Gå til innhold

ØRRET

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hel ørret i fryseren, vet ikke helt hva jeg skal lage av den. Er det noen som har noen forslag og hvor lenge skal den være i ovnen og hvor mange grader ?????????????????

Skrevet

Forslag 1: Fileter fisken. Bland sammen 1 ts chilipulver, 2 ts brunt sukker, 1 ts malt spisskummen, 1 ts timian, 1 ts salt og 2 ss olje. Pensle dette på begge sider av fileten og stek i panne 4-5 minutter på hver side. Server gjerne med bakt potet med rømmedressing (bland rømme med presset hvitløk, sitronsaft, litt salt, litt sukker, litt pepper, hakket vårløk/purre og litt hakket frisk chili).

Forslag 2: Legg filetene i en ildfast form. Dryss over hakket sjalottløk, litt frisk timian og hell over 2 dl tørr hvitvin. Dryss over salt og pepper og stek ved 180 grader i 15 minutter.

Forslag 3: Dryss salt og pepper på filetene og vend i litt mel. Stek 4-5 minutter på hver side. Ta opp av pannen og hell 4 dl matfløte, 3 ss Dijon-sennep og 2 ss vanlig mild sennep i pannen. La putre noen minutter før du visper inn et beger crème fraîche og en bunt hakket dill eller bladpersille. Smak til med salt og pepper. Legg fisken tilbake og varm opp. Her kan du også frese forskjellige grønnsaker med og lage en god fiskepanne.

Skrevet
Her har jeg skrevet om den enkleste tilberedning. Ikke raffinert, men du verden så godt!
Skrevet

Prøv om du kan filitere den, evt dele den i 2 og fjerne alle ben så godt som mulig.

Legg fiske filetene i aluminiums folie. Kryddre med salt, sitronpepper, basilikum, timian, kruspersille, oregano evt. de urtene du måtte like. Sleng på noen dråper sitron og legg på noen smørklatter.

Pakk inn fisken i folien og stek midt i ovn på 200 grader. Har du en filet på ca 800 gr. 30- 35 min.

Jammi :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...