AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Har prøvd å google dette, men finner ikke ut så mye. Hvor sunt eller usunt er egentlig såkalt potetsalat, rekesalat, italiensk salat osv.? Tenker da på de man finner i butikken, ikke hjemmelaget. Håper noen kan svare
Gjest Lyh Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Det er nok ikke så veldig sunt nei, er mye usunn fett.
Gjest Rosaleen Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Mye majones i slike "salater". Derfor er det er en del kalorier i dem, ja.
Gjest *Maja* Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 I en pakke potet salat(sånn stor på 900 gram) er det 2214 kalorier. Av dette er Karbohydrat: 98,1 g Fett: 197,1 g Ikke akkurat helsemat
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Men er ikke det slik kosthold lavkarbo er??? 1
Hoppetaujenta Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 *pssst!...*snakke så lavt at bare ab kan høre det*...lavkarbo er ganske usunt det også, men de som driver på med dette vil ikke høre på det øret...* 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 *pssst!...*snakke så lavt at bare ab kan høre det*...lavkarbo er ganske usunt det også, men de som driver på med dette vil ikke høre på det øret...* I Sverige ble det en stor sak av at en lege (Dr. Annika Dahlqvist) rådet pasienter til å prøve lavkarbo. Enden på visa ble at helsevesenet i Sverige måtte innrømme at basert på infoen vi har så kan vi med stor sikkerhet si at LCHF IKKE er usunt og kan trygt anbefales til pasienter. Men du vet kanskje bedre? Men hvis det er så usunt, hvordan har ørten mennesker blitt symptomfri fra sykdommer som de fleste leger mener at man ikke kan bli symptomfri fra? Fra å lesse nedpå med medisiner for å fungere så er det mange som har kuttet ut de aller fleste av medisinene sine og heller spiser skikkelig mat (les: LCHF). Jeg vet om mange som har blitt friske fra allergi for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Men er ikke det slik kosthold lavkarbo er??? POTETsalat med Karbohydrat: 98,1 g Fett: 197,1 g ?!? Ikke mye lavkarbo du... 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 POTETsalat med Karbohydrat: 98,1 g Fett: 197,1 g ?!? Ikke mye lavkarbo du... Nå er jo dette tall for hele boksen. Ikke pr. 100 gram. Man kan jo se at det er en betydelig større andel fett en karbohydrater i akkurat denne typen.. men det er kanskje fremdeles for mange karbs til å kalle den lavkarbo? Ikke vet jeg, jeg bare påpeker Nå skal det sies at Denja har tre forskjellige "salater" med navn "Godt og Lett - Kylling/Reke/Potetsalat." Om man er en sucker for slike salater er disse litt kalorivennligere enn andre varianter
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Nå er jo dette tall for hele boksen. Ikke pr. 100 gram. Man kan jo se at det er en betydelig større andel fett en karbohydrater i akkurat denne typen.. men det er kanskje fremdeles for mange karbs til å kalle den lavkarbo? Ikke vet jeg, jeg bare påpeker Jeg leste at det var per 900 gram, ja. Altfor mye karbohydrater og ikke minst raske karbohydrater til å kalle det for lavkarbo. Når stivelsen som er i for eksempel potet blir varmebehandlet så brytes den lettere ned i kroppen. Stivelse er en lang kjede med sukkermolekyler. Per gram karbohydrat påvirkes blodsukkeret fortere av varmebehandlet potet enn av rørsukker faktisk! En potet inneholder like mye karbohydrat som 3-4-5 ts rørsukker (altså vanlig hvitt sukker). Og påvirker altså blodsukkeret raskere enn rørsukkeret! Potet inneholder ikke mye vitaminer og mineraler i forhold til andre grønnsaker... Så på lavkarbo erstatter man poteten med bedre grønnsaker. Fettprosenten var god (80 e%), men altfor mye karbohydrater og altfor lite proteiner. Jeg følger LCHF (lavkarbohøyfett) og retningslinjene der sier: 70-80 e% fett 20-25 e% proteiner 0-5 e% karbohydrater Med ett inntak på 2000 kcal om dagen (men de fleste på lavkarbo teller ikke kcal) vil det si ca: 155 - 178 gram fett 100 - 125 gram proteiner 0 - 25 gram karbohydrater Men det er altså ikke bare antall gram karbohydrater det går på, men typen også. Lavkarbo legger vekt på trege karbohydrater som finnes i grønnsaker, nøtter og sånt.
Gjest fjosa Skrevet 31. mars 2012 #13 Skrevet 31. mars 2012 Det er nok ikke så veldig sunt nei, er mye usunn fett. Det er bull. Majones er mye sunnere enn smør/margarin, men man bør velge uten masse E-stoffer, dvs helst lage den selv. Lettmajones er det mye rart i, så hold deg til vanlig. Slankemat er det dog ikke. Ville heller ikke kalt det salatblanding...
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #14 Skrevet 31. mars 2012 Dette er en salatblanding http://www.supermarket.no/media/catalog/product/cache/1/image/f6f16b5d1c90e7b178d9c9bcfc699527/l/u/lux_salatblanding.jpg .
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #15 Skrevet 31. mars 2012 Dette er en salatblanding http://www.supermarket.no/media/catalog/product/cache/1/image/f6f16b5d1c90e7b178d9c9bcfc699527/l/u/lux_salatblanding.jpg . Haha, det var en sånn blanding jeg så for meg da jeg leste overskriften. Jeg tenkte "ja, selvfølgelig er salat sunt!" Styrer du unna "salatblandingene" med palmeolje og mye sukker, er de vel helt ok med mindre du er en av dem som må telle kalorier for å holde vekten.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #16 Skrevet 31. mars 2012 Styrer du unna "salatblandingene" med palmeolje og mye sukker, er de vel helt ok med mindre du er en av dem som må telle kalorier for å holde vekten. Helsemessig er det ikke noen grunn til å holde seg unna palmeolje. Miljømessig kan det være det, men ikke helsemessig. Men miljøaktivistene er grunnen til at de hugger ned mesteparten av palmene fordi mesteparten blir gjort biodiesel av, ikke matolje faktisk. Palmeolje har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er en olje som inneholder mye mettet fett og egner seg derfor til steking i motsetning til olivenolje og de andre oljene med mye umettet fett. Et brev en av lavkarboguruene skrev til NRK etter en dokumentar om palmeolje: Hei! Jeg ser at du skriver om palmeolje og at Lipidklinikken regner dette som særlig skadelig. Denne påstanden er ikke basert på forskning. Palmeolje inneholder helsebringende fettsyrer (39 % oljesyre, som det er mye av i olivenolje), 9 prosent linolensyre (essensiell omega-6-fettsyre) og en stor andel korte og mellomlange fettsyrer. Dessuten inneholder palmeolje store mengder antioksidanter i form av betakaroten, andre karotenoider, vitamin E og tokotrenioler. Oljen er varmebestandig og egner seg godt til steking. I land som tradisjonelt bruker mye kokos- og palmeolje, er hjerte- og karsykdom og også kreft så godt som ukjent. Kokosfett inneholder vel 92 % mettede fettsyrer, som bl.a. motvirker infeksjoner (sopp, virus, bakterier), stimulerer stoffskiftet, motvirker kreft og en rekke andre sykdommer. Det er også galt at palmeolje (og kokosfett) øker kolesterolnivået og derfor bidrar til hjertesykdom. De som spiser mye fett i maten, har ofte lavt kolesterolnivå, og hvis det er høyere enn anbefalt, består det av fraksjoner som er mindre aterogene fordi blodets triglyceridnivå som regel er meget lavt hvis man spiser mye fett (og lite høyglykemiske, betennelsesfremmende karbohydrater). Til steking er det mest skadelig å bruke olje som inneholder mye omega-6-fettsyrer (dvs. soya-/solsikke og saflorolje) fordi slike oljer lett blir oksidert. Raffinerte oljer med minimalt med antioksidanter er enda verre. Palmeolje har mye antioksidanter og mettet fett som ikke så lett ødelegges av varme. Vi har publisert en rekke artikler i Mat&Helse om dette temaet, jf. www.matoghelse.no. Vennlig hilsen Dag Viljen Poleszynski, dr.philos. Fagredaktør Mat&Helse, Jar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå