Gå til innhold

MUK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke lese alle innleggene i tråden, men vil bare legge til at det er en mildt sagt falsk dikotomi når man fremstiller saken som at det enten dreier seg om spise MUK, eller være snobb som bare lever på fileter. Eh, nei.

Såkalt nose-to-tail eating har vært en trend i matverdenen lenge, feks det å spise lammeskanker har jo vært in så lenge at det er ut (og lammeskankene har fått kunstig høy kilopris pågrunn av det). De av oss som virkelig er interesserte i matlaging lever slett ikke på fileter - de er jo også som oftest den mest kjedelige og minst smaksrike stykningsdelen på et dyr. Og feks i det franske kjøkken, selve gastronomiens vugge, er det stadig vanlig å spise ting som hjerne og mage, feks. Det er bare i Norge vi har glemt kunnskapene om hvordan hele dyret utnyttes på en god måte.

MUK er industriens grådige svar på dette, og er et B-produkt som har gode kår i et land som har mistet kontakten med sine opprinnelige mattradisjoner og råvarekunnskap. MUK er ikke funnet opp for å utnytte hele dyret på best mulig måte, men for å få forbrukerne til å betale mest mulig penger for et dårlig produkt som er på grensen til å være slakteavfall. Jeg spiser gjerne frityrstekte svinehaler tilberedt etter alle kunstens regler, eller pâté som jeg selv lager av kyllinglever fra Stange, eller tempurafriterte torsketunger når det er skreitid i februar, men jeg spiser ikke MUK.

Og ja, Tove M, jeg lager alt fra bunnen og rører ikke halvfabrikata. Fordi jeg synes det er best, og gøy, og viktig - ikke for å stille deg eller andre som velger annerledes i et dårlig lys. Skyt meg.

• Liker 9
Skrevet

Første gang jeg hørte om MUK, var da Helstrøm gikk og ryddet opp hjemme hos folk. Han satt ved bordet og eklet seg over familien som spiste Max-boller. Jeg fikk faktisk så lyst på max-boller den kvelden at jeg spiste max-boller i 2 dager etterpå.

Så ja, jeg spiser MUK/møkk. Men jeg lager også stort sett all middag og bakevarer fra bunnen av, og ikke fordi jeg er redd for å få i meg sånt man visstnok er for fisefin til, men fordi jeg synes det er gøy og fordi maten smaker "mer".

Hadde man bare hatt kjøttkvern og melkekyr i hagen, en fiskedam med laks og makrell, bananer i vinduet og en høne som kan sitte og sole seg i solkroken mens den gir meg ferske egg til min hjemmelagde bacon...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde man bare hatt kjøttkvern og melkekyr i hagen, en fiskedam med laks og makrell, bananer i vinduet og en høne som kan sitte og sole seg i solkroken mens den gir meg ferske egg til min hjemmelagde bacon...

Ja, for har man ikke det, så er MUK det eneste alternativet, det er klart. Klart som dagen! :rope:

• Liker 2
Skrevet

En høne er dessverre ikke nok. Har hatt 12 på det meste, og de dekker fortsatt ikke vårt behov for egg....

Men kjøttkvern kan du klare. Det koster en hundrings, og tar ca 10 minutter å kutte opp kjøtt og kverne det ;)

Skrevet

Og ja, Tove M, jeg lager alt fra bunnen og rører ikke halvfabrikata. Fordi jeg synes det er best, og gøy, og viktig - ikke for å stille deg eller andre som velger annerledes i et dårlig lys. Skyt meg.

Trenger da slett ikke skyte deg. Beundrer deg snarere. Skulle ønske jeg hadde hatt den gleden og interessen av å lage mat.

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg orker ikke lese alle innleggene i tråden, men vil bare legge til at det er en mildt sagt falsk dikotomi når man fremstiller saken som at det enten dreier seg om spise MUK, eller være snobb som bare lever på fileter. Eh, nei.

Såkalt nose-to-tail eating har vært en trend i matverdenen lenge, feks det å spise lammeskanker har jo vært in så lenge at det er ut (og lammeskankene har fått kunstig høy kilopris pågrunn av det). De av oss som virkelig er interesserte i matlaging lever slett ikke på fileter - de er jo også som oftest den mest kjedelige og minst smaksrike stykningsdelen på et dyr. Og feks i det franske kjøkken, selve gastronomiens vugge, er det stadig vanlig å spise ting som hjerne og mage, feks. Det er bare i Norge vi har glemt kunnskapene om hvordan hele dyret utnyttes på en god måte.

MUK er industriens grådige svar på dette, og er et B-produkt som har gode kår i et land som har mistet kontakten med sine opprinnelige mattradisjoner og råvarekunnskap. MUK er ikke funnet opp for å utnytte hele dyret på best mulig måte, men for å få forbrukerne til å betale mest mulig penger for et dårlig produkt som er på grensen til å være slakteavfall. Jeg spiser gjerne frityrstekte svinehaler tilberedt etter alle kunstens regler, eller pâté som jeg selv lager av kyllinglever fra Stange, eller tempurafriterte torsketunger når det er skreitid i februar, men jeg spiser ikke MUK.

Skulle inn for å skrive omtrent akkurat det samme! :tommelsmil:

Og bare for å skrive enda litt mer om det at matsnobber liksom bare vil spise fileter, så er dette bare så TOTALT FEIL. Såkalte "matsnobber" liker typisk ting som svineknoker, kalvehjerne, oksehaler og fersk sild, og foretrekker dessuten kyllinglår fremfor brystfilet, ettersom lår er saftigere og har mye mer smak i seg.

Når det gjelder kyllingskjøttdeig laget på brystfilet, synes jeg det er helt tullete. Håpløst, faktisk. Fordelen med fileter er at de trenger veldig kort steketid. Man kan altså få et godt måltid på forholdsvis rask tid. Og det er dessuten fileter av alle slag det er mest etterspørsel etter blant folk flest. Så det å lage kjøttdeig av fileter er nesten sløsing, synes jeg. For ikke å snakke om at dette gjerne er den stykningsdelen på dyret som har minst smak, sånn at kjøttdeigen faktisk blir mindre god når man lager den av fileter fremfor av andre deler av dyret. Det å kverne opp kjøtt er jo en genial måte å få brukt opp avskjær, samt mindre møre stykningsdeler på, og å kverne opp fileter, synes jeg bare er helt ekstremt merkelig.

For øvrig er det ikke sånn at man må bene ut skrottene maskinelt for at man skal kunne lage kjøttdeig av dem. Det ble da laget kjøttdeig av ulike typer kjøtt i store mengder lenge før man fikk disse kjøttutbeningsmaskinene.

Selv har jeg null lyst til å spise oppmalt brusk og ben - jeg stiller da høyere krav til kvaliteten på det jeg spiser enn som så. En genial måte å få utnyttet siste rest av kjøttet som sitter igjen på bena etter at man har skåret fra de ulike stykningsdelene (og som for øvrig har vært benyttet i århundrer), er å koke kraft. Jeg synes det er en utrolig mye bedre løsning enn å bruke maskiner for å få skrapet av kjøttet.

• Liker 6
Gjest Ludovie
Skrevet

Haha, jeg skrev visst "kyllingskjøttdeig" over her. Men jeg lar det stå. :fnise:

Skrevet

En høne er dessverre ikke nok. Har hatt 12 på det meste, og de dekker fortsatt ikke vårt behov for egg....

Men kjøttkvern kan du klare. Det koster en hundrings, og tar ca 10 minutter å kutte opp kjøtt og kverne det ;)

Da er Rimi et godt alternativ, for jeg har ikke 12 solstoler :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og bare for å skrive enda litt mer om det at matsnobber liksom bare vil spise fileter, så er dette bare så TOTALT FEIL. Såkalte "matsnobber" liker typisk ting som svineknoker, kalvehjerne, oksehaler og fersk sild, og foretrekker dessuten kyllinglår fremfor brystfilet, ettersom lår er saftigere og har mye mer smak i seg.

Hørhør! :hoppe:

Den aller kuleste stykningsdelen for tiden (har jeg inntrykk av, i den grad jeg følger med på hva som er kult) er kjaker. Oksekjaker, kalvekjaker, torskekjaker og en favoritt jeg gjerne skulle hatt kloa i: Breiflabbkjaker.

• Liker 1
Skrevet
Jeg har ikke nektet noen å spise noe som helst, bare så det er sagt. Men du trenger ikke øke blodtrykket så veldig bare fordi at jeg velger å holde meg unna ting som inneholder alt det som normalt sett blir ansett som søppel når det ikke kommer ferdig bearbeidet i billige karbonader og sånn.

Om jeg er bortskjemt eller ikke har du heller ingen grunnlag for å si noe om. Det er ikke en konklusjon en kan trekke kun på grunnlag av at jeg ikke har interesse av å spise finmalt bein, brusk, og annet rask som ikke hører til på middagsbordet.

Det som er latterlig er at du rakker ned på MUK og legger opp til sløsing. Uten MUK hadde dine såkalte "rene" (LOL) produkter vært ekstremt dyre.

At du kaller helt flott mat for søppel er bare patetisk og latterlig.

Skrevet
MUK er industriens grådige svar på dette

For noe tull. Det er du som er grådig og dobbeltmoralsk som nyter godt av billigere kjøtt fordi andre spiser MUK.

Gjest Ludovie
Skrevet

For noe tull. Det er du som er grådig og dobbeltmoralsk som nyter godt av billigere kjøtt fordi andre spiser MUK.

Tull og tøys. Det er ikke sånn at MUK-produksjon er en forutsetning for at vi skal få billig kjøtt. Man kan jo f.eks. bruke bein som har litt kjøttrester sittende på etter oppdeling til kraft, eller man kan lage MUK og bruke det i dyrefôr. For min egen del nekter jeg for eksempel å spise MUK for å være del av et eller annet slags "edelt" prosjekt som skal føre til billigere kjøtt for alle.

(For øvrig er jeg heller ikke interessert i at kjøtt nødvendigvis skal være så billig som mulig, men det blir jo en helt annen diskusjon.)

• Liker 6
Skrevet

Vi har spist det i flere tiår allerede. Hvorfor skulle vi slutte å spise det? Fordi vi endelig ser hvordan det utvinnes? Folk er så naive. Hva tror dere finnes i pølser? Indrefilet?

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Måtte bare kommentere denne :gjeiper: For å lage spaghetti capri blander du pasta, tomatsaus og slike sossispølser? Tar bare noen få minutter (den tiden det tar å koke litt pasta) og smaker sikkert hundre ganger bedre.

Jeg visste noen kom til å si dette, men når jeg kommer hjem fra jobb klokka åtte på kvelden, og er helt utsultet, så blir det å koke pasta og deretter blande sammen disse tingene faktisk litt mer komplisert enn å bare åpne en boks.

Skrevet

Syns spagetti ala capri er godt jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ingenting av det på lista, annet enn en pølse en sjelden gang. Generelt er jeg for å lage mat fra bunnen av, så ubearbeidet som mulig. Det er egentlig ikke selve kjøttet jeg er skeptisk til, fordi jeg synes det er bra å utnytte hele dyret. Jeg synes det er dumt om vi bare skal spise fileter, og betrakte resten av dyret som søppel. Her har vi mye å lære av de tidligere generasjoner. Men så var det alle tilsetningsstoffene i MUK-produkter da, i tillegg til at det smaker stusselig IMO. Kunne godt kjøpt slike deler av dyret og lagd min egen buljong av det f.eks, og jeg skulle ønske det var bedre tilgang på andre deler av kyllingen enn bare fileten (da er de gjerne ferdigmarinerte). Men så klart, i et samfunn vi ikke trenger å filetere hele dyret og bruke rubbel og rake, så er det heller tvilsomt at vi kommer til å gjøre det.

Er jo bare å kjøpe en hel, rå kylling? Ikke spesielt dyrt og de fleste plasser har det. Litt mer forberedelse før måltidet bare.

• Liker 1
Skrevet
Tull og tøys. Det er ikke sånn at MUK-produksjon er en forutsetning for at vi skal få billig kjøtt.

Det er det, og det sier bransjen selv. Ved å bruke alt kjøttet på dyret får man større inntekter totalt, noe som gjør at MUK kan "subsidiere" annet kjøtt fra dyret.

Man kan jo f.eks. bruke bein som har litt kjøttrester sittende på etter oppdeling til kraft, eller man kan lage MUK og bruke det i dyrefôr. For min egen del nekter jeg for eksempel å spise MUK for å være del av et eller annet slags "edelt" prosjekt som skal føre til billigere kjøtt for alle.

Det er ikke snakk om at det er et edelt prosjekt. Det er snakk om at det er ufyselig av deg å rakke ned på MUK samtidig som du nyter godt av at det eksisterer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om at det er et edelt prosjekt. Det er snakk om at det er ufyselig av deg å rakke ned på MUK samtidig som du nyter godt av at det eksisterer.

Nå tipper jeg at Ludovie (som jeg) aldri kjøper Prior-produkter, eller fjærkre fra andre produsenter som kjøper MUK. Noen av oss har tenkt igjennom dette, skjønner du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå tipper jeg at Ludovie (som jeg) aldri kjøper Prior-produkter, eller fjærkre fra andre produsenter som kjøper MUK. Noen av oss har tenkt igjennom dette, skjønner du.

* som produserer MUK, skulle det selvsagt stå.

Gjest EryMax
Skrevet

Å jeg kjøper Prior kylling fordi den ikke har masse ekkel slinter sånn som Solvinge sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...