AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Hei. Kanskje et dumt spørsmål, men spør likevel. Jeg skal flytte for meg selv til sommeren, skal dele en leilighet med ei venninne. Slik leiemarkedet er må vi regne med å betale ca 9000-10 000 kr i måneden for en 3-roms. Utbetalingene fra Lånekassen er beregnet til 6810 kr/mnd. Jeg har fast jobb og tjener minst 3000 kr/mnd, men som regel rundt 4000 kr. De fleste leiepriser inkluderer internett/tv, strøm kommer som regel i tillegg. Slik jeg har beregnet det vil ha ha minst 3500 kr til overs per mnd, mest sannsynlig rundt 4000 kr, etter at husleie, strøm, busskort, treningsmedlemsskap og mobilabonnement er betalt. Denne summen skal gå til mat og div husholdningsartikler (varierende sum fra mnd til mnd), personlig hygiene (også varierende sum) samt diverse utgifter (kan være kino, en bytur e.l.). Sistnevne utgiftspost vil selvsagt avhenge av hvor god råd jeg har den enkelte måned, er innstilt på å spare Spørsmålet mitt er da om dette høres overkommelig ut? Det skal vel gå bra å leve for ca 4000 kr per måned (utenom husleie, strøm, busskort, treningsmedlemsskap, mobilabonnement)? Jeg er ikke en person som sløser. Vet jo at mat er ganske dyrt, men 4000 kr til mat + diverse, skal vel holde? Mat er jo dyrt, så litt usikker på hvor høy sum jeg bør regne med hver måned. Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 TS igjen: Kan nevne at inntekten min per mnd slik jeg har beregnet over er ETTER skatt
Gjest PinkLeaf Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Vi er to og beregner ca 1000,- pr uke til mat, så for 4000,- ligger du godt an. Da har du råd til en kaffe her og der, og kanskje et nytt plagg i ny og ne - men med måte selvfølgelig. Edit: Skrev pr mnd, men mente selvfølgelig pr uke. Endret 29. mars 2012 av PinkLeaf
strawberry Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Jeg tror nok du skal klare deg helt ok med det budsjettet. Selv har jeg levd på rundt 2500 etter husleie, strøm og bensin, og det har gått greit (deler også leilighet med en annen person, som du sier du skal). Det jeg gjør, er å kjøpe inn store pakker med mat, f.eks first price kyllingfilet, en stor pakke ris og så videre. Da blir mat iallefall mye billigere, enn dersom du planlegger bare en dag av gangen. Tenk litt økonomisk, så vil det ikke bli noe problem!
Tropic Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 4000 kr er BRA!! Bruker du ca 2000 kr per mnd, har du 2000 kr hver mnd til å gjøre hva du vil med, og det synes jeg er veldig bra når man er student.
Gud Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Hei! Det kommer til å gå helt fint. Husk at du også har sommeren til å legge deg opp penger (jeg regner med du jobber på sommeren som de fleste studenter). En viktig ting å være obs på er at du ikke bør være blakk når juni kommer. Siste utbetaling av stiduelån er i mai, og lønn fra sommerjobb kommer ofte ikke før i juli, men utgiftene er like store i mellomtiden.
Norbertine Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Vil si det er et helt normalt/bra budsjett for en student.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Jeg må klare meg på 2000 kroner etter husleie og strøm, 4000 hadde vært ren luksus :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Ny AB. Hvor mye kjøper dere enslige mat for pr. uke? Da mener jeg at en ikke skal sulte, men bli mett og ha alt en trenger. Jeg kjøper altfor mye og jeg vet at jeg burde bli flinkere og kutte ned. Trenger egentlig de pengene til andre ting.
latterbox Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 dette går helt fint så lenge du ikke legger til dyre vaner. Men du virker som en fornuftig person!
Gjest Raindrops Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Ny AB. Hvor mye kjøper dere enslige mat for pr. uke? Da mener jeg at en ikke skal sulte, men bli mett og ha alt en trenger. Jeg kjøper altfor mye og jeg vet at jeg burde bli flinkere og kutte ned. Trenger egentlig de pengene til andre ting. Jeg bruker ca 3-400 kroner, noen ganger mindre, alt ettersom hva jeg har i skapet fra før. Men jeg bruker god tid til å finne gode tilbud på kjøtt, kjøper mye first price, baker egne rundstykker som jeg fryser ned, sjekker tilbudsavisene til de nærmeste butikkene og planlegger en uke av gangen. Fryser er alfa og omega, jeg spiser alltid opp middagsrester (blir en del av de når jeg er alene), enten det blir til lunch, frokost, middag eller kvelds. Jeg tenker mye på hvor lenge maten jeg spiser holder meg mett, og jeg synes mat som er laget fra bunnen av er mye mer mettende enn ferdigpizza. Grønnsaker er billige på innvandrerbutikker og dyre vaner som brus og snop har jeg kuttet helt ut. Jeg baker heller kake eller boller hvis jeg skal kose meg, da kan jeg også fryse ned resten så har jeg en stund. Det er ikke så veldig vanskelig å leve billig når man blir vant til det, det meste ligger i god planlegging. Kostholdet mitt høres kanskje kjipt ut for en del, men jeg synes det fungerer veldig greit, og dessuten er det sunt Endret 29. mars 2012 av Raindrops 1
Gjest Spinell Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Som enslig brukte jeg lett 100 kroner per dag på mat- og andre dagligvarer som vaskemidler, dopapir, hygieneprodukter (f.eks bind, deodorant og dusjsåpe). Synes faktisk ikke summene forandret seg mye på 10-15 år, heller.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg regnet med at ca 4000 kr ville være nok å leve for i måneden, men noen av de jeg kjenner som er studenter, selv med billigere husleie, ser jeg sliter veldig for å klare seg. Men kan tenkes de jobber mindre (evt. ikke jobber), sløser mer, har andre store utgifter eller drar på byen hver helg (noe jeg vet mange gjør). :gjeiper: Skal selvsagt jobbe om sommeren, og i tillegg kommer det jo store utbetalinger fra Lånekassa i august og januar, slik at jeg kan legge til side penger disse månedene. Håper jeg sitter til overs med såpass mye at jeg kan spare litt penger hver måned, det hadde vært topp! Ser at en fryseboks kan være en god investering Raindrops: Jeg synes kostholdet ditt høres bra ut Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Husk at du får jo feriepenger til sommeren også!
solkrem Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Da jeg bodde alene brukte jeg rundt 500 kroner i uka på mat, og da prøvde jeg ikke å spare. Tror du kommer til å klare deg ganske bra, men husk at du må legge av deg eventuelle dyre vaner. I tillegg må du huske uforutsette utgifter. Ha alltid litt ekstra på sparekonto, og spar gjerne så mye som mulig og sett det inn på BSU. Skal dere leie møblert? Hvis ikke må dere regne med en god del utgifter på møbler og hvitevarer. Man finner mye billig og bra på finn, men det koster jo uansett en del å få møblert en leilighet. Et annet tips er å bruke ibok.no for å finne brukte pensumbøker. Der er det mye å spare
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 Da jeg bodde alene brukte jeg rundt 500 kroner i uka på mat, og da prøvde jeg ikke å spare. Tror du kommer til å klare deg ganske bra, men husk at du må legge av deg eventuelle dyre vaner. I tillegg må du huske uforutsette utgifter. Ha alltid litt ekstra på sparekonto, og spar gjerne så mye som mulig og sett det inn på BSU. Skal dere leie møblert? Hvis ikke må dere regne med en god del utgifter på møbler og hvitevarer. Man finner mye billig og bra på finn, men det koster jo uansett en del å få møblert en leilighet. Et annet tips er å bruke ibok.no for å finne brukte pensumbøker. Der er det mye å spare Vi skal leie umøblert, men aller helst med hvitevarer. Hvis vi må kjøpe hvitevarere, må det nesten bli brukt. Hun jeg skal flytte med har noen møbler vi kan få, men vi må også kjøpe en del nytt (hver for oss). Jeg har uansett lagt til side penger til dette, så tror det skal gå bra. Har alltid penger på sparekonto - til uforutsette utgifter TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå