Meridian Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Jeg blir stadig vekk sjokkert når jeg ser på luksusfellen. Vel, blir kanskje ikke så sjokkert lenger, da jeg har sett en god del episoder av Luksusfellen. Jeg ser unge mennesker som ikke har snøring på økonomi, og roter det til, og jeg ser godt voksne mennesker som burde hatt god økonomi, men som har forbrukslån på 2 mill og fortsatt leier ... Hvem låner penger for å dra på ferie, liksom? Både jeg, og alle jeg kjenner, har alltid spart opp penger til ferie. Jeg husker så godt da jeg gikk på ungdomsskolen, så hadde jeg en mattelærer som fortalte oss litt om økonomi, og det glemmer jeg aldri. Hun fortalte oss at en gang skulle vi bli voksne og vi ville tjene egne penger. Da var det viktig å finne ut hvor mye vi skulle bruke på regninger og husleie, og å sette av litt til sparing slik at vi visste hvor mye vi kunne skulle vi bruke på mat, klær og sosiale ting. Hun fortale hvor dumt det var å bruke opp alle pengene med en gang, for da hadde man ingen penger igjen til husleie og strøm og mat. Dette bet seg merke i meg, og jeg glemmer det aldri. Men det er vel ikke alle som får med seg dette, så jeg lurer : Burde Luksusfellen bli en del av skolepensum?
Zakuro Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Kanskje ikke akkurat luksusfellen, men at man burde få undervisning i økonomi, i alle fall fra videregående av, det er jeg enig i. Da får jo noen stipend og må begynne å fikse saker og ting selv. Jeg hadde jo "økonomi" på GK på vgs, mene... ja, der lærte vi egentlig alt annet enn personlig økonomi i grunn. 2
Meridian Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2012 Kanskje ikke akkurat luksusfellen, men at man burde få undervisning i økonomi, i alle fall fra videregående av, det er jeg enig i. Da får jo noen stipend og må begynne å fikse saker og ting selv. Jeg hadde jo "økonomi" på GK på vgs, mene... ja, der lærte vi egentlig alt annet enn personlig økonomi i grunn. Jeg bare tenkte at det å se på Luksusfellen er ganske lærerikt i seg selv. Det er gøy, og man syns det er spennende å følge med. Etterpå kan man diskutere det man har sett, og å si hva man syns. Å se hvordan slike ting skjer i virkeligheten er mer lærerikt enn å lese om det i en bok. Jeg også hadde økonomi i 1.klasse, og vi lærte ikke akkurat personlig økonomi nei :gjeiper: Jeg hadde også i økonomi i 2. og 3.klasse, og det var jo bare bedrifter, regnskap og grafer, og det var bank og kredit og debit husker ikke helt, er så mange år siden. Jeg syns man burde starte allerede på barneskolen, iallfall ungdomsskolen, med tanke på alle som får seg sommerjobb tidlig, og alle som skal flytte på hybel da de begynner på vgs.
Gjest Survival Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Jeg syns at det er foreldres ansvar å lære ungene om økonomi. Foreldre bør ha rimelig peiling på god økonomi selv, da det er en svært stor del av å være forelder og ja i det hele tatt være en del av et samfunn. Så det bør være en idè for foreldre å videreføre kunnskapen om økonomi til barna. Jeg lærte alt av økonomi av mine foreldre og lever godt i dag fordi jeg har lært at det handler ikke om hvor mye penger du har, men hvordan du velger å bruke/spare pengene dine.
Meridian Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2012 Jeg syns at det er foreldres ansvar å lære ungene om økonomi. Foreldre bør ha rimelig peiling på god økonomi selv, da det er en svært stor del av å være forelder og ja i det hele tatt være en del av et samfunn. Så det bør være en idè for foreldre å videreføre kunnskapen om økonomi til barna. Jeg lærte alt av økonomi av mine foreldre og lever godt i dag fordi jeg har lært at det handler ikke om hvor mye penger du har, men hvordan du velger å bruke/spare pengene dine. Det kan være sant, men så er det dessverre mange barn som vokser opp med foreldre som ikke har peiling. Foreldrene de lever over evne og tar opp lån i hytt og pine, og barna lever dermed også i sus og dus. Da blir det et hardt slag i ansiktet den dagen de skal styre sin egen økonomi, og de ikke kan leve som sine susete og dusete foreldre. Men det er også noen som må lære på den harde måten... Derfor vil jeg si at det er viktig å ha det i skolen.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Man trenger ikke å ha 200 i IQ for å forstå at å betale regningene sine - det kan lønne seg. 3
Gjest Raindrops Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Jeg synes det er litt dumt hvis alt ansvar for slike ting skal legges over på skolen. Dessuten tror jeg at en del uansett er nødt til å lære det på den harde måten. Når det er sagt så lærer man jo en del på skolen som gir mye mindre mening enn personlig økonomi. 2
Anglofil Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Jeg synes i grunn at det er mange godt voksne folk som er med i den serien jeg, så egentlig synes jeg det burde vært obligatorisk for alle, godt voksne som unge. MEN, egentlig burde dette være foreldrenes ansvar, nemlig å lære dem økonomisk ansvar, det burde egentlig ikke være nødvendig at skolen tar det ansvaret. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Jeg kunne ønske vi hadde mer om personlig økonomi på skolen. Ikke at alt ansvar legges der selvfølgelig, men at vi fikk en liten innføring på ungdomsskole og/eller vgs. Det tror jeg hadde vært kjekt! Foreldrene mine har ikke snøring på økonomi, og jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at de fremdeles har solid gjeld i godt voksen alder. Dette skyldes hovedsakelig uforsiktighet og dyre forbrukslån. De har nok skjerpet seg nå, men på grunn av deres dårlige økonomiske sans fikk jeg heller aldri noen veiledning når jeg var yngre. Jeg kunne spart mye, men brukte konfirmasjonspenger og andre ting på tull, uten at foreldrene mine sa noe. BSU hadde de vel knapt hørt om før jeg åpnet en konto og ble "sparefrik" for noen år siden. Før dette var jeg ung og naiv, og det å spare til bolig var ikke noe jeg tenkte på engang fordi det for meg var så fjernt og langt frem i tid. Nå i ettertid kunne jeg ønske at de hjemme hadde lært meg mer om økonomi, sparing og slike ting. Ikke misforstå, jeg hadde en flott barndom med kjærlige foreldre. Men det er trist å se at de nå får svi for dyre vaner, og litt kjipt at jeg har sløst bort mange penger jeg egentlig kunne hatt på sparekonto. Rett og slett fordi jeg aldri lærte noe om personlig økonomi, verken hjemme eller på skolen. Derfor tror jeg at å lære litt om personlig økonomi burde være en del av pensum. Ikke bare i forhold til sparing, men også for å være mer forberedt den dagen man flytter for seg selv og skal holde styr på egen økonomi. Jeg er vel ikke den eneste som fikk et lite sjokk da jeg flyttet ut og oppdaget at "oi! mat er jammen dyrt!". 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Da jeg vokste opp hadde begge foreldrene mine gode utdanninger, men likevel virket det som om vi aldri hadde råd. Vi fikk det vi trengte, og fikk være med på alt vi ville, og vi dro bort hver ferie, enten på fjellet, til slektinger eller utlandet, men det var sjelden vi fikk klær og nye ting. Derfor trodde jeg at vi var fattige, og jeg syns alle andre i klassen min dro på dyre turer til utlandet og hadde alltid nye, kule klær og nye ting. Men sannheten var at foreldrene mine sparte mye penger, og kjøpte billig, sunn mat og billige klær, og verdsatte heller å dra på ferie noen ganger i året, om det var innenlands eller utenlands - dette var noe jeg ikke forstod, og jeg trodde at man ble sett på som rik om man hadde fine klær hele tiden og fulgte med på mote. Hadde vært fint om vi lærte at de som har stygge biler og stygge klær og bor i blokk, kan ha miliarder på konto, mens de som har fancy klær og fancy biler og villa, kan ha et forbrukslån på 2 millioner og boliglån på 5 millioner. Det virker som om mange tror at f.eks jenter som er veldig pene og sminket og ser ut som paris hilton er rike, og man tror at en jente som ikke sminker seg eller går med så kule klær er fattig, når det ofte er det motsatte. Det å ha en porsche er ikke allid synonymt med rik, og det å ha en (den bilen som alltid blir brukt i vitser) er ikke synonymt med å være fattig. Noen ganger prøver de som er fattige å spille på rikdom ved å se ut som paris hilton, og de som er rike, trenger ikke bry seg om å se ut som paris hilton. Det er mange som sikkert tror at ikke jeg er så rik siden jeg ikke er så opptatt av mote og ikke ser ut som paris hilton, jeg er pen, men jeg bryr meg ikke om shopping, men de skulle bare visst hvor mye penger jeg sparer i mnd :gjeiper: 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Jeg blir stadig vekk sjokkert når jeg ser på luksusfellen. Vel, blir kanskje ikke så sjokkert lenger, da jeg har sett en god del episoder av Luksusfellen. Jeg ser unge mennesker som ikke har snøring på økonomi, og roter det til, og jeg ser godt voksne mennesker som burde hatt god økonomi, men som har forbrukslån på 2 mill og fortsatt leier ... Hvem låner penger for å dra på ferie, liksom? Både jeg, og alle jeg kjenner, har alltid spart opp penger til ferie. Jeg husker så godt da jeg gikk på ungdomsskolen, så hadde jeg en mattelærer som fortalte oss litt om økonomi, og det glemmer jeg aldri. Hun fortalte oss at en gang skulle vi bli voksne og vi ville tjene egne penger. Da var det viktig å finne ut hvor mye vi skulle bruke på regninger og husleie, og å sette av litt til sparing slik at vi visste hvor mye vi kunne skulle vi bruke på mat, klær og sosiale ting. Hun fortale hvor dumt det var å bruke opp alle pengene med en gang, for da hadde man ingen penger igjen til husleie og strøm og mat. Dette bet seg merke i meg, og jeg glemmer det aldri. Men det er vel ikke alle som får med seg dette, så jeg lurer : Burde Luksusfellen bli en del av skolepensum? Det er jo folk mellom 20-55 i det programmet, så unge folk synes jeg var å ta hardt i. Men ja, mange trenger tydeligvis et kurs i økonomi.
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Jeg syns at det er foreldres ansvar å lære ungene om økonomi. Foreldre bør ha rimelig peiling på god økonomi selv, da det er en svært stor del av å være forelder og ja i det hele tatt være en del av et samfunn. Så det bør være en idè for foreldre å videreføre kunnskapen om økonomi til barna. Jeg lærte alt av økonomi av mine foreldre og lever godt i dag fordi jeg har lært at det handler ikke om hvor mye penger du har, men hvordan du velger å bruke/spare pengene dine. Det kan man jo si om så mangt da. Jeg synes det er unødvendig med seksualundervisning i skolen, for det burde foreldrene greie sjøl. Det vet jo hvordan det skjer liksom, siden de har fått disse barna. Det er utrolig mange som ikke har snøring, bare se på sidene her når selvangivelsen kommer ut. Skal vi da gi barn av foreldre som ikke kan økonomi en dårligere økonomiforståelse av andre, fordi vi ikkke kan legge noen timer med praktisk økonomi inn i f.eks. matte? Det er kjempefint at du har fått masse gode økonomi-kunnskaper fra dine foreldre, men alle har det ikke slik dessverre. Og ofte er det vel nettopp de som har foreldre som ikke kan/gidder å forklare barna økonomi som selv kommer til å slite. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes det burde være vanskeligere å få lån. Når banker lokker med forbrukslån som man kan bruke på hva man vil og sier de ikke stiller spørsmål. Og man får lån så lenge man har inntekt og ingen tidligere betalingsanmerkninger. Da er det ikke rart at folk låner penger til tull de egentlig ikke trenger. Bankene sier jo at her får du låne penger til hva du vil. De viser jo en holdning om at det er akseptert å bruke lånte penger på ferie og shopping. Jeg sier ikke at det er bankenes skyld at folk ikke har økonomisk vett, men de er ikke akkurat med på å forebygge det heller. Folk burde legge frem gode grunner for å få lån og ikke bare sende en søknad på sms eller på nett så ligger kredittkortet på posten noen dager senere.
Porcelain Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Kompetansemål Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring (SAF1Z04 - Samfunnsfag i videregående opplæring) Mål for opplæringa er at eleven skal kunne - rekne ut inntekter, planleggje pengeforbruk i ein familie ved å bruke ulike verktøy og vurdere korleis sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi - gjere greie for økonomiske og juridiske sider ved å gå inn i eit samliv og diskutere følgjer av samlivsbrot Ta det med ro folkens, dette er allerede inne i skolen
rosenkål Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Kompetansemål Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring (SAF1Z04 - Samfunnsfag i videregående opplæring) Mål for opplæringa er at eleven skal kunne - rekne ut inntekter, planleggje pengeforbruk i ein familie ved å bruke ulike verktøy og vurdere korleis sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi - gjere greie for økonomiske og juridiske sider ved å gå inn i eit samliv og diskutere følgjer av samlivsbrot Ta det med ro folkens, dette er allerede inne i skolen Helt riktig. Når er det i hvert fall med i 1P undervisningen som er matematikk for 1. kl. vgs. Regner med at de lærer om det på yrkesfag og andre linjer også. Jeg kan derimot ikke huske at det var så mye personlig økonomi i reform 94. Kanskje jeg bare syntes det var så kjedelig at jeg har blokert det ute Som TS sier, så kunne de kanskje vist en episode av Luksusfellen i en time og diskutert den etterpå. Ikke nødvendigvis mattetime(elever flest trenger alle de mattetimene de kan få) men kanskje i samfunnsfag eller noe sånt? 1
Gjest Tekola Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 Jeg var første kullet som fikk prøve ut Kunnskapsløftet. Husker vagt noe om forskjell på serie- og annuitetslån, men det er vel det eneste. Har vel også hatt et par matteprosjekter om å sette opp budsjetter på ting, men ikke privatøkonomi. Det er mattelærerne som har lagt opp til dette, og lillebror fikk en oppgave i tiendeklasse hvor de måtte finne ut hva et typisk husholdningsbudsjett så ut og så skulle de fordele poster og slikt. Det var nyttig læring for flere! Tror det er veldig sunt å se litt på Luksusfellen eller lignende, egentlig. Men det viktigste er nok å lære seg å sette opp budsjetter, holde kontroll på egen økonomi og se hvor dyre forbrukslån og slikt faktisk kan være!
Kara W Skrevet 29. mars 2012 #17 Skrevet 29. mars 2012 Det faget som i sin tid het heimkunnskap kunne gjerne vært utvidet en god del, mener jeg. Vi hadde noen få timer med matlagning, og i 10. klasse var det noe mer teorikunnskap. Husker vi hadde et litt større prosjekt, der vi fikk utdelt en sum penger og skulle innrede en leilighet. Akkurat det prosjektet var nyttig, og jeg skulle gjerne sett at man utvidet faget til å inneholde flere sider av å "drive et hjem".
sequin Skrevet 29. mars 2012 #18 Skrevet 29. mars 2012 Jeg syns virkelig personlig økonomi burde stått på skoleplanen. Det er mange der ute som ikke har peiling, om du vil det eller ikke er det foreldre der ute som heller ikke kan noe særlig om personlig økonomi og foreldre som ikke har egenskapen om å lære bort om økonomi. Jeg kan egentlig ikke fatte at det ikke er et fag om det fra før av..
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #19 Skrevet 29. mars 2012 Det kan man jo si om så mangt da. Jeg synes det er unødvendig med seksualundervisning i skolen, for det burde foreldrene greie sjøl. Det vet jo hvordan det skjer liksom, siden de har fått disse barna. Det er utrolig mange som ikke har snøring, bare se på sidene her når selvangivelsen kommer ut. Skal vi da gi barn av foreldre som ikke kan økonomi en dårligere økonomiforståelse av andre, fordi vi ikkke kan legge noen timer med praktisk økonomi inn i f.eks. matte? Det er kjempefint at du har fått masse gode økonomi-kunnskaper fra dine foreldre, men alle har det ikke slik dessverre. Og ofte er det vel nettopp de som har foreldre som ikke kan/gidder å forklare barna økonomi som selv kommer til å slite. Jeg synes det er flott at man har seksualundervisning i skolen. For mange har konservative religiøse foreldre som ikke tør å ta blomster-og bie-praten med barnet sitt. Dermed er det godt å ha bøker med informasjon i. Det man lærer om økonomi får man jo delvis inn ved mattefaget og økoonomifaget. Men man kunne nok lært mer om renter, budsjett (det lærte jeg av min pappa, ikke på skolen), og generelt viktigheten av langsiktig sparing.
Gjest Wolfmoon Skrevet 29. mars 2012 #20 Skrevet 29. mars 2012 Jeg synes det er flott at man har seksualundervisning i skolen. For mange har konservative religiøse foreldre som ikke tør å ta blomster-og bie-praten med barnet sitt. Dermed er det godt å ha bøker med informasjon i. Det man lærer om økonomi får man jo delvis inn ved mattefaget og økoonomifaget. Men man kunne nok lært mer om renter, budsjett (det lærte jeg av min pappa, ikke på skolen), og generelt viktigheten av langsiktig sparing. Jeg mener også at seksualundervisning hører hjemme i skolen altså, bare for å gjøre det klart Brukte det bare som en sammenligning for å si at man kan si at mye ikke hører hjemme i skolen og at det er foreldrenes ansvar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå