskes med en gang, da den er lett å vaske. Kjeler enten vasker vi eller setter inn i oppvaskmaskin. Om vi har dårlig tid, setter vi alltid ting i bløt til vi har tid å ta det. Etter hvert måltid setter vi ting rett inn i oppvaskmaskin, greit å bli kvitt det. Om det er rent, rydder vi ut i samme slengen, tar jo bare 5 min. Har vi ikke tid, kan vi gjerne la fat og bestikk stå til vi får tid. Jeg liker ikke å ha det rotete på kjøkkenet, og jeg liker ikke ha det skittent på gulvet, men vi tar det så fort vi ser at det er på tide. Er ikke overhysterisk som Bree van der Kamp, men så har jeg ikke råd til å slutte i jobben for å være husmor heller ... :gjeiper:
Athene Skrevet 29. mars 2012 #18 Skrevet 29. mars 2012 Jeg liker å rydde, så det gjør alt enklere. Hver gang jeg er på beina plukker jeg med meg noen ting, nesten hver gang jeg er på badet eller soverommet sveiper jeg over og legger ting på plass. I tillegg har alt sin faste plass. Kurv til aviser, skuff til ladere og romslige bokhyller. Ellers handler det om rutiner. Sko og jakke settes på plass i det man kommer inn døra. Klær legges sammen eller til vask i det man skifter. Kjøkkenet vaskes mens vi lager mat. Alt man bruker legges rett tilbake på sin faste plass. Jeg trur at vi begge har den innstillingen at rydding og vasking ikke er ett ork, men noe vi får unna løpende i det vi ser at noe må gjøres. Min teori har alltid vært at det krever ti ganger så mye energi å tenke på at den blomsterbuketten må kastes, eller den pæren må skiftes, gang på gang, enn det krever å bare reise seg opp og fikse det.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #19 Skrevet 29. mars 2012 Jeg er oppvokst i ett veldig ryddig hjem og det har irritert meg når jeg bodde hjemme. Jeg er ikke sånn, en mellomting er fint. Jeg liker å ha det ryddig og hadde jeg bodd alene hadde det vært mye enklere. Her er kjøkkenet og badet de stedene som blir fort rotete og skittent. Når jeg skal ta meg sammen så rydder jeg ofte og bruker mye engangs. Ikke miljøvennlig i det hele tatt, men veldig enkelt. Også shiner jeg opp innimellom, spesielt når jeg skal ha besøk. Da ser jeg ikke ut som en rotekopp utenfra ihvertfall.
Gjest Badabing Skrevet 29. mars 2012 #20 Skrevet 29. mars 2012 Jeg vokste opp i et plettfritt hjem, men jeg har ikke akkurat arvet ryddegenet.. Rydd før du legger deg, og sveip over gulvet, så er det hyggeligere å stå opp. Ha alltid med deg noe når du går et sted. Skal du opp i 2.etasje, så ta samtidig med deg alt som hører oppe, og motsatt. Alt har en fast plass. I helgevasken hører selvfølgelig vasking av lister med, og det samme med å tørke lett av kjøkkenfrontene med en fuktig klut. Skyller du av noe i kjøkkenvasken, fjern det fra sluket med en gang. Etter tannpuss eller sminking, skyll av vasken etter bruk. Vask dusjen samtidig som du dusjer. Det er de jeg husker :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå