humlen3 Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Hei Er det noen som har erfaring med HiST? Tenker på ingeniørudanningene innen bygg, kjemi og miljø Lærerne? Miljøet - faglig og sosialt? Lokalene? Undervisningen generelt? Og egentlig har jeg ikke forstått ingeniøryrket helt.. så hvis noen kan svare på følgende spørsmål hadde det hjulpet mye: 1. Har fått for meg at Norge trenger mange ingeniører, men at mange ingeniører ikke får jobb. Er dette tilfellet? (i såfall: Hvorfor?). Er det vanskelig å få jobb som ingeniør med så som så greie karakterer ("midt på treet")? 2. Er det vanlig for "den gjennomsnittlige ingeniøren" å må reise mye, som å bo et halvt år i utlandet. 3. Kan en ingeniør få jobb innen mange forskjellige yrker? 4. Må man være flink med teknologi før man begynner med med et ingeniørstudium? "Forstå innholdet av dataen". Hva med fysikk (dersom man ikke har hatt fysikk 2, selv om det ikke er et opptakskrav)? 5. Hva er forskjellen på å ta en bachelor + 2år (master) og det å begynne rett på en master? 6. Hva gjør en ingeniør til en ingeniør? Hva er "typiske" oppgaver for en ingeniør? Noen personlighetstrekk? 7. Dette varierer nok, men: Har en ingeniør greie arbeidsforhold, rettigheter og lønn? 8. Hvordan ser fremtidsutsiktene ut med tanke på jobb? 10. Hvordan varierer arbeidsmulighetene rundt om i landet? 11. Jobber de fleste ingeniørene i privat eller offentlig sektor? 12. Og hvis det er noen ingeniører her: Fornøyd med jobben? Disse spørsmålene var kanskje ikke lette å svare på, men setter pris på alle svar
Cata Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 1. Har fått for meg at Norge trenger mange ingeniører, men at mange ingeniører ikke får jobb. Er dette tilfellet? (i såfall: Hvorfor?). Er det vanskelig å få jobb som ingeniør med så som så greie karakterer ("midt på treet")? Tør ikke svare på denne siden det er for lenge siden jeg tok utdannelsen. 2. Er det vanlig for "den gjennomsnittlige ingeniøren" å må reise mye, som å bo et halvt år i utlandet. Nei, dvs. det er naturligvis avhengig av hvilken jobb og hvilket firma man jobber i. Serviceingeniører som jobber med maskin eller elektro har mye reising, kommunalt ansatte ingeniører har lite (veldig generelt sagt). Jobber man i offshorebransjen kan man påregne reising i perioder osv. 3. Kan en ingeniør få jobb innen mange forskjellige yrker? Nja.... De fleste havner vel noenlunde innen den fagretningen de har utdannet seg i, men en bygningsingeniør kan i en del tilfeller overlappe med en maskiningeniør, en kjemiker kan overlappe med en bioingeniør og så videre. Men innenfor hver fagretning er det jo mange forskjellige jobber man kan ha, tenk bare på forskjellen til en som driver med vedlikeholdsarbeid i en stor bedrift og en som selger maskindeler (begge deler kan være mulig med en maskinteknisk utdannelse). 4. Må man være flink med teknologi før man begynner med med et ingeniørstudium? "Forstå innholdet av dataen". Hva med fysikk (dersom man ikke har hatt fysikk 2, selv om det ikke er et opptakskrav)? Det hjelper å være flink, men er man det ikke så kan man likevel komme langt med å jobbe mye med stoffet. Hvordan det er med de forskjellige fagkombinasjoner tør jeg ikke uttale meg om, men da jeg ble ingeniør for "100 år siden" så hadde jeg språkfag fra VGS. Det løste jeg med å ta et ettårig forkurs, med alle naturfagene samtidig. Hvordan muligheten til dette er i dag, vet jeg ikke. 5. Hva er forskjellen på å ta en bachelor + 2år (master) og det å begynne rett på en master? Vet ikke. Hvis det er noenlunde likt "gammeldags" ingeniørhøgskole pluss påbygning på NTH så er vel forskjellen at man har mindre tung teori i starten hvis man tar bachelor + 2 år. Men studiet kan ha forandret seg i så måte. 6. Hva gjør en ingeniør til en ingeniør? Hva er "typiske" oppgaver for en ingeniør? Noen personlighetstrekk? Jeg tror ikke det er noen typiske oppgaver. Mange havner innen prosjektplanlegging, noen som selgere, noen som driftsingeniører i større bedrifter og en del ender med oppgaver innen HMSK. 7. Dette varierer nok, men: Har en ingeniør greie arbeidsforhold, rettigheter og lønn? Rettigheter og lønn er trolig greit nok de fleste plasser, når det gjelder arbeidsforhold så kommer det litt an på hva man synes er greit. Mange må regne med perioder med mye overtid, andre kan ha rimelig grei 8-15 jobb. 8. Hvordan ser fremtidsutsiktene ut med tanke på jobb? Umulig å si. Det vil variere med fagretning. Alle ingeniørfag har sine opp- og ned perioder i arbeidsmarkedet. Generelt sies det at det forventes etterspørsel etter folk med teknisk utdannelse, men det er også blitt påstått i perioder med mye arbeidsledighet. 10. Hvordan varierer arbeidsmulighetene rundt om i landet? Igjen - kommer an på fagområde og etterspørsel. 11. Jobber de fleste ingeniørene i privat eller offentlig sektor? Vet ikke, aldri tenkt på det. 12. Og hvis det er noen ingeniører her: Fornøyd med jobben? J Jeg var ingeniør og var fornøyd, så videreutdannet jeg meg til datidens siv. ing - og ble vel så fornøyd
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Hei Er det noen som har erfaring med HiST? Tenker på ingeniørudanningene innen bygg, kjemi og miljø Lærerne? Miljøet - faglig og sosialt? Lokalene? Undervisningen generelt? Og egentlig har jeg ikke forstått ingeniøryrket helt.. så hvis noen kan svare på følgende spørsmål hadde det hjulpet mye: 1. Har fått for meg at Norge trenger mange ingeniører, men at mange ingeniører ikke får jobb. Er dette tilfellet? (i såfall: Hvorfor?). Er det vanskelig å få jobb som ingeniør med så som så greie karakterer ("midt på treet")? Det er ganske vanskelig å få jobb som ingeniør som nyutdannet er mitt inntrykk, veldig få som er villig til å ta inn nye å lære de opp. Har du svært gode karakterer så er det nok lettere, da det finnes spesielle programmer skreddersydd for disse trainee. Har du mye erfaring er det kjempelett å få jobb. Generelt er det vanskelig for nyutdannede 2. Er det vanlig for "den gjennomsnittlige ingeniøren" å må reise mye, som å bo et halvt år i utlandet. Kommer an på 3. Kan en ingeniør få jobb innen mange forskjellige yrker? Ja 4. Må man være flink med teknologi før man begynner med med et ingeniørstudium? "Forstå innholdet av dataen". Hva med fysikk (dersom man ikke har hatt fysikk 2, selv om det ikke er et opptakskrav)? Jeg hadde ikke fysikke 2, men gjorde de ok på ingeniøren 5. Hva er forskjellen på å ta en bachelor + 2år (master) og det å begynne rett på en master? Bachelor er mer praktisk, 5-årig master mer teoretisk og vanskeligere. Det er stor forskjell på ingeniørstudier ved høgskole og NTNU. Det er mye høyere krav ved NTNU i teoretiske fag. 6. Hva gjør en ingeniør til en ingeniør? Hva er "typiske" oppgaver for en ingeniør? Noen personlighetstrekk? Mye forskellig 7. Dette varierer nok, men: Har en ingeniør greie arbeidsforhold, rettigheter og lønn? Varierer 8. Hvordan ser fremtidsutsiktene ut med tanke på jobb? Ikke så bra 10. Hvordan varierer arbeidsmulighetene rundt om i landet? Kommer an på 11. Jobber de fleste ingeniørene i privat eller offentlig sektor? Privat 12. Og hvis det er noen ingeniører her: Fornøyd med jobben? Disse spørsmålene var kanskje ikke lette å svare på, men setter pris på alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå