Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det noen her på KG som naver, eller kjenner noen som naver? Er visst den nye trenden blant ungdom som vokser opp i et miljø uten ambisjoner :popcorn:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

sant man naver når man er helt frisk men er bare lat og går til nav?

Skrevet

sant man naver når man er helt frisk men er bare lat og går til nav?

Ja, slik jeg tolker det.

Nei, jeg gjør selvsagt ikke det, men jeg kjenner dessverre noen som gjør det (og h*n er ikke ung).

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Du vet hvem

Skrevet

faren min naver fordi han ville ha fri, han hadde kjempe god lønn i forgje jobb, 1.2 mill i året og naver og får 66% av lønnen i et år nå.

nå skal han ut i jobb igjen...han sier han gjerne vil nave igjen

Gjest Regza
Skrevet

Hva er å "nave" ?

Penger fra nav uten å gjøre noe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er å "nave" ?

Penger fra nav uten å gjøre noe?

:klappe: :klappe:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg mottar penger fra nav,så da er vel jeg en naver?

edit: skriveleif

Endret av Paw
  • Liker 1
Gjest finurlig
Skrevet

Bare hvis du vet at du egentlig ikke burde hatt de pengene :)

Skrevet

Naver er et ungdomsuttrykk for noen som mottar penger fra nav, men som egentlig ikke trenger det.

Skrevet

faren min naver fordi han ville ha fri, han hadde kjempe god lønn i forgje jobb, 1.2 mill i året og naver og får 66% av lønnen i et år nå.

Man får ikke 66% av 1,2 mill i dagpenger. Dagpenger får man av en maksgrense, jeg husker ikke helt hva den er på, men det er 400-og noe tusen tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

Man får ikke 66% av 1,2 mill i dagpenger. Dagpenger får man av en maksgrense, jeg husker ikke helt hva den er på, men det er 400-og noe tusen tror jeg.

Med tanke på at f.eks. sykepleiere i full jobb gjerne har en lavere årslønn enn 400 000, så er det ganske mye når man egentlig kan jobbe, men lyver på seg et eller annet for å slippe...

Skrevet

Med tanke på at f.eks. sykepleiere i full jobb gjerne har en lavere årslønn enn 400 000, så er det ganske mye når man egentlig kan jobbe, men lyver på seg et eller annet for å slippe...

Da mente jeg 66% av 400-og noe tusen.

Skrevet

Er ikke det bare når ungdommer gjør det at de kaller det det? Utfra det jeg så på nyhetene er det "å ta et friår etter skolen for å gå på nav". Utrolig idiotisk uansett.

Skrevet

Er det arbeidsledighetstrygd de som gjør som pappan din får?

For hvis man selv sier opp jobben sin for å nave(!) så er det vel en karantene på et par måneder, i tillegg til at det er en viss prosentandel med øvre tak (som andre og har sagt).

Det kan jo hende at noen faktisk har fått sparken eller har blitt overflødige, og føler de taper ansikt med mindre de kjekker seg med at de "ønsker et friår".

Ikke for å være "snusfornuftig PK-kjerring" og ødelegge tråden her, men jeg tror folk skal ha i bakhodet at kart og terreng ikke alltid stemmer overens, og at sannheten ikke alltid er den kjekke historien vi får servert. Dette kan også gjelde for noen av de frekke "naver-ungdommene". Og at man er kul og skrytete og tøff i trynet behøver ikke å bety at alt er på stell, sånn egentlig.

Og når det er sagt, så kjenner jeg også til folk som i mine øyne åpenbart utnytter seg av systemet og som i mine øyne må kunne jobbe. Feks folk som går på trygd men som lever ekstremt aktive liv og som sånn sett jobber like mye som oss andre. Men jeg sier selvsagt aldri noe, fordi jeg ikke kan vite at det virkelig er slik det fortoner seg for meg.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg tror ikke de som sier de skal nave, har satt seg inn i regelverket. er ikke så enkelt som de tror.

• Liker 3
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg kjenner ei som faktisk gikk til navkontoret og sa "Jeg gidder ikke jobbe, og jeg vil ikke gå på skole". Hun får navstøtte nå. :murvegg:

Dette er snakk om et lite sted, så jeg aner ikke om hun kjenner saksbehandleren sin, eller hva det er. Spess er det uansett.

Skrevet

Jeg kjenner ei som faktisk gikk til navkontoret og sa "Jeg gidder ikke jobbe, og jeg vil ikke gå på skole". Hun får navstøtte nå. :murvegg:

Dette er snakk om et lite sted, så jeg aner ikke om hun kjenner saksbehandleren sin, eller hva det er. Spess er det uansett.

Hvordan vet du at det var dette som ble sagt og at det er dette utsagnet som ligger til grunn for hennes vedtak?

Har du det fra henne eller fra saksbheandleren?

Og - jeg regner selvfølgelig ikke med at det er fra saksbehandleren, det ville i såfall vært kriminellt. Ergo har du det fra din venninne. Er du 100% sikker på at dette var alt som ble sagt i saken, og at det er dette som står oppført på søknader og begrunnelser? Eller tror du kanskje du får den kjekke og greie kjekkasversjonen?

Og - tror du de som jobber på NAV er helt blåste i topplokket? Bare fordi din trygdede venninen forteller at "sånn var det"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel ikke dagpenger, da, men aap. Det er 66% av dokumentert normalinntekt.

Skrevet (endret)

Da er det vel ikke dagpenger, da, men aap. Det er 66% av dokumentert normalinntekt.

Feil.

Fra nav.no:

"Pensjonsgivende inntekt over seks ganger folketrygdens grunnbeløp regnes ikke med i beregningsgrunnlaget for arbeidsavklaringspengene."

Dvs mer enn 475 296,- i lønn regnes ikke med. Så han kan maks få 66% av 475 296,-

Endret av Linelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...