Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner man å tenke igjennom hva som skjer når en dør?

På sykklubben nevnte jeg i forbifarten at hele bisettelsen min, deling av innbo osv er planlagt. De reagerte kraftig ettersom jeg er barnløs og under 30, mente de at det nærmest var morbid å tenke slik.

Jeg skrev ned alt slikt da jeg var 19/20. Man kan jo dø når som helst og da er det greit for de etterlatte at slikt er på plass. Jeg kan ikke tenke meg at mamma skulle sitte å finne salmer når hun sørger.

Hva tenker andre om det? Jeg trodde det var normalt å ha orden i sysskene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

he he, joda, jeg ordnet ikke testamente før jeg fikk samboer, barn og stebarn. Inntil da var det greit å ikke ha testamente.

Men sanger til begravelsen? det har jeg ikke tenkt på ennå....

Gjest Helle
Skrevet

Bisettelsen har jeg ikke tenkt på, og kommer neppe til å tenke videre på det heller. Det synes jeg får bli opp til mine nærmeste å avgjøre. Det er jo for deres skyld det blir en bisettelse, ikke for min. Jeg kommer ikke til å være så veldig tilstedeværende kan du si. ;)

Testamente har vi skrevet, samboeren min og jeg. Vi er i midten av 30-årene. Jeg har ingen barn, og foreldrene mine har gått bort. Jeg ønsker ikke at noe av min arv skal gå til mine søsken, så jeg testamenterer alt til min samboer. Han har barn fra tidligere, så han har testamentert sine frie tredel til meg sånn at jeg ikke skal risikere å miste både hjemmet vårt og bil etc om han skulle gå bort før meg.

Testamente synes jeg det uansett er greit å ha fra tidlig alder, dersom det ikke er sånn at man ønsker at de som automatisk står som arvinger skal ha arven (man står jo fritt som barnløs og ugift). Skulle ha gjort det for mange, mange år siden.

Skrevet

Jeg og min samboer (er i beg. av 30 årene) har også skrevet testamente. Vi har ingen barn og vi arver hverandre om en av oss går bort. Fordi jeg ikke ønsker at mine "naturlige" arvinger skulle arve meg har jeg også satt opp ifbm dette.

Jeg har også laget et lite skriv om hva jeg ønsker skal gjøres med mine noen eiendeler, f.eks gamle dagbøker og annet spesielt/personlig.

Begravelsen har jeg ingen formening om, det får de etterlatte gjøre som de vil med.

Skrevet

Jeg har ikke testamente, men min samboer står som mottaker av min livsforsikring også gifter vi oss i August. Vi skriver nok ikke testamente før den tid.

Vi er ganske redde for å snakke om døden i Norge. Jeg synes det er dumt for da er så mye ugjort når man først faller fra også skal de etterlatte ordne med alt.

Jeg synes det er bra bra at du har organisert alt allerede, mye bedre enn de som ikke har ordnet med noe som helst.

Man bør og bli flinkere til å oppdatere testamente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...