Gå til innhold

Andre med matintoleranse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hel haug med matvarer jeg er intolerant mot. Med tiden håper jeg på å kunne tåle disse igjen. Det jeg sliter med er å holde meg motet oppe og holde meg unna disse matvarene over lang tid. Matvarene jeg ikke tåler her:

- alle meieriprodukter

- alle kornprodukter

- egg

- gjær (noe som gjør at alt med eddik ikke kan spises)

- pasta, ris, og kan til nød spise poteter

ernæringsterapauten jeg går til mener også jeg skal holde meg unna sukker (greit nok) og all frukt pga fruktsukkeret.

Jeg gjør ikke annet enn å tenke på mat og da (selvsagt) alt jeg ikke kan spise. Jeg klarer å holde meg unna en viss periode for så å "havne utpå" en dag eller to med mat jeg ikke bør ha. Det er så forbanna vanskelig å holde seg unna alt :( Jeg meker at formen blir bedre, men det hjelper liksom ikke når jeg er dritt lei maten..

Vil gjerne høre fra andre i samme situasjon :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, og sliter også med å holde meg unna maten jeg ikke bør ha i mange dager i strekk. Nå får jeg ikke noen alvorlig konsekvens av å spise det jeg ikke tåler innimellom, men jeg angrer på det når symptomene kommer. Håper at jeg med tiden klarer lengre perioder av gangen, men jeg kommer nok aldri til å kutte alt ut for resten av livet. Er alt for glad i mat til det. :gjeiper:

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Jeg har irritabel tarm og kan nesten ikke spise noe. Jeg har blitt kreativ på kjøkkenet med det jeg kan spise, men hverdagen min er ganske enforming når det kommer til mat. Kjedelig, men verdt det i lengden da jeg blir syk og dårlig om jeg sprekker eller får i meg noe jeg ikke tåler.

Det var som å slutte å røyke(all over again), må bare holde meg unna det jeg ikke kan spise.

Gjær(inkluderer øl og vin)

Potetstivelse, maisstilvelse, bakepulver

Potet

Alle grønnsaker utenom tomat

All frukt utenom ananas

Bær

Hvitt mel

Sukkerfrie varer(jupp; må tygge tyggis MED sukker)

Laktose(kan heller ikke spise oster)

Ja...Det var vel det meste.

Endret av *Maja*
Skrevet

Hei!

Jeg har "selvdiagnostisert" meg med at jeg ikke tåler laktose (får ganske kraftige reaksjoner når jeg spiser melkeprodukter med mye fett, mens vanlig ost og lett melk går greit), men nå lurer jeg på om det kanskje er mer jeg ikke tåler også. Er ofte og mye dårlig i magen..

MEN, når jeg var til legen for å utrede mageproblemene mine for tre år siden, sa jeg at jeg trodde det var melk (reaksjonene kommer jo med en gang etter inntak), og de tok blodprøver av meg. Når svaret kom sa de "Vi kan ikke bekrefte at du er laktoseintolerant, men vi kan heller ikke se bort ifra det". Og da lurer jeg på, hva gjorde de feil da? Det var jo derfor jeg var der.

Har jo lyst til å få sjekka det skikkelig, men har ikke lyst til å gå til legen igjen, hvis DET er svaret jeg skal få...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, og sliter også med å holde meg unna maten jeg ikke bør ha i mange dager i strekk. Nå får jeg ikke noen alvorlig konsekvens av å spise det jeg ikke tåler innimellom, men jeg angrer på det når symptomene kommer. Håper at jeg med tiden klarer lengre perioder av gangen, men jeg kommer nok aldri til å kutte alt ut for resten av livet. Er alt for glad i mat til det. :gjeiper:

Jeg får heller ingen alvorlige konsekvenser av å spise det jeg ikke tåler. Men jeg går sakte men sikkert opp i vekt av det :( Så hovedmålet mitt er egentlig å gå ned, men det er så forbanna vanskelig å komme seg inn i rytmen med den maten igjen ;)

Er fryktelig glad i mat jeg også! Skulle ønske jeg bare så på mat som en nødvendighet :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har irritabel tarm og kan nesten ikke spise noe. Jeg har blitt kreativ på kjøkkenet med det jeg kan spise, men hverdagen min er ganske enforming når det kommer til mat. Kjedelig, men verdt det i lengden da jeg blir syk og dårlig om jeg sprekker eller får i meg noe jeg ikke tåler.

Det var som å slutte å røyke(all over again), må bare holde meg unna det jeg ikke kan spise.

Potet

All frukt utenom ananas

Bær

Hvitt mel

Hmm, det var jo verre enn meg!

Kan du skrive litt hva du spiser til de forskjellige måltidene så får jeg kanskje noen tips :)

Tar du vitaminer ved siden av for å dekke det behovet da?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Potet

All frukt utenom ananas

Bær

Hvitt mel

Kan du skrive litt hva du spiser til de forskjellige måltidene så får jeg kanskje noen tips :)

TS

Skrevet

Nøtteallergi. Det jeg lurer på, som jeg egentlig aldri har fått noe godt svar på. Er dette noe de fleste er født med eller utvikler? Og, gjelder dette for andre matintoleranser/allergier?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har "selvdiagnostisert" meg med at jeg ikke tåler laktose (får ganske kraftige reaksjoner når jeg spiser melkeprodukter med mye fett, mens vanlig ost og lett melk går greit), men nå lurer jeg på om det kanskje er mer jeg ikke tåler også. Er ofte og mye dårlig i magen..

MEN, når jeg var til legen for å utrede mageproblemene mine for tre år siden, sa jeg at jeg trodde det var melk (reaksjonene kommer jo med en gang etter inntak), og de tok blodprøver av meg. Når svaret kom sa de "Vi kan ikke bekrefte at du er laktoseintolerant, men vi kan heller ikke se bort ifra det". Og da lurer jeg på, hva gjorde de feil da? Det var jo derfor jeg var der.

Har jo lyst til å få sjekka det skikkelig, men har ikke lyst til å gå til legen igjen, hvis DET er svaret jeg skal få...

Jeg vil anbefale deg å dra privat. Hvis du ikke bor altfor langt unna Oslo vil jeg anbefale Balderklinikken :) De er knallgode på ernæringsproblemer :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nøtteallergi. Det jeg lurer på, som jeg egentlig aldri har fått noe godt svar på. Er dette noe de fleste er født med eller utvikler? Og, gjelder dette for andre matintoleranser/allergier?

Jeg har utviklet min intoleranse etterhvert hvertfall. Den har antakelig dukket opp pga hormonell prevensjon og håpet er at jeg skal tåle matvarene igjen etterhvert. Det tar bare litt tid. Jeg må ha vitaminer, mineraler og noe som heter probiotika for at det skal bli bedre.

Jeg har fått veldig god hjelp på Balderklinikken og anbefaler de på det sterkeste :)

TS

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

TS

Jeg kan spise havregrøt når det er kokt, men ikke rått. Da hever det i magen min. Ryvita knekkebrød er også supert, da det er grovt og ingen gjær i.

Det blir mye egg, kokt skinke, karbonadedeig, Ryvita knekkebrød, solsikkeolje, valnøtter, ananas, kokosmelk, soyasjokomelk i hverdagen.

Tåler grov pasta i moderat mengde, men hvitt mel etc. blir jeg fryktelig oppblåst av. Når jeg lager pizza, cookies, muffins, vafler, rundstykker etc så bruker jeg alltid fibramel eller grovbakstmel. Bruker natron i bakverk, da det hever øyeblikkelig i ovnen slik at jeg ikke blir oppblåst.

Hehe, glemte å skive at jeg heller ikke tåler løk/hvitløk.

Endret av *Maja*
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg kan ikke spise:

- melk og gluten pga intoleranse

- nøtter og mandler pga allergi.

Det er bare et par måneder siden jeg fikk påvist dette (nøtter visste jeg om fra før) samt lekk tarm. Jeg er fortsatt i en form for omleggingsfase mtp kostholdet, og lærer noe nytt hele tiden. Generelt er vi ganske opptatt av å lage det meste av maten fra bunnen av her i heimen, men jeg blir sjokka over hvor mye forkjellig produsenter klarer å putte melk og gluten i!

Jeg ser over at Balderklinikken i Oslo blir anbefalt; jeg har aldri vært i kontakt med dem, men jeg har fått veldig god hjelp på Arena Klinikken i Oslo, så dem kan jeg anbefale. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har også nøtteallergi. Jeg fikk den først når jeg var 16 år gammel.

Sånn jeg forstod det på legen, så ligger slike allergier latent, men at det er et eller annet som utløser den. Jeg hadde frem til jeg var 16, spist nøtter uten å merke noenting. Det som utløste allergien var paranøtter, som jeg da aldri hadde spist før. Dermed fikk jeg en utrolig kraftig reaksjon, måtte på legevakten, og går den dag i dag med allergisprøyte (epipenn) i vesken.

Jeg ble skikkelig utredet etter denne episoden, og reagerer også på andre nøttetyper nå, som da denne episoden med paranøtter utløste. I tillegg så får jeg en del kryssallergier i vår/sommer halvåret, ettersom jeg også reagerer på ulike pollen og gress. Jeg kan for eksempel spise epler i vinterhalvåret, men om sommeren så begynner jeg å klø i halsen.

Angående nøtteallergien så må jeg holde meg unna alle produkter med spor av nøtter (is, kjeks, sjokolade etc etc), selv om jeg i utgangspunktet ikke har reagert på den nøttetypen. Når man først reagerer på en eller noen nøttetyper, så kan man lett utvikle mot de andre også. Derfor holder jeg meg bare unna.

Skrevet

Er en av disse heldige få som aldri vokste av meg eggeallergien min. Det er ikke slik at jeg må utøve noen selvkontroll for å la være å spise egg, for reaksjonen når jeg får i meg egg er så kraftig at den i verste fall kan være dødelig om jeg ikke får i meg medisiner... Kroppen er en rar greie. Synes det er veldig irriterende fordi egg er så sunt, enkelt, billig og mettende i seg selv, og fordi det er egg i så utrolig mange oppskrifter.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg kan ikke spise:

- melk og gluten pga intoleranse

- nøtter og mandler pga allergi.

Det er bare et par måneder siden jeg fikk påvist dette (nøtter visste jeg om fra før) samt lekk tarm. Jeg er fortsatt i en form for omleggingsfase mtp kostholdet, og lærer noe nytt hele tiden. Generelt er vi ganske opptatt av å lage det meste av maten fra bunnen av her i heimen, men jeg blir sjokka over hvor mye forkjellig produsenter klarer å putte melk og gluten i!

Jeg ser over at Balderklinikken i Oslo blir anbefalt; jeg har aldri vært i kontakt med dem, men jeg har fått veldig god hjelp på Arena Klinikken i Oslo, så dem kan jeg anbefale. :)

Jeg har fått påvist lekk-tarm på Balderklinikken og er forespeilet at jeg kan bli kvitt intoleransen etterhvert. Har du fått samme beskjed?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist lekk-tarm på Balderklinikken og er forespeilet at jeg kan bli kvitt intoleransen etterhvert. Har du fått samme beskjed?

TS

Ja, jeg har fått samme beskjed! :)

Jeg scorte høyt på andre matvarer også, men behandleren sa at dette veldig trolig var pga lekk tarm, og skal derfor ikke "bry" meg veldig om den høye scoren på andre matvarer per dags dato. Jeg skal ha null toleranse på melk og gluten (som trolig har vært med å skade tarmen) i seks uker for deretter å begynne og tilføre noen ingredienser for å se om kroppen tolerere det bedre da.

I tillegg til dette har jeg begynt på diverse tilskudd som skal bidra til å reparere tarmen. Har du også begynt på ulike tilskudd?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Har fått på vist lekk tarm av en homopat. Har gått på det i 2 og en halv uke og skal fortsette med denne dietten i 50 uker. totalt 1 år. Merker stor forandring fra hvordan jeg hadde før. da jeg har slitt med mage smerter i 3-4 år.

Tar ulike kost tilskudd som består av omega3 og 6 tabletter, multivitamin, Omxtra og en til jeg ikke husker.

Kjempe glad for at det er bedring og håper det holder seg silk.

:jepp:

:ninja:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...