Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kanskje flytte for å gå skole til neste år, og lurer på hvordan det er å være alene i ny by hvor du ikke kjenner noe eller noen?

Jeg er litt sjenert og det tar gjerne litt tid før jeg blir kjent med noen, og er derfor veldig nervøs for å bli ensom værtfall den første tiden.

Jeg lurer på om noen har erfaring med å være ny i en by hvor man ikke kjenner noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har erfaring med å være i en ny by hvor jeg ikke kjente noen. De rådene jeg kan gi deg er at du ikke tenker for mye over det å bli ensom, for det kan gjøre det verre for deg. Jeg vet ikke hvilken skole du har tenkt å gå, men på de aller fleste skolene jeg har gått på, har det ikke vært så vanskelig å bli kjent med folk. Du må bare bære åpen for å bli kjent med folk, og bli med på det de andre i klassen din gjør. Gjerne bli med på et og annet arrangement om du får tilbud om det. Gjerne sett deg ved siden av folk på forelesningene og sånt. Da vil du ha mulighet til å snakke med dem i timene, hvis foreleseren ber om at et tema skal diskuteres med den som sitter ved siden av deg. Ikke minst fungerer det fint hvis du skal si noe til noen under en forelesning.

Jeg vet ikke hvor gode rådene mine var, men jeg vil i alle fall ønske deg lykke til med studiene.

Dette skal nok gå bra :)

Endret av Watermelon
Skrevet

Jeg gjorde det samme dette skoleåret, og det er virkelig ikke enkelt! Jeg er ganske sjenert jeg også, og det tar ofte lang tid før jeg faktisk blir kjent med noen. Men når jeg kom til en helt ny by, var jeg jo nødt å få venner, så jeg gikk inn for å være mer åpen og gi litt mer av meg selv enn jeg vanligvis ville gjort. Det tok ikke lang tid før jeg fikk venner, og det viste seg å skulle bli noen av de beste vennene jeg kan tenke meg.

Du kommer nok til å være litt ensom til å begynne med, men det går fort over. Det tok en stund før jeg ble skikkelig trygg på vennene mine, men slik er det alltid når man blir kjent med nye folk. Ikke vær redd for å ta kontakt med andre, og ta initiativ til å finne på ting utenom studiene. Det går nok fint skal du se!

Skrevet

Tusen takk, det var betryggende å høre :) jeg synes det er litt vanskelig å bare skulle bli kjent med nye folk, men det går vel forhåpentligvis bra :)

Gjest Survival
Skrevet

Jeg var i samme båt som deg for en stund tilbake. Jeg var riktignok ikke veldig sjenert, men veldig nervøs for hvordan det kom til å gå. Du trenger ikke bekymre deg, du klarer deg nok helt fint! :) Jeg vet ikke hvor du skal studere, men på de fleste universitet er det enkelt å bli kjent med noen. Man finner jo noen man skal samarbeide med på studiet, og da får man gjerne venner også. Om studiestedet ditt arrangerer sånn bli-kjent-uke der man har en fadder, kan det også være en god måte å komme inn i et miljø på. Delta aktivt. Du trenger ikke drikke masse alkohol og være full begge ukene slik som mange er, men bare hiv deg med en liten stund og vis at du eksisterer. Hehe.

Ellers blir man jo ofte plassert i posisjoner og situasjoner der man enkelt blir kjent med andre mennesker. Du skal kanskje ha en jobb på siden? Der kan det hende du blir kjent med noen. Om du skal samarbeide med noen på studiet, er det muligheter der. Trener du på et treningssenter kan du bli kjent med noen der. Har du andre spesielle aktiviteter, er det også en port for vennskap. Det fins mange muligheter, bare vær åpen for det! :)

Skrevet

kjente ikke en sjel da jeg flytta hit... til en by 5 timer unna hjemme og 2 timer unna nermeste by der jeg har venner fra før :P

men det gikk kjempegreit! jeg var med på fadderuka, og jobber frivillig på studentlokalet, og er ellers med på diverse ting som blir arrangert!

Bor også i kollektiv med andre studenter, og ble også kjent med folk på den måten!

Men nå bor jeg i en veldig liten by med en høgskole med rundt 4-500 studenter... så det er jo ett veldig tett studentmiljø og enkelt å bli kjent med folk:) Veldig mange andre her som heller ikke kjente noen fra før, så da blir man jo "tvunget" til å henge med folk for å ha et sosialt liv.. og det er jo veldig greit!

Men ja, er nok bare å melde seg på arrangementer, og prøv å vær sosial selv om du er litt sjenert. Sålenge du er der ihvertfall så blir du lagt merke til. Vi har ei som jobber på studentlokalet som er ganske sjenert, og som ikke har tatt så mye intiniativ til å snakke med andre... Men skal godt gjøres å ikke snakke med henne når hun er der så ofte liksom.... så ikke gjem deg hjemme alene, selv om det kan være litt skummelt de første dagene på skolen/klubber/verv osv....

men greit å prøve å snakke med folk uansett da!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til ny by hvor jeg ikke kjente noen. Jeg har blitt veldig godt kjent med klassen, og enkelte av dem ser jeg på som mine bedre venninner.

Nå er denne byen kun en halvtimes kjørertur fra der jeg kommer fra, så familie og andre venner er ikke langt unna :) Men godt å ha noen gode venninner i på skolen og i hverdagen :)

Det går nok helt fint, jeg er ganske sjenert av meg, men det gikk veldig fint. Er sikkert andre som er nye i byen på skolen, så man blir kjent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...