Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal skrive en oppgave om hinduismen på ca. 5 sider. Noen som har forslag til hva jeg kan skrive om? Det må ikke være en for stor problemstilling.

Heeelp! :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Hva synes du er interessant innenfor hinduismen, da?

Selv synes jeg kastesystemet og de fire livsstadiene er interessante temaer.

Hvilket nivå skriver du på? (Ungdomsskole, videregående, høyere?)

Skrevet

Det er bedre om du spør læreren din om hjelp, enn anonyme folk på et tilfeldig nettsted som ikke aner noe om læreplanene (eller hinduisme).

Ellers er jeg enig med Tekola. Les om hinduismen og se om det er noe du synes er interessant og vil lære mer om.

Skrevet

Du kan jo sammenligne Krishna med Jesus. Enkelte kristne får seg et sjoque når de hører at den jomfrufødte mirakelmakeren deres er predatert av en annen slik. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Gudene, de hellige stedene, kastesystemet, litt av historien.... :P

Gjest Beetle Bailey
Skrevet

Skriv 2 og en halv side om det negative og 2 og en halv side om det postiive

Skrevet

Du kan jo sammenligne Krishna med Jesus. Enkelte kristne får seg et sjoque når de hører at den jomfrufødte mirakelmakeren deres er predatert av en annen slik. :gjeiper:

Merkelig at du gidder gjenta myter som dette. Det samme hører vi fra tid til annen om Osiris og Herkules også, inntil man går inn i kildene og ser at det hele er oppspinn.

Selvsagt har frelserskikkelsene visse likhetstrekk. I bibelen kan vi se at Jesus omtales på samme måte som Alexander den store. Likevel er historiene om de to ikke identiske i det hele tatt.

Skrevet

Merkelig at du gidder gjenta myter som dette. Det samme hører vi fra tid til annen om Osiris og Herkules også, inntil man går inn i kildene og ser at det hele er oppspinn.

Selvsagt har frelserskikkelsene visse likhetstrekk. I bibelen kan vi se at Jesus omtales på samme måte som Alexander den store. Likevel er historiene om de to ikke identiske i det hele tatt.

Kan du være litt mer spesifikk? Hva er det som er oppspinn?

Skrevet

I stedet for å stadig tro på hva andre forteller deg kan du lese kildene selv og sammenligne.

Fortellingene om Jesus (livet hans) finner du på bibel.no Se for eksempel Matteusevangeliet

http://www.bibel.no/nb-NO/sitecore/content/Home/Hovedmeny/Nettbibelen/Bibeltekstene.aspx?book=MAT

Fortellingene om Osiris http://www.sacred-texts.com/egy/leg/leg29.htm

Fortellingene om Herkules (Herakles) http://www.sacred-texts.com/etc/omw/omw37.htm

Skrevet

Hva er det du snakker om? Jeg ba deg spesifisere hva i mitt innlegg du var uenig i. Det er ikke spesielt hensiktsmessig å presentere kilder før du har fortalt meg hva jeg skal se etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...