SaltnPepa Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Vi skal gifte oss i tinghuset i september, og av den grunn lurer jeg på hvilken erfaring andre har med saksbehandlingstid på prøvingsattesten. Tinghuset tar ikke imot booking av tid før prøvingsattesten er godkjent. I og med at vi skal ha lørdagsbryllup, som det er mer "rift" om, så lurer jeg på hvordan jeg kan time det slik at attesten blir godkjent slik at den vil være gyldig til den tid vi skal gifte oss, men samtidig ikke komme så sent at vi kan ha problemer med å få booket den dagen vi ønsker. Der vi bor er det ikke vielser så ofte på lørdager og dermed har vi bare den ene datoen som er aktuell i utgangspunktet. Ønsker derfor å høre hvilke erfaringer dere andre har med dette.
Gjest Macaron Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Vi sendte inn papirene en mandag og hadde attesten i postkassa lørdagen etter, altså tok det fem dager
SaltnPepa Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2012 Vi sendte inn papirene en mandag og hadde attesten i postkassa lørdagen etter, altså tok det fem dager Takk :-) kan du si noe om når på året dette var? Regner med at det er mer "rush" noen deler av året enn andre.
Amens Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Det kan hende det varierer litt mellom skattekontorene... Men det irriterer litt at attesten bare er gyldig i 4 måneder...
SaltnPepa Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2012 Det kan hende det varierer litt mellom skattekontorene... Men det irriterer litt at attesten bare er gyldig i 4 måneder... Ja, irriterende det.... Synes det er et ekstra stressmoment når alt annet må bookes så lang tid i forveien, men at selve vielsen ikke kan bookes før attesten er i orden. Regner med at det avhenger litt etter hvilket kontor det er. En venninne sendte inn i slutten av mai i fjor og fikk ikke attesten før i juli....
Amens Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Ja, irriterende det.... Synes det er et ekstra stressmoment når alt annet må bookes så lang tid i forveien, men at selve vielsen ikke kan bookes før attesten er i orden. Regner med at det avhenger litt etter hvilket kontor det er. En venninne sendte inn i slutten av mai i fjor og fikk ikke attesten før i juli.... Vi gifter oss 11.august og jeg stresser litt med når vi skal sende papirene. Vi har allerede booket festlokaler... Hadde vert mye bedre om attesten bare hadde vert gyldig i to måneder mer!
karele Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Tok ca 3 uker, men det var i slutten av desember, men vi skrev når vi skulle gifte oss på papirene og når vi fikk atesten var den gyldig 4 dager etter det tidspunkt. Så om dere sender den inn tidlig og skriver når dere skal gifte dere regner jeg med at de skriver ut atesten slik at den er gyldig på vielsestidspunktet
SaltnPepa Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2012 Tok ca 3 uker, men det var i slutten av desember, men vi skrev når vi skulle gifte oss på papirene og når vi fikk atesten var den gyldig 4 dager etter det tidspunkt. Så om dere sender den inn tidlig og skriver når dere skal gifte dere regner jeg med at de skriver ut atesten slik at den er gyldig på vielsestidspunktet Ja, det kan jo hende. Ringer i morgen og hører hvordan det er. Takk for tips!
SaltnPepa Skrevet 3. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2012 Fikk snakket med en på folkeregisteret i dag. Hun anbefalte meg å ikke sende inn papirene altfor tidlig, med andre ord ikke før mai (vi gifter oss i september). Hun mente at jeg i verste fall kunne risikere at attesten ble skrevet ut "for tidlig". Får slå meg til ro med at dette kommer til å ordne seg. Det verste rushet har vel ikke startet i mai uansett....
Ninnin86 Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 (endret) Jeg sendte inn papirene i starten av desember, fikk de tilbake etter ca 15-16 dager, og hadde dermed god tid frem til bryllupet som var 18. februar Men jeg ville nok kanskje sendt inn papirene tidligere dersom jeg giftet meg på sommeren/tidlig høst, da det er større pågang da! Greit å ha alt i orden Edit: Husk at attesten kun er gyldig i 4 måneder!! Ikke noe vits i å sende inn for tidlig! Normal saksbehandlingstid er 3-4 uker! Endret 3. april 2012 av Ninnin86
Gjest Macaron Skrevet 4. april 2012 #12 Skrevet 4. april 2012 Normal saksbehandlingstid er 3-4 uker! Dette varierer ved de ulike skattekontorene. I Oslo er normal saksbehandlingstid 1-2 uker (fikk jeg opplyst da jeg ringte i februar). Men da vi sendte inn papirene tok det faktisk bare 5 dager.
SaltnPepa Skrevet 4. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. april 2012 Ja, det kommer nok litt an på når på året det er. Mange gifter seg jo om sommeren og ettersom jeg skjønte så spiller dette en rolle sammen med ferieavvikling i juni/juli /august. Hvis man sender inn før eller etter det store rushet kan det nok gå ganske raskt. Og i tillegg til dette har nok noen kontorer raskere saksbehandlingdstid enn andre.
bobbi Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Vi sendte inn i februar, fikk den tilbake igjen etter tre dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå