Gå til innhold

Overtid på jobb? Lurer veldig på hva folk tenker om det.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nyutdannet student som akkurat har kommet ut i nye fast stilling og lurer på hvor vanlig overtid egentlig er. Jeg har egentlig 7-8 timers dager og per dags dato ingen deadlines eller prosjekter annet enn litt opplæring og egenopplæring og sånt. Men når de ansatte hele tiden jobber overtid, så tør jeg ikke gå fra jobb.. Jeg sitter gjerne og drøyer en time ekstra bare for å ikke virke som desperat etter å stikke.. De har riktignok diverse prosjekter de styrer med så sånn sett forskjell fra meg, men vet ikke om de tenker over det. Her om dagen skulle jeg og en av lederne avtale møte og da sa jeg at jeg kan når som helst før kl 17. Fikk da spm om hva jeg skulle kl 17... Unnskyld, men har man ingenting som kalles fritid når man begynner å jobbe? SKAL jo ingenting, men jeg tenkte kanskje det var greit å dra hjem den tiden om jeg er på jobb 8 liksom. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg sagt: Da er jeg mest sannsynlig hjemme og spiser middag siden jeg er ferdig 16.00.

Dette må du ikke finne deg i selv om du er nyansatt. Overtid skal være pålagt.

Har du ikke en kontrakt som sier noe om arbeidstider og overtid?

• Liker 2
Skrevet

Vanlig overtid avhenger av din utdannelse, hvilken bransje du har gått inn i og hvor hardt du ønsker å satse. Hos oss er vanlig overtid 3- 600 timer i året.

Det du beskriver her har jeg sett igjen og igjen hos nyansatte hos oss. Jeg er også i en bransje som forventer mye med tanke på overtid, den er prosjektbasert og det krever mye fleksibilitet av de ansatte. Så selv om arbeidstiden er 8-16 er det ingen 8-16 jobb, jeg er i møter kvelder, helger og helligdager.

Men som nyansatt er det nok ingen som venter at du skal sitte over, det er greit å gjøre som du gjør - drøye til litt over 16. Men så lenge du ikke har fått mer arbeidsoppgaver ennå er det bare å rusle hjem da. Overtiden kommer nok raskt nok, og da kommer du også til å småle litt av de nyansatte som sitter og føler på overtidspresset fra dag en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei fysj stikke hjem du når dagen din er over du =)

må du passe så du ikke blir utbrent på å sitte på jobben å kjede deg, istedet for å være hjemme å slappe av ;)

Gjest Okusan
Skrevet

Jeg kan skjønne at du ikke har lyst til å være førstemann hjem hver dag. Så sånn sett synes jeg at det er greit at du innimellom drøyer tiden litt- inntil du har fått oppgaver som gjør at du sitter der likevel.

Men en liten advarsel er på sin plass: ikke vær overivrig etter å ta på det masse og si ja til alt, bare fordi du ikke har så mye å gjøre akkurat nå når du er helt fersk. Det er mange som har brent seg på å si ja og ha og strekke seg langt helt i starten- og så opplever at det blir tatt som en selvfølge deretter. Så vær for all del velvillig og positivt innstilt, men pass på! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sitter og drøyer uten at det er behov for deg så er jo det bortkasting av penger? Jeg blir ikke imponert over antall timer folk legger igjen på jobb, jeg blir imponert over hvor mye arbeid de får gjort.

• Liker 4
Skrevet

Dra hjem når du er ferdig for dagen. Ser ingen grunn til at du sitter igjen om du ikke har noe å gjøre. Overtid er vanlig men det gjelder vel mest når man faktisk har en del man må gjøre eller rekke innen en frist.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje jobber du i? Mange steder er overtid nødvendig og forventet (jeg jobber opp mot 1000 timer overtid i året), og da nytter det ikke å si "jeg går klokken fire, da er arbeidsdagen min over" eller "jeg kan bare møte før klokken fem" når du ikke har andre planer. Arbeidsdagen for mange slutter rett og slett ikke klokka fem. Husk at det også handler om å vise engasjement og arbeidsvilje, og hvis folk oppfatter at du ikke er fleksibel kan du i mange bransjer bare glemme å jobbe deg oppover i systemet.

Men når du foreløpig ikke har oppgaver som nødvendiggjør overtid, ville jeg ikke ha trukket det så langt. Gå når du er ferdig, du blir tidsnok sittende utover kvelden. Alternativt kan du sette deg selv i sving noen timer, som nyutdannet er er mye man skal sette seg inn i om organisasjonen og slikt, og det rekker man stort sett bare i begynnelsen.

Skrevet

Jeg jobber skift, og noen tar over for meg når dagen min er ferdig. Så da går jeg. Blir aldri over tiden med mindre jeg spesifikt blir spurt.

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å bare sitte der bare for å sitte, når det ikke er nødvendig. Du tjener vel ekstrap pengerpå de timene, men for bedriften er det bortkasta penger. Som ansatt er det vel på en måte din hovedoppgave å være lojal mot bedriften, på alle måter.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb har du, TS? Det er ganske stor forskjell på en stilling hvor man jobber skift og overtid er noe sjefen pålegger deg og en hvor man har overtid bakt inn i lønnen men frihet mht arbeidstiden, for eksempel. Det virker som om mange svarer fra det første synspunktet, men det høres ikke ut på deg som om det er en slik jobb du har?

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig overtid avhenger av din utdannelse, hvilken bransje du har gått inn i og hvor hardt du ønsker å satse. Hos oss er vanlig overtid 3- 600 timer i året.

Det du beskriver her har jeg sett igjen og igjen hos nyansatte hos oss. Jeg er også i en bransje som forventer mye med tanke på overtid, den er prosjektbasert og det krever mye fleksibilitet av de ansatte. Så selv om arbeidstiden er 8-16 er det ingen 8-16 jobb, jeg er i møter kvelder, helger og helligdager.

Men som nyansatt er det nok ingen som venter at du skal sitte over, det er greit å gjøre som du gjør - drøye til litt over 16. Men så lenge du ikke har fått mer arbeidsoppgaver ennå er det bare å rusle hjem da. Overtiden kommer nok raskt nok, og da kommer du også til å småle litt av de nyansatte som sitter og føler på overtidspresset fra dag en.

Hvordan er det med trening, er det muligheter for dette på jobb/i arbeidstiden? De fleste seriøse firmaer ser viktigheten i fysisk aktivitet for å øke prestasjonene og konsentrasjonen til sine ansatte!

Skrevet

Hvordan er det med trening, er det muligheter for dette på jobb/i arbeidstiden? De fleste seriøse firmaer ser viktigheten i fysisk aktivitet for å øke prestasjonene og konsentrasjonen til sine ansatte!

Vi har full fleksibilitet. Vi fører timer på prosjekt, når og hvor vi jobber legger ikke bedriften seg opp i. Og i og med at vi viser stor fleksibilitet med tanke på kvelder og helger, gir selskapet det samme tilbake. Jeg jogger ofte før jobb, da kommer jeg kl 9-10. Eller jeg tar en pause og trener rundt lunsjtider, eller ca kl 16. Andre utnytter denne fleksibiliteten til å levere sent i barnehage, eller hente tidlig+spise med familien, før de jobber videre.

I tillegg til at vi kan flekse som vi vil, kan vi føre 2 timer på trening hver uke. Og selskapet dekker Sats/Elixia medlemskap, og kontigent for idrettslag, konkuranser etc.

Skrevet

Hvis du sitter og drøyer uten at det er behov for deg så er jo det bortkasting av penger? Jeg blir ikke imponert over antall timer folk legger igjen på jobb, jeg blir imponert over hvor mye arbeid de får gjort.

Nemlig! Jeg hadde syntest det var temmelig merkelig å bare være og kreve overtidsbetalt når man ikke egentlig har nok å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått hjem når dagen min var ferdig jeg. Den er en del av livet, men ikke hele livet. Fritid skal man jo også ha.

AnonymBruker
Skrevet

Nemlig! Jeg hadde syntest det var temmelig merkelig å bare være og kreve overtidsbetalt når man ikke egentlig har nok å gjøre.

Det er jo mange som ikke har overtidsbetalt fordi lønnen inkluderer en viss mengde overtid. Men enig i at det ikke er vits i å sitte der når man ikke har noe å gjøre. Til gjengjeld bør TS vurdere om hun arbeider på et sted hvor det er særlig klokt av henne å insistere på å gå klokken fem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...