heihei_75 Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Noen som vet om man kan vaske forklee og sjal til Nordlandsbunaden? Eller må det renses?
Amens Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Nå har ikke jeg den bunaden selv, men jeg mener å huske at forkleet er i ull. Da kan vel kanskje vaske det som ull? Tror at det uansett går bra med 30 grader og milo.
fridr Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Har selv Nordlandsbunad, og jeg har hatt en iskremflekk på forkleet i årevis, nettopp fordi jeg ikke har tatt meg råd/tid å sende den på renseri... Jeg er ingen ekspert, men mamma sa at den må renses. Tror det har noe med fasong/stivhet og sånt... 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Det er vel bomull er det ikke? Jeg fikk flekk på mitt og jeg tror jeg brukte en varm klut.
marta i farta Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Det er jo ulike varianter på bunader, men forklet som svigerinnen min har er fra norhordalandsbunaden, og det er av lin. Det går nok bra om du vasker det for hånd med milo. Bare husk og ikke skrubb for mye. Om flekken ikke går vekk ville jeg sendt den til rens, men det er jo verd et forsøk. Endret 29. mars 2012 av marta i farta
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #6 Skrevet 30. mars 2012 Nordlandsbunaden sitt forkle er av bomull. Håndvask det i lunkent vann med milo, skyll godt, klem ut vannet og la det tørke. Strykes når det er tørt. Har gjort det selv på familiens to bunader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå