Gå til innhold

Nordlandsbunad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan vaske forklee og sjal til Nordlandsbunaden? Eller må det renses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg den bunaden selv, men jeg mener å huske at forkleet er i ull. Da kan vel kanskje vaske det som ull?

Tror at det uansett går bra med 30 grader og milo.

Skrevet

Har selv Nordlandsbunad, og jeg har hatt en iskremflekk på forkleet i årevis, nettopp fordi jeg ikke har tatt meg råd/tid å sende den på renseri...

Jeg er ingen ekspert, men mamma sa at den må renses. Tror det har noe med fasong/stivhet og sånt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bomull er det ikke? Jeg fikk flekk på mitt og jeg tror jeg brukte en varm klut.

Skrevet (endret)

Det er jo ulike varianter på bunader, men forklet som svigerinnen min har er fra norhordalandsbunaden, og det er av lin. Det går nok bra om du vasker det for hånd med milo. Bare husk og ikke skrubb for mye. Om flekken ikke går vekk ville jeg sendt den til rens, men det er jo verd et forsøk.

Endret av marta i farta
AnonymBruker
Skrevet

Nordlandsbunaden sitt forkle er av bomull. Håndvask det i lunkent vann med milo, skyll godt, klem ut vannet og la det tørke. Strykes når det er tørt. Har gjort det selv på familiens to bunader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...