Gå til innhold

MUK

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå tipper jeg at Ludovie (som jeg) aldri kjøper Prior-produkter, eller fjærkre fra andre produsenter som kjøper MUK. Noen av oss har tenkt igjennom dette, skjønner du.

Hvilke produsenter er dette?

Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet (endret)

Det er det, og det sier bransjen selv. Ved å bruke alt kjøttet på dyret får man større inntekter totalt, noe som gjør at MUK kan "subsidiere" annet kjøtt fra dyret.

Det er ikke snakk om at det er et edelt prosjekt. Det er snakk om at det er ufyselig av deg å rakke ned på MUK samtidig som du nyter godt av at det eksisterer.

Her tror jeg du bommer litt. De fleste som er opptatt av rene råvarer og å lage mat fra grunnen av er vanligvis folk som gjerne hadde betalt mer for maten, dersom den holdt høyere kvalitet.

Selv har jeg ingenting prinsipielt mot MUK, sammenlignet med annen ferdigmat, så lenge det merkes skikkelig og prisen gjenspeiler kvaliteten.

Endret av Macha Mong Ruad
  • Liker 3
Skrevet

Det som er latterlig er at du rakker ned på MUK og legger opp til sløsing. Uten MUK hadde dine såkalte "rene" (LOL) produkter vært ekstremt dyre.

At du kaller helt flott mat for søppel er bare patetisk og latterlig.

Se for deg dette:

Du går i butikken og kjøper med deg en hel grillet kylling. Hva spiser du på denne? Spiser du virkelig brusk, sener, og andre ting som ikke er kjøtt? Eller unngår du dette så godt det lar seg gjøre?

Hjemme i ditt eget kjøkken, så er ikke det ting som går under kategorien mat. Det går som oftest i avfallet, ikke sant? Så hvorfor er da MUK som består av nettop dette flott mat? Fordi det er blitt most og bearbeidet til en ubestemmelig masse på fabrikk og du ikke så hvordan det var i utgangspunktet?

Beklager, men for meg så er ikke det noe grunnlag for at det plutselig skal forvandles til noe annet enn hva det ville vært i mitt kjøkken.

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Hvilke produsenter er dette?

Holte gård og Stangekylling, blant annet.

Skrevet

Fjær i hatten til Eivind Hellstrøm som sette fokus på at dette selges

som kjøtt.kalrt når pølser og kebab er så billig som det er så

har det sin grunn vel.hvordan kan pølser selges for 20kr pr kg og

en kebab koste 30-40kr :rodmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjær i hatten til Eivind Hellstrøm som sette fokus på at dette selges

som kjøtt.kalrt når pølser og kebab er så billig som det er så

har det sin grunn vel.hvordan kan pølser selges for 20kr pr kg og

en kebab koste 30-40kr :rodmer:

De aller fleste har vel visst at en pølse ikke er rent kjøtt. Men mange har kanskje trodd at det bare består av kjøtt fett melk mel og krydder. Og mange blir vel beroliget av at det ikke står muk på innholdsfortegnelsen for det er jo noe som de fleste i god tro tenker at produsenten er pålagt å opplyse om.

Jeg synes det er flott at det kommer frem hvor omfattende bruken av det griseriet er for da kan folk velge selv om de vil spise det fremfor å bli lurte til å kjøpe disse produktene på falsk grunnlag. Mange har jo trodd at kyllingkjøttdeig og kjøttboller faktisk inneholder kylling eller kjøtt, og ikke i størst grad inneholder det som ikke er brukende til annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg dette:

Du går i butikken og kjøper med deg en hel grillet kylling. Hva spiser du på denne? Spiser du virkelig brusk, sener, og andre ting som ikke er kjøtt? Eller unngår du dette så godt det lar seg gjøre?

Hjemme i ditt eget kjøkken, så er ikke det ting som går under kategorien mat. Det går som oftest i avfallet, ikke sant? Så hvorfor er da MUK som består av nettop dette flott mat? Fordi det er blitt most og bearbeidet til en ubestemmelig masse på fabrikk og du ikke så hvordan det var i utgangspunktet?

Beklager, men for meg så er ikke det noe grunnlag for at det plutselig skal forvandles til noe annet enn hva det ville vært i mitt kjøkken.

Moren min spiser brusken (Anna Anka elsker også brusk) og sluker i seg beinmarg fra bein. Før mennesket ble luksusdyr var jo beinmarg en god næringskilde, og man koker kraft av beinrester. Ser virkelig ikke problemet.

• Liker 1
Skrevet

Moren min spiser brusken (Anna Anka elsker også brusk) og sluker i seg beinmarg fra bein. Før mennesket ble luksusdyr var jo beinmarg en god næringskilde, og man koker kraft av beinrester. Ser virkelig ikke problemet.

Hver sin smak. Jeg respekterer at andre spiser slikt, og jeg kan ikke fatte hva som er problemet med at jeg ikke spiser det. Smakssak er det uansett. :)

AnonymBruker
Skrevet

En høne er dessverre ikke nok. Har hatt 12 på det meste, og de dekker fortsatt ikke vårt behov for egg....

Men kjøttkvern kan du klare. Det koster en hundrings, og tar ca 10 minutter å kutte opp kjøtt og kverne det ;)

Kjøpe yngre høns da, og spise de gamle. :)

Gjest EryMax
Skrevet

Farmoren min sitter å sutter på alle slags bein, bare for å få spise margen. Det er mye eklere enn pølser med MUK.

Skrevet
Se for deg dette:

MUK som består av nettopp dette er flott mat fordi det er næringsstoffer vi trenger, og det er ikke skadelig i det hele tatt. Hva er galt med å spise alt som kan spises?

I andre land spiser de larver og insekter. Du hadde vel dødd på deg av det.

Skrevet
Jeg synes det er flott at det kommer frem hvor omfattende bruken av det griseriet er

Det er ikke griseri. Det er helt flott mat som spises av de som ikke er ekstremistiske tullinger.

Skrevet

Hver sin smak. Jeg respekterer at andre spiser slikt, og jeg kan ikke fatte hva som er problemet med at jeg ikke spiser det. Smakssak er det uansett. :)

Problemet er at du rakker ned på det og de som spiser det. Skam deg.

Skrevet

Spiser ikke noe av det som er på den listen... Det er mest fordi jeg pleier å lage mat fra bunnen av. MUK høres jo utrolig ekkelt ut da, selv om det sikkert ikke er usunt eller like 'ille' som det visstnok er i USA.

Gjest Blondie65
Skrevet

Holder meg unna MUK så godt det går, men dessverre er mine elskede Maxboller laget av MUK, derfor hender det jeg synder. :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg har sluttet å spise Max-boller etter at jeg så "Hellstrøm rydder opp - hjemme" episoden der han forklarte hva MUK er. Noe så ekkelt.

Hvis noen kan gi meg oppskriften på sausen til Max-bollene blir jeg utrolig glad for det er veldig godt under ost på smørbrød.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig har Hellstrøm og de som kritiserer MUK - blant annet Mattilsynet - reagert på at man lager matvarer som inneholder mer enn 50 % MUK og kaller det kjøtt. F.eks. at varen inneholder NOE MUK som f.eks. pølser (1-2 %) eller lapskaus (4 %) i motsetning til f.eks. Max boller (61 %) eller kyllingwiener (70 %).

Skrevet (endret)

MUK som består av nettopp dette er flott mat fordi det er næringsstoffer vi trenger, og det er ikke skadelig i det hele tatt. Hva er galt med å spise alt som kan spises?

I andre land spiser de larver og insekter. Du hadde vel dødd på deg av det.

Jeg ville ikke spist larver og insekter nei, og at jeg ikke ville spist det er ikke noe du tar skade av, og heller ingen andre. Så hva er problemet med det da? Spis det du vil, så spiser jeg det jeg vil. Hvorfor har du så store problemer med å slå deg til ro med det?

Vet du.. jeg gidder ikke å svare deg før du formulerer deg mer voksent enn som så. Dødd på meg? LOL i nesten hvert innlegg? Nei, bli voksen i formuleringen så skal jeg heller se om jeg gidder å svare deg en eller annen gang i fremtiden.

Edit:

Hvis det å si hva en mener om noe når alle andre ikke er enig i det er å rakke ned på folk så kan en heller ikke diskutere noe som helst. For ingen kan alltid være enige. Jeg mener at slikt hører til i søppelet. Jeg mener at fettranden på kotelettene hører til i søppelet. Jeg mener at country ikke er musikk. Jeg synes drama og romantiske komedier er gørrkjedelig og totalt blottet for underholdningsverdi. Men jeg har ikke rakket ned på de som i motsetning til meg liker det.

Her er det du som føler deg tråkka på, og det er helt uten hjelp av meg. Ingen andre her har sagt at jeg har provosert dem ved å ikke mene det samme, det er kun du som ikke klarer å legge det fra deg.

Endret av daemonia
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere her som sier at kyllingkjøttdeig inneholder MUK, men det gjør da ikke det!? Alle produkter med MUK må jo bearbeides/varmebehandles før de selges i butikk på grunn av kort holdbarhet +++ (da snakker jeg om rå kyllingkjøttdeig).. Mener i hvert fall jeg leste det, og det står heller ikke på lista til VG.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at du rakker ned på det og de som spiser det. Skam deg.

Vet du, det er virkelig ikke problemet. Tvert imot er det du og andre som skamløst rakker ned på oss som forklarer hvorfor vi velger å ikke spise MUK fordi vi betrakter det som et produkt av dårlig kvalitet, ved å angripe og karakterisere oss som snobber.

Men det synes du kanskje er helt greit, for da sparker du liksom "oppover"? :roll:

Ingen i tråden her har sagt at folk som spiser MUK er annenrangs mennesker eller harrytasser eller whatnot (og nei, jeg sa det ikke der heller).

(skjønner ikke hvorfor jeg gadd å skrive dette svaret, men nå er jeg ferdig her).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...