Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

MUK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mye i media i det siste om MUK (maskinutbenet kjøtt).

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10072537

Jeg velger å holde meg unna. Synes tanken på hvordan det blir laget er fæl, og det er dessuten mye usunn mat (pølser, kyllingsnuggets, spagetti ala capri osv) som inneholder MUK.

Er det noe du spiser? Og anser du det som trygg mat å gi barna dine?

Gjest CarolineS
Skrevet

Synes det er ekkelt - både på smak og utseende. Smaker ikke ordentlig kjøtt, og konsistensen er.. rar. Spiser heller ordentlig kjøtt 2 ganger i uka, enn MUK hver dag! :)

Gjest Levitate
Skrevet

Jeg er veldig glad i Spagetti A La Capri. Men må si det frister lite etter å ha hørt om MUK, har ikke spist det så mye siden jeg hørte og leste om MUK første gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser det iblandt ja, på hytteturer (boksmat) eller andre situasjoner det er praktisk. Og griller pølser gjør jeg hver sommer så. Synes det er fin utnytting av dyrets rester så lenge de ikke stapper i masse msg og salt. Hadde ikke hatt problemer med å la de fremtidige barna mine spise MUK i de relativt få situasjonene jeg gjør det selv.

• Liker 6
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg så på lista i VG-artikkelen, og siden jeg av og til kjøper pølser fra FP, samt en og annen hermetikkboks til hytta, må jeg konstatere at jeg spiser noe MUK.

Jeg har ingen betenkeligheter med de mengdene jeg selv bruker, og hadde jeg hatt barn ville jeg antakeligvis heller ikke vært veldig bekymret på deres vegne. Jeg tenker at både Mattilsynet og UMB-professoren trolig ikke er helt på jordet.

Som forbruker synes jeg likevel det er viktig at jeg har tilgang på denne informasjonen.

• Liker 6
Skrevet

Jeg prøver å styre unna og kjøper det aldri selv, men det er fordi jeg prøver å spise så rent kjøtt som mulig.

Skrevet

Holder meg unna MUK så godt det går, men dessverre er mine elskede Maxboller laget av MUK, derfor hender det jeg synder. :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Har ikke helt skjønt hva som er galt med MUK jeg; greit nok at det ikke smaker like godt som annet kjøtt, men skal det liksom være usunt? Det er jo bare deler av dyret som alle andre kjøttetere får i seg når de spiser sine bytter?

Jeg gidder iallefall ikke å bry meg om det er MUK eller ikke i maten min (men stort sett spiser jeg veldig lite ferdigmiddager, pølser, osv.).

• Liker 7
Gjest Survival
Skrevet

Spiser faktisk ingenting av det som ligger på lista der! Wuhuu :) Jeg prøver så godt jeg kan å styre unna MUK, og det ser ut til at jeg lykkes. Her går det mye i rent kjøtt og fisk og økologisk kylling, og lager stort sett all maten fra bunnen av (type kjøttkaker, hamburger, karbonader og den slags). Kjøper en og annen pakke med kalkunpølser, men fant den ikke på MUK-lista? Jeg har en liten mistanke om at den inneholder litt MUK likevel...

Skrevet

Jaaaaaa! Jeg elsker MUK. Det er det besteste kjøttet ever! :danser:

• Liker 4
Gjest Applecore
Skrevet

Holder meg unna MUK så godt det går, men dessverre er mine elskede Maxboller laget av MUK, derfor hender det jeg synder. :sjenert:

Mvh Yvonne :heiajente:

Signerer! :sjenert:

Skrevet

Har ikke helt skjønt hva som er galt med MUK jeg; greit nok at det ikke smaker like godt som annet kjøtt, men skal det liksom være usunt? Det er jo bare deler av dyret som alle andre kjøttetere får i seg når de spiser sine bytter?

Jeg gidder iallefall ikke å bry meg om det er MUK eller ikke i maten min (men stort sett spiser jeg veldig lite ferdigmiddager, pølser, osv.).

Enig. Hvorfor er det eklere å spise slintrer, altså muskelhinner, enn selve muskelen?

• Liker 2
Skrevet (endret)

MUK er helt fantastisk! Tenk at vi i vårt sløsende samfunn faktisk bruker så mye vi kan av dyret vi spiser! Ser ingenting galt i det. Og smaker det godt så er jo saken klar!

Relevant sitat:

Ernæringseksperter derimot, skjønner ikke kritikken av MUK.

- At en maskin bener ut kjøtt istedenfor at et menneske gjør det, og at man maler det til en pasta, gjør ikke næringsverdien noe dårligere. Fra en ernæringsmessig synsvinkel stusser jeg litt over kritikken, sier Christian A. Drevon, professor i molekylær ernæring ved Universitetet i Oslo.

Ernæringsprofessor ved Universitetet i Ås, Birger Svihus, har heller ingenting imot MUK.

- Det er en veldig bra måte å utnytte ressursene på. Et av de største problemene vi har her til lands er jo at altfor mye mat kastes, mener Svihus.

- MUK har fått en urettferdig, negativ klang, påstår professoren.

Endret av hulaboer
  • Liker 11
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Spiser igrunn ingenting av det som står på listen, men det er helt tilfeldig. Ser ikke noe negativt i å utnytte så mye som mulig av dyret når det først skal slaktes.

Endret av Raindrops
  • Liker 3
Skrevet

Jeg spiser ingenting av det på lista, annet enn en pølse en sjelden gang. Generelt er jeg for å lage mat fra bunnen av, så ubearbeidet som mulig. Det er egentlig ikke selve kjøttet jeg er skeptisk til, fordi jeg synes det er bra å utnytte hele dyret. Jeg synes det er dumt om vi bare skal spise fileter, og betrakte resten av dyret som søppel. Her har vi mye å lære av de tidligere generasjoner. Men så var det alle tilsetningsstoffene i MUK-produkter da, i tillegg til at det smaker stusselig IMO. Kunne godt kjøpt slike deler av dyret og lagd min egen buljong av det f.eks, og jeg skulle ønske det var bedre tilgang på andre deler av kyllingen enn bare fileten (da er de gjerne ferdigmarinerte). Men så klart, i et samfunn vi ikke trenger å filetere hele dyret og bruke rubbel og rake, så er det heller tvilsomt at vi kommer til å gjøre det.

• Liker 1
Annonse
Gjest Rosaleen
Skrevet

Jeg spiser faktisk veldig mye MUK

Gjest bazibaz
Skrevet

Jeg spiser visst overraskende lite MUK. Syns det høres ekkelt ut, men sånn egentlig så er det vel ikke noe feil med det å utnytte alt av dyret når det først skal slaktes.

Skrevet
Men så var det alle tilsetningsstoffene i MUK-produkter da, i tillegg til at det smaker stusselig IMO.

Hvilke tilsetningsstoffer?

Og når det gjelder smak vinner jo MUK-pølser over 100% kjøttpølser.

Gjest EryMax
Skrevet

MUK er da ikke tilsatt noen tilsetningsstoffer

Skrevet

Det snakkes mye negativt om MUK, men hva er galt med å spise det?

Inneholder det mye salt, fett og tilsettningstoffer som ikke er bra? Er det lite næring i det?

Personlig syntes jeg ikke tanken på å spise MUK er noe mer frastøtende enn tanken på å spise muskler.

Så lenge MUK ikke er noe dårligere salt/fett/tilsettningstoff/ernæringsmessig dårligere enn vanlig kjøtt, ser jeg på det som bare posetivt at vi utnytter så mye av dyret som mulig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...