Gå til innhold

Koldtbord/tapas i bryllup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dorey

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup (en oppgradert, moderne utgave, ikke tørre karbonader og kokt laks...) og folk var kjempefornøyde :) Alle fikk noe de likte og maten var kjempegod. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noe av det vi har tenkt til nå er.

- Hjemmelaget karbonader.

- Marinert kyllingfileter.

- Laks/ørret.

- Spekemat.

- Reker og krepsehaler.

- Vårruller (det er en kjent ting for oss å ha, så dette blir tatt med for å gjøre det litt personlig pluss at alle liker det).

- Små pølser.

- Forskjellige skinker.

- Tapas kjøttboller.

- Tapas skampi?

- Forskjellige salater.

- Dressing, aioli, sauser som passer til maten.

- Brød.

- Ris.

- Potetsalat/waldofsalat.

- Bagetter?

- Frukt osv.

- Eggerøre.

-

Det er det vi har klart å komme på til nå, kom gjerne med forslag på hva vi kan tillføye eller kutte ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Laks/ørret.

- Spekemat.

- Reker og krepsehaler.

- Vårruller (det er en kjent ting for oss å ha, så dette blir tatt med for å gjøre det litt personlig pluss at alle liker det).

- Små pølser.

- Forskjellige skinker.

- Tapas kjøttboller.

- Tapas skampi?

- Forskjellige salater.

- Brød.

- Ris.

- Bagetter?

- Frukt osv.

- Eggerøre.

-

Det er det vi har klart å komme på til nå, kom gjerne med forslag på hva vi kan tillføye eller kutte ut :)

TS her forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buffet er harry, mens tapas er suverent. Det gjør at gjestene må snakke sammen og sende skåler hit og dit. Dessuten kan man servere noe for enhver smak og allergi.

Jeg var i et bryllup hvor vegetar- og veganrettene og rettene som inneholdt svin og nøtter hadde små flagg i seg. Det fungerte utmerket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buffet er harry, mens tapas er suverent. Det gjør at gjestene må snakke sammen og sende skåler hit og dit. Dessuten kan man servere noe for enhver smak og allergi.

Jeg var i et bryllup hvor vegetar- og veganrettene og rettene som inneholdt svin og nøtter hadde små flagg i seg. Det fungerte utmerket.

Så rare folk er!! Tapas er jo bare en MODERNE versjon av koldtbord / buffet !!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Laks/ørret.

- Spekemat.

- Reker og krepsehaler.

- Små pølser.

- Forskjellige skinker.

- Tapas kjøttboller.

- Tapas skampi?

- Forskjellige salater.

- Brød.

- Ris.

- Bagetter?

- Frukt osv.

- Eggerøre.

-

-Stekte poteter

- kan ha både vanlig potetsalat og evt potetsalat med olje

- roastbiff

-gresk salat

- kyllingspidd (evt grillet med paprika,løk)

- tzatziki

- quisidillas

- tortillalomper med fyll, delt opp i biter med sticks i

Jeg er så for koldtbord / buffet / tapas (kjært barn har mnage navn) da finner alle noe de liker, store og små, unge og eldre!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så rare folk er!! Tapas er jo bare en MODERNE versjon av koldtbord / buffet !!

Med buffet mener jeg et stort bord hvor alle rettene står fremme og folk går bort og forskyner seg selv. Tapas er når rettene blir servert ved bordene hvor folk sitter. Bortsett fra at tapas egentlig er spansk kan man forsåvidt servere nøyaktig det samme. Rent sosialt er det et hav av forskjell. Stemningen er en helt annen når folk kan bli sittende å snakke og ikke må forlate bordet for å få mat.

Buffet ER harry.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med buffet mener jeg et stort bord hvor alle rettene står fremme og folk går bort og forskyner seg selv. Tapas er når rettene blir servert ved bordene hvor folk sitter. Bortsett fra at tapas egentlig er spansk kan man forsåvidt servere nøyaktig det samme. Rent sosialt er det et hav av forskjell. Stemningen er en helt annen når folk kan bli sittende å snakke og ikke må forlate bordet for å få mat.

Buffet ER harry.

Så lenge man forsyner seg på en organisert måte, så ser jeg ikke problemet med det? Synes det kan være vel så sosialt med buffet, som middag servert ved bordene. Man kan da fortsatt enkelt få til en utmerket og classy stemning :)

Men folk er forskjellige, og jeg respekterer din mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Stekte poteter

- kan ha både vanlig potetsalat og evt potetsalat med olje

- roastbiff

-gresk salat

- kyllingspidd (evt grillet med paprika,løk)

- tzatziki

- quisidillas

- tortillalomper med fyll, delt opp i biter med sticks i

Jeg er så for koldtbord / buffet / tapas (kjært barn har mnage navn) da finner alle noe de liker, store og små, unge og eldre!

Takk for supre tips :)

De er notert i permen ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik vi tenker blir det noen tapas retter og noen vanlig koldtbord retter som reker/røkelaks/stekt ørret/eggerøre/hjemmelaget karbonader ol.

Da vet vi at de eldre også finner noe de liker :) Vet at noen av de eldre som kommer ikke er så glad i denne "nymoderne sterke maten" hihi..

Kjempelurt. Genialt. Tapas - hurra! Norsk bondekost - hurra! Og det ene trenger ikke utelukke det andre. *Stjeler ideen til*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt. Genialt. Tapas - hurra! Norsk bondekost - hurra! Og det ene trenger ikke utelukke det andre. *Stjeler ideen til*

Ja vi syns dette er veldig greit, man får det tradisjonelle og det moderne, alle blir fornøyde (håper jeg hehe)..

Bare stjel i vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var nettopp i 2 bryllup nå i mars og i begge ble det servert tapas.

I det ene hadde bruden og brudgommen laget ALL tapas selv (brudgommen er gourmethobbykokk) med enkle oppskrifter de hadde funnet på nettet. De budsjetterte med 7000 kr til 50 personer. Og det holdt godt.

Maten var mildt sagt himmelsk!

Disse rettene ble bl.a brukt:

-kjøttboller

-spekeskinke

-glasert tapasribbe

-en slags potetsalat

-aioli

-hummus

-kyllingklubber

-mozzarellasalat med rødløk

-lefserull

-scampispyd og kyllingkjøttboller

-tomatsalat

-guacamole

-foccaciabrød

-grønnsalat

Det var nok mere også men husker dessverre ikke.

Den ene retten var ei smaksbombe etter de andre. De laget så god mat at jeg vurderer å leie dem inn når jeg selv skal gifte meg senere i år, hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ELSKER det.

Er ganske sikker på at det høyner trivselsfaktoren min med 90%, fordi det er et par ting jeg ikke helt tåler - og fordi jeg synes "fellesretter" ofte kan bli litt varierende i kvalitet/smak og behag.

Jeg har vært misfornøyd med tapasutvalget på samtlige jobbeventer jeg har vært på, men i bryllup har jeg alltid vært fornøyd.

Det tror jeg er fordi brudeparet ofte tenker mer på å ha en god sammensetning, og tar hensyn til ulike allergier etc - og virker mer opptatte av at folk skal bli mette, istedetfor de "fancy" tapasbordene som egentlig ikke har særlig mat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buffet ER harry.

De aller hyggeligste bryllupene jeg har vært i er de avslappede, spesielt hvor folk henter mat selv. Da blir det samtaler med nye folk på vei, man kan velge selv - man slipper den stive og formelle settingen - samtalene blir rett og slett mye bedre og avslappede av det.

Om man heter Stein Erik Hagen så føles det kanskje for lite formelt, men for folk flest er det utrolig deilig å være på avslappede fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De aller hyggeligste bryllupene jeg har vært i er de avslappede, spesielt hvor folk henter mat selv. Da blir det samtaler med nye folk på vei, man kan velge selv - man slipper den stive og formelle settingen - samtalene blir rett og slett mye bedre og avslappede av det.

Om man heter Stein Erik Hagen så føles det kanskje for lite formelt, men for folk flest er det utrolig deilig å være på avslappede fester.

Smaken er visst som baken. Jeg synes det fungerer dårlig med bordplassering og hente-maten-selv prinsipp. Buffet er greit hvis man kan mingle som man vil, hvis ikke er det mye bedre at småretter settes frem direkte på bordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss om litt over 1 år.

Bryllupet blir et budsjett bryllup da vi ikke har inntekt til å spare så veldig mye i tiden før dessverre, det vi har tenkt litt på er om vi skal ha koldtbord/tapas bord med varm og kald mat til middag.

Dette er det vi begge føler passer oss best da alle får noe de liker og kan variere med det de ønsker selv.

Vi kommer isåfall til å ha masse tilbehør, saus/dressing, forskjellig kjøtt/sjømat/spekemat ol slik at man fint finner noe man liker og at alle blir mette.

Vi tenker å organisere med toastmasteren ang forsyninger slik at det ikke blir til at det alltid er noen som vandrer rundt..

Men så er spørsmålet, er koldtbord/tapas bord noe vi kan ha eller passer det seg ikke så bra?

Hvis det passer dere, er det jo riktig :) For oss passet det veldig fint. Vi hadde koldtbord, der vi lagde all maten selv. Stemora mi kom med en drøss brød. Hadde 8-10 forskjellige brødtyper. Vi syns det var det greieste. Da slapp vi å vri hjernene for hva slags middag vi skulle servere 70 stykker en varm sommerdag. Jeg bekymrer meg lett for om folk ikke liker middagen. Vi serverte koldtbord, og ingen klaget :) Alle fikk noe de likte og alle ble mette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha koldtbord i vårt bryllaup. Har også skreve det i innbydelsen, så dersom nokon syns det er skuffande, lyt dei heller bli heime :)

Grunnen til vi vil ha det, er matintolleranse på fleire (inkl meg) og vi ynskjer ein uformell dag. Vår dag, vårt val. Om nokon syns det er harry, skal dei gjerne få lov til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i to bryllup hvor det ble servert koldtbord/buffet/tapas. Logistikkmessig fungerte det helt supert begge steder (ene bryllupet var det 40 gjester, i det andre i overkant av 70), alle fikk forsynt seg flere ganger og spist og taler ble holdt som normalt. Toastmasterene i begge bryllup gjorde en fenomenal jobb!

Matmessig derimot var det veeeeldig forskjellig. Det ene bryllupet var maten nyyyydelig, en god blanding av tapasretter fra catering og hjemmelagde retter i tillegg til deilig hjemmebakt brød. I det andre bryllupet var det mer koldtbordstandard, type eggerøre og karbonader (som forøvrig kom i plastkartonger fra Rema 1000) og toastloff. Det var rett og slett ikke godt i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...