pinar Skrevet 29. mars 2012 #21 Skrevet 29. mars 2012 Ja, det var jo det jeg ville frem til! Ei over her skrev at hun ville gi en personlig gave til ei jordmor på helsestasjonen, ikke noe hun måtte dele..... Tenker du på Ts? Hun har ikke spesifisert at hun mente en personlig gave til kun den ene sykepleieren.
Meaty Skrevet 29. mars 2012 #22 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Det er ikke lov å gi en "personlig" gave til henne, dvs. hun har ikke lov til å ta imot gaver fra noen. Ingen i helsevesenet har lov til å ta imot gaver, derfor må man heller gi noe til hele avdelingen. Jeg syntes forøvrig det blir litt "teit" å gi gave til noen som gjør jobben sin. Tenk om alle skulle gjort det? Tenk på alle de babybildene de ville fått, og jeg vil tippe de ikke husker hvem en brøkdel av de ungene er engang.... Ikke helt det TS spør om, men dog: Vi ga personlige gaver til 4 av pleierne på nyfødt, det var dem som hadde sønnen vår mest, og som vi ble veldig godt kjent med. Nå var vi der i over 2 mnd, så hadde jo god tid til å bli kjent. De fikk et lite halskjede hver, det var ikke dyrt. Jeg visste ikke at dette ikke var lov, andre foreldre der gjorde jo det samme, og ingen sa noe om at det var galt. Har også hatt med en stor blomst til avdelingen, og kake et par ganger. Vi får fortsatt litt oppfølging på poliklinikken der, så det er naturlig å komme innom og hilse på. Når gutten blir ett år skal vi lage en bildecollage fra det første året hans. Det henger veldig mange sånne på veggene i avdelingen der, og det er i hvert fall noe vi foreldre setter pris på. I de mørkeste stundene, da vi ikke visste om det kom til å gå bra, så var det utrolig godt å se bildene av disse minibabyene som hadde blitt store barn og faktisk hadde klart seg kjempefint. Det ga håp. Endret 29. mars 2012 av Meaty 4
nabie Skrevet 29. mars 2012 #23 Skrevet 29. mars 2012 Det er bare teit! Tenk på hvor mange fødende og barn de møter hvert år! Selv om du tror at du og ungen din er spesiell for den jordmora så er dere faktisk ikke det. Det er jobben hennes, sånn er det! Tenk på hvor mange gaver de ville fått hvert år dersom alle skulle gjort det. Nei, det blir for dumt! Det er jo en kjempe fin måte å oppmuntre andre på! Synns ikke det der var teit i det hele tatt!! En trenger ros om en har gjort seg fortjent til det. Jeg ville også ha gjort det samme om jm er superflink og som har gjort hele oppholdet mitt til en mye bedre opplevelse en hva det kunne ha vært!
nabie Skrevet 29. mars 2012 #24 Skrevet 29. mars 2012 TS: Hva med en pyntet plante greie? Med ett lite kort eller noe..
LilleSnupp Skrevet 29. mars 2012 #25 Skrevet 29. mars 2012 jeg var 4 dager på sykehuset etter hastekeisersnitt og var veldig syk da jeg lå innlagt inne på barselavd og fikk hjelp til alt. det var spesielt en jordmor som jeg husker veldig godt som var veldig hjelpsom, snill, omtenksom og som var lett og snakke med. de tok seg veldig godt av min lille gutt mens jeg sov og ble bedre. så jeg kunne tenkt meg en tur innom avd og kanskje gi en gave og et kort som takk for den gode pleien både jeg og babyen fikk noen av dere som har gjort dette? evt hvor gammel var babyen da? Vi var lå inne på sykhuset i nesten 3 mnd pga prematurfødsel, så ble godt kjent med de som jobbet på Nyfødt intensiven. Siden det var en del ekstra med babyen da vi kom hjem, så ble det liksom aldri til noe.. men dagen etter barnedåpen dro vi bortover med alle kakerestene til avdelingen. Skulle jeg gitt en gave til en spesiell, ville jeg valgt å gi noe som hun kunne bruke opp eller spise opp, evnt et gavekort.
Gjest Annaires Skrevet 30. mars 2012 #26 Skrevet 30. mars 2012 Ja, det var jo det jeg ville frem til! Ei over her skrev at hun ville gi en personlig gave til ei jordmor på helsestasjonen, ikke noe hun måtte dele..... Vi ga til jordmor på helsestasjonen. Hun var enestående gjennom hele svangerskapet og gjorde absolutt mye mer enn vi forventet.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #27 Skrevet 30. mars 2012 Du kan nevne henne/dem når bildet av barnet kommer i avisa. Min tante er jordmor, og bestemor (som er pensjonist og finleser Aftenposten hver dag) klippet ut et nyfødt-bilde der min tante var nevnt med fullt navn. De nybakte foreldrene takket henne for en veldig god og fin fødsel. Det satte hun veldig stor pris på. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #28 Skrevet 30. mars 2012 Det er ikke lov å gi en "personlig" gave til henne, dvs. hun har ikke lov til å ta imot gaver fra noen. Ingen i helsevesenet har lov til å ta imot gaver, derfor må man heller gi noe til hele avdelingen. Jeg syntes forøvrig det blir litt "teit" å gi gave til noen som gjør jobben sin. Tenk om alle skulle gjort det? Tenk på alle de babybildene de ville fått, og jeg vil tippe de ikke husker hvem en brøkdel av de ungene er engang.... Men for noen så kan det faktisk gjøre forskjellen mellom liv og død og det er klart at foreldrene setter stor pris på den hjelpen de får. Derfor syns jeg det er noe annerledes enn i andre yrker. 1
CalidumCor Skrevet 30. mars 2012 #29 Skrevet 30. mars 2012 (endret) Som sykepleier kan jeg si at selv om vi ikke kan ta i mot noe av særlig verdi så setter vi pris på å bli satt pris på Har aldri i hele min karriere hørt at noen av mine kollegaer har sagt at en oppmerksomhet har vært "teit"! Og da jeg jobbet på nyfødt intensiv syns vi alltid det var koselig å få bilde av barna Det du kan gjøre som alltid blir veldig godt mottatt på vår avdeling er å kjøpe noe felles som en fruktkurv eller kake, men i kortet rette en spesiell tatt til den som er spesiell for deg. Mulig det virker rart for de med andre yrker at vi setter pris på sånne ting, men vi er jo interesserte i å gjøre en god jobb og det finnes ikke større bekreftelse på nettopp det for oss enn å få en liten oppmerksomhet og gode ord (Vi har heller ikke alltid vaktrommet fullt av sjokolade og kakerester, som noen lengre opp skrev de hadde, så sånne gaver blir satt like stor pris på som noe annet :gjeiper: ) Endret 30. mars 2012 av MieH 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #30 Skrevet 30. mars 2012 Jeg jobber på helsestasjon, er kommunalt ansatt og vi har ikke lov til å ta imot gaver. Her i kommunen er dette veldig strengt, så det forundrer meg litt at hun sykepleieren over her sa at de hadde lov til å ta imot gaver..... Jeg strøk faktisk på jussoppgaven min da jeg gikk på sykepleien, nettopp fordi jeg skrev at det ikke er lov å ta i mot gaver som helsepersonell. Så dette er jeg faktisk 100% sikker på. I helsepersonelloven står det vel at man ikke skal ta imot gaver, Men i etterkant (2005) kom en ny forskrift til loven som nyanserer. Poenget med loven er jo at det ikke skal påvirke de helsetjenestene en yter. TS er jo ikke lenger på den avdelingen, så det er jo ikke slik at det vil påvirke jordmoren på noe vis (annet enn at hun blir glad). Det spesifiseres i forskriften at gaven skal være av ubetydelig verdi og stå i forhold til den hjelpen som er gitt. En blomst eller konfekteske vil altså være ok. Om du ønsker å lese mer: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/lover_regler/forskrifter/2005/forskrift-om-begrensninger-i-helseperson.html?id=92492 Det kan selvfølgelig være andre regler som gjelder for din kommune. -Mia 2
Stinelin Skrevet 31. mars 2012 #31 Skrevet 31. mars 2012 Bekreftelse på at man gjør en god jobb er alltid god motivasjon! Jeg vil gjerne at fødende i fremtiden også skal få hjelp av blide jordmødre som har fått masse positive tilbakemeldinger, slik at de er enda mer innstilt på å gi oss gode fødselsopplevelser. Så kjør gjerne på med sjokolade, kaker og blomster!
Ciara Skrevet 31. mars 2012 #32 Skrevet 31. mars 2012 Jeg vil bare si at jeg synes det var en koselig ide. Selv om alle skal gjøre en god jobb er det da alltid hyggelig å få høre at innsatsen ble satt pris på. Jeg synes det er en utrolig kjip holdning å mene at det er teit å sette pris på andre. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #33 Skrevet 31. mars 2012 Jeg jobber ikke i helsevesenet, men i et serviceyrke. Og jeg får i blant kort eller små blomster med takk for hjelpen osv. Og selv om jeg "bare" gjør jobben min, og det ikke er helt sikkert at jeg husker den enkelte, så er det utrolig koselig å vite at jeg har gjort et såpass godt inntrykk at de husker på meg i ettertid! Synes ikke det er teit i det hele tatt, og har selv skrevet takkekort til min jordmor (ble litt kritisk med blødninger osv, og hun tok vare på meg på en helt fantastisk måte). Ikke sikkert hun husket meg, men tipper at hun ikke så på kortet og sa "Herreguuuud, så teit, jeg gjorde bare jobben min! " 2
Svima2 Skrevet 31. mars 2012 #34 Skrevet 31. mars 2012 Alle mennesker setter vel pris på å få skryt, og positive tilbakemeldinger? Enten det er fra sjefen, en kunde, en pasient e.l. Det er ofte det som tenner gnisten på en lang dag på jobben, og som motiverer oss til å fortsette med det vi gjør. Når du får skryt, synes du de som gir deg det er teite?? Neppe. TS, jeg synes det hørtes veldig koselig ut, og er sikker på at jordmoren vil sette stor pris på det! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå