hulaboer Skrevet 31. mars 2012 #81 Skrevet 31. mars 2012 Så hvordan kan det da ha seg at det føles som sandkorn i munnen fra tid til annen når en spiser kyllingpølser, kyllingkjøttdeig, og alt det andre greiene de bruker MUK til? Du dikter opp ting i hodet ditt.
hulaboer Skrevet 31. mars 2012 #82 Skrevet 31. mars 2012 MUK er i utgangspunktet en masse av hud, brusk, bein, beinmarg, bindevev og fett som males maskinelt. Prosessen med kverningen gjør at massen kan inneholde en del bakterier. De vasker deretter MUK massen med ammoniakk for å bli kvitt de skadelige bakteriene. Ammoniakken setter smak på MUK massen som igjen må tilsettes diverse tilsetninger for å i det hele tatt smake noe. Les mer her 1. Artikkelen handler om USA 2. Bevis at de bruker ammoniakk i Norge 3. Bevis at det setter smak
hulaboer Skrevet 31. mars 2012 #83 Skrevet 31. mars 2012 Som sagt: Jeg anser ikke MUK som mat. En latterlig påstand som faller på egen urimelighet.
Nevian Skrevet 31. mars 2012 #84 Skrevet 31. mars 2012 Holder meg unna MUK så godt det går, men dessverre er mine elskede Maxboller laget av MUK, derfor hender det jeg synder. Mvh Yvonne Hvis Maxboller er laget av MUK er jeg herved en tilhenger. Maxboller er jo så digg!
daemonia Skrevet 31. mars 2012 #85 Skrevet 31. mars 2012 Du dikter opp ting i hodet ditt. En latterlig påstand som faller på egen urimelighet. Deg om det. For å rase ned på ditt nivå: Du er bare desperat etter å forsvare bruken av avfall i matproduksjon, og derfor har du store problemer med å akseptere at ikke alle vil spise det. (Jepp, latterlig utsagn, men det står i stil til din kommentar....) Takk for meg.
hulaboer Skrevet 31. mars 2012 #86 Skrevet 31. mars 2012 Du er bare desperat etter å forsvare bruken av avfall i matproduksjon, og derfor har du store problemer med å akseptere at ikke alle vil spise det. Nei, jeg har problemer med å akseptere bortskjemte folk som ikke inser at dersom man hadde drevet med sløsing slik de ønsker, hadde det "rene kjøttet" (LOL) som de spiser vært mye, mye dyrere. Det er latterlig å legge opp til å sløse når MUK faktisk er perfekt som mat for mennesker, og det er ikke avfall i det hele tatt. 1
Tullepia Skrevet 31. mars 2012 #87 Skrevet 31. mars 2012 Det har vært mye i media i det siste om MUK (maskinutbenet kjøtt). http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10072537 Jeg velger å holde meg unna. Synes tanken på hvordan det blir laget er fæl, og det er dessuten mye usunn mat (pølser, kyllingsnuggets, spagetti ala capri osv) som inneholder MUK. Er det noe du spiser? Og anser du det som trygg mat å gi barna dine? MUK i seg selv er trygg mat, noe Mattilsynet slår fast. Det er også en god måte å unngå sløsing på - vi får utnyttet maten mest mulig, noe som er veldig viktig. Grunnen til at jeg spiser lite og intet MUK er fordi jeg ikke spiser matproduktene som inneholder dette. Jeg lager stort sett all min mat fra bunnen av. Men jeg nekter ikke selv og ville ikke nektet barn å spise MUK-pølse med lompe på 17.mai, for eksempel. Å kalle MUK for avfall er hysteri og matsnobberi, MUK er en god utnyttelse av jordens knappe ressurser. Prosessen med å lage kjøttdeig er ikke vakker den heller, men jeg ser ingen som har særlig motforestillinger mot det. 3
daemonia Skrevet 31. mars 2012 #88 Skrevet 31. mars 2012 Nei, jeg har problemer med å akseptere bortskjemte folk som ikke inser at dersom man hadde drevet med sløsing slik de ønsker, hadde det "rene kjøttet" (LOL) som de spiser vært mye, mye dyrere. Det er latterlig å legge opp til å sløse når MUK faktisk er perfekt som mat for mennesker, og det er ikke avfall i det hele tatt. Jeg har ikke nektet noen å spise noe som helst, bare så det er sagt. Men du trenger ikke øke blodtrykket så veldig bare fordi at jeg velger å holde meg unna ting som inneholder alt det som normalt sett blir ansett som søppel når det ikke kommer ferdig bearbeidet i billige karbonader og sånn. Om jeg er bortskjemt eller ikke har du heller ingen grunnlag for å si noe om. Det er ikke en konklusjon en kan trekke kun på grunnlag av at jeg ikke har interesse av å spise finmalt bein, brusk, og annet rask som ikke hører til på middagsbordet.
SusanneGullet Skrevet 31. mars 2012 #89 Skrevet 31. mars 2012 Nei, æsj. Men joika boller, er det MUK? Det spiser jeg da, fordi sausen er så god
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #90 Skrevet 31. mars 2012 Det har vært mye i media i det siste om MUK (maskinutbenet kjøtt). http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10072537 Jeg velger å holde meg unna. Synes tanken på hvordan det blir laget er fæl, og det er dessuten mye usunn mat (pølser, kyllingsnuggets, spagetti ala capri osv) som inneholder MUK. Er det noe du spiser? Og anser du det som trygg mat å gi barna dine? De aller fleste av oss får i oss denne dritten om en ikke vet hva man handler. Halvfabrikata,bearbeidet mat,så kan du være sikker på at det er stappet med mye dritt. Begynn å les hva varene inneholder. Og til dere som kjøper ferdigmat,hvorfor gjør dere det?
Gjest Linaria Skrevet 31. mars 2012 #91 Skrevet 31. mars 2012 Og til dere som kjøper ferdigmat,hvorfor gjør dere det? Fordi jeg ikke alltid har tid til å lage middag fra bunn av. I tillegg har jeg ikke alltid fantasi til å finne på en oppskrift og da er det greit å barekjøpe en boks sodd eller spaghetti a la capri. Jeg elsker å lage mat. Har flere kokebøker, urter i vinduskarmen og planlegger kjøkkenhage, men det er ikke ALLTID man har tid, råd eller orker å tenke sånn. Sånn er det i hvert fall for meg. Dessuten er spaghetti a la capri godt!
murray Skrevet 31. mars 2012 #92 Skrevet 31. mars 2012 Fordi jeg ikke alltid har tid til å lage middag fra bunn av. I tillegg har jeg ikke alltid fantasi til å finne på en oppskrift og da er det greit å barekjøpe en boks sodd eller spaghetti a la capri. Måtte bare kommentere denne :gjeiper: For å lage spaghetti capri blander du pasta, tomatsaus og slike sossispølser? Tar bare noen få minutter (den tiden det tar å koke litt pasta) og smaker sikkert hundre ganger bedre.
Athene Skrevet 31. mars 2012 #93 Skrevet 31. mars 2012 Å kalle MUK for avfall er hysteri og matsnobberi, MUK er en god utnyttelse av jordens knappe ressurser. Prosessen med å lage kjøttdeig er ikke vakker den heller, men jeg ser ingen som har særlig motforestillinger mot det. Jeg har motforestillinger mot det også, som jeg skrev lengre oppe i tråden. Vi kverner kjøttdeig selv, dersom vi behøver farseprodukter til for eksempel lasagne eller pølser. Vi spiser stort sett fisk eller vegetarisk. 90% av kjøttet vi spiser kommer fra selvskutt hjort eller elg som vi kjøper fra et jaktlag, eller får, svin og fugl kjøpt fra bondens marked eller direkte fra gård. Det var noen som påpekte at vi som er tilhengre av ren mat ikke vet hva det hadde kostet dersom alle hadde spist slikt. Selv mener jeg mat er alt for billig, jeg hadde vært villig til å betale mange ganger så mye for kjøtt dersom dyrene hadde hatt det godt. Jeg mener også at mange spiser alt for mye rødt kjøtt, det er vårt konsum av rødt kjøtt som ikke er bærekraftig, de fleste burde i større grad basere kostholdet sitt på grønnsaker og fisk. 3
Gjest EryMax Skrevet 31. mars 2012 #94 Skrevet 31. mars 2012 Og de er ikke naturlige? Eller hva er poenget ditt? Det er jo naturlig å fjerne bein fra skrotten, å det har vært det lenge. Å de fleste e-stoffer er naturlige, de finnes til og med i melk.
ToveM Skrevet 31. mars 2012 #95 Skrevet 31. mars 2012 Hvis Maxboller er laget av MUK er jeg herved en tilhenger. Maxboller er jo så digg! Max boller brukes en del her i huset også. Ungene elsker de, og de er faktisk god på smak.
ToveM Skrevet 31. mars 2012 #96 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Ikke at det har noe med selve tråden å gjøre, men jeg må si jeg er imponert over de fleste damene her inne. Virker som om "alle" lager all mat helt fra bunnen av. Til og med kverner sin egen kjøttdeig. Har dere gris og kyr på tunet og, så dere slakter deres eget dyr? (det var en spøk..)Jeg må innrømme at jeg nok ikke er en god "husmor". Jeg liker absolutt ikke lage mat, og det går en del i posesupper, og Toro sauser er da riktig så godt. Av og til har vi til og med fiskepinner... Endret 31. mars 2012 av ToveM 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #97 Skrevet 31. mars 2012 Ikke at det har noe med selve tråden å gjøre, men jeg må si jeg er imponert over de fleste damene her inne. Virker som om "alle" lager all mat helt fra bunnen av. Til og med kverner sin egen kjøttdeig. Har dere gris og kyr på tunet og, så dere slakter deres eget dyr? (det var en spøk..)Jeg må innrømme at jeg nok ikke er en god "husmor". Jeg liker absolutt ikke lage mat, og det går en del i posesupper, og Toro sauser er da riktig så godt. Av og til har vi til og med fiskepinner... KG er litt som FB på dette området, ser du. Alle her lager sunn mat fra bunnen av, ingen spiser Grandiosa (selv om den faktisk er norges mest solgte ferdigpizza. Er det Se&Hør - mekanismen som slår til også her? ) ingen bruker halvfabrikata og posesupper (bortsett fra du da ). Som sagt - litt sånn som livet på FB 3
Athene Skrevet 31. mars 2012 #98 Skrevet 31. mars 2012 Ikke at det har noe med selve tråden å gjøre, men jeg må si jeg er imponert over de fleste damene her inne. Virker som om "alle" lager all mat helt fra bunnen av. Til og med kverner sin egen kjøttdeig. Har dere gris og kyr på tunet og, så dere slakter deres eget dyr? (det var en spøk..)Jeg må innrømme at jeg nok ikke er en god "husmor". Jeg liker absolutt ikke lage mat, og det går en del i posesupper, og Toro sauser er da riktig så godt. Av og til har vi til og med fiskepinner... Jeg er veldig opptatt av mat, så jeg kan med handen på hjertet si at nesten ingen ferdigprodukter slipper inn i huset her. Men nå er mat også en hobby, jeg elsker å stå på kjøkkenet, og å få grønnsaker til å gro. Jeg sier heller ikke at vi har en stor helsegevinst av dette, og at alle andre skal gjøre det samme. Men man får et helt annet forhold til hva mat skal smake. Egen gård har jeg ikke, men jeg har venner som har. Også har jeg mann som går på jakt, drivhus og bondens marked i nærmeste by. Samt en god del kunnskap om sesongbetont mat. Min påstand er at "hurtigmat" ikke er så hurtig som mange skal ha det til. Med et velfylt kjøkkenskap og oppskriftene i hodet sparer jeg ca 3 minutter på å bruke torosaus fremfor å lage egen. Også lager jeg ofte maten klar i helgene for uka, i dag har jeg bakt 3 brød og 2 brett knekkebrød, og kokt en grønnsakskraft (Fryses i terninger i store mengder). I kveld står lammestek på menyen, da lager jeg nok til tre dager, så har vi middag mandag og tirsdag også. Tilsvarende holder restene etter søndagsmiddagen til onsdag. Og fiskepinner har vi ofte. Seifliet skjæres i passe stykker, dyppes i rugmel, deretter i vispet egg, så i brødsmuler, deretter stekes de i ovnen i 20 minutter. Kjempegodt og næringsrikt, og det er gjort på 10 minutter + steketid. 2
Athene Skrevet 31. mars 2012 #99 Skrevet 31. mars 2012 KG er litt som FB på dette området, ser du. Alle her lager sunn mat fra bunnen av, ingen spiser Grandiosa (selv om den faktisk er norges mest solgte ferdigpizza. Er det Se&Hør - mekanismen som slår til også her? ) ingen bruker halvfabrikata og posesupper (bortsett fra du da ). Som sagt - litt sånn som livet på FB Det har nok mer å gjøre med hvem som henger på mat og drikke forumet, og hvem som engasjerer seg når de ser MUK i en overskrift. Hvis alle som nå henger på for eksempel seksualforumet skulle svart i denne tråden hadde nok innleggene vært veldig annereldes. (Jeg leser forresten Se og Hør, men å forsvare dette i tråder engasjerer meg ikke på samme måten som mat, trening og barnløshet/graviditet)
murray Skrevet 31. mars 2012 #100 Skrevet 31. mars 2012 (endret) Ikke at det har noe med selve tråden å gjøre, men jeg må si jeg er imponert over de fleste damene her inne. Virker som om "alle" lager all mat helt fra bunnen av. Til og med kverner sin egen kjøttdeig. Har dere gris og kyr på tunet og, så dere slakter deres eget dyr? (det var en spøk..)Jeg må innrømme at jeg nok ikke er en god "husmor". Jeg liker absolutt ikke lage mat, og det går en del i posesupper, og Toro sauser er da riktig så godt. Av og til har vi til og med fiskepinner... Mat laget fra bunnen av smaker MYE bedre, og det er en myte at det tar så lang tid å lage. Bearnesaus på pose er en vits i forhold til ordenlig bearnesaus. Nå er jeg heldig og har tilgang på så mye viltkjøtt jeg vil, så jeg kjøper veldig lite av industrikjøttet. Posesupper og posesauser synes jeg smaker kunstig, nesten litt metallisk? Det tar 5 min(!!) å lage hjemmelaget saus som smaker mye bedre enn de på pose. Edit: leif Endret 31. mars 2012 av murray 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå