AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Mannen min har endelig forstått at han må ned "litt" i vekt da han er ca 168 høy og veier 130 kg. Han har satt et mål om å gå ned til 85 kg iløpet av et år noe som utgjør ca 4 kg i mnd. Siden jeg selv spiser NOKA og ellers lavkalori mat tenker han å starte på lavkalori han også.. En vanlig dag for han ser ca slik ut. - Frokost= 3-4 brødskiver med mellomgrovt brød, smør, ost og skinke som pålegg. - Lunch= 2-3 skiver med samme pålegg som frokost. - Middag= 1/2 pakke karbonadedeig med sikkert 2-300 gram spagetthi og et halvt glass saus (500 ml glass.) - Kvelds= samme som frokost. - Kvelds kos = 2 skåler potetgull (ca 100-150 gr) - Drikke= veldig tynn fp saft eller fb appelsin brus. Jeg mener at han burde kutte ned til 2 skiver til frokost og kvelds, lett ost og lett margarin eller gå over til bare skinke. Spise mer rent kjøtt til middag, mindre ris/pasta/potet og mer grønt. Kutte potetgull og brus og bevege seg mer. Det jeg trenger hjelp til (eller det han trenger hjelp til) er å sette opp en eller flere matplaner for hvordan han bør spise for å få i seg mindre kcal enn han forbrenner. Ifølge diett.no bør han få i seg 2993 kcal om dagen for å holde vekten. Kom gjerne med oppskrifter eller annet også om dere har
Gjest Tidssone Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Dersom han begynner med å kutte ut potetgull og brus, samt beveger seg en halvtime hver dag, vil han i alle fall i starten gå ned en kilo i uken. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Han bør skaffe seg en personlig trener og eventuelt vurdere Grete Roede. Noen steder har Grete Roede kurs bare for menn. Grete Roede jobber for livstilsending, og ikke diett, og det er det som er så viktig! Min mening: *Han kan ikke bare spise brødskiver. Dette må varieres med grovt knekkebrød, havregryn og melk, havregrøt, salat med litt rent kjøtt (og lite/ingen dressing). Youghutern Skyr metter godt og inneholder relativt lite kalorier, så den er fin som et slags mellommåltid. *Ang. middag. Han må bruke tallerkenmodellen: 50% skal være grønnsaker, 30% RENT kjøtt eller fisk, og deretter 20% ris, poteter. Det er altfor mye spaghetti som metter lite og har mye kalorier. Blandingsprodukter (altså kjøttfarse, pølser osv) må kuttes ned til et minimum. Spis kylling, svinefilet, litt renskåret storfekjøtt, torsk, laks osv. *Kalorier skal i hovedsak ikke komme fra drikke. Det er ok med litt melk, men ellers skal vann være hovedtørstedrikk. Om man trenger noe med litt smak må man drikke lettbrus eller lettsaft. Men ikke for mye, da dette kan stimulere til høyere appetitt. *Han må ta tilbake lørdagen. Da kan man kose seg med LITT chips og sjokolade. Men i all hovedsak anbefaler jeg så utrolig varmt en PT om dere har råd til det. Jeg var veldig overvektig selv og orket ikke tanken på å skulle trene. En personlig trener hjalp meg og jeg ble i mye bedre form raskere enn noen gang før og han støttet meg i forhold til mat og sånn. I tillegg så kan dere jo begge to vurdere Grete Roede i lag kanskje? Der får man bøker med masse oppskrifter der det blir regnet ut antall kalorier i middagen for dere, og det er hyggelige damer som jobber med dere og følger med. Man får gode tips til å lindre søtsug osv. Grunnen til at jeg sier dere begge, er fordi da kan du lære deg å leve på skikkelig mat istedet for NOKA som bare er noe tull... Jeg tror dere trenger å lære dere litt grunnleggende om mat, kalorier og hvordan kroppen fungerer. Lykke til! 3
Athene Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Jeg er enig i at det viktigste er å se på dette som en livsstilsendring, og ikke slanking. Sett opp en plan han kan følge resten av livet. Lavkalori er bra, unngå dietter og så videre. Og introduser aktivitet, lite i begynnelsen slik at ikke motivasjonen faller rett til buns. Som en person over her har nevnt mener jeg også at Grete Roede er det beste utgangspunktet, det finnes blant andre mange gode oppskrifter på hjemmesidene. Første punkt er å kutte ut chips, brus og andre ting som kun gir unødvendige kalorier. Drikke bør stort sett være rent vann. Selv sukkerfri brus tuller med blodsukkeret. Andre punkt - han spiser alt for mye butikkbrød. Se på alternativer til frokost og lunsj - havregryn, omeletter, salater, knekkebrød. Og bak knekkebrød og brød selv. Butikkbrød inneholder så mye rart. Fokuser på rene råvarer. Ren fisk og rent kjøtt, med masse grønnsaker. Sannsynligvis behøver han noe "fyll" for å bli mett, poteter og fullkornspasta er mye bedre alternativer en ris og pasta. Aktivitet - gå gjennom hva han liker. Er det noe han har drevet med før? Noe dere kan gjøre sammen som også kan gi forholdet ett løft? (jeg og mannen klatrer sammen, spiller squash og drar på sykkelturer i marka). Start rolig, men til faste tider slik at han får en rutine.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Han bør skaffe seg en personlig trener og eventuelt vurdere Grete Roede. Noen steder har Grete Roede kurs bare for menn. Grete Roede jobber for livstilsending, og ikke diett, og det er det som er så viktig! Min mening: *Han kan ikke bare spise brødskiver. Dette må varieres med grovt knekkebrød, havregryn og melk, havregrøt, salat med litt rent kjøtt (og lite/ingen dressing). Youghutern Skyr metter godt og inneholder relativt lite kalorier, så den er fin som et slags mellommåltid. *Ang. middag. Han må bruke tallerkenmodellen: 50% skal være grønnsaker, 30% RENT kjøtt eller fisk, og deretter 20% ris, poteter. Det er altfor mye spaghetti som metter lite og har mye kalorier. Blandingsprodukter (altså kjøttfarse, pølser osv) må kuttes ned til et minimum. Spis kylling, svinefilet, litt renskåret storfekjøtt, torsk, laks osv. *Kalorier skal i hovedsak ikke komme fra drikke. Det er ok med litt melk, men ellers skal vann være hovedtørstedrikk. Om man trenger noe med litt smak må man drikke lettbrus eller lettsaft. Men ikke for mye, da dette kan stimulere til høyere appetitt. *Han må ta tilbake lørdagen. Da kan man kose seg med LITT chips og sjokolade. Men i all hovedsak anbefaler jeg så utrolig varmt en PT om dere har råd til det. Jeg var veldig overvektig selv og orket ikke tanken på å skulle trene. En personlig trener hjalp meg og jeg ble i mye bedre form raskere enn noen gang før og han støttet meg i forhold til mat og sånn. I tillegg så kan dere jo begge to vurdere Grete Roede i lag kanskje? Der får man bøker med masse oppskrifter der det blir regnet ut antall kalorier i middagen for dere, og det er hyggelige damer som jobber med dere og følger med. Man får gode tips til å lindre søtsug osv. Grunnen til at jeg sier dere begge, er fordi da kan du lære deg å leve på skikkelig mat istedet for NOKA som bare er noe tull... Jeg tror dere trenger å lære dere litt grunnleggende om mat, kalorier og hvordan kroppen fungerer. Lykke til! Hei TS her Mye av dette har eg også tekt på og alt nevnt for han (orket ikke skrive opp alt jeg har nevt i starten her for da ville det blitt veldig langt ) Vår økonomi tillater dessverre ikke GR eller PT akkurat nå, og NOKA får jeg sponset pga blogg. En vanlig dag for meg ser ca slik ut. NOKA shake til frokost. Salat til lunch (med kylling/svin og mager dressing) Middag= ca det du sier over her, jeg har over halve tallerken med grønt, ca en kyllingfilet/ 100 gr svinekjøtt eller fisk + litt ris eller potet (bruker oftest sjy eller kikkoman som saus). Kvelds NOKA shake eller bar (eller salat/knekkebrød) Takk for mange bra tips over her
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Jeg er enig i at det viktigste er å se på dette som en livsstilsendring, og ikke slanking. Sett opp en plan han kan følge resten av livet. Lavkalori er bra, unngå dietter og så videre. Og introduser aktivitet, lite i begynnelsen slik at ikke motivasjonen faller rett til buns. Som en person over her har nevnt mener jeg også at Grete Roede er det beste utgangspunktet, det finnes blant andre mange gode oppskrifter på hjemmesidene. Første punkt er å kutte ut chips, brus og andre ting som kun gir unødvendige kalorier. Drikke bør stort sett være rent vann. Selv sukkerfri brus tuller med blodsukkeret. Andre punkt - han spiser alt for mye butikkbrød. Se på alternativer til frokost og lunsj - havregryn, omeletter, salater, knekkebrød. Og bak knekkebrød og brød selv. Butikkbrød inneholder så mye rart. Fokuser på rene råvarer. Ren fisk og rent kjøtt, med masse grønnsaker. Sannsynligvis behøver han noe "fyll" for å bli mett, poteter og fullkornspasta er mye bedre alternativer en ris og pasta. Aktivitet - gå gjennom hva han liker. Er det noe han har drevet med før? Noe dere kan gjøre sammen som også kan gi forholdet ett løft? (jeg og mannen klatrer sammen, spiller squash og drar på sykkelturer i marka). Start rolig, men til faste tider slik at han får en rutine. TS igjen Han har vært veldig glad i styrketrening før og dette vil han gjerne starte med igjen. Vi har også begynt å gå en times tid hver dag og fast søndagstur opp på fjelltopper med svigerfar (ofte varer turene fra 2-5 timer). squash har jeg bare prøvd en gang og faktisk ikke tenkt på siden, men det er uten tvil noe å prøve ut
snoker Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Signerer de andre over her, kutt potetgull og brus, mer ren mat og variasjon! Ikke minst trening og aktiviteter, alt hjelper.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Det blir litt off topic, men du bør vurdere å kutte det NOKA-greiene. Det er greit som en kickstart på slankingen, men å bare drikke en shake til frokost når du kan få i deg mye mer mettende næring på like mange kalorier blir litt for dumt.. Du sier dere ikke har råd til GR og det skal jeg ikke krangle på, men er du heeelt sikker? Jeg husker ikke hvor mye det koster, men tror dere kan dele opp regningene.. Ønsk dere bidrag til dette til bursdag, jul osv. Og bruk pengene på dette istedetfor den dyreste ferien. Dere vil få så utrolig mye igjen for det. Ellers kan det jo være en ide å oppsøke lege, som igjen kan sette din mann i kontakt med ernæringsfysiolog. Han/hun kan hjelpe med kostholdplan. Og ikke minst dette med at en har noen som kan følge en opp og snakke med i perioder det er vanskelig. Slik har jeg det med min PT. Jeg trenger bare å stille opp, koble ut hjernen og så passer han på at jeg jobber så hardt jeg kan. Når jeg trener uten han må jeg hele tiden passe på at jeg tar i så hardt jeg kan, ellers begynner jeg automatisk å "jukse" og senker tempoet. Nå passer han på det for meg, og jeg er rett og slett mindre sliten i hodet. For det er slitsomt å slanke seg! Men man tjener selvsagt på det i lengden. Jeg krysser fingrene for din mann 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Det blir litt off topic, men du bør vurdere å kutte det NOKA-greiene. Det er greit som en kickstart på slankingen, men å bare drikke en shake til frokost når du kan få i deg mye mer mettende næring på like mange kalorier blir litt for dumt.. Du sier dere ikke har råd til GR og det skal jeg ikke krangle på, men er du heeelt sikker? Jeg husker ikke hvor mye det koster, men tror dere kan dele opp regningene.. Ønsk dere bidrag til dette til bursdag, jul osv. Og bruk pengene på dette istedetfor den dyreste ferien. Dere vil få så utrolig mye igjen for det. Ellers kan det jo være en ide å oppsøke lege, som igjen kan sette din mann i kontakt med ernæringsfysiolog. Han/hun kan hjelpe med kostholdplan. Og ikke minst dette med at en har noen som kan følge en opp og snakke med i perioder det er vanskelig. Slik har jeg det med min PT. Jeg trenger bare å stille opp, koble ut hjernen og så passer han på at jeg jobber så hardt jeg kan. Når jeg trener uten han må jeg hele tiden passe på at jeg tar i så hardt jeg kan, ellers begynner jeg automatisk å "jukse" og senker tempoet. Nå passer han på det for meg, og jeg er rett og slett mindre sliten i hodet. For det er slitsomt å slanke seg! Men man tjener selvsagt på det i lengden. Jeg krysser fingrene for din mann Jeg syns helt ærlig shakene metter bra jeg og en shake holder meg mett i hvertfall 3 timer. En annen ting er at det er veldig lett å ta med seg en pose med shake hvis man skal på job eller andre ting, for da trenger man bare melk og det har jeg liggende på jobb (jeg jobber akkurat nå bare utplassert gjennom nav). Vi har regnet på det og med bryllup som vi sparer til og egen leilighet har vi rett og slett ikke råd til GR kurs, vi har heller ikke råd til personlig trener eller treningstudio for tiden så treningen foregår på egenhånd, noe som så klart gjør det lettere å utsette eller slappe av. Men jeg føler vi, eller jeg har blitt veldig flink der, og jeg prøver å motivere min kommende mann også til å bli med meg. Jeg sykler selv 2-3 ganger i uken så lenge det ikke er snø, jeg trener 20 minutter styrke på wii fit og jeg går tur med hunden en time om dagen, han er oftest med meg på turene men det er også det.. Nå har han som sagt forstått at han må gjøre noe med vekten, og derfor lurer jeg jo egentlig på hvordan dere syns en dagsplan skal se ut for han? Han sitt hovedproblem er at han spiser når han kjeder seg (som er ofte) og at det skal mye til før han blir mett.. Vi har hatt legetime og han står (vist) på venteliste til ernæringsfysolog men det var vist nok lang ventetid på det også, som alt annet her i området.. Klem fra TS
Liiah Skrevet 29. mars 2012 #10 Skrevet 29. mars 2012 Jeg ville bare nevne at Vektklubb.no er utrolig hjelpsom! Jeg bruker det selv, og har hatt veldig god virkning av den siden! Ikke er det spesielt dyrt heller, med tanke på hvor mye dere faktisk betaler for brus, potetgull og alt det som må kuttes ut/kuttes ned på. Det er jo tross alt en god investering i god helse, og synes ikke det er dyrt å betale noen hundre kroner i halvåret/året på dette! 1
Grønt blad Skrevet 29. mars 2012 #11 Skrevet 29. mars 2012 Se på det som en livsstilsendring, det vil si noe som han/dere kan leve med resten av livet. En livsstilsendring vil også kunne påvirke deg, spesielt når det gjelder kosthold. Å gjøre fullstendig helomveltning på kostholdet kan komme for brått på, og det er ikke sikkert at man da klarer å holde på det. Første bud: Kutt ut potetgull/snacks/kake/søt gjærbakst/brus/søt drikke til hverdags. Absolutt ingenting på hverdager. Bare der sparer man mange kcalorier, og suget etter det vil også forsvinne etter hvert. Innfør lørdagsgodt/-snacks og begrens det til lørdager. Andre bud: Han må ikke gå rundt og være sulten. Er man sulten får man fryktelig lyst på noe usunt, som sjokolade, og det er veldig vanskelig å holde seg unna godterier eller takke nei til kake på jobb. Er han mett etter fire brødskiver, så la han spise fire brødskiver. To brødskiver høres altfor lite ut til en voksen mann. Samtidig er det viktig å ikke spise seg sprengmett. Kjenn på metthetsfølelsen. Er man mett, så stopp å spise. Kast maten som er til overs. Spis gjerne på mindre tallerkener. En porsjon ser mye større ut på en liten tallerken enn en stor tallerken, og man kan lure øyet på den måten. Tredje bud: Bytt ut mellomgrovt brød med grovbrød (hele grovhetssirkelen på brødet skal være fylt). Grovbrød metter veldig mye bedre enn mellomgrovt, og det påvirker også blodsukkeret i mindre grad. Vann er først og fremst tørstedrikken, men det er selvsagt greit med et-to glass juice i løpet av dagen. Bare ta de små/mellomstore glassene, ikke de store glassene. Spise rent kjøtt (ikke farse), og godt med grønnsaker til middag. Lag maten fra bunnen av, og begrens saltmengden. Tallerkenmodellen er fin å følge. Bytt ut vanlig pasta og ris med grov pasta og grov ris, og ha gjerne kjøttfri mandag. Vegatarmat er sunt, og ingen tar skade av en middag uten kjøtt, der grønnsaker er i fokus. Fjerde bud: Det skal være lystbetont! Dette er en varig livsstilsendring, og man skal ikke gå rundt og nekte seg selv ting hele tiden. Spesielt i starten er det hardt, og det å bare spise kjedelig mat (det føles ofte slik i starten) uten noe godt er ikke gøy. Liker han ost og skinke, så la han spise ost og skinke, men begrens ostemengden hvis han er veldig glad i ost. Lag taco på lørdag, men bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig. La ham spise smør på brødskiva hvis det er viktig for ham. Små endringer kan også gjøre utslag på vekten, og man kan innføre større endringer etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #12 Skrevet 29. mars 2012 Det er godt mulig dette ikke blir tatt godt i mot, men jeg sier det likevel. Hva med å la mannen prøve lavkarbo? Mannen og jeg prøvde i en rekke år å gå ned i vekt, nettopp ved hjelp av lavkalori + trening, og det gikk jo litt ned i perioder... før det gikk opp igjen. I lengden orket vi ikke å gå sultne, rett og slett. Så bestemte vi oss for å prøve lavkarbo (og dette var før det ble en så enorm greie i media av det). Etter et år hadde jeg gått ned 25 kilo, og mannen 45! Han er riktignok litt lengre enn mannen din, men hadde en startvekt på 130 kg, han også. Verdt å merke, lavkarbo for oss var ikke bare bacon og smult. Vi lagde alle måltider fra bunn av, og vi spiste garantert fire ganger så mye grønnsaker som før. Null sultfølelse bidro også til at småspisingen ble helt utryddet, i tillegg til at ketosen gjorde at vi fint kunne ha laaange treningsøkter. For de som vil ned et par-tre kilo ser jeg egentlig ikke det helt store poenget med lavkarbo. Men dersom du må ned MYE, så trenger du absolutt å finne noe du klarer å holde ut med over tid. Å gå sulten eller føle at man bare spiser salat er ikke noe noen egentlig klarer over tid,. 4
Anglofil Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 (endret) Se på det som en livsstilsendring, det vil si noe som han/dere kan leve med resten av livet. En livsstilsendring vil også kunne påvirke deg, spesielt når det gjelder kosthold. Å gjøre fullstendig helomveltning på kostholdet kan komme for brått på, og det er ikke sikkert at man da klarer å holde på det. Første bud: Kutt ut potetgull/snacks/kake/søt gjærbakst/brus/søt drikke til hverdags. Absolutt ingenting på hverdager. Bare der sparer man mange kcalorier, og suget etter det vil også forsvinne etter hvert. Innfør lørdagsgodt/-snacks og begrens det til lørdager. Andre bud: Han må ikke gå rundt og være sulten. Er man sulten får man fryktelig lyst på noe usunt, som sjokolade, og det er veldig vanskelig å holde seg unna godterier eller takke nei til kake på jobb. Er han mett etter fire brødskiver, så la han spise fire brødskiver. To brødskiver høres altfor lite ut til en voksen mann. Samtidig er det viktig å ikke spise seg sprengmett. Kjenn på metthetsfølelsen. Er man mett, så stopp å spise. Kast maten som er til overs. Spis gjerne på mindre tallerkener. En porsjon ser mye større ut på en liten tallerken enn en stor tallerken, og man kan lure øyet på den måten. Tredje bud: Bytt ut mellomgrovt brød med grovbrød (hele grovhetssirkelen på brødet skal være fylt). Grovbrød metter veldig mye bedre enn mellomgrovt, og det påvirker også blodsukkeret i mindre grad. Vann er først og fremst tørstedrikken, men det er selvsagt greit med et-to glass juice i løpet av dagen. Bare ta de små/mellomstore glassene, ikke de store glassene. Spise rent kjøtt (ikke farse), og godt med grønnsaker til middag. Lag maten fra bunnen av, og begrens saltmengden. Tallerkenmodellen er fin å følge. Bytt ut vanlig pasta og ris med grov pasta og grov ris, og ha gjerne kjøttfri mandag. Vegatarmat er sunt, og ingen tar skade av en middag uten kjøtt, der grønnsaker er i fokus. Fjerde bud: Det skal være lystbetont! Dette er en varig livsstilsendring, og man skal ikke gå rundt og nekte seg selv ting hele tiden. Spesielt i starten er det hardt, og det å bare spise kjedelig mat (det føles ofte slik i starten) uten noe godt er ikke gøy. Liker han ost og skinke, så la han spise ost og skinke, men begrens ostemengden hvis han er veldig glad i ost. Lag taco på lørdag, men bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig. La ham spise smør på brødskiva hvis det er viktig for ham. Små endringer kan også gjøre utslag på vekten, og man kan innføre større endringer etter hvert. Veldig enig i dette! Når man har det godt med seg selv så er det også enklere å gå ned. Selv har jeg nå gått ned nesten 10 kg siden januar, uten å gå inn for det. Det har mest med at jeg har vært veldig konsekvent ift kostholdet mitt. Nå er jeg lavkarber, og jeg skal ikke anbefale det, det kan man kun finne ut av selv, men jeg har det så mye bedre ved å følge signalene til kroppen min. Selv legger jeg ukeplan på hva jeg skal spise til middag hver uke, på den måten er det vanskeligere å skeie ut. Og hvis jeg plutselg blir fysen så tar jeg heller en rute med mørk sjokolade eller noe for å bare stilne lysten. MEN, man må klare å si stopp til seg selv også. Aller viktigste er at man ikke går rundt sulten, prøv å lage måltider som metter godt. Jeg spiser mye grønnsaker, jeg har blitt mye flinkere til å spise fisk (egentlig liker jeg fisk godt, men når jeg ikke planla tidligere var det lett å falle for fristelsen for andre ting) og jeg drikker mye vann. For meg er det veldig viktig at dette er en livsstilsendring, og at det er noe man trives med. Det dummeste man kan gjøre, tror jeg, er å nekte seg selv alt mulig rart. Selv om jeg er lavkarber så spiser jeg kaker i bursdager, og jeg koser meg masse på ferie. For meg er nøkkelen: alt med måte, man trenger ikke å være ekstrem og overdrive. Jeg forøvrig ikke inn for å slanke meg, men fordi kroppen min trives bedre nå. Mvh Yvonne Endret 29. mars 2012 av Yvonne 1
Gjest Nanne70 Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Du har fått masse gode tips og råd om kosthold og aktivitet her, så det er bare å sette igang! Jeg la imidlertid merke til at du nevner at han spiser når han kjeder seg, og at det er noe han gjør ofte, er det noe han kan gjøre for å kjede seg mindre? Skaffe seg en hobby av noe slag kanskje? Gjerne en der han kanskje er litt i aktivitet og ikke blir sittende for mye i ro. Ellers er det viktig som andre nevner her å gi det tid, en kostholds- og livsstilsomlegging er ikke gjort i en håndvending. Jeg er også enig i at det å kutte ut godter og brus til hverdags samt å lage maten fra bunnen av og bake brød selv, er et godt utgangspunkt, bare det vil antakelig være nok til at han begynner å merke vektnedgang, og da blir han forhåpentligvis oppmuntret til å fortsette. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 Mannen min har endelig forstått at han må ned "litt" i vekt da han er ca 168 høy og veier 130 kg. Han har satt et mål om å gå ned til 85 kg iløpet av et år noe som utgjør ca 4 kg i mnd. Siden jeg selv spiser NOKA og ellers lavkalori mat tenker han å starte på lavkalori han også.. En vanlig dag for han ser ca slik ut. - Frokost= 3-4 brødskiver med mellomgrovt brød, smør, ost og skinke som pålegg. - Lunch= 2-3 skiver med samme pålegg som frokost. - Middag= 1/2 pakke karbonadedeig med sikkert 2-300 gram spagetthi og et halvt glass saus (500 ml glass.) - Kvelds= samme som frokost. - Kvelds kos = 2 skåler potetgull (ca 100-150 gr) - Drikke= veldig tynn fp saft eller fb appelsin brus. Jeg mener at han burde kutte ned til 2 skiver til frokost og kvelds, lett ost og lett margarin eller gå over til bare skinke. Spise mer rent kjøtt til middag, mindre ris/pasta/potet og mer grønt. Kutte potetgull og brus og bevege seg mer. Det jeg trenger hjelp til (eller det han trenger hjelp til) er å sette opp en eller flere matplaner for hvordan han bør spise for å få i seg mindre kcal enn han forbrenner. Ifølge diett.no bør han få i seg 2993 kcal om dagen for å holde vekten. Kom gjerne med oppskrifter eller annet også om dere har Det er mange fornuftige råd ovenfor, men jeg synes det blir helt feil å få mannen din over på en bestemt diett. En av grunnene til at folk spiser for mye, er at de spiser for ensidig. Det er riktignok mye brød mannen din spiser, men å drive å forby bestemte ting blir helt feil, det samme blir det å begrense mengdene sånn uten videre. Den eneste "dietten" jeg har sett som har gitt varige løsninger for alle som har prøvd den, og som ikke er like svindyr og "religiøs" som lavkarbo, er prinsippene til en dame som heter Mireillie Guilliano - Franske kvinner blir ikke fete: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1748545 Her er det prinsippene og ikke kaloritelling som teller: Kjøp mat fra markeder, lokalt og sesongbetinget, og lag maten fra grunnen av. Legg vekt på å bli kjent med hver enkelt smak, f.eks. tomat med litt salt og olivenolje. Ingenting er forbudt, men det er påbudt å spise variert. Prøv alt, men ligg helt unna halvfabrikata. Lag heller pastaen/spaghettien selv (deigen kan fryses) og tomatsausen fra bunnen. Det er faktisk så enkelt som å kjøpe inn eller dyrke hvitløk, løk, tomater og litt urter (timian, basilikum, oregano, laurbærblad). En dæsj vin og litt sukker gjør susen. Salte og pepre forsiktig. Spis sakte og spis små porsjoner. La maten synke (a la pause mellom forrett, hovedrett og dessert) før du vurderer om du virkelig trenger mer mat. Igjen er cluet å sørge for nok variasjon. Hvis dere har spaghetti til middag (hjemmelaget som sagt!), så server gjerne en salat med god dressing først, og sørg for at det også er en liten porsjon dessert. Sørg for at han alltid har snacks tilgjengelig hvis han blir sulten innimellom. Det kan være et eple (forsøk å spise bare halve eller en fjerdedel, kunsten er å dele opp i delikate skiver og strø på kanel eller noe), en sjokolade av god kvalitet, nøtteblanding (spis nøttene en og en - igjen: SMAK!). Gjør hvert måltid til en fest. Tenn stearinlys, sett blomster på bordet, duk, kanskje fin musikk. Og hvorfor må finserviset gjemmes bort og kun brukes til spesielle anledninger? Og selvfølgelig: Nok mosjon. Ikke nødvendigvis kjip trening, men turer med hyggelig selskap i hyggelige omgivelser. Jeg har aldri spist så mye digg som etter at jeg fulgte denne boken. Aldri har jeg gått så mye ned heller. Og jeg har blitt værende der. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #17 Skrevet 29. mars 2012 AB #16. Glemte å si at jeg alltid bruker meierismør på brødet. Men når vi f.eks. har suppe til middag klarer til og med min storspiste mann seg med to skiver. Hjembakt brød, så klart. Det behøver ikke engang være mørkt så lenge du får nok variasjon i kosten ellers.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #18 Skrevet 29. mars 2012 TS her igjen.. Takk for masse gode råd dere, helt supert.. Lavkarbo har vi prøvd ut for et års tid siden, men det passet ikke helt for oss, jeg er ikke så veldig glad i kjøtt og fett, og han slet med magen pga mye frø (i brød ol) og fett, han fikk også beskjed av legen om å ikke gå på dette (usikker på hvorfor). For meg har lavkalori funket som en livstilsendring, jeg har spist slik sen sommeren og trives godt, har stabilt blodsukker og bruker NOKA når jeg er på farten og som frokost da jeg sliter med å få i meg dette.. Det letteste er jo så klart om vi spiser det samme, slik at jeg slipper å lage flere retter til middag.. For oss føles det rett med lavkalori og spise mindre mengder, dette er noe han selv også føler er riktig, han må lære seg å kjenne på mettheten og ikke spise alt for kun å spise det liksom..
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #19 Skrevet 29. mars 2012 Jeg var på et foredrag med noen forskere som hadde funnet ut at fiskeprotein kan øke vektnedgang hos ekstremt overvektige. Dette gjaldt både hvit og rød fisk (torsk og laks), og man så en forskjell mellom grupper der annet matinntak og aktivitet var likt, slik at det kun var inntaket av fisk som varierte mellom gruppene. Selvsagt er det på forskningsstadiet ennå, men jeg har troen på det. Siden fisk også er sunt på andre måter, ville jeg derfor satse på å øke inntaket av fisk. Tror forskerne hadde sett på inntak av mellom 100-150 g filet av torsk eller fisk 5 ganger i uken, og det er kanskje litt vanskelig å få til hvis man ikke er veldig glad i fisk. Ellers ville jeg kuttet smør/margarin på brød, gå over til lettost, og spise mer knekkebrød. Havregrøt kokt med kli er også veldig mettende. Lykke til!
Dragonfly84 Skrevet 29. mars 2012 #20 Skrevet 29. mars 2012 Har han et eller flere treningsmål? Det er såå mye mer motiverende enn bare "Jeg skal ned så så mange kilo". For eksempel ha som mål at i sommer skal han delta i et mosjonsløp, f.eks. 5 km, og til neste sommer skal han klare halvmaraton eller triatlon eller sykkelløp, hva som helst egentlig, som kan gi den ekstra motivasjonen man trenger til å komme seg ut og brenne kalorier. Cardio brenner mye mer kalorier enn styrke, så det er veldig bra for vekttap, men styrke er lurt for å minske risikoen for skader. En treningssykkel eller tredemølle inne kan også være grei å ha, for da blir det ingen unnskyldning at det går noe på tv man gjerne skulle sett. Og for all del, ikke tenk at ting er ja-mat og nei-mat. Alt er lov, spesielt på lørdag. Jeg har gått ned ved hjelp av 6 dager i kaloriunderskudd og 1 dag heftig overskudd. Jeg spiser meg kvalm en dag i uka, slik at jeg klarer meg fint uten potetgull og brus resten av uka. Når det gjelder annen mat kan man gjøre mye for å gjøre favorittmaten sunnere, slik at man slipper å tenke "jeg kan aldri spise (...) mer". Tacosalat med magerkesam i stedet for taco med lefser og rømme, fullkornsspagetti med kyllingkjøttdeig og salat til... Man kan gjøre små endringer som har mye å si. Og som kveldskos er mango med vaniljekesam et kjempegodt alternativ! Bare husk at sunne ting også har kalorier Jeg var også en sånn person som tenkte "det må gå an å slanke seg selv om man drikker en boks cola og spiser en liten bolle potetgull om dagen", og det går sikkert det, altså, men da blir man ikke særlig mett. Mye bedre å spise seg mett på sunnere alternativer, og så skeie ut fullstendig en dag i uka. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå