latterbox Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Har søkt på sommerjobb på IKEA, og det er vist også mulighet for å få jobbe vidre etter sesongen. Lure på om noen her har gode dårlige erfaringer med å jobbe for IKEA. Sånn som jeg har forstått det blir stillingen min å være litt overalt, både i butikken, kassen og kafe-en. Er litt usikker pga. er en stund siden jeg leste stillingsannonsen og søkte. Skal på intervju i dag. Noen som har noen erfaringer eller ting man burde si på intervju. Eller hva som helst som kan være nyttig i denne samenhengen. Burde jeg lese meg opp på historien bak IKEA?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Du må finne ut hva du skal svare når de spør deg om dine dårlige egenskaper.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Du trenger ikke vite noe som helst om IKEA, du får et nettkurs på 1-2 timer før du begynner der du lærer litt om IKEA og svarer på noen spørsmål, så vidt jeg husker. Jeg ble ikke spurt om dårlige egenskaper. Jeg søkte også litt generell jobb, og jeg var bare meg selv og fokuserte på at jeg er vant til å jobbe i en hektisk butikk og at jeg ikke har noen problemer med å ha det travelt og at jeg liker kundebehandling. Mitt inntrykk av en sesong på IKEA var at alle stortrivdes, de var nesten ekkelt sammensveiset. Jeg synes de prøvde for hardt og jeg trivdes ikke i det hele tatt, men alle hadde jobbet der i flere år. Jeg er ikke spesielt glad i gruppementalitet og er en individualist, hvilket gjorde at jeg ikke trivdes. Men det er generelt en veldig bra arbeidsplass for de fleste, og de gjør veldig mye for at folk skal trives. I tillegg er det utrolig mye faste rutiner, noe jeg synes er veldig greit. Og bra personalkantine. Irriterende stygt arbeidstøy, dog, og stress når man må vaske det så ofte selv hjemme, iallfall for oss med myntvaskeri og ingen trommel! Er vant til å jobbe på sykehus med rent tøy hver morgen og hive det i en kurv når jeg drar, da.
latterbox Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2012 ja jeg vet, men er litt vanskelig å vite hva man skal si på dårlig egenskap vil liksom ikke si noe som gjør at jeg plutselig ikke er aktuelle for jobben. Her er noen forslag til ting jeg kan si(noen har jeg sakt på tidligere intervju): Si din mening om du vil om hva som er HELT galt å si på spørsmålet om “din€ dårlige egenskaper. 1. Når jeg en sjelden gang forsover meg føler jeg at dagen er ødelagt , og det ødelegger humøret mitt litt, derfor kommer jeg som oftest i god tid før jobb( 10 min før ca). 2. Jeg liker ikke å dele så mye av privatlivet mitt med andre kollegaer på jobb og blir ikke så personlig. Når jeg er på jobb så er jeg på jobb og konsentrerer meg mest om å få jobben gjort. (Som privatperson er jeg mer åpen, men ikke på jobb). 3. Jeg er ikke flink til å gjøre flere ting på en gang. 4. Jeg ikke å jobbe helt alene hvis det er noe jeg er usikker på, gjelder mest i starten av ny jobb da. For eksempel hvis jeg lurer på noe så kan det være greit å ha noen som er litt mer erfaren som jeg kan spørre (særlig greit hvis du blir stående med kunder som stiller masse spørsmål du ikke vet svaret på). 5. Jeg får noen ganger ondt i ryggen av å stå lenge av gangen, er det mulig med små "sittepauser" innimellom (har tenkt å investere i godt fottøy da). 6. Jeg blir litt nervøs noen ganger hvis det er noe jeg er litt usikker på, å er ikke alltid flink til å spørre andre om "hjelp". 7. Jeg blir noen ganger distrahert av små(irriterende) ting.
latterbox Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2012 Du trenger ikke vite noe som helst om IKEA, du får et nettkurs på 1-2 timer før du begynner der du lærer litt om IKEA og svarer på noen spørsmål, så vidt jeg husker. Jeg ble ikke spurt om dårlige egenskaper. Jeg søkte også litt generell jobb, og jeg var bare meg selv og fokuserte på at jeg er vant til å jobbe i en hektisk butikk og at jeg ikke har noen problemer med å ha det travelt og at jeg liker kundebehandling. Mitt inntrykk av en sesong på IKEA var at alle stortrivdes, de var nesten ekkelt sammensveiset. Jeg synes de prøvde for hardt og jeg trivdes ikke i det hele tatt, men alle hadde jobbet der i flere år. Jeg er ikke spesielt glad i gruppementalitet og er en individualist, hvilket gjorde at jeg ikke trivdes. Men det er generelt en veldig bra arbeidsplass for de fleste, og de gjør veldig mye for at folk skal trives. I tillegg er det utrolig mye faste rutiner, noe jeg synes er veldig greit. Og bra personalkantine. Irriterende stygt arbeidstøy, dog, og stress når man må vaske det så ofte selv hjemme, iallfall for oss med myntvaskeri og ingen trommel! Er vant til å jobbe på sykehus med rent tøy hver morgen og hive det i en kurv når jeg drar, da. Takk for svar, jeg er heler ikke så mye gruppeperson. Men jeg hadde tenkt å satse på heltid etter sommeren hvis det blir mulighet for det. Fordi jeg trenger en heltidsjobb rett å slett og har ingen utdanning å vifte med. Det der med faste rutiner liker jeg, det blir liksom stabilt og trygt på en måte noe som er litt beroligende på et vis. Håper bare ikke det blir kjedelig etter hvert. Hun jeg snakke med i tlf. som skal intervjue meg i dag sa det var mange varierte oppgaver og sånn, så det er jo bra. Hva slags type ting gjør de for at folk skal trives? Hva er det som gjør deg mest kvalm med gruppementalitet ( bare lurer du må ikke svare på det om du ikke vil).
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 ja jeg vet, men er litt vanskelig å vite hva man skal si på dårlig egenskap vil liksom ikke si noe som gjør at jeg plutselig ikke er aktuelle for jobben. Her er noen forslag til ting jeg kan si(noen har jeg sakt på tidligere intervju): Si din mening om du vil om hva som er HELT galt å si på spørsmålet om “din€ dårlige egenskaper. 1. Når jeg en sjelden gang forsover meg føler jeg at dagen er ødelagt , og det ødelegger humøret mitt litt, derfor kommer jeg som oftest i god tid før jobb( 10 min før ca). 2. Jeg liker ikke å dele så mye av privatlivet mitt med andre kollegaer på jobb og blir ikke så personlig. Når jeg er på jobb så er jeg på jobb og konsentrerer meg mest om å få jobben gjort. (Som privatperson er jeg mer åpen, men ikke på jobb). 3. Jeg er ikke flink til å gjøre flere ting på en gang. 4. Jeg ikke å jobbe helt alene hvis det er noe jeg er usikker på, gjelder mest i starten av ny jobb da. For eksempel hvis jeg lurer på noe så kan det være greit å ha noen som er litt mer erfaren som jeg kan spørre (særlig greit hvis du blir stående med kunder som stiller masse spørsmål du ikke vet svaret på). 5. Jeg får noen ganger ondt i ryggen av å stå lenge av gangen, er det mulig med små "sittepauser" innimellom (har tenkt å investere i godt fottøy da). 6. Jeg blir litt nervøs noen ganger hvis det er noe jeg er litt usikker på, å er ikke alltid flink til å spørre andre om "hjelp". 7. Jeg blir noen ganger distrahert av små(irriterende) ting. Punkt 1 og 3 ville jeg IKKE sagt på intervju! 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 ja jeg vet, men er litt vanskelig å vite hva man skal si på dårlig egenskap vil liksom ikke si noe som gjør at jeg plutselig ikke er aktuelle for jobben. Her er noen forslag til ting jeg kan si(noen har jeg sakt på tidligere intervju): Si din mening om du vil om hva som er HELT galt å si på spørsmålet om “din€ dårlige egenskaper. 1. Når jeg en sjelden gang forsover meg føler jeg at dagen er ødelagt , og det ødelegger humøret mitt litt, derfor kommer jeg som oftest i god tid før jobb( 10 min før ca). Ikke bare drar du opp at du kan forsove deg innimellom (som du aldri bør nevne!) du sier også at om du først gjør det, er dagen din ødelagt. Noe som går utover arbeidsdagen din. Styr unna denne! 2. Jeg liker ikke å dele så mye av privatlivet mitt med andre kollegaer på jobb og blir ikke så personlig. Når jeg er på jobb så er jeg på jobb og konsentrerer meg mest om å få jobben gjort. (Som privatperson er jeg mer åpen, men ikke på jobb). Denne er det ikke noe galt i. (i mine øyne). 3. Jeg er ikke flink til å gjøre flere ting på en gang. Dette bør du ikke si på en slik plass! 4. Jeg ikke å jobbe helt alene hvis det er noe jeg er usikker på, gjelder mest i starten av ny jobb da. For eksempel hvis jeg lurer på noe så kan det være greit å ha noen som er litt mer erfaren som jeg kan spørre (særlig greit hvis du blir stående med kunder som stiller masse spørsmål du ikke vet svaret på). Om jeg skal tolke den som en egenskap, ville det blitt at du ikke er så selvstendig. Det er ikke bra. Og alle vil gjerne ha opplæring og noen erfarene med seg når de er nye, det er ikke en egenskap i seg selv. 5. Jeg får noen ganger ondt i ryggen av å stå lenge av gangen, er det mulig med små "sittepauser" innimellom (har tenkt å investere i godt fottøy da). Jeg ville styrt unna dette også. Det er ikke en egenskap, dette går på helse. 6. Jeg blir litt nervøs noen ganger hvis det er noe jeg er litt usikker på, å er ikke alltid flink til å spørre andre om "hjelp". Denne motsier punkt 4. Du liker ikke å jobbe alene, å vil ha noen med deg som du kan spørre når du blir usikker, men om du blir usikker, vil du ikke spørre om hjelp? 7. Jeg blir noen ganger distrahert av små(irriterende) ting. Jeg mener at det ikke er bra at man kan ha dårlig konsentrasjon. Da ville jeg heller vinklet det inn på at du var perfeksjonist eller noe, og kan bli litt opphengt i det. (formulert på en bra måte selvsagt). Ikke meningen å være streng eller slem med deg alts, men prøver å få deg til å tenke litt over det. Husk at poenget med negative egenskaper, er å vise at du har selvinnsikt. Samtidig er det viktig at de negative egenskapene er egenskaper som kan vris om til positive. Er en grunn for at sta, perfeksjonist osv går igjen såpass mye, det er egenskaper som passer på veldig mange (men man skal ikke bruke de om de faktisk ikke passer, selvinnsikt vettu) samtidig som de kan bli positive under riktige forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 ja jeg vet, men er litt vanskelig å vite hva man skal si på dårlig egenskap vil liksom ikke si noe som gjør at jeg plutselig ikke er aktuelle for jobben. Her er noen forslag til ting jeg kan si(noen har jeg sakt på tidligere intervju): Si din mening om du vil om hva som er HELT galt å si på spørsmålet om “din€ dårlige egenskaper. 1. Når jeg en sjelden gang forsover meg føler jeg at dagen er ødelagt , og det ødelegger humøret mitt litt, derfor kommer jeg som oftest i god tid før jobb( 10 min før ca). 2. Jeg liker ikke å dele så mye av privatlivet mitt med andre kollegaer på jobb og blir ikke så personlig. Når jeg er på jobb så er jeg på jobb og konsentrerer meg mest om å få jobben gjort. (Som privatperson er jeg mer åpen, men ikke på jobb). 3. Jeg er ikke flink til å gjøre flere ting på en gang. 4. Jeg ikke å jobbe helt alene hvis det er noe jeg er usikker på, gjelder mest i starten av ny jobb da. For eksempel hvis jeg lurer på noe så kan det være greit å ha noen som er litt mer erfaren som jeg kan spørre (særlig greit hvis du blir stående med kunder som stiller masse spørsmål du ikke vet svaret på). 5. Jeg får noen ganger ondt i ryggen av å stå lenge av gangen, er det mulig med små "sittepauser" innimellom (har tenkt å investere i godt fottøy da). 6. Jeg blir litt nervøs noen ganger hvis det er noe jeg er litt usikker på, å er ikke alltid flink til å spørre andre om "hjelp". 7. Jeg blir noen ganger distrahert av små(irriterende) ting. Sier du noe av det der får du ikke jobben. Greit å være ærlig, men du må da tenke litt taktisk. 2
latterbox Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2012 Takk for at dere er så ærlige med meg. Syns dette med å si dårlige egenskaper uten at de blir for negative er litt vanskelig. Hva ville dere svart på spørsmålet? Hva er deres dårlige egenskap? Har faktisk sakt på et intervju at der med å forsove seg, og arbeidsgiver syns det var en litt morsomt og vi spøkte med at da var jeg i alle fall presis. Den jobben fikk jeg faktisk, men er bare deltid og jeg søker nå heltid.. Men jeg tror ikke det var så mange inne til intervju da, den gangen. Etter det jeg har hørt var vi 3 på intervju og 2 av oss fikk jobben. Så ikke så tøff konkurranse.
Pysa Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Jeg pleier å si at jeg kan være sta. Det kan også være en positiv egenskap. Og så sier jeg at jeg noen ganger kan være litt utålmodig - også det kan snus positivt.
hurdugurdu Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Jeg pleier å si at jeg kan være sta. Det kan også være en positiv egenskap. Og så sier jeg at jeg noen ganger kan være litt utålmodig - også det kan snus positivt. Synes Pysa sine var gode! Er du sta, så kan du forklare det med at du ikke gir opp en arbeidsoppgave lett, du står på til du får den gjort. Er du utålmodig kan du forklare det med at du dermed prøver å få gjort en arbeidsoppgave raskt - altså du er effektiv (så lenge de ikke tolker dette som å være slurvete). Det viktigste er at du snur om alle de negative tingene til å også bli noe positivt. Jeg selv er veldig pirkete og nøyaktig på ting jeg skal gjøre, noe som igjen kan føre til at jeg er litt ueffektiv. Men har fått positiv tilbakemelding på dette i jobbintervju, for da anså de meg som en som gjorde jobben skikkelig
hulaboer Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Du må finne ut hva du skal svare når de spør deg om dine dårlige egenskaper. Er det spesielt for IKEA da?
latterbox Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 30. mars 2012 Hei alle sammen da har jeg vært på intervju (i går kveld). Gikk veldig bra. På spørsmål om gode og dårlige egenskaper så sa jeg på gode at jeg var ærlig, punktlig og likte å få jobben gjort. Så sa jeg at jeg ikke likte å være så privat/åpen på jobben (og dette var ment til å være en dårlig egenskap). Så sa jeg videre at jeg ikke hadde noe interesse av å stå å prate om Pradise hotel og diverse på jobb, at når jeg var på jobb så var jeg på jobb, og tok mer sånne samtaler på fritida. Altså at jeg skilte mellom jobb-personlighet og privat personlighet. Dette syns hun som intervjuet meg var veldig positivt og hun var helt enig med meg og mente du aldri måtte stå å prate om private ting foran kunder og det fikk man ta på pauserommet og sånn eller utenom åpningstiden. Så sporte hun enn din negativ egenskap da. Her ble jeg litt satt ut pga. hadde jo tenkt at den tingen jeg nettopp brakte opp med at jeg ikke var så privat på jobb skulle være en negativ ting. Så jeg nølte litt før jeg sa at jeg kunne være litt pirkete og perfeksjonistisk noen gang. Men det var vist tydeligvis også en bra ting/ ikke nødvendigvis en dårlig ting som hun sa. Sånn generelt følte jeg intervjue gikk veldig bra og skal få tilbakemelding om jeg får jobben senest mandag. Så blir spennende å se.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #16 Skrevet 3. april 2012 åssen gikk det, ble det noe jobb på deg?
latterbox Skrevet 24. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 24. april 2012 NEi men jeg har fått en annen jobb nå som jeg hadde mer lyst på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå