Gå til innhold

MUK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så kjøp vanlige kjøttpølser om det er så jævla ekkelt. Gilde sine kjøttpølser inneholder ikke MUK.

http://www.vgtv.no/#!id=51149

Herlighet, ble du sur nå? Du må da kunne tåle at andre ikke har samme meningen om hva som er mat som det du har. Jeg betegner ikke avfall ispedd littegrann kjøtt som mat. Ingenting å være sur for det om du liker det vel.

Gjest EryMax
Skrevet

Du får begynne som beinkontrollør på Prior, om du ikke tåler MUK.

AnonymBruker
Skrevet

Hval er enda smartere enn gris, å hval er godt. Smarte mennesker spiser smarte dyr.

Smarte mennesker kan også forskjell på og og å.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hval er enda smartere enn gris, å hval er godt. Smarte mennesker spiser smarte dyr.

Smarte mennesker spiser smart de. Så fortsett å spis kylling du :filer:

Skrevet (endret)

Hvilke kjemikalier?

MUK er i utgangspunktet en masse av hud, brusk, bein, beinmarg, bindevev og fett som males maskinelt. Prosessen med kverningen gjør at massen kan inneholde en del bakterier. De vasker deretter MUK massen med ammoniakk for å bli kvitt de skadelige bakteriene.

Ammoniakken setter smak på MUK massen som igjen må tilsettes diverse tilsetninger for å i det hele tatt smake noe.

Les mer her

Jeg bryr meg ikke om hva andre spiser, men MUK-kjøtt er av dårligere kvalitet og har kortere holdbarhet en ordentlig kjøtt og jeg forbeholder meg rettet til å få vite hva som er i produktene jeg kjøper.

Endret av Sign
  • Liker 3
Gjest Linaria
Skrevet

MUK er like naturlig som E-stoffer.

Helt enig!

MUK er naturlig, og e-stoffer er naturlige.

E140 = klorofyll - grønnfarge, gir blader på bla. trær, sin grønnfarge. Kan blant annet brukes slik at erter på boks er grønne, og ikke brune.

E300 = askorbinsyre, også kjent som Vitamin C. Finnes masse av dette i appelsiner, noe som er grunnen til at appelsiner ikke blir brune slik som epler og bananer.

Selvfølgelig er noen e-stoffer kjemisk framstilt, men de fleste kommer faktisk fra naturen og er ikke så forferdelig farlige. De har bare blitt gitt et nummer.

Beklager avsporingen.

Skrevet

Foruten at jeg har brukt kyllingkjøttdeig noen ganger (som jeg innbilte meg var sunnere enn vanlig kjøttdeig), så har jeg aldri brukt noen av produktene på lista. Ikke pga MUK men pga at jeg spiser andre ting.

Jeg tror ikke det er så farlig å spise MUK egentlig, og syns hele oppstyret rundt MUK er litt latterlig. Folk har da vel skjønt at det ikke er kjøtt fra filtene de har spist når de har spist kyllingnuggets og rimelige kjøttboller og pølser?

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble skeptisk da jeg så de første artiklene og bildene av "rosa slim" som kom i vår. Men så gikk det opp for meg at noe av disse produktene har jeg faktisk spist en del av, for eksempel kyllingkjøttdeig og kylling- og kalkunkarbondader. Og jeg har da klart meg ganske bra i alle disse årene?

Konklusjonen min er i alle fall at jeg ikke skal la meg skremme, men at jeg ikke trenger å spise massevis av maten som inneholder opptil 70 % MUK. Nå er det strengt tatt mat jeg ikke spiste før jeg ble "opplyst" heller.

AnonymBruker
Skrevet

Du får begynne som beinkontrollør på Prior, om du ikke tåler MUK.

Hvorfor tar du deg så nær av det egentlig? SPis hva du vil du, EryMax, så får andre spise det de vil. Det går jo ikke utover deg at andre ikke vil ha det, gjør det vel?

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg tar meg ikke nær av det. Spis hva du vil for min del, kjøtt er forresten muskler og sener.

• Liker 1
Skrevet

MUK er i utgangspunktet en masse av hud, brusk, bein, beinmarg, bindevev og fett som males maskinelt. Prosessen med kverningen gjør at massen kan inneholde en del bakterier. De vasker deretter MUK massen med ammoniakk for å bli kvitt de skadelige bakteriene.

Ammoniakken setter smak på MUK massen som igjen må tilsettes diverse tilsetninger for å i det hele tatt smake noe.

Les mer her

Som sagt: Jeg anser ikke MUK som mat.

Hva andre måtte mene om det får være helt opp til dem. Hva jeg spiser og ikke spiser går ikke utover noen, og det må da være lov å si hva en mener om den saken uten at folk skal bli gale.

• Liker 1
Skrevet

Spiser det iblandt ja, på hytteturer (boksmat) eller andre situasjoner det er praktisk. Og griller pølser gjør jeg hver sommer så. Synes det er fin utnytting av dyrets rester så lenge de ikke stapper i masse msg og salt. Hadde ikke hatt problemer med å la de fremtidige barna mine spise MUK i de relativt få situasjonene jeg gjør det selv.

Kan jo kjøpe grillpølser uten muk. Magert kjøtt feks, det er ikke muk :)

AnonymBruker
Skrevet

Men kyllingkjøttdeig har det MUK i?

Jeg forsto sånn at MUK var i dei ferdiglaga produkta som pølse, kyllingboller, kylling karbonader osv.

Skrevet

Men kyllingkjøttdeig har det MUK i?

Jeg vet ikke, hvis det "bare" er produktene som de lister opp på vg, er det ikke i kyllingkjøttdeig. Var noen andre her inne som nevnte det.

Gjest EryMax
Skrevet

Det er MUK i kyllingkjøttdeig, det sa han Nortura fyren.

Skrevet (endret)

Får i meg lite MUK tror jeg, kjøper aldri slike ferdigproduketer (kjøttkaker, kjøttboller etc). Det er jo både billigere og smaker mye bedre når man lager selv. Kjøper pølser fra idsøe da, men tror ikke det er MUK i dem.

Endret av murray
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo kjøpe grillpølser uten muk. Magert kjøtt feks, det er ikke muk :)

Ja, men jeg liker faktisk de fra prior best jeg. :)

• Liker 1
Skrevet

jeg har ingen problemer med å spise MUK. synes nesten det er verre om bra kjøttstykker blir brukt til farser, det er så unødvendig. farser blir ikke bedre av å bruke finere kjøttstykker.

Skrevet

MUK er like naturlig som E-stoffer.

Og de er ikke naturlige? Eller hva er poenget ditt?

Skrevet

Ja, men forskjellen er at når man lager maten selv kan man se og vite hvilke ingredienser man har hatt oppi og får i seg.

Du vet hvilke ingredienser det er i MUK også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...