Yvonne86 Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Jeg og samboeren skal flytte nordover til høsten. Han skal studere, så vi blir boende i 3 år. Enten leier vi en privat leilighet eller så leier vi en studentleilighet gjennom studentsamskipnaden. Jeg eier en bolig nå som vi skal leie ut i denne perioden. Husleien vil være på 10.000,- + strøm. Leieutgiftene i nord vil være på ca 3000,- på hver av oss. Jeg har ca 1300000,- i boliglån pr i dag. Vil jeg da måtte betale skatt av leieinntektene? I så fall hvor mye? Har forsøkt å finne svar på skatteetatens side, men er så dårlig på sånt Noen som kan hjelpe meg? Vil nødig ha baksmell på skatten neste år
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Du må iallfall skatte av leieinntektene. Noen andre for hoste opp lovparagrafene. Jeg vet de er litt endret siden jeg leide ut. Jeg fikk en sabla skattesmell. Du må se bort fra lånet ditt. Selv om det er knyttet til bolig så har det ingenting å si ved utleie. Du får skattefradrag for rentene som vanlig. Du kan få trukket av noen utgifter i forbindelse med utleie. Mer spesifisert på hva det gjelder må andre hjelpe deg med. Jeg vet at dersom du betaler renovasjon, vannavgift etter forbruk, bygningsforsikring mm så er dette utgifter du kan trekke i fra leieinntektene. Betaler du husleie i dag?
Yvonne86 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2012 Betaler ikke husleie. Bor i sameie, så jeg betaler 1200,- i fellesutgifter. Dette inkluderer bl.a tv og byggforsikring
Gjest Spinell Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Du skatter 28% av leieinntektene, men du må huske å føre opp alle fradragsberettigede utgifter. Skatteetaten har eget skjema for føring av utleie. Se her for informasjon og lenke til skjema og brosjyre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå