Moscato Skrevet 30. mars 2012 #41 Skrevet 30. mars 2012 Om MUK er mat fordi vi skal benytte hele dyret, vil dere også blande inn hjernen, øynene osv inn i pølsene? Et eller annet sted må vi sette en grense for hva som er menneskemat og hva som ikke er det. MUK er ikke mat (for meg). Du har ikkje høyrt om smalahove, eller? Sjølv om ein skal nytte mest mogleg, så betyr jo ikkje det at ein er nøydde til å nytte ALT til mat, og det ein nyttar til mat treng då ikkje å bli stappa inn i same produktet med mindre det er fornuftig. Kvart til sitt bruk. Eg nyttar litt MUK, men ikkje så veldig mykje. Synest ikkje det er så grusomt ekkelt sjølv om eg tenkjer på kva det er. 3
Gjest Linaria Skrevet 30. mars 2012 #42 Skrevet 30. mars 2012 Om MUK er mat fordi vi skal benytte hele dyret, vil dere også blande inn hjernen, øynene osv inn i pølsene? Et eller annet sted må vi sette en grense for hva som er menneskemat og hva som ikke er det. MUK er ikke mat (for meg). Hadde ikke gjort meg noe. I pølsa ser man ikke hva man spiser uansett, og jeg tror øyne og hjerner er bedre enn visse andre ting de stapper i maten nå til dags.
Gjest Spinell Skrevet 30. mars 2012 #43 Skrevet 30. mars 2012 Jeg føler at journalistene her har hatt en opplevelse ikke helt ulik trådstarteren i den berømmelige karbonadedeigtråden. Da blir det mye skrål. Litt på samme måte var det da vi på barneskolen lærte at pølseskinn i noen tilfeller var laget av tarm. Gjett om det var mange som ikke ville spise "tarmpølse" en stund. Med andre ord: nyervervelse av overraskende kunnskap kan noen ganger gjøre litt vondt Og særlig før man evner å se en helhet i det. 3
hulaboer Skrevet 30. mars 2012 #44 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Om MUK er mat fordi vi skal benytte hele dyret, vil dere også blande inn hjernen, øynene osv inn i pølsene? I utgangspunktet har jeg ikke noe imot det, men poenget med MUK er å få brukt det man ellers ville kastet av kjøtt og bindevev (som du også får med når du spiser annet kjøtt). Hjerne og øyne faller ikke inn under dette. Et eller annet sted må vi sette en grense for hva som er menneskemat og hva som ikke er det. MUK er ikke mat (for meg). MUK er mat. Du er irrasjonell. Du er også en sløser og et miljøsvin. Dessuten er du en snylter. Andre spiser MUK for at ditt rene kjøtt skal bli billigere. Hadde ikke folk spist MUK hadde alt kjøtt blitt mye, mye dyrere. Endret 30. mars 2012 av hulaboer 3
hulaboer Skrevet 30. mars 2012 #45 Skrevet 30. mars 2012 Ei pølse inneholder jo ikke bare kjøttet, men en masse fett, og andre ingredienser tilsatt for smakens del - tilsetningsstoffer og gudene må vite hva annet. Fett gir bedre smak. Andre ingredienser for smakens del finnes i de fleste retter, inkludert de man lager selv.
Gjest Bond Skrevet 30. mars 2012 #46 Skrevet 30. mars 2012 Ca ingenting av den listen, utenom en pølse eller to i året når jeg er på tur. Men det er mest fordi jeg er gla i å lage mat og styrer gjerne selv med kjøttboller og slikt Men ser ellers ikke problemet med å bruke dette - så lenge det ikke er uutholdelig mye fettinnhyold, hva som er problemet at man bruker restene av dyret?
Sign Skrevet 30. mars 2012 #47 Skrevet 30. mars 2012 Jeg holder meg unna MUK fordi jeg rett og slett synes hele prosessen er uappetittlig og ekkelt. Ser derimot ikke at det er noe i veien for at det selges MUK mat under forutsetning av at det framgår klart at produktet inneholder MUK. I mine ører klinger det helt feil når produsenter påstår at deres produkt er laget av de beste råvarer….. også inneholder produktet 70 % MUK. MUK er ikke "de beste råvarer", det er restavfall blandet med en haug kjemikalier. Men for min del må folk spise hva de vil, jeg ønsker bare å bli opplyst om hva det faktisk er i varene jeg kjøper.
Zzyzx Skrevet 30. mars 2012 #48 Skrevet 30. mars 2012 MUK er ikke "de beste råvarer", det er restavfall blandet med en haug kjemikalier. Hvilke kjemikalier? 2
Athene Skrevet 30. mars 2012 #50 Skrevet 30. mars 2012 Nei, hverken MUK eller andre halvfabrikata, med mindre jeg får det servert hos andre. Jeg har ikke tatt stilling til hvor bra/dårlig MUK er. Jeg har fått med meg at det er en debatt for tiden, og klikket meg inn på VG artikkelen i dag tidlig, men der var det ikke et eneste kjent produkt. Generelt er jeg skeptisk til hva som puttes i maten i dag. Jeg ønsker også mest mulig smak og næring i maten jeg spiser. Så hos oss lages all mat av rene råvarer. På den måten slipper jeg også å skvette hver gang avisene blåser opp slike saker stort.
Gjest EryMax Skrevet 30. mars 2012 #51 Skrevet 30. mars 2012 Å selv de reneste matvarer inneholder e-stoffer. Så ikke gjem deg for dem heller.
Gjest EryMax Skrevet 30. mars 2012 #52 Skrevet 30. mars 2012 Dere som er redd for ammoniakk i maten, dere må kaste lakrisposen også. Salmiakk er ammoniakk blandet med vann 2
Gjest Survival Skrevet 30. mars 2012 #53 Skrevet 30. mars 2012 Fett gir bedre smak. Andre ingredienser for smakens del finnes i de fleste retter, inkludert de man lager selv. Ja, men forskjellen er at når man lager maten selv kan man se og vite hvilke ingredienser man har hatt oppi og får i seg.
daemonia Skrevet 30. mars 2012 #54 Skrevet 30. mars 2012 Å ikke ha MUK i kyllingkjøttdeig fører til at du får en knusk tørr ubestemmelig masse. Det må være litt fett i kjøttdeig sånn at den skal bindes sammen. Kjøper du kjøttdeig hos en slakter, så må du ha spekk i. Kjøper du den hos Gilde så kommer den ferdig med spekk. Spekk blir laget av svin. Å det kan de ikke ha i kyllingkjøttdeigen, da må de ha noe annet fettstoff å der kommer MUK inn i bildet. Sorry men sånn er det bare. Du trenger ikke beklage, men det du må huske på er at det er stor forskjell på litt fett og brusk, sener, og benrester som er knust til sandkorn. DET er ikke nødvendig å ha i maten. Prior produserer jo kjøttdeig av ren kyllingfilet. Men hvis MUK er det eneste alternativet for å produsere også den så er heller ikke det noe godt alternativ.
Gjest UngKalven Skrevet 30. mars 2012 #55 Skrevet 30. mars 2012 MUK uttalelsen ligner liksom så mye på møkk. Får ikke lyst å spise MUK da.
Gjest EryMax Skrevet 30. mars 2012 #56 Skrevet 30. mars 2012 DET ER IKKE BEN I MUK. Ring Nortura å spør. Beina går til dyremat.
daemonia Skrevet 30. mars 2012 #57 Skrevet 30. mars 2012 DET ER IKKE BEN I MUK. Ring Nortura å spør. Beina går til dyremat. Så hvordan kan det da ha seg at det føles som sandkorn i munnen fra tid til annen når en spiser kyllingpølser, kyllingkjøttdeig, og alt det andre greiene de bruker MUK til? Når hele skroget går inn i en maskin som liksom skal være smart nok til å skille disse tingene så er en dømt til å få noe finmalt ben og en del brusk i maten.
Gjest EryMax Skrevet 30. mars 2012 #58 Skrevet 30. mars 2012 Så kjøp vanlige kjøttpølser om det er så jævla ekkelt. Gilde sine kjøttpølser inneholder ikke MUK. http://www.vgtv.no/#!id=51149
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. mars 2012 #59 Skrevet 30. mars 2012 Skal man først være så uetisk og spise Prior kylling (grusomme broilerfabrikker) eller gris (er dere klar over hvor inteligente grisen er og hvordan de holdes?) så skal man virkelig bruke ALT på dyret i respekt for dyret. Om hele verden skulle vært like store matsnobber, som det vi er, så hadde verden gått under. Kjøtt er ingen bærekraftig matvare og folk tenker ikke over at det kjøttet, som ligger pakket pent inn i plast på ICA faktisk kommer fra et levende dyr. Så spis MUK om du har planer om å fortsette å fortære kylling og gris. 6
Gjest EryMax Skrevet 30. mars 2012 #60 Skrevet 30. mars 2012 Hval er enda smartere enn gris, å hval er godt. Smarte mennesker spiser smarte dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå