AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Jeg har prøvd å gå ned i vekt i 3 år, men eneste som skjer er at vekta øker, øker og øker. Jeg har prøvd Grete Roede (kurs) og lavkarbo, begge med ingen resultat. Fra i fjor og til nå veier jeg 7 kg mer, til tross for at jeg har slanket meg hele tiden. Så hva gjør jeg? Jeg trener 4-6 gangr i uka, i tillegg til at jeg går mye. Jeg trener med PT, spinning, yoga, bodypump, step++ Jeg spiser sunt! En vanlig dag for meg er cirka: Frokost: Knekkebrød med mager pålegg eller havregrøt Lunsj: to brødskiver med magertpålegg, middagsrester, salat. Før trening: eple eller knekkebrød Middag: fisk/kjøtt/fugl med grønnsaker.Noen ganger fullkornspasta/fullkornsris/quinoa/gryn e.l. Supper+++ Utenom ett glass melk, vann, svart kaffe og te. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for cirka 1.5 år siden og bruker medisiner mot det. Jeg får stadig høre at jeg stresser for mye til å gå ned i vekt. Hvordan kan jeg la hver å stresse? Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg blir snart gal av hva jeg kan spise og ikke spise. Enda mer frustrerende er at jeg ikke går ned, blir så fortvilet over at vekten øker og øker og jeg forbrilsk prøver å snu.
Gjest Nanne70 Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Dette høres jo unektelig noe merkelig ut, men det finnes nok en forklaring. Hvis du har gått på kur etter kur uten resultater, så kan det være fordi du har gått tilbake til "gamle vaner" etter endt kur. Det å gå ned i vekt på en sunn måte tar tid, og enda mer tid dersom du har lavt stoffskifte. Hvor lenge gikk du f.eks. på Grete Roede, og la du på deg underveis i kurset eller etterpå? Og hva med lavkarbo? Hvorfor fungerte ikke det? For øvrig er det påvist at stress kan føre til vektøkning eller i det minste forhindre vektnedgang pga at stress gjør at du utskiller kortisol. Kortisol er et hormon som utløses når du er stresset, og har som hovedoppgave å sørge for det at det alltid er tilgjengelig blodsukker i blodet, noe som forsåvidt er positivt, men for mye av dette hormonet har et negativ effekt. Kortisol kan føre til økt fettlagring og ubalanse i kroppssammensetningen. Har man et kosthold hvor man går i underskudd, altså at man spiser mindre enn man forbrenner, og/eller trener for mye er det fare for at kortisolmengden i blodet øker. Med andre ord kan det tenkes at du faktisk bør prøve å roe ned tempoet litt og prøve å være tålmodig, selv om det er vanskelig. Prøv deg litt fram med kostholdet, og pass på å spise variert og kose deg litt innimellom, og ikke heng deg alt for mye opp i hva du kan og ikke kan spise. Kan du evt prøve å ta et opphold med medisinen? Det høres jo ikke ut som om den har hjulpet deg noe særlig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Tusen takk for veldig mange gode råd, akkurat dette sier fastlegen min også. Men, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal roe ned og ikke stresse. Jeg prøver, prøver og prøver, men virker ikke som det er særlig velykket. Jeg gikk to Grete Roede kurs, gikk verken ned eller opp. Begynte på stoffskifte tlb cirka et halvt år etterpå. På lavkarbo gikk jeg ned 5 kg, men etter det stod jeg bomstiller i nesten ett år før jeg gikk opp 5-7 kg igjen (etter ett år gikk jeg over til vanlig Grete Roede kost, og har lagt på meg 5-7 kg) og her er jeg nå. Jeg har 20 kg for mye, så er ikke noen "små" kilo som skal av heller.
Gjest *Maja* Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Hmmm...jeg tror grunnen til at det er vanskelig for deg er fordi du henger deg for mye opp i at du skal gå ned i vekt, fremfor å fokusere på at du heller skal endre livsstil. Mat og trening bør ikke kun være fordi målet er ned i kilo, men fordi du vi ha en sunn og sterk kropp skal vare livet ut. Det ser også ut som om at du spiser for lite, noe jeg tror vil gjøre at du ofte sprekker og spiser mer kalorier enn du trenger. Jeg kan for min egen del varmt anbefale jogging som en fin treningsform. Ikke bare er det den mest effektive måten å miste fett på, men det er knallbra for hjertet og skjelett. Husk at om du bygger mye muskler(ser du trener en del styrke) så vil musklene legge seg under fettet om det ikke reduseres og du vil se mye større ut enn du "egentlig" er(om du skjønner). Det er også viktig at du spiser godt, men riktig! Frokost: 1 dl havregryn kokt på vann med eple og kanel/ Eggerøre av 2 egg, 4 skinkebiter og 2 Ryvita Ca. 300 kalorier Lunsj: Salat av 100 gram kjøtt, 2 kokte egg og masse grønt. Ca. 300 Kalorier Mellom: 1 neve valnøtter og en frukt Ca. 250 kalorier Middag: 200 gram kjøtt/fisk/fugl stek i 1 SS solsikkeolje, en knytteneve pasta/ris etc og masse grønnsaker(gjerne med litt lettrømme, kokosmelksaus etc. på siden) Ca. 500-600 Kalorier Kvelds: Eggerøre, fruktalat, valøtter, 2-3 Ryvita med masse magert skinkepålegg etc. Ca. 200 Kalorier Dette er ca. 1700 kalorier som er greit underkudd når en ska ned i vekt. Husk at en skal kompensere med litt ekstra de dagene en trener: Før trening: 1 boks ananas(biter i egen juice med et dryss kanel) Ca.120 Kalorier RETT etter trening: 2 dl Sjokomelk Ca 150 Kalorier Drikk ellers kun vann og spis frukt om du vil ha noe "ekstra". Jeg tror et slikt kosthold vil gjøre det lettere for deg å unngå sprekker da det metter godt OG holder deg mett lenge. Ha en dag i uka der du gjerne spiser noe "junk" som en bedre middag eller litt godis, men spiser du slik som dette i hverdagen over en engre periode og erstatter søtsug med frukt, så tror jeg du fort vi merke at søtsuget forsvinner. Har iallefall funket for meg
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Tillater du deg noen gang små fristeler? En sjokoladebit her og litt potetgull i helgen der kan faktsik påvirke resultatet om man er uheldig med forbrenningen eller stoffskifte. Jeg spiste passe sunt,trodde jeg, og var ikke klar over at det lille sukkeret jeg spiste saboterte alt. Det skal ikke så mye til, for noen av oss som er uheldige med forbrenningen. En godtedag som noen nevner over funket IKKE for meg..Det beste var å slutte tvert med all "kos" Det som funket for meg var å kutte ut all olje,smør og annet fett i matlagingen, spiste massevis av ovnsbakt laks i leirgryte, og alt av melkeprodukter (ost også) sukker og salt spiste jeg heller ikke, så ikke noe halvfabrikata eller ferdige sauser. Ikke noe gjær, så ikke brød og ikke alkohol.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Dette skjedde med meg også pga lavt stoffskifte, og jeg gikk ikke ned i vekt uansett hva jeg prøvde. Trente aktivt, og prøvde alt fra normalt antall kalorier til 1300 kcal. På det meste gikk jeg ned 2 kilo, og sånn var det i et par år iallefall. Jeg gikk ikke ned før jeg fikk før høyt stoffskifte(det anbefaler jeg virkelig ikke - det var ikke intensjonelt, raste ned 20 kg på få måneder og ble veldig dårlig), og nå som det er normalisert igjen går jeg mye kjappere opp i vekt enn folk med normal forbrenning. Jeg går faktisk opp litt i vekt for hver nedover-justering jeg tar med Levaxinen. Har du sjekket at du er optimalt justert? Hva er verdiene dine?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Jeg sliter med akkurat det samme og jeg er sikker på at det skyldes stoffskiftet. Jeg er ok medisinert og har blitt kvitt alle andre plager jeg hadde før jeg begynte med medisiner, men vekta er det helt umulig å gjøre noe med. Vel, kanskje ikke umulig, men jeg har også gått på Grete Roede-kurs på 1200 kcal og gikk omtrent ikke ned noen ting (ca 1 kg på 8 uker). Jeg trener og passer veldig på hva jeg putter i meg. Jeg har en maksgrense for hva jeg skal veie og sliter virkelig beinhardt for å holde meg under den. Jeg er litt rund men har bare måttet aksepter det, for jeg kan ikke stresse livet av meg for å gå ned. Jeg får heller konsentrere meg om ikke å bli overvektig. Det er noe dritt med det stoffskiftet, gitt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #8 Skrevet 29. mars 2012 Som flere andre sier, sjekk stoffskifteverdiene dine! Og ikke slå deg til ro med at du er innefor "normalgrensa", for mange av oss med lavt stoffskifte må man ganske nærme grensa for for HØYT stoffskifte før vektproblemene stabiliserer seg. Å gå ned i vekt med lavt stoffskifte kan veldig godt beskrives som å kjøre med bremsene på. Det går ikke spesielt fort...
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #9 Skrevet 29. mars 2012 Tusen takk for veldig mange bra svar, det hjelper meg! Jeg har akkurat tatt nye blodprøver, men vet ikke referansene enda (men siden jeg ikke har hørt noe fra legen så er det vel normalt??). Skal bestille meg en legetime, for å høre hva legen mener. I fjor var det snakk om at jeg kansje trengte et tilleggshormon, skal ta det opp med legen igjen. Det er vanskelig og ikke unne seg noe, samtidig som man ikke skal stresse. For det er stress og hele tiden tenke "ikke spise det og ikke spis det". Selv om jeg i utgangspunkte nesten ikke spiser noe usunt (en sjokoladerute på lørdag ellers mango og annen frukt. Jeg er fullt klar over at også det inneholder sukker). Det er sååå fustrerende! sukk!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Har du målt c-peptid eller tatt glukosebelastning? Jeg tror nok at du har pre-diabetes2, altså insulinresistent. Insulinresistens er hovedårsaken til at folk legger på seg fett. Lavt stoffskifte har jo også en innvirkning, men ikke på langt nær like mye som insulinresistens. 1
Wiggins Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Jeg har prøvd å gå ned i vekt i 3 år, men eneste som skjer er at vekta øker, øker og øker. Jeg har prøvd Grete Roede (kurs) og lavkarbo, begge med ingen resultat. Fra i fjor og til nå veier jeg 7 kg mer, til tross for at jeg har slanket meg hele tiden. Så hva gjør jeg? Jeg trener 4-6 gangr i uka, i tillegg til at jeg går mye. Jeg trener med PT, spinning, yoga, bodypump, step++ Du trener en del skjønner jeg, men hvor aktiv er du i hverdagen? For de fleste gjelder det at om du står og går en hel arbeidsdag, f. eks. jobber i et bakeri, så forbrenner du mer enn om du trener en time på tredemølle. Det er mye viktigere å være i en del aktivitet hver dag enn å trene 2-3 ganger i uka. Heis og rulletrapp burde vært forbudt for funksjonsfriske mennesker, ta heller trappa. Gå eller bruk sykkelen til skole/jobb i stedenfor å kjøre bil/buss. Når jeg snakker med folk om dette er veldig mange veldig flinke til å finne grunner til hvorfor de ikke kan sykle. "Jeg blir svett"/"Det er for langt"/"Jeg har ikke tid" osv. Selvsagt er dette elendige unnskyldninger. Blir man veldig svett kan man ha med seg en ekstra T-skjorte. Alle funksjonsfriske folk burde klare å sykle 10-15 km enkelt og greit på ikke så alt for lang tid (25-40 min). Hvis man ikke klarer dette burde man definitivt begynne, for da er formen meeeget dårlig. Dette ble en liten digresjon, jeg klarer bare ikke la mine kjepphester ligge. Hvis stoffskiftet ditt er normalt og kostholdet ditt er så bra som du beskriver her, så er mitt beste tips å øke aktivitetsmengden.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 Nei, jeg er ikke redd for å bli svett. Jeg går mye i hverdagen, jeg går i stedefor å ta buss/trikk/bane. Jeg bor også i 5 etg uten heise, så jeg løper en del ganger opp og ned der i løpet av en kveld. Så jeg holder meg i aktivitet utenfor trening på senter også (i den treninga regner jeg ikke med gåturer i helgen feks. rundt sognsvann o.l.)
AnonymBruker Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Jeg har bestemt meg for å kutte alt av godterier etter påske, samt redusere på karbohydrater. Vi får se hvordan det går. Holder dere oppdatert! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå